Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Ditkos Peter Parker är ju alltid lite mindre och oansenligare än de runtomkring.

Romitas är lika som de omkring, väldigt lika tom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Några exakta mått på figurerna har aldrig angetts för oss tecknare utan när man började teckna serien fick man titta på hur andra tecknare gjort innan. Därefter har vi kreatörer, när vi träffats årligen på de så kallade 91:anmötena hos Egmonts och tidigare Semic Press tillsammans diskuterat karaktärsdrag, storleksförhållanden, utseenden med mera för att försöka hålla oss inom samma ramar. Det inbegriper även platser som deras bostäder, allt för att inte var och en ska dra iväg åt sitt eget håll.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Cadial »

Sa vem ar langst; oversten eller furiren?
Stammer matten inbordes:
•91:an och 87:an - ca 175 cm
•Kapten och major - 180 cm
•Översten - längre än 185 men kortare än 190, vi säger 187 cm
•Furir revär - 192 cm
•Löjtnanten - 195 cm
•Elvira - 163 cm
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ditkos Peter Parker är ju alltid lite mindre och oansenligare än de runtomkring.

Romitas är lika som de omkring, väldigt lika tom.

En kul grej med Romita är ju att där är Spidde större och biffigare än Peter Parker, trots att kanon säger att Peter har dräkten 'under' kläderna, och alltså borde se 'ännu' större ut i det civila...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Cadial skrev:Sa vem ar langst; oversten eller furiren?
Stammer matten inbordes:
•91:an och 87:an - ca 175 cm
•Kapten och major - 180 cm
•Översten - längre än 185 men kortare än 190, vi säger 187 cm
•Furir revär - 192 cm
•Löjtnanten - 195 cm
•Elvira - 163 cm

Skulle man be alla tecknare rita upp figurerna bredvid varann så skulle det säkert bli varierande inbördes storlekar så det finns nog inget svar på exakta storlekar. Själv har jag uppfattningen att Översten, Löjtnanten och Revär är lika långa, sedan en fallande skala med major, Kapten och sedan 91:an och 87:an lika långa och Elvira möjligen något kortare.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av KRax »

Någon, minns inte om det var Darnell eller Petersson, ritade ett tag på 90-talet när jag läste tidningen regelbundet (delade en prenumeration med min farfar) majoren så gott som lika lång som översten och med mycket rak hållning, nästan tillbakalutad. Han var nog förresten nästan längre än översten. Det ändrade majorens personlighet till det bättre, tyckte jag då. Han blev mer kraftfull än tjock, fast fortfarande förstås rejält överviktig.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av KRax »

Slog mig att det fungerar rätt bra att jämföra med fotbollsspelare...

Revär, nej han är ingen Zlatan (1.96), men kanske en Jaap Stam (1.91)? Minst en Olof Mellberg (1.87).
Löjtnanten är naturligtvis ingen Zlatan, men är han en Peter Crouch (2.03)? Nja... Mer en Kennet Andersson (1.93).
Översten känns också rätt mycket Kennet Andersson eller kanske en Laurent Blanc (1.90)?
Majoren skulle helt klart kunna går för John Barnes (1.82) eller Ronald Koeman (1.81), max en Jörg Albertz (1.87), om någon minns honom från Glasgow Rangers.
Kapten, ja då är vi på Ronald Koeman - Paul Ince-nivå, skulle jag säga (1.82-1.78)
87:an - Wayne Rooney (1.76)
91-an - Jonas Thern (1.78)
... Korn... Franck Ribery (1.70).
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Klaatu »

Har det kommit ett samlingsalbum för 91:an i Skånska kriget ännu? Om inte vet någon när?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Klaatu skrev:Har det kommit ett samlingsalbum för 91:an i Skånska kriget ännu? Om inte vet någon när?

Vi på redaktionen skulle gärna se ett sådant album. Men det finns i nuläget inte med i planeringen för 2016.

Kan passa på att nämna att vi nu har hittat en rutin för att kunna visa några rutor från nästa nummers inlaga på sidan 50, istället för nästa nummers omslag. Vet att det varit efterfrågat.
Det nummer som ligger ute nu (5/2016) pryds förresten en ny version av ett gammalt Rudolf Petersson-omslag. Den här gången är det Mikael Grahn som hållit i tuschpennan. Tre sådana nytolkningar till blir det senare under året.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Vi på redaktionen skulle gärna se ett sådant album. Men det finns i nuläget inte med i planeringen för 2016.

Men kom igen, denna serie är ju utmärkt för att införskaffa läsare som inte är reguljära.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Kan ni inte övertala Jultidningsförlaget att köra den som årets julalbum? [^]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

BoJustBo skrev: Men kom igen, denna serie är ju utmärkt för att införskaffa läsare som inte är reguljära.

Som sagt, vi på redaktionen vill gärna se ett sådant album. Men tyvärr måste såna trista saker som ekonomi och avtal tas hänsyn till också. [:)] Men vi hoppas kunna göra albumet framöver. Håll ut!

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

En upprepning av en efterlysning: finns det någon där ute som har Levande Livet 41/1959?
Vi saknar fortfarande 91:an-sidan från det numret och vill gärna ha med den i vår kronologiska publicering av veckosidor.
(Håller tummarna för att den ska dyka upp på tradera, men vågar inte hoppas för mycket.)

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Grumme »

Jag kastar in en fråga från min ohängde storebror, som trots upprepat tjat fortfarande inte har reggat sig här:

"Jag har ett minne av reklam för en plansch eller möjligen inbunden bok med 91:an Karlsson?? Det som har fastnat i mitt minne är att Elvira lutar sig ut ur ett öppet fönster o bjuder Mandel – som står nedanför – på en skål jordgubbar, där den största o vackert hjärtformade gubben ligger högst uppe på toppen.
Eventuellt kan det varit Krister Petersson som tecknat."


Är det någon som vet hur han kan få se den bilden igen, och gärna även veta var den var publicerad? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Grumme skrev:Är det någon som vet hur han kan få se den bilden igen, och gärna även veta var den var publicerad? [:)]

Jag såg bilden ute på Egmonts lager igår! En plansch med det motivet och texten "91:an 60 år! 1932 - 1992" finns.
Är mycket riktigt Krister som tecknat. Förmodligen har motivet använts som omslag också, men tyvärr har jag dem inte indexerade.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

Joakim Gunnarsson skrev:
Grumme skrev:Är det någon som vet hur han kan få se den bilden igen, och gärna även veta var den var publicerad? [:)]

Jag såg bilden ute på Egmonts lager igår! En plansch med det motivet och texten "91:an 60 år! 1932 - 1992" finns.
Är mycket riktigt Krister som tecknat. Förmodligen har motivet använts som omslag också, men tyvärr har jag dem inte indexerade.


Vad roligt att höra! TACK! Kan ju avslöja att det är jag som är den "ohängde storebrodern" som nämns här ovan...
Vet du Joakim storleken på planschen, och om den går att få tag på idag? Eller är det någon som har en blid att lägga ut?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Jag gillar Olle Nilssons 91:an-serier. Enklare men trevligare tecknat än Nils Egerbrandt. Han tecknade 91:an på 1980-talet. Anledningen till att jag kom att tänka på honom nu, är att jag nyligen har fått tag på och läst amatörserietidningen Comicks nr 2 från 1981, där en viss Ålle Nilsson har med två serier, varav en av dom (Rubens kalas) är riktigt bra. Jag minns att det spekulerades huruvida Olle Nilsson och Ålle Nilsson är samma person, kom man fram till om det var så? Teckningsstilarna liknar varandra.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Jag har skickat iväg ett mejl till Olle och frågat om han är Ålle. Vi får se vad han säger.

Ang. planschen så är det en stor sak. Det är tyvärr inget vi har i lager. Tror att den jag hittade är den enda vi har.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Olle hälsar att det inte är han som är Ålle och inte ens känner till tidningen Comicks.
Så nu kan han strykas från listan över potentiella Ålle-kandidater.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:Olle hälsar att det inte är han som är Ålle och inte ens känner till tidningen Comicks.
Så nu kan han strykas från listan över potentiella Ålle-kandidater.


Okej. Olle Nilsson är naturligtvis ett vanligt namn och det är väl nån annan då, men teckningsstilarna är ganska lika. Tack för att du hjälpte till med detta.
Skriv svar