Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

nicklas.johansson skrev:Jag har precis införskaffat senaste numret men inte hunnit läsa det än. Men visst gjorde man något liknande för ca. tio år sedan (tror det var senaste gången jag köpt en ny fantia-tidning dessutom, skäms på mig)? Körde ett av de första avsnitten på tvären och allt. Har tyvärr inte kvar tidningen så jag kan inte kolla.


10 år mellan gångerna?!
Ja då får du skylla dig själv [;)]
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Erik S skrev:I det stora Fantomennumret av Bild & Bubbla (nr 2/2000) finns en lång intervju med Granberg.


Tack!
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Apropå att de två första dagstrippsäventyren publicerades i Fa 6-7 så har jag en ny feature på mitt fantomenindex:

Nu kan man lista dagstrippsäventyr av Fantomen i sorterade på ursprunglig publicering. Likaså kan man lista söndagsäventyr samt motsvarande listningar för en del andra serier som Mandrake, Rick O'Shay och några till.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Kul att gå igenom din sida med alla minnen som dyker upp. Tidningarna är det dock ett fåtal kvar av, och dem jag har är bara "slarven". Jag skulle hoppas att Årgångsböckerna gjorde ett skutt till 70-talet. Då kommer jag att ansluta mig som prenumerant till dem.

1981 minns jag som ett fantastiskt Fantomenår. De nya fransk-belgiska serierna, Knut Westad blev tecknare på allvar, efter att ha gjort debut redan 1979, gjorde han inte ett enda Fantomen äventyr som publicerades under 1980. Det som skvallrade att han fortfarande var kvar, var att han gjorde något omslag då och då.

Jag gillade Westad, hans teckningar var lite grova men han tordes göra grejer annorlunda, och satt inte och kalkerade gamla Sy Barry-rutor.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Jag har nu recenserat senaste Fantomen. En mycket bra tidning.

Glad påsk!
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

MetaLarsson skrev:Jag har nu recenserat senaste Fantomen. En mycket bra tidning.

Glad påsk!



Snygg recenstion av senaste nr:et. Kan bara hålla med om 1:a delen, den skulle aldrig ha trycks här i Sverige. Den andra delen är om man ska säga något. Si så där, lite för gammal (precis som en annan) möjligen i något julalbum eller spec. häfte.

PÅ en topp 5 lista så hamnar den på en 1:a av 5 möjliga, omslaget är för mycket kopia av gammalt nr som inte har något med äventyren att göra (lite häftigt att locka läsare men inget mer).

Första botten nappet detta år för en dyr penning.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

burnout skrev:

Snygg recenstion av senaste nr:et. Kan bara hålla med om 1:a delen, den skulle aldrig ha trycks här i Sverige. Den andra delen är om man ska säga något. Si så där, lite för gammal (precis som en annan) möjligen i något julalbum eller spec. häfte.

PÅ en topp 5 lista så hamnar den på en 1:a av 5 möjliga, omslaget är för mycket kopia av gammalt nr som inte har något med äventyren att göra (lite häftigt att locka läsare men inget mer).
4
Första botten nappet detta år för en dyr penning.


Jag tror aldrig att jag läst ett positivt inlägg om Fantomen från dig, burnout. Det är inget fel att vädra sitt missnöje, tvärtom är det bra, speciellt för utgivarna som gärna vill ha feedback för att göra tidningen bättre, men det skulle vara roligt att läsa nån gång då du är riktigt nöjd också.

Jag har förstått att du mest läser fantomen för biseriernas skull, därför blev jag förvånad att du överhuvudtaget köpte detta nummer.

Någon gammal fantomenkärlek måste ju finnas bakom de där dystra kommentarerna. När tyckte du att Fantomen var som bäst?
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

MetaLarsson skrev:Jag har nu recenserat senaste Fantomen. En mycket bra tidning.

Glad påsk!

Intressant och skicklig analys!

Det här numret visar hur dåliga de nya Fantomen-stripparna är jämförda med de äldsta berättelserna. Beattys bilder liknar bara skisser och har allt för många "talking heads". Mycket tråkigt. Det kan stämma av Beattys arbetsbörda, eftersom han kan ju teckna.

Manusen faktiskt innehåller bra idéer, men handlingen och dialogen funkar inte alls. De har aldrig funkat med DePaul. Någon annan borde skriva både vardagsstripp och söndagsstripp.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:Det här numret visar hur dåliga de nya Fantomen-stripparna är jämförda med de äldsta berättelserna. Beattys bilder liknar bara skisser och har allt för många "talking heads". Mycket tråkigt. Det kan stämma av Beattys arbetsbörda, eftersom han kan ju teckna.

Det är ju tufft att hålla uppe hantverket på löpande bandet i dagspressen... Framför allt när tidningarna krympt utrymmet så man måste hålla strippen lättläst och tydlig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
Sampsa K skrev:Det här numret visar hur dåliga de nya Fantomen-stripparna är jämförda med de äldsta berättelserna. Beattys bilder liknar bara skisser och har allt för många "talking heads". Mycket tråkigt. Det kan stämma av Beattys arbetsbörda, eftersom han kan ju teckna.

Det är ju tufft att hålla uppe hantverket på löpande bandet i dagspressen... Framför allt när tidningarna krympt utrymmet så man måste hålla strippen lättläst och tydlig...


Det är sant. Undrar vilken storlek Falk/Moore-stripparna hade i tidningen. Tidningarna var ju gigantiska på den tiden om man jämför med idag.
Minns DN från 70-talet... som ett lakan [:o)] .
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Söbdagssidorna var ca 50 x 40 cm i dagstidningarna. Köp den här boken!

http://www.phantomwiki.org/Sundays_Arch ... _1939-1942

http://www.adlibris.com/se/bok/the-phan ... 1613450819
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

larsa66 skrev: Jag tror aldrig att jag läst ett positivt inlägg om Fantomen från dig, burnout. Det är inget fel att vädra sitt missnöje, tvärtom är det bra, speciellt för utgivarna som gärna vill ha feedback för att göra tidningen bättre, men det skulle vara roligt att läsa nån gång då du är riktigt nöjd också.


Jodå ibland är jag glad över en del äventyr (historiska gillar jag). Men det senaste är lite gravplundring och smuggling av Islands historia tillbaka till Afrika (som inte har ett skit med vikingar att gör förutom att personerna ska sälja skatten för att kunna bo kvar. ) Hade varit bättre att fantomen fått hittelönen och gett dom det i stället. Det är det som retar upp mig i detta äventyr. Att det är helt ok med smuggling och en del skumrask affärer. Fantomen och hans barn gick över gränsen vad som är lagligt.

larsa66 skrev:Jag har förstått att du mest läser fantomen för biseriernas skull, därför blev jag förvånad att du överhuvudtaget köpte detta nummer.


Jag har alltid köp varje nr av Fantomen sen 60-talet (men samlar inte längre dom) en gång om året kommer en samlare och köper mina ex för ½ priset (han samlar) och kan läsa hela sviten.

larsa66 skrev:Någon gammal fantomenkärlek måste ju finnas bakom de där dystra kommentarerna. När tyckte du att Fantomen var som bäst?


Fantomen har alltid haft bra bi-serier och även en hel del bra fantomen avsnitt, men slutet 90 och framåt har det blivit sämre med "godsaker". Vet inte om det beror på osäkra manus/tecknare. slutet -70 och början 80-Talet var nog guldavsnitten bland fantomen äventyren. Men-men det finns guldkorn bland alla år
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Tack för svaret.
Jag var först på väg att fråga varför du köper tidningen överhuvudtaget, men nu förstår jag.

Instämmer med dig förövrigt om både Islandäventyret och vilken period Fantomen var som bäst.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Wakuran skrev:
Sampsa K skrev:Det är ju tufft att hålla uppe hantverket på löpande bandet i dagspressen... Framför allt när tidningarna krympt utrymmet så man måste hålla strippen lättläst och tydlig...

Säkert är det hårt att arbeta under deadline. Men John Byrne skrev och tecknade Stålmannen en serietidningssida varje dag och skrev för två andra Stålmannen-tidningar samtidigt!

Det är synd att utrymmet är minskat i dagstidningar.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Måste bara dela med mig av den här Asterixhyllningen -- för det måste det väl vara? -- som jag hittade i en Fantomen från 1982.

Bild

Jag kan ju vänta ett tag med att avslöja vilket äventyr den är ur och vem som har tecknat den, om någon vill visa sig på styva linan och gissa ...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jag gissar Vallve'.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Vallvé är rätt. Bilden är ur äventyret Mördaren av Vallvé och Granberg, närmare bestämt sidan 21 ur Fantomen 12 1982.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

För er som inte hittar nåt att se på dumburken, här är en film för er.
Sy Barry in action!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

rkaj skrev:Vallvé är rätt. Bilden är ur äventyret Mördaren av Vallvé och Granberg, närmare bestämt sidan 21 ur Fantomen 12 1982.


Det er en fornøyelig historie, jeg må lese den igjen.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:För er som inte hittar nåt att se på dumburken, här är en film för er.
Sy Barry in action!


Det er ikke verst for en 88-åring! Fikk forøvrig endelig nr 5 i går, har skumlest Rovdyrets vei, virka ganske bra. Bade begynner jo å trekke på åra også. Historien av Rafael Ruiz, har enda ikke blitt publisert i Norge, rart...
Skriv svar