Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag kollade in Harley Qinn, tydligen ett behov av att inte längre ha henne som en mestadesls tragisk men kul figur längre?

I Suicide Squad Amanda Waller föryngrad, varför då? dög inte den gamla the wall?

Nya Amanda Waller ser skittråkig ut, men det är nog fel tråd...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:
smorkin skrev:Raina Telgemeier (den bäst säljande serieskaparen i USA de senaste åren)

Har aldrig hört namnet innan och känner inte igen stilen eller någon av hennes titlar som jag ser när jag googlar. Stämmer verkligen denna info?

Jupp, så vitt jag vet stämmer det; hennes mest säljande titlar har nu sålt i några miljoner exemplar styck. Senaste bästsäljarlistan från New York Times har hon plats 1, 2 och 7 med sina serier hon gjort helt själv, och på plats 3 & 4 ligger två volymer av The Baby-Sitters Club som hon är en av skaparna till (det är en serieversion av en populär bokserie):

http://www.nytimes.com/best-sellers-boo ... /list.html

Kolla också antal veckor på listan; hennes "singel-böcker" har legat där i bokstavligen flera år (Smile som är äldst av dem har varit där i 199 veckor).

Robert Kirkman är väl den som skulle kunna konkurrera, med The Walking Dead (som också syns till på listan, såklart) :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Serier är inte under några förutsättningar nånting yngre läser längre på nån komplicerad nivå ens, heller inte tjejer i nån direkt omfattning som betyder nånting.

Jag tror du har fel; se exempelvis redan nämnda Telgemeier som säljer miljoner av sina böcker och även manga (som trots en betydligt blygsammare utgivning nuförtiden ändå översätts i stora mängder).

Däremot tror jag att det är si och så med tillväxten av unga läsare av klassiska action-superhjälteserier, där de flesta titlarna som finns nog är extremt ointressanta för pre-tonåringar. Vi får se hur det går med Marvels satsning här, jag hoppas att de fortsätter, och med tanke på försäljningen ser det iallafall bra ut (både Ms Marvel och The Unbeatable Squirrel Girl säljer bra i samlade utgåvor). [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Telgemeier säljer väl också på bokhandlar och på nätet, inte på den klassiska direktmarknaden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Fortfarande OT, men här är en bild på Raina Telgemeier och äkta maken Dave Roman från Comic-con 2013 (panelen om barn- och allåldersserier):

Bild

En kortfattad presentation av dem finns här.

Agentum skrev:Jag kollade in Harley Quinn, tydligen ett behov av att inte längre ha henne som en mestadesls tragisk men kul figur längre?

Nej, nu är hon en fortfarande gravt missanpassad men tämligen lycklig figur. Fri från Jokerns dåliga inflytande och halvt om halvt accepterad av övriga DC:s superhjältar. Power Girl har erkänt att trots alla dumheter hon i sitt oförstånd ställer till med kan hon omöjligen vara arg på henne någon längre stund (detsamma gäller tydligen Wonder Woman efter de katastrofala händelserna i Harley's Little Black Book #1). Hon har nu sitt eget "gang of Harleys" och en uppsättning mer eller mindre knasiga vänner samt inkomst från en hyresfastighet i Brooklyn/Coney Island. Och hennes tidning ligger ofta mellan plats 10 & 20 i statistiken med en oroväckande hög andel kvinnliga läsare. Jimmy & Amanda har verkligen uträttat stordåd med figuren.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Du vet kanske att det redan var en unik figur, hur många kommer över från de animerade versionerna.
Jag föredrog den äldre varianten helt enkelt, det var inte fixerat över utseendet först vilket det alltid leder till för kvinnliga figurer i superserier.

Tokideen att ha henne i suicide squad är inte måttligt kass.
Den tidningen är ren dynga.

Jag anser att Marvel hanterar dylika saker bättre, för att återgå till Marvel [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Lars R Johansson »

Agentum skrev:Dock inrikning på väldigt unga läsare och bar kvinnliga läsare, det är inte många att fånga inom superhjältegenren.

Det måste ändå sälja till killar för att ens bära sig i vilket fall.

Verkliga exempel är tex DC Vertigo, nåt Marvel aldrig hade, det är sånt som blir nåt och som iofs fortfarande kommer läsas av killar och vuxna men som har en ärlig chans.

Hela new 52 som det ju kallats är ju mer eller mindre nånting soim kommer regenrera för att det inte fungerade, det är inte vad folk egentligen ville, man fick över några från Marvel kort som läsare och sen var det allt bara.

Serier är inte under några förutsättningar nånting yngre läser längre på nån komplicerad nivå ens, heller inte tjejer i nån direkt omfattning som betyder nånting.

Det verkar som att så är fallet här, serier är för pojkar och smink för tjejer.

Om de nu i mån lyckats med tv serier eller filmer, så BRA, men sluta tramsa med serierna helt enkelt.


Att Marvel inte skulle ha haft en motsvarighet till Vertigo stämmer dock inte - i mitten av 80-talet så startade Marvel sitt egna vuxen-imprint: EPIC!

Några av mina absoluta favoritserier som kom ut under det namnet. Återtryckte dels fransk-belgiska serier och brittiska, likaså gav dom ut specialböcker med serier som sedan blev canon, finns massor av klassiska namn som publicerades av den divisionen. Det var även en hel del originalserier där serieskaparna erbjöds lite olika äganderätter, en del var helt creator-owned, medans en del var delvis - ungefär som Vertigo då.


Lite serier i urval:

Creator-owned
Atomic Age
Bild

Alien Legion
Bild

Cadillacs & Dinosaurs
Bild

Dreadstar
https://d1466nnw0ex81e.cloudfront.net/n ... 869245.jpg

Elf Quest
Bild
'
Groo: Vandraren
Bild

Marvel Graphic Novel
Elektra: Assassin
Bild

Silver Surfer: Parable
Bild

The Death of Captain Marvel
Bild

X-men: God Loves, Man Kills
Bild

Dr. Strange and Dr Doom: Triumph and Torment
http://static7.comicvine.com/uploads/sc ... 6169-1.jpg


Epic Illustrated
Bild
Bild
Bild



Repints
Akira (Marvel's version var världens kanske första datorfärglagda serie! Inte ens den japanska utgåvan i färg hade denna teknik)
Bild

The Airtight Garage
Bild

Incal
Bild


Det var ett fantastiskt Imprint, LÄTT jämbördigt med Vertigo i mitt tycke.

Skillnaden var dock att Marvel la ner Epic på 90-talet, medans DC fortsatte vårda Vertigo... Det verkar som att problemen började när Jim Shooter fick sparken som Marvel-boss - dom som kom efter hade strikta order om att det skulle sälja som fan - och då blev det mer X-force -tidningar som gavs ut istället...
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Marvels Akirafärgläggning, inklusive alla redigerade ljudeffekter, funkar fortfarande bra, av det jag sett... (Kom ihåg att läsa från vänster till höger... [;)] )

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Vertigo var inte reprinter och dylikt, ingen vettig liknelse imo även om där var många bra serier.

Dessutom tror jag image uppgång på 90tal hade mer med en förändring att göra, många dem kom ju från marvel och hade redan krämat ur sig sitt elände där, till allas förtjusning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av BoJustBo »

Akira färgläggningen må varit den första eller bland dom första att använda digital färgläggning, men det tog nog ett årtionde till innan andra serier med digital färgläggning blev lika smakfullt färglagda. Fy & usch för digitalt på 90-talet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Lars R Johansson »

BoJustBo skrev:Akira färgläggningen må varit den första eller bland dom första att använda digital färgläggning, men det tog nog ett årtionde till innan andra serier med digital färgläggning blev lika smakfullt färglagda. Fy & usch för digitalt på 90-talet.


Dessvärre måste jag tyvärr hålla med dig... det fanns många efterapare, men få som verkligen visste vad dom gjorde. Finns inte så många som Steve Oliff - han började redan på 70-talet och var tidigt ute med att använda flera olika nya metoder - t ex som när Marvel och DC provade färgläggningen med akvarell och fotostatkopia som användes av Europeiska album.

Han var och är, en av dom allra främsta i businessen - han har blivit handplockad av både Walt Simonson och Frank Miller för nya färgläggningar av nyutgåvor av deras serier. (bl a hela jäkla Thor Omnibus!)

Såvitt jag har förstått det så gick han såpass långt att han hade en egen färgläggningsstudio (han var ju den ende som verkligen kunde digital färgläggning där ett tag), och sedermera även blev till och med borgmästare i staden han bor i! : O

(han är dock inte det nu mera)
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av MetaLarsson »

Captain America: Civil War har ju premiär på bio idag, och i samband med det har jag läst miniserien Civil War (Millar/McNiven), som jag tyckte bra om.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker The Amazing Spider-Man är rätt bra nu. Det är kul att han blir lite äldre och äldre. Sen är det väl lite kul att det går bra för hans företag. Jag kommer nog aldrig tröttna på att läsa om Spider-Man. Jag sitter väl där på pensionärs hemmet och läser om han. Undra hur gammal han är då? Det känns ändå som han blir lite, lite äldre hehe. Var tycker ni om Peter Parkers utveckling i The Amazing Spider-Man? Man är ju inte jättevan att det går "bra" för han. Sen tyckte jag det var lite kul att han tog över Fantastic Fours komplex. Jag har dock inte hunnit läsa de senaste numren. Tidningarna läggs bara på hög och man får inte tid att läsa. Jag borde väl prioritera att läsa mer..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Jag tror jag läst någon gammal uppgift om att det var en utdragen kronologi där fem år i verkligheten motsvarade ungefär ett år i serien, eller något sånt...

Men det har iofs varit diverse reboots sen dess, så jag vet inte om det stämmer längre...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Intressant. Han blir lite äldre hela tiden i alla fall.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Jag slutade läsa Spidey strax efter reeboten one more day då jag blev förbannad och ledsen över allt de kastat bort. Nu många år senare läste jag både Grim Hunt och spider island. Kan konstatera att tidningen kändes ganska fräsch ändå och jag blev lite nyfiken. Om jag vill läsa den nya (nåja, kanske nygammal vid det här laget) hur bär jag mig bäst åt? Finns det samlingsvolymen ex essentials för såpass nya serier? Elektroniskt är inte ett alternativ.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det finns säkert samlingar men inte essentials vad jag vet. Det borde väl vara hyfsat billiga enstaka ex annars. Några av de nya är riktigt bra. Spider-verse kan jag rekommendera bland det bästa Spidey berättelserna jag har läst. Den finns i bra samlingar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Nej, precis... Essentials i sig är nog inget Marvel satsar på, men trades med samlade miniserier och arcs är väl hyfsat prisvärda...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Essentials är nog över, mer Epic collection idag som är i färg, men det är väl alltid serier med x antal år på nacken idag.

Blir det banbrytande sviter så kommer det väl samlat senare, det verkar vara så att storsäljarna inte har nån tradeutgivning direkt efter en storyline som många andra har, troligen tänker de att de som följer de hör evighetsserierna köper lösnummer, det är nog riktigt tänkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Trades har jag hyfsat koll på, men de är begränsade till en viss story. Jag är mer ute efter samtliga nummer under en längre period
Skriv svar