Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Nima »

http://www.dccomics.com/dccomics/comics/?cm=21125
DC ger ju ut Scooby-Doo.

Ang dessa Evanier/Spiegle, vilka årgångar är det man ska titta efter?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

I den svenska utgivningen tror jag det är ganska varierat, men för den amerikanska gäller Gold Keys tidningar mellan 1970-1976.

Apropå Scooby Doo ser det ut som man slarvat väldigt med färgläggningen på det här omslaget(?)

Någon som har koll på CMYK och en aning om hur det rimligen var tänkt att se ut?

http://www.comics.org/issue/111704/cover/4/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:I den svenska utgivningen tror jag det är ganska varierat, men för den amerikanska gäller Gold Keys tidningar mellan 1970-1976.

De dök upp på svenska första gången 1977. Tidningen bestod till stor del av dem det året, sedan blev det mer sporadiskt.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Furienna »

Jag ärvde massor av Scooby Doo-tidningar från tidigt 80-tal av mina syskon. Men nu har de flesta försvunnit... :(
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Bumpar den här gamla tråden! Scooby Doo är en gammal favorit och jag har hängt med så pass länge att jag minns TV-premiären i Beppe Wolgers ”Där är du – här är jag”. Har även kvar den första Scooby Doo-tidningen jag köpte...Nr:1 1973 med mååånga mil på mätaren. Med risk för att verka nostalgisk så påstår även jag att de tidiga årgångarna av serietidningen är de bästa även om kvaliteten är ytterst varierande...helt och hållet beroende på vilken tecknare som höll i pennan. Och det är just det här som är svårt att få fram: Vem var tecknarna som bidrog med material till tidningen under tiden hos Williams Förlag och vem tecknade vad?

Namn som figurerar är Pat Boyette, Fred Himes, Phil DeLara, Jack Manning, Warren Tufts (glasspökena) och Bill Williams men det är troligtvis bara några av dem (och det verkar vara många fler när det kommer till den amerikanska utgivningen så vi håller oss borta från den). Jag har sporadiskt under en längre tid plockat ihop vad jag hittat om den tidiga svenska utgivningen och lagt upp på wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scooby-Doo#Serietidning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scooby-Doo#Seriealbum
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, rent generellt känns ju GCD som en bättre plats för indexering än Wikipedia...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Lars R Johansson »

Wakuran skrev:
Rosen skrev:
Wakuran skrev:Och här är ett exempel på vad jag misstänker är en svensk tecknare: http://images.comics.org//img/gcd/cover ... 110437.jpg

Det var intressant! Jag har alltid undrat lite om den där pellen, och man ser aldrig bilder från någon av hans serier när man surfar runt efter de amerikanska tidningarna så det kan nog stämma... Några teorier alls om vem det kan ha varit?

Länken ska alltså ha det där underliga dubbelsnedstrecket för att funka. Något eget system GCD använder.

De där serierna verkar f.ö. även ha publicerats på norska.
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 849365A123

(Jag vet inte om MineTegneserier.no har permanenta länkar, men man kan klicka sig fram till "Scooby Doo" eller "Skubbidu" via indexet.)


Sen länken till den mystiske psykedeliske Svenske Scooby-teckaren först fixades till så verkar comics.org ha lagt ner foten TOTALT för hot-linking - det enda jag får upp är "see the cover on comics.org".

Vilket nummer, år, etc, är det? Går ju inte att hotlänka så jag får välan gräva upp detta mystiska omslag själv. Är riktigt nyfiken faktiskt...

Har du förresten nån ny idé om vem tecknaren kan vara?
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Vet inte om det här kan funka bättre?

Bild

(Annars kan du klicka på t.ex. 5, 6, 8 eller 10/ 1974 ...)

http://www.comics.org/series/9723/covers/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Lars R Johansson skrev:
Wakuran skrev:
Rosen skrev:
Wakuran skrev:Och här är ett exempel på vad jag misstänker är en svensk tecknare: http://images.comics.org//img/gcd/cover ... 110437.jpg

Det var intressant! Jag har alltid undrat lite om den där pellen, och man ser aldrig bilder från någon av hans serier när man surfar runt efter de amerikanska tidningarna så det kan nog stämma... Några teorier alls om vem det kan ha varit?

Länken ska alltså ha det där underliga dubbelsnedstrecket för att funka. Något eget system GCD använder.

De där serierna verkar f.ö. även ha publicerats på norska.
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 849365A123

(Jag vet inte om MineTegneserier.no har permanenta länkar, men man kan klicka sig fram till "Scooby Doo" eller "Skubbidu" via indexet.)


Sen länken till den mystiske psykedeliske Svenske Scooby-teckaren först fixades till så verkar comics.org ha lagt ner foten TOTALT för hot-linking - det enda jag får upp är "see the cover on comics.org".

Vilket nummer, år, etc, är det? Går ju inte att hotlänka så jag får välan gräva upp detta mystiska omslag själv. Är riktigt nyfiken faktiskt...

Har du förresten nån ny idé om vem tecknaren kan vara?


Jag är ganska övertygad om att den "mystiske psykedeliske Svenske Scooby-teckaren" inte är svensk ö h t. Att utläsa av "ljudeffekterna" (flash, pop, weeee, whooo-ho, crack, eeek, thud etc etc) är tecknaren engelskspråkig och gissningsvis amerikan som tecknade enbart för den "europeiska" serietidningen under Williams Förlag. Att tecknaren inte var/är någons favorit står ganska klart. Jag minns själv hur besviken jag blev då tidningen ibland enbart bestod av dennes "utfyllnad".
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Svenska serietecknare använder ju såna där ljudeffekter även om de skriver direkt på svenska... Men det kanske var mindre av det på 70-talet...

Eller, du kan ha rätt, men man borde kunna hitta någon tydligare detalj än bara ljudeffekterna. Typ någonting som tecknaren ritar mer som det ser ut i USA än i Europa och Skandinavien, och det inte verkar bero på att han skickats promotionmaterial... Tecknaren kom ju in mycket tidigare än jag först insåg också, 1974...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Wakuran skrev:Svenska serietecknare använder ju såna där ljudeffekter även om de skriver direkt på svenska... Men det kanske var mindre av det på 70-talet...

Eller, du kan ha rätt, men man borde kunna hitta någon tydligare detalj än bara ljudeffekterna. Typ någonting som tecknaren ritar mer som det ser ut i USA än i Europa och Skandinavien, och det inte verkar bero på att han skickats promotionmaterial... Tecknaren kom ju in mycket tidigare än jag först insåg också, 1974...


T ex är uniformer på polis och vakter tecknade tidstypiskt amerikanskt med amerikanska gradbeteckningar samt rätt antal knappar. Förvisso inte mycket att gå på men smådetaljer som gör mig övertygad.

Kan för övrigt passa på att tydliggöra några andra nämnda tecknares stil:

Jack Manning!
Bild

Warren Tufts!
Bild

Bill Williams!
Bild

Dan Spiegle!
Bild
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Kom inte på hur jag editerar tidigare inlägg så det fick bli ett nytt.

Denna tecknare är Phil DeLara:
Bild

Jag vet inte vad tryckeriet i Holland hittade på men det är inte enbart omslaget som har en suspekt kulör utan nästan halva albumet är i olika nyanser av enbart blått.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Det andra albumet med Scooby Doo från Williams förlag! Tecknaren är okänd men upplevs nog av flertalet gamla "Scooby Doo-iter" som "den riktiga Scooby Doo tecknaren":
Bild
Tryckt 1974 hos Euredit, Spanien.

Följande "album" från Williams förlag är lite speciellt då det faller lite utanför ramen men det hittas inte mycket info om det någonstans. Det är mer en bok med svenskkomponerade berättelser kompletterade med lösryckta bilder av ovan nämnda okända tecknare (även omslag), den psykedeliska tecknaren samt en troligtvis brittisk, tagna ur de första årgångarna ur serietidningen.
Bild
"Albumet" utgavs 1975, troligtvis enbart i Sverige, och trycktes hos Bohusläns Grafiska AB, Uddevalla.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Furienna »

Grrooovy skrev:Kom inte på hur jag editerar tidigare inlägg så det fick bli ett nytt.

Denna tecknare är Phil DeLara:
Bild

Jag vet inte vad tryckeriet i Holland hittade på men det är inte enbart omslaget som har en suspekt kulör utan nästan halva albumet är i olika nyanser av enbart blått.


Scooby och Shaggy är ju gröna! :o
Senast redigerad av 1 Furienna, redigerad totalt 0 gånger.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Grrooovy skrev:Följande "album" från Williams förlag är lite speciellt då det faller lite utanför ramen men det hittas inte mycket info om det någonstans. Det är mer en bok med svenskkomponerade berättelser kompletterade med lösryckta bilder av ovan nämnda okända tecknare (även omslag), den psykedeliska tecknaren samt en troligtvis brittisk, tagna ur de första årgångarna ur serietidningen.
Bild
"Albumet" utgavs 1975, troligtvis enbart i Sverige, och trycktes hos Bohusläns Grafiska AB, Uddevalla.


Återanvändning av omslag! Nedanstående omslag är inte från vare sig en serietidning eller album utan från en LP (och för den yngre läsarkretsen kan jag förtydliga att en LP är en 12 tum stor vinylskiva avsedd för analog ljuduppspelning).

Bild

Tecknare okänd.

Bildlänk fixad. /Admin
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Rosen »

Grrooovy skrev:Nedanstående omslag är inte från vare sig en serietidning eller album utan från en LP

Jag köpte den när det begav sig för att få Scooby-sången på skiva. Den var riktigt hyfsad; det fanns också en LP om "den mystiske snömannen" men den kändes aldrig lika bra.

Handlingen i Scooby-episoden "The Mystery of Haunted Island" från '73 låter fö väldigt lik 'Basketmysteriet', så jag gissar att storyn är en adaption av den.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:Handlingen i Scooby-episoden "The Mystery of Haunted Island" från '73 låter fö väldigt lik 'Basketmysteriet', så jag gissar att storyn är en adaption av den.

Tydligen ett specialavsnitt där Harlem Globetrotters gästspelar... Det kan ju förklara baskettemat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Grrooovy skrev:
Grrooovy skrev:Följande "album" från Williams förlag är lite speciellt då det faller lite utanför ramen men det hittas inte mycket info om det någonstans. Det är mer en bok med svenskkomponerade berättelser kompletterade med lösryckta bilder av ovan nämnda okända tecknare (även omslag), den psykedeliska tecknaren samt en troligtvis brittisk, tagna ur de första årgångarna ur serietidningen.
Bild
"Albumet" utgavs 1975, troligtvis enbart i Sverige, och trycktes hos Bohusläns Grafiska AB, Uddevalla.


Återanvändning av omslag! Nedanstående omslag är inte från vare sig en serietidning eller album utan från en LP (och för den yngre läsarkretsen kan jag förtydliga att en LP är en 12 tum stor vinylskiva avsedd för analog ljuduppspelning).

Bild

Tecknare okänd.

Bildlänk fixad. /Admin


Mer återanvändning av omslag! Båda omslag ovan är tydligen hämtade från Scooby Doo Nr 1 1974 vilket jag missat då jag saknar detta i min samling (ska åtgärdas).
Bild

Tecknaren (som är min favorit) är för mig fortfarande okänd men jakten på hans/hennes namn fortgår. Har någon något tips så är det välkommet.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Jag hittade julalbumet från 1983 på något Myrorna. Här så ser det ut som det amerikanska originalmaterialet har tagit slut, och att man har anlitat unga skandinaviska tecknare i sista minuten. Det är så amatörmässigt utfört att det närmast ser ut som ett fanzin med outsiderkonst... Med manus som känns som derivat utan att manusförfattarna helt förstått poängen med originalmaterialet, så de hittar grejer och sätter bara in dem på måfå så det känns märkligt...

Albumet ser ut att ha två tecknare, vilka jag - inspirerad av en känd septett kortväxta gruvarbetare - döpt till "Herr Slarver" och "Herr Glader". Herr Glader ser ytligt sett ut att ha litet större talang än Herr Slarver, men har en märklig vana att alltid lyckas teckna figurerna så att de ser hysteriskt euforiska ut... Även då de trillar ner i en grop i en grotta eller blir beskjutna med kulspruta av en gengångande Al Capone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av AndreasEriksson »

Det här låter ju mycket intressant [:)]

Framgår det någon redaktör eller liknande? Nån man skulle kunna fråga om albumets uppkomst alltså.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar