Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det kan ju finnas andra tillfällen till Spy Gang senare annars, 22 år känns ju som en tillräckligt lång tid för en repris även i Norge...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: Fantomentråden

Inlägg av Buster »

Skoj med ett återbesök på Eden i senaste numret.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Att se Eden igen är lite kul.

Men Orm i paradiset är jäkligt tröttande på en punkt. Den onödiga frånvaron av kvinnor i storyn. Det finns kvinnor i endast en enda serieruta, och där i en anonym och omvårdande roll. Jag tycker det är löjligt.

I FA 2-3/2016 skrev Andreas Eriksson att Fantomen på 1970-talet strävade efter att bli en mer modern serie. Det är möjligt att den fortfarande strävar efter det, men jag kan konstatera att det ibland blir stora bakslag.

Det här ska läsas som en upplysning på en brist. En brist i en för övrigt oftast gedigen produkt. Ni ska veta att som helhet tycker jag att tidningen Fantomen har gjort framsteg under de senaste åren.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Jag ser inte varför varenda serie måste innehålla starka kvinnor. Jag skulle aldrig klaga på om en serie innehöll bara kvinnor och inga men häller.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Det MÅSTE inte vara så, men det vore enligt mig trevligt om det var mer regel än undantag. Dels för att det skulle representera världen någorlunda mer rättvisande, dels för att det ger utrymme för mer varierande äventyr.


Förra årets Medicinmannens dotter var ett av de trevliga undantag som jag gärna vill lyfta fram.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

MetaLarsson skrev:Att se Eden igen är lite kul.

Men Orm i paradiset är jäkligt tröttande på en punkt. Den onödiga frånvaron av kvinnor i storyn. Det finns kvinnor i endast en enda serieruta, och där i en anonym och omvårdande roll. Jag tycker det är löjligt.

I FA 2-3/2016 skrev Andreas Eriksson att Fantomen på 1970-talet strävade efter att bli en mer modern serie. Det är möjligt att den fortfarande strävar efter det, men jag kan konstatera att det ibland blir stora bakslag.

Det här ska läsas som en upplysning på en brist. En brist i en för övrigt oftast gedigen produkt. Ni ska veta att som helhet tycker jag att tidningen Fantomen har gjort framsteg under de senaste åren.



Allerede glemt Sandal Singh og Kate Sommerset? Felmang var best når det gjelder kvinner i Fantomet. Hans kvinner krydret opp en ellers kjedelig historie.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

I orm i paradiset hade ju både scoutgruppen och djungelpatrullpatrullen mycket väl kunna innehålla kvinnor, att ha en scoutgrupp med enbart pojkar blir närmast fånigt för mig som varit scout i Sverige, men i USA är det väl fortfarande uppdelat. I djungelpatrullen finns det ju åtskilliga kvinnor vid det här laget, men har man patrullmän i bild så är det alltid bara män, om inte hela serien är antingen ännu en variant på "första kvinnan i djungelpatrullen", eller bara fånerier med Kay och Hawa ...

Sandal Singh, Kate Sommerset, Julie och Heloise är starkt lysande kvinnor som väger upp för en hel del, men det måste ju kunna finnas "vanliga" kvinnor också. Ser man på förra året även Medcinmannens dotter, advokaten i Biljetten till Frihet, Amanda Bee och hon i Kains märke i "lokala huvudroller" och nog var det väl en rätt ok fördelning även på "statister". Så rätt bra är det väl, men just Orm i Paradiset var ett lågvattenmärke.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

rkaj skrev: men just Orm i Paradiset var ett lågvattenmärke.


Nu ska jag vara lite avig mot er andra. Jag tyckte Fantomens äventyr var bra och berörde ett mycket aktuellt ämne som är en varböld för Afrika. Tjuvjakt av utrotningshotade djur, sen att scoutkårens ungarna var så där, kunde det ingått en "blåvinge" (tjej). Bi-serien denna gång är underbar synd att få vänta till nästa år? på nästa avsnitt.Undrar när Scorpionen kommer som albums serie? (Lennon???) Mest intressanta var baksidan av fantomen, Egmonts utgivning av Batman i en samlingsutgåva av dom klassiska äventyren. När kommer den?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Den där Batman-boken är ute --- den är i alla fall TRYCKT.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

burnout skrev:
rkaj skrev: men just Orm i Paradiset var ett lågvattenmärke.


Nu ska jag vara lite avig mot er andra. Jag tyckte Fantomens äventyr var bra och berörde ett mycket aktuellt ämne som är en varböld för Afrika. Tjuvjakt av utrotningshotade djur, sen att scoutkårens ungarna var så där, kunde det ingått en "blåvinge" (tjej). Bi-serien denna gång är underbar synd att få vänta till nästa år? på nästa avsnitt.Undrar när Scorpionen kommer som albums serie? (Lennon???) Mest intressanta var baksidan av fantomen, Egmonts utgivning av Batman i en samlingsutgåva av dom klassiska äventyren. När kommer den?

Sag pa nyheterna idag att Kenya ar vard for en konferens om hur man ska radda elefanterna. Som extra fyrverkeri ska de branna nagra jattehogar elfenben, fran 8000 elefanter, for att visa att har ska Inga javla kineser forsoka kopa mer pa svarta marknaden (intill hogarna fans ocksa nagra mycket vackra kinesiska skulpturer I elfenben och jag GISSAR att de branns med ravarorna!
(I en parentes kan man val saga att Kenya forsoker radda sin turistindustri ocksa; vem vill aka dit om inte for safari, utan borsa, sa klart).)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev: (I en parentes kan man val saga att Kenya forsoker radda sin turistindustri ocksa; vem vill aka dit om inte for safari, utan borsa, sa klart).)

"Borsa"? Bössa?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

waw! Det var verkligen inget tryckfel; maste forsoka fa tag pa en Asa Nisse for att halla mig a jour med svenskan!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

rkaj skrev:men just Orm i Paradiset var ett lågvattenmärke.


.... just vad gäller den helt onödigt mansdominerade könsfördelningen, borde jag ha varit tydligare med.

I övrigt var det ett helt ok äventyr, även om jag nog inte kommer att rösta på det när det blir dags för "Bästa Äventyr 2016" ... [8D]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

rkaj skrev:
.... just vad gäller den helt onödigt mansdominerade könsfördelningen, borde jag ha varit tydligare med.

I övrigt var det ett helt ok äventyr, även om jag nog inte kommer att rösta på det när det blir dags för "Bästa Äventyr 2016" ... [8D]


Håller med även om det var "lite" nutids problem. Än har vi inte sett det vinnande äventyret.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

80-årsjubileumet firas med en FantomenFilmFestival i Örebro 28 maj. Välkomna!

https://www.facebook.com/events/508814135970826/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:80-årsjubileumet firas med en FantomenFilmFestival i Örebro 28 maj. Välkomna!

https://www.facebook.com/events/508814135970826/

Hur ska man hinna med allt på bara 7 timmar? Har ni flera bokade salar?

Serialen är på 4-5 timmar (litet olika uppgifter) och har iofs visats tidigare på Serieteket och Klarabiografen...

Långfilmen är 100 minuter, och TV-serien på 3 timmar... Det är 100-160 minuter mindre än tillförordnad tid... (Jag minns också att när Generation T anordnade såna där Maratonvisningar blev folk rätt utmattade på slutet...)
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det blir inte hela serialen utan en förkortad version.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Det blir inte hela serialen utan en förkortad version.

Ah. Enligt uppgift.

Fantomen FilmFestival skrev:Observera att i den version som visas på Festivalens så visas alla 15 episoder i en följd utan upprepningar och intron, eftertexter visas endast en gång.


http://fantomen.org/bio/index.php/om-fi ... m-usa-1943

Det var nog den versionen de visade på Serieteket också, antagligen.


Hur är situationen vad gäller textning, förresten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är en annan version som vi klipper ner själva. Otextad.
Har den verkligen visats på serieteket tidigare? När?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Det är en annan version som vi klipper ner själva. Otextad.
Har den verkligen visats på serieteket tidigare? När?

Under 2009 körde man serialen (finns det ett annat svenskt ord?) som förfilm på de ordinare visningarna, och 1 december körde man hela serien i ett svep.

(Jag antar att de körde filmen fem timmar i sträck med paus i december, om det här är en ny klippning, men minnet är litet blekt. Vill du veta mer tror jag du kan ta kontakt med Anders Lundgren.)

Serietekets filmvisningar
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar