Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:Han är en av de där som egentligen på alla formella sätt är en fruktansvärt usel, nästan pinsam, författare, men det fungerar ändå för att han så osvikligt och obönhörligt fortsätter på sitt spår.

Nu får du nog förklara dig. Förutom lite förlegade termer och inte så smyg rasism i många av hans tidigare verk som gjort att saker åldrats dåligt vet jag inte vad du skulle påstå är dåligt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Nu läser jag HP Lovecraft Cthlu 2. En samling med skräcknoveller. Har bara läst den första. Handlar om en student som hamnat i samma rum där en häxa bott för länge sedan. Det är första gången jag läser något av denna omtalade författare. Jag kan förstå att han är omtyckt. Jag tycker berättandet påminner om Kafka men tydligare.

Men de där gamla 70-talsböckerna var ofta dåligt översatta. För bara 5-10 år sedan kom det ut flera samlingar av Lovecraft, i nyöversättning. (Tror två olika förlag gav ut parallellt?). De böckerna kan nog ditt lokala bibliotek fixa fram.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
smorkin skrev:Han är en av de där som egentligen på alla formella sätt är en fruktansvärt usel, nästan pinsam, författare, men det fungerar ändå för att han så osvikligt och obönhörligt fortsätter på sitt spår.

Nu får du nog förklara dig. Förutom lite förlegade termer och inte så smyg rasism i många av hans tidigare verk som gjort att saker åldrats dåligt vet jag inte vad du skulle påstå är dåligt.

Jag har läst Lovecraft dåligt, men det är väl inte direkt subtil och underförstådd Nobelprisstil i böckerna... Det mesta skrivs ut i klartext, och dessutom görs det i regel med fem-sex synonymer varje gång...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Men de där gamla 70-talsböckerna var ofta dåligt översatta.


Den utgavs 1988.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
smorkin skrev:Han är en av de där som egentligen på alla formella sätt är en fruktansvärt usel, nästan pinsam, författare, men det fungerar ändå för att han så osvikligt och obönhörligt fortsätter på sitt spår.

Nu får du nog förklara dig. Förutom lite förlegade termer och inte så smyg rasism i många av hans tidigare verk som gjort att saker åldrats dåligt vet jag inte vad du skulle påstå är dåligt.

Jag har läst Lovecraft dåligt, men det är väl inte direkt subtil och underförstådd Nobelprisstil i böckerna... Det mesta skrivs ut i klartext, och dessutom görs det i regel med fem-sex synonymer varje gång...

Mm, precis, plus icke-existerande karaktärsteckning, löjligt repetitiv handling, klichéartat till max, adjektiv så rikliga att man drunknar i dem... :-)

Men fungerar gör det som sagt! Jag älskar Lovecraft och tycker han är en av de allra bästa genuint skrämmande skräckförfattarna, trots bristerna (de rent formella, litterärt sett).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MAD »

Jag är nog benägen att hålla med om Lovecraft. Det är ganska mycket som är dåligt med hans berättelser och ändå är de väldigt fascinerande.

Jag gjorde dock misstaget att läsa 3 st omnibus i relativt snabb följd med framförallt hans korta berättelser och då blev det väldigt repetetivt, någon person märker nåt mystiskt, undersöker och skriver dagbok, kommer all närmare, börjar bli galen, skriver att han inte kan berätta vad det är för nåt för då blir du också galen... slut (något förenklat och generaliserat) :-D
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av smorkin »

MAD skrev:Jag är nog benägen att hålla med om Lovecraft. Det är ganska mycket som är dåligt med hans berättelser och ändå är de väldigt fascinerande.

Jag gjorde dock misstaget att läsa 3 st omnibus i relativt snabb följd med framförallt hans korta berättelser och då blev det väldigt repetetivt, någon person märker nåt mystiskt, undersöker och skriver dagbok, kommer all närmare, börjar bli galen, skriver att han inte kan berätta vad det är för nåt för då blir du också galen... slut (något förenklat och generaliserat) :-D

Håller med, han ska avnjutas i mindre doser tycker jag. Är nog också därför jag föredrar hans noveller framför romanerna, det blir helt enkelt för mycket i de senare.

Sen gillade jag hans fantasy mycket, men det var länge sedan jag läste den; jag var (är?) svag för den där eteriska, skira high fantasy-stilen à la lord Dunsany (mästaren på området) som Lovecraft försöker sig på där :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

han och Robert E. Howard hade ju en del de förde ihop, de var väldigt olika men verkar ju beundra varandra en hel del då ju de gamla gudarna förekommer i Howrds berättelser tex.

Lovecraft är psykologisk skräck inte den typ som man är van med, alla är våldsamt underlägsna "monsterna" och på kan när som helst bli galna av alltihop.

Det är nog därför det lever vidare, det var helt enkelt inte såhär man skrev horror utan det var mer de typiska vampyrer och spöken mm.

Så ok att han upprepar sig och hans synonymer kan bli lite för många men det ligger ju som bas för mycket serier och annat idag, men det var inget som hyllades på 20-30talet direkt.
Det kom väl ihop med Sword and Sorcery igen på 60talet och blev reprintat och läst av alla flummare, samm med Tolkken mfl, och nya saker i den genren kom då med säg Moorcocks Elric tex.

De är inte Fantasy, nåt sånt fanns egentligen inte förän i modern tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:han och Robert E. Howard hade ju en del de förde ihop, de var väldigt olika men verkar ju beundra varandra en hel del då ju de gamla gudarna förekommer i Howrds berättelser tex.

Lovecraft är psykologisk skräck inte den typ som man är van med, alla är våldsamt underlägsna "monsterna" och på kan när som helst bli galna av alltihop.

Det är nog därför det lever vidare, det var helt enkelt inte såhär man skrev horror utan det var mer de typiska vampyrer och spöken mm.

Så ok att han upprepar sig och hans synonymer kan bli lite för många men det ligger ju som bas för mycket serier och annat idag, men det var inget som hyllades på 20-30talet direkt.
Det kom väl ihop med Sword and Sorcery igen på 60talet och blev reprintat och läst av alla flummare, samm med Tolkken mfl, och nya saker i den genren kom då med säg Moorcocks Elric tex.

De är inte Fantasy, nåt sånt fanns egentligen inte förän i modern tid.

Nä, Lovecraft skrev några grejer som definitivt var huvudsakligen fantasy, inte bara skräck, som The Dream-Quest of Unknown Kadath (som en av titlarna är, om inte minnet sviker). Rätt annorlunda mot hans skräck, men värda att läsas!

Och nog har fantasy funnits ett tag; lord Dunsany är ungefär så mycket fantasy det kan vara, och James Branch Cabell med, båda samtida med Lovecraft.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Genren fantasy vilar på Tolkien, före det kallades det Sword and Sorcery en föregångare, Fantasy är mycket världsbyggning och haha kartor i böckerna det hade väldigt låg status ända till sent 90tal då det nog tom tyvärr vände för mycket tvärtom och all jävla skit skulle skrivas och göras till tv och film.

Jag har tyvärr inte läst Fantasy av Lovecraft, jag tror dig då iaf.

OBS Star Wars är Fantasy inte sci-fi som exempel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Skulle personligen säga att lovecrafts fantasy är grymt mycket sämre än hans skräck. Jag är ju dock inget fan av Dunsany vars stil dom är skrivna i.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Svensk Seriehistoria - andra boken, en härlig nostalgisk expose över seriesverige på 60-talet, med Rolf Gohs som huvudtema, kan verkligen rekomendera boken för dom som gillar att läsa om svensk seriehistoria, bra jobbat Ulf Granberg och övriga personer bakom boken [:)]
Ser fram emot flera böcker i serien och speciellt en som kan ha Horst Schröder som huvudtema.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

trimble skrev:Svensk Seriehistoria - andra boken, en härlig nostalgisk expose över seriesverige på 60-talet, med Rolf Gohs som huvudtema, kan verkligen rekomendera boken för dom som gillar att läsa om svensk seriehistoria, bra jobbat Ulf Granberg och övriga personer bakom boken [:)]
Ser fram emot flera böcker i serien och speciellt en som kan ha Horst Schröder som huvudtema.

Hände ju ganska mycket där runt 70-80-talet egentligen; Mammut, Galago, Epix och fanzinutgivning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av S.B. »

trimble skrev:Svensk Seriehistoria - andra boken, en härlig nostalgisk expose över seriesverige på 60-talet, med Rolf Gohs som huvudtema, kan verkligen rekomendera boken för dom som gillar att läsa om svensk seriehistoria, bra jobbat Ulf Granberg och övriga personer bakom boken [:)]
Ser fram emot flera böcker i serien och speciellt en som kan ha Horst Schröder som huvudtema.


Tack ska du ha! Kul att du gillar den! (Det är jag som skrivit Gohs-artikeln.)

Är du möjligtvis intresserad av att själv intervjua Horst Schröder för en framtida bok?
Ju fler vi är som arbetar fram nya artiklar, desto lättare blir det förstås att hålla uppe en lämplig utgivningstakt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

S.B. skrev:
trimble skrev:Svensk Seriehistoria - andra boken, en härlig nostalgisk expose över seriesverige på 60-talet, med Rolf Gohs som huvudtema, kan verkligen rekomendera boken för dom som gillar att läsa om svensk seriehistoria, bra jobbat Ulf Granberg och övriga personer bakom boken [:)]
Ser fram emot flera böcker i serien och speciellt en som kan ha Horst Schröder som huvudtema.


Tack ska du ha! Kul att du gillar den! (Det är jag som skrivit Gohs-artikeln.)

Är du möjligtvis intresserad av att själv intervjua Horst Schröder för en framtida bok?
Ju fler vi är som arbetar fram nya artiklar, desto lättare blir det förstås att hålla uppe en lämplig utgivningstakt.

Vilka fler kan vara värda att intervjua för 70-80-talet? Rolf Classon? Gunnar Krantz? Joakim Pirinen? Peter Sparring? Spekulerar litet här...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Känner inte Horst personligen, däremot minns jag hans koleriska utbrott på allt och alla när man var inne i hans seriebutik Metropolis på 80-/90-talet för att kolla in veckans USA-leverans, det kunde vara stor show då [:)]
Köpte också i stort sett allt som han gav ut då, så det berodde inte på mig att hans tidningsimperium kraschade [:I], så Horst är väl den enskilde person som har påverkat mitt serieintresse mest. Skulle vara intressant att få läsa en lång artikel, likt den som gjordes över Rolf Gohs, för övrigt ett helt lysande avsnitt i boken. Det finns andra personer inom seriesverige som är värda att komma med i nästa bok men jag tycker att just Horst kan vara huvudtemat, ser ingen annan som representerar 80-/90-talets seriesverige bättre än han.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av S.B. »

@trimble: Eftersom du svarar varken ja eller nej tolkar jag det som ett kanske. Tyvärr känner jag inte till din identitet men hör gärna av dig till oss inom Seriearkivet om du vill skriva den artikeln (eller på annat sätt bidra). Annars är förstås risken att den stora artikeln om Schröder aldrig blir skriven över huvud taget -- det var så jag själv resonerade när jag tillfrågades om att skriva artikeln om Gohs. För övrig kände jag honom inte när jag fick frågan, hösten 2009, apropå inledningen på sitt svar.

@Wakuran: Jag förstår inte riktigt frågan. Finns det inte oherhört många personer som vore värda att intervjuas om 70- och 80-talet? Du får gärna utveckla hur du tänker.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Ser mig inte som någon skribent, speciellt inte efter att ha läst "Svensk Seriehistoria-Den andra boken" som jag tycker är helt lysande, ni har verkligen satt ribban högt för kommande skribenter, utan jag tänker mig en mera kunnig person på Horst som skulle kunna gå iland med projektet, typ en Daniel Atterbom om han vore i livet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

S.B. skrev:@Wakuran: Jag förstår inte riktigt frågan. Finns det inte oherhört många personer som vore värda att intervjuas om 70- och 80-talet? Du får gärna utveckla hur du tänker.

Jag bara funderade på fler personer än Horst... Nyckelpersoner som kunde ge en inblick över utvecklingen runt den tiden... Folk som startade upp saker och inte bara tecknade... (Men iofs, det kanske exkluderar Pirinen?...)

Johan Höjer, kanske... Annars är det ju många som har intervjuats i fanzinindexet om fanzinutgivningen runt samma tid...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av S.B. »

@trimble: Stort tack för komplimangerna! Det värmer att höra.

@Wakuran: Okej, då förstår jag bättre. En större fråga, ur mitt perspektiv, är hur man på bästa sätt triggar folk att utöva kvalitativ seriehistorisk forskning över huvud taget, exakt vilka seriehistoriska aktörer de i sin tur väljer att dokumentera är en sekundär fråga som jag ser det (och måste ju i princip vara fritt fram för respektive forskare). Ju fler kvalitativa utövare (intervjuare/skribenter/faktagranskare/etc.) desto bättre liksom, och när man väl har en kritisk massa ökar ju chanserna att de i din mening "intressantaste" seriehistoriska aktörerna blir dokumenterade.
Skriv svar