Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:"Majsan", bitvis riktigt rolig svensk serie om hur livet är i orienteringsvärlden. Ensidesserier, album från Jemi.

Blev ju bara ett album, som är ganska gammalt vid det här laget, men det verkar som serien fortfarande går i Skogssport...
http://skogssport.orientering.se/Majsan/

Agentum skrev:Bone, out of Boneville ifärg.

Eftersom den här numera är helt färglagd, är det inte snart dags att ge ut i Sverige?

Jag har absolut inget mot den i svartvitt men jag ser att i färg skulle den sälja till fler tror jag.


Den gavs ju ut av Bonnier Carlsen mellan 1995-2000, men antagligen sålde den för dåligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo men inte helt då, och som sagt svartvitt, många vänder direkt när de ser att det är det.

Trots allt är det en allålderseriebutan superhjältar eller liknande genrebundet material.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har suttit på Münchens flygplats över natten och jag har just äntligen fått lite tid för att läsa lite serier:

-Strangers in Paradise 1 av Terry Moore. (Schysst serie aldrig fått tummen ur att läsa den)

-Empowered 6 & 7 av Adam Warren (Schyssta serier)

Walking Dead 1 ( Jag har bara sett Tv-serien innan. Underbart att läsa serien från start. Kirkman är ju bara bäst.)

Annars läser jag mest marvel. Jag prenumererar på följande serier för ögonblicket:

-The Amazing Spider-Man
-Spider-Gwen
-Star Wars
-Ms Marvel
-Spider-Woman
-Web-Warriors
-Darth Wader
-Spider-Man 2099
-Ultimate Spider-Man
-New Avengers

Och några till men kommer inte på vilka det är. Tyvärr har jag inte tid att läsa så mycket numera då jag jobbar och sportar mycket. Men nu känns det som jag skall ta tag i Kirkmans olika alster. Sen kommer jag fortsätta läsa Strangers in Paradise för den är rätt intressant. Läste även Elektras nyaste serier för ett tag sen. Jag fattar dock inte varför hon skulle få till det med The Punisher. Sen har jag samlat på mig lite serier med den "äldre" Nick Fury alltså originalet. Secret Wars med mera. Sen har jag nyss köpt Alias (Jessica Jones) omnibus. Den är nog riktigt bra. Jag önskar jag hade mer tid och bara ligga och läsa och njuta av serier. Det finns så otroligt mycket härligt att läsa.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Kirkmans Invincible kan du kolla vid tillfälle med, riktigt bra.

Själv har jag inget nytt här, men nig finns det nåt oläst att gräva fram alltid.
9mm, i'm never further away than that.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av TimmyZillen »

Läste Dark Kight Returns - The Last Crusade förra veckan. Riktigt bra story(såklart), riktigt kuslig Joker. Tyvärr fick Romita Jr rita det, jag går inte alls ihop med den karln tyvärr..

Tales from the Darkside - Teamet bakom "Locke and Key"(som jag tyvärr inte läst..) återupplivar den gamla skräckserien med en miniserie med olika berättelser med en sammanhängande story som kommer uppenbara sig framöver.
Första historian handlar om en badvakt vars sömnbehov ställer till det ganska rejält. Jag behöver läsa den igen, jag missade något i mitten och fattar inte riktigt allvaret i akt tre. Men slutet var jättebra!


Annars köpte jag Punisher:MAX, 100 bullets och Bizarro för extra sommarläsning!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:Kirkmans Invincible kan du kolla vid tillfälle med, riktigt bra.


Håller på med dem. Jag har läst ganska många av dem. De är riktigt, riktigt bra. [^]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

TimmyZillen skrev:Läste Dark Kight Returns - The Last Crusade förra veckan. Riktigt bra story(såklart), riktigt kuslig Joker. Tyvärr fick Romita Jr rita det, jag går inte alls ihop med den karln tyvärr..


Jag tycker han är ok men Hit-Girl och Kick-Ass var väl sådär. Tacka vet jag hans far. Ibland får han dock till det riktigt bra tycker jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av TimmyZillen »

spindelmannenelektra skrev:
TimmyZillen skrev:Läste Dark Kight Returns - The Last Crusade förra veckan. Riktigt bra story(såklart), riktigt kuslig Joker. Tyvärr fick Romita Jr rita det, jag går inte alls ihop med den karln tyvärr..


Jag tycker han är ok men Hit-Girl och Kick-Ass var väl sådär. Tacka vet jag hans far. Ibland får han dock till det riktigt bra tycker jag.


Det funkar när han ritar Spider-man, men så fort han börjar rita ansikten checkar jag ut.
Jag förstår att karln är en legend, men jag diggar inte hans stil. Är lite nervös att jag beställt All-Star Batman redan, men jag litar på att Snyders story är bra nog att förbise teckningsstilen.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Wagner/Davis`s "Sandman mystery theatre", kom ihåg den när jag läste den på 90-talet och nu har den kommit ut i nyutgåva och jag tycker att den är helt fantastisk i sin genre, 30-tal pulp tradition.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Den är suverän tycker jag, jag hopoas mer ges ut igen som trades, jag köpte alka som förr gavs ut, men de var best off inte täckande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Peral »

Läser just nu "Skorpionen" första albumet. Serien går också i Fantomen. Detta är nog den läckraste serien jag läst på ett tag!
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Min favorit i serien är "The Butcher", en riktig rysarhistoria.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Batman antologi. Riktigt kul läsning.
Jag har alltid haft svårt för gamla Läderlappsserier. Såna som var signerade Bob Kane.
De gav aldrig någon genuin känsla av mystik och spänning som jag tyckte gamla fantomenserier gjorde ibland.
Speciellt de som Ray Moore tecknade. Det största mysteriet har varit hur batman överlevt genom tiderna.

Men läser man de samlade är det en rätt kul grej att se utvecklingen genom tiderna. Just nu är jag på 60-talet. Och man ser tydligt vilket lyft det blev när Carmine Infantino började. Annars är det 70-tals batman man minns som den sanne Läderlappen. Men jag ska ge de nya skaparna en chans denna gång. Även Miller.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:
Göran Semb skrev:"Majsan", bitvis riktigt rolig svensk serie om hur livet är i orienteringsvärlden. Ensidesserier, album från Jemi.

Blev ju bara ett album, som är ganska gammalt vid det här laget, men det verkar som serien fortfarande går i Skogssport...
http://skogssport.orientering.se/Majsan

Shit, där blir jag påmind av min pappa. Han var helt galet i just orientering. Jag har dock aldrig hört talas om "Majsan" förut.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av TimmyZillen »

larsa66 skrev:Batman antologi. Riktigt kul läsning.
Jag har alltid haft svårt för gamla Läderlappsserier. Såna som var signerade Bob Kane.
De gav aldrig någon genuin känsla av mystik och spänning som jag tyckte gamla fantomenserier gjorde ibland.
Speciellt de som Ray Moore tecknade. Det största mysteriet har varit hur batman överlevt genom tiderna.

Men läser man de samlade är det en rätt kul grej att se utvecklingen genom tiderna. Just nu är jag på 60-talet. Och man ser tydligt vilket lyft det blev när Carmine Infantino började. Annars är det 70-tals batman man minns som den sanne Läderlappen. Men jag ska ge de nya skaparna en chans denna gång. Även Miller.


Den där såg kul ut!

Ett tips är Grant Morrisons run där han använder sig av alla "versioner" av Batman kronologiskt, riktigt bra.
http://comicvine.gamespot.com/batman/4005-1699/forums/reading-order-for-grant-morrisons-batman-run-by-tr-626591/
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Peral skrev:Läser just nu "Skorpionen" första albumet. Serien går också i Fantomen. Detta är nog den läckraste serien jag läst på ett tag!


Håller med. Synd bara att Cinebooks utgåva är censurerad (står inuti del 1, så jag antar att alla delar är det).
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Serieguden skrev:
Peral skrev:Läser just nu "Skorpionen" första albumet. Serien går också i Fantomen. Detta är nog den läckraste serien jag läst på ett tag!


Håller med. Synd bara att Cinebooks utgåva är censurerad (står inuti del 1, så jag antar att alla delar är det).

Mm, eftersom de siktar på läsare i alla åldrar och ger ut böckerna i England brukar de teckna om bilder där det är något naket (dvs kvinnliga bröst oav). Tror inte något annat censureras.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

smorkin skrev:
Serieguden skrev:
Peral skrev:Läser just nu "Skorpionen" första albumet. Serien går också i Fantomen. Detta är nog den läckraste serien jag läst på ett tag!


Håller med. Synd bara att Cinebooks utgåva är censurerad (står inuti del 1, så jag antar att alla delar är det).

Mm, eftersom de siktar på läsare i alla åldrar och ger ut böckerna i England brukar de teckna om bilder där det är något naket (dvs kvinnliga bröst oav). Tror inte något annat censureras.


Är det som i USA, att se kvinnorna bli mördade är ok, men visar de brösten, då börjar det bli otäckt [:D]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Hm. Har mest läst om gamla nr av Western-serier den här veckan, från 77-78. Matt Marriott, Matt Dillon, Jeff/Wes Slade, Hopalong, Cobran. Bra grejer. [;)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Hm. Har mest läst om gamla nr av Western-serier den här veckan, från 77-78. Matt Marriott, Matt Dillon, Jeff/Wes Slade, Hopalong, Cobran. Bra grejer. [;)]


Jag letade också fram en gammal låda med western efter vår diskussion. Visst håller du med om att Matt Marriott är i en klass för sig?
Skriv svar