Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av RioGrande »

Småungarna ska hinna läsa ut numret innan nästa kommer ut?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av BoJustBo »

Nu har jag ju inte läst så mycket nyare svenska serieTIDNINGAR, men om man får tro vad folk säger om fantomen och x9 då och då så finns det mycket filler, saker som borde struntats i att ges ut. Då är det bättre med tunna, högkvalitativa tidningar. (vilket jag för övrigt inte vet om moderna bamse är då jag bara läst några av 70tals samlingarna.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Ordinarie utgåvor av Bamse har alltid haft 32 inlagesidor ända sedan starten 1973.
Utökade nummer blir det inga i år vad jag vet.
Dock blir det 20 nummer i år fördelade på 16 utgåvor. Dvs fyra dubbelnummer.
Bamses dubbelnummer är dock "äkta dubbelnummer" med 64 inlagesidor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Har någon förresten koll på datum för 30-årsjubileerna av Brumma och Mini-Hopp?

http://www.bamsesamlarna.com/level6-for ... ew&msg=827
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I nya numret av Scandinavian Retro (Egmont Publishing) finns en väl illustrerad artikel med anledning av Bamses jubileum.
http://www.scandinavianretro.com/nu-fyller-bamse-50-ar
I_love_Bamse
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 08 apr 2016, 16:31

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av I_love_Bamse »

Hur tycker ni på den här tråden att Bamse har blivit med åren? Som många andra förmodligen tycker, tycker även jag att perioden då Rune Andréasson gjorde "Bamse", mellan 1966 - 1990 är den bästa. Faktiskt tycker jag att 90-talet, då andra tog över Bamse, är den svagare perioden av Bamses historia, då det råder ganska så stor brist på förändringar. Därför tycker jag bättre om 2000-talet och framåt, för då satsade man på just detta med förändringar, mest specifikt år 2006. Efter det tycker jag man har fört vidare Bamse på ett mycket positivt sätt. =)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Rufus »

I_love_Bamse skrev:Hur tycker ni på den här tråden att Bamse har blivit med åren? Som många andra förmodligen tycker, tycker även jag att perioden då Rune Andréasson gjorde "Bamse", mellan 1966 - 1990 är den bästa. Faktiskt tycker jag att 90-talet, då andra tog över Bamse, är den svagare perioden av Bamses historia, då det råder ganska så stor brist på förändringar. Därför tycker jag bättre om 2000-talet och framåt, för då satsade man på just detta med förändringar, mest specifikt år 2006. Efter det tycker jag man har fört vidare Bamse på ett mycket positivt sätt. =)


Förändring innebär inte nödvändigtvis förbättring.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av larsa66 »

Jag läste Bamse med yngsta dottern från att hon var fem. Sen började hon läsa den själv, till ca 8 års ålder. Jag tyckte det var en fin barntidning, som tog upp saker som mobbing, gemenskap och hur saker och ting fungerar. Även hon var nöjd ;) Hon utökade och fick även Äventyrspocketen. Det måste ha varit tiden mellan 2003-08.

Det blev ju mycket ståhej runt gayparet häromdagen. Vad har ni för åsikter om det?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Javisstja, det där lesbiska paret Frida och Vera... Lille Skutts bror Happ kom ju ut för några år sen och flyttade ihop med Sixten, men det blev ju ingen jättegrej av det... Det görs ju ingen stor grej av att det är två av samma kön som bor ihop, så det är nog mest vuxna som begriper det, och reagerar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
I_love_Bamse
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 08 apr 2016, 16:31

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av I_love_Bamse »

Jag tycker att det är väldigt modigt av redaktionen att ta med Frida och Vera, bra att de står på sig och visar att man har rätt att vara den man är! Därför älskar jag Bamse! =D


Rufus skrev:
I_love_Bamse skrev:Hur tycker ni på den här tråden att Bamse har blivit med åren? Som många andra förmodligen tycker, tycker även jag att perioden då Rune Andréasson gjorde "Bamse", mellan 1966 - 1990 är den bästa. Faktiskt tycker jag att 90-talet, då andra tog över Bamse, är den svagare perioden av Bamses historia, då det råder ganska så stor brist på förändringar. Därför tycker jag bättre om 2000-talet och framåt, för då satsade man på just detta med förändringar, mest specifikt år 2006. Efter det tycker jag man har fört vidare Bamse på ett mycket positivt sätt. =)


Förändring innebär inte nödvändigtvis förbättring.


Jag tycker serierna har blivit bättre, i jämförelse med hur de var på 90-talet, men det är bara vad jag tycker. Rune Andréassons serier är fortfarande bäst!
Det enda jag kan riktigt klaga på med tidningen idag är hur de repriserar just Andréassons serier ibland. Ibland kortar redaktionen ner de, eller textar om repliker - inte bra!Det är det som är grejen med repriser att man vill känna igen sig i de som första gången man läste. Likaså får nya läsare, som inte läst de förut, nya upplevelser. Varför låta de gå miste om de, när man kortar ned och textar om? =P =/
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Rufus »

I_love_Bamse skrev:Jag tycker att det är väldigt modigt av redaktionen att ta med Frida och Vera, bra att de står på sig och visar att man har rätt att vara den man är!


Hade det varit på t.ex. 1980-talet, så hade jag hållit med dig om att det var modigt. Men i dagens Sverige är det modigare att stå för traditionella värderingar.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I_love_Bamse skrev:Det enda jag kan riktigt klaga på med tidningen idag är hur de repriserar just Andréassons serier ibland. Ibland kortar redaktionen ner de, eller textar om repliker - inte bra!

"I_love_Bamse" får det att låta som om vi kortar ner och textar om repliker utan syfte. Men givetvis finns det ett syfte. Under året kör vi en rad repriser skrivna av Rune under titeln "Bamses liv". Alltså serier, eller utdrag ur serier, som handlar om viktiga händelser i Bamses liv. Som när han tex fick ungar eller gifte sig. En del av de serierna har med sekvenser som inte direkt handlar om de här viktiga händelserna. De sekvenserna har oftast klippts bort under den här reprisrundan. Fokuset ligger ju på de viktiga händelserna. Vid nedkortning har vi ibland fått ändra på texten för att den ska flyta på och fungera. I ett kommande nummer fick jag redigera bort Skalman i en ruta för att nedkortningen skulle funka. Men läser man serien så blir det helt logiskt. Om jag inte tagit bort Skalman hade det blivit märkligt.
Kort sagt, helt vanlig redigering av serier för att de ska fungera under den här "Bamses liv"-publiceringen.
Vill man läsa de oredigerade serierna så finns de i Bamse-biblioteket. Och i de gamla tidningarna.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Apropå Frida och Vera: De är bara två figurer som vilka andra bifigurer som helst. Två kvinnor som bor med varandra. De kan vara ett par, vara vänner eller syskon. Inget av detta framgår i serien. Det är helt upp till läsaren att tolka deras förhållande.
(Många andra bifigurer i Bamse-serierna har säkert också bakgrundshistorier som bara finns hos författarna under skrivprocessen, och som sedan inte syns i själva serien.)
I_love_Bamse
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 08 apr 2016, 16:31

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av I_love_Bamse »

Joakim Gunnarsson skrev: Vid nedkortning har vi ibland fått ändra på texten för att den ska flyta på och fungera.


I senaste julalbumet, nr 25 (vilket för övrigt var det bästa julalbumet på mycket länge, trots att både "Alla glömde Vargen" och "Sjörövarnas julklappar" redan gått i äldre julalbum, men det spelar ingen roll, alltid bra att låta nya läsare ta del av de gamla godingarna! Hoppas på ett lika bra julalbum i år! [:o)] ) förstår jag inte ändringen av en replik i "Sjörövarnas julklappar": I originalpublicering säger kapten Buster till Kusen: "Här får du två kronor!" I julalbumet säger han; "Här får du fem kronor!", till trots att vi ser att Buster ger Kusen två mynt. Varför detta? :?: :? Nöjde sig inte Kusen med endast två kronor i originalpubliceringen så att ni gav honom en liten löneförhöjning för att komma tillbaks i reprisen? [;)] :lol: [:p]
I_love_Bamse
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 08 apr 2016, 16:31

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av I_love_Bamse »

I övrigt har också en första teaser till Bamse och häxans dotter kommit ut! Spänningen som återstår är vem som blir Krösus Sork. Hoppas också helhjärtat på att Peter Haber återvänder som Bamse, med tanke på att han inte har gjort det i teaterföreställningarna skrivna av Peter Magnusson. =P

https://vimeo.com/170450420?lite=1
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Serietidningen BAMSE blev "Årets tidskrift populärpress print 2017"!

Juryns motivering: Lösnummerförsäljningen rekordökade, och tidningen blev känd över hela världen i hundratals artiklar och tiotusentals nätdelningar. På ett innovativt och slagkraftigt sätt folkbildade tidningen barn och vuxna i en av årets viktigaste frågor, källkritik, och visade än en gång att den som är stark måste vara snäll – snäll nog att inte sprida rykten utan hålla sig till fakta.

– Vi på redaktionen är verkligen jätteglada över den fina utmärkelsen. Det känns speciellt kul eftersom just huruvida fakta är sann eller falsk var ett återkommande och viktigt tema för Bamses skapare Rune Andréasson, säger Charlotta Borelius, chefredaktör på Bamsetidningen, i en kommentar.

Dagens media: https://www.dagensmedia.se/medier/tidsk ... et-6882572
Egmont pressrelease: http://www.egmont.com/se/press/Nyheter/ ... tidskrift/
TV4-intervju: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/v% ... ws-3943462
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

I_love_Bamse skrev:I senaste julalbumet, nr 25 (vilket för övrigt var det bästa julalbumet på mycket länge, trots att både "Alla glömde Vargen" och "Sjörövarnas julklappar" redan gått i äldre julalbum, men det spelar ingen roll, alltid bra att låta nya läsare ta del av de gamla godingarna! Hoppas på ett lika bra julalbum i år! [:o)] ) förstår jag inte ändringen av en replik i "Sjörövarnas julklappar": I originalpublicering säger kapten Buster till Kusen: "Här får du två kronor!" I julalbumet säger han; "Här får du fem kronor!", till trots att vi ser att Buster ger Kusen två mynt. Varför detta? :?: :? Nöjde sig inte Kusen med endast två kronor i originalpubliceringen så att ni gav honom en liten löneförhöjning för att komma tillbaks i reprisen? [;)] :lol: [:p]

Vem är Kusen, förresten? Rusken? Slusken? Stollen? En vargkusin?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av rkaj »

I_love_Bamse skrev:I originalpublicering säger kapten Buster till Kusen: "Här får du två kronor!" I julalbumet säger han; "Här får du fem kronor!", till trots att vi ser att Buster ger Kusen två mynt. Varför detta? :?: :?


Det kan väl vara vettigt med en liten uppdatering, två kronor var ju betydligt mer pengar när äventyret var nytt än det är nu. Men om det syns att det var två mynt hade det ju varit bättre att säga fyra, sex, sju, tio, elva, tolv, femton eller tjugo kronor än att säga fem ... [8D]
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re:

Inlägg av S.B. »

Rufus skrev:Angående exklusiva och värdefulla Rune Andréasson-objekt, kan jag nog tillföra lite information:

För länge sedan då Rune fortfarande bodde i Göteborg hette hans lokala postkontor Göteborg 24. Tydligen gillade han sitt postkontor väldigt mycket och målade en tavla som han donerade till dom med texten "Göteborg 24" och med två av hans seriefigurer (Jag har för mig att det var åsnan Kal och ekorren). Denna tavla hängde sedan på detta postkontor tills det lades ner i slutet på 1990-talet. Jag försökte då få köpa tavlan av dom, men dom tyckte tydligen att mitt bud var för lågt eller ville inte sälja. Men trist om denna raritet bara ligger och skräpar i någon skrubb i någon av Postens få kvarvarande lokaler eller var den nu har hamnat. Egentligen borde det grundas ett Rune Andréasson-muséum i Göteborg med denna tavla som en av rariterna. Och gärna i Runes postkontors lokal, men idag är det en Willys butik där.


@Rufus: Är tavlan du beskrev 2007-08-31 den målning som syns här?
https://digitaltmuseum.se/011014725317/ ... %22S-PM%22
(Jämförelsebild: http://www.bamsesamlarna.com/level3-gal ... ?show=alga)

Har du möjligtvis något eget foto på tavlan? Jag har varit i kontakt med PostNord men de har inte kunnat presentera en tydligare bild (och ej heller kunnat bekräfta att det verkligen rör sig om ett verk av Rune Andréasson).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Re:

Inlägg av Rufus »

S.B. skrev:@Rufus: Är tavlan du beskrev 2007-08-31 den målning som syns här?
https://digitaltmuseum.se/011014725317/ ... %22S-PM%22

Har du möjligtvis något eget foto på tavlan? Jag har varit i kontakt med PostNord men de har inte kunnat presentera en tydligare bild (och ej heller kunnat bekräfta att det verkligen rör sig om ett verk av Rune Andréasson).


Troligtvis är det den ja. Men svårt att se säkert på det fotot, och när jag såg den, så hängde den innanför kassorna.
Skriv svar