Scandinavian Film & Video

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Scandinavian Film & Video

Inlägg av Dude »

Läste en artikel av Frerik Strage i DN om filmtidningen Scandinavian Film & Video. Han pratade om tidningens tydliga ställningstagande mot den rådande censuren (tidningen gavs ut under 80-talet). Jag blev nyfiken och köpte några tidningar och jag måste säga att det bra läsning om man som jag gillar att se hur det var förr. Det här är ju inte jättelångt tillbaka i tiden så ni forumiter som passerat 40 strecket kanske har bra koll på denna blaska. Efter att ha läst några nummer blir jag lite fascinerad över den censurhets det verkade vara mot vissa filmer. En statlig myndighet som går in och klipper i filmer eller i värsta fall förbjuder dem. Dock kunde man visst kontakta myndigheten och ange de bortklippta scenerna man ville se och sedan besöka maskinisten för att få se de våldsamma scenerna där.

Tidningen had räven en del bra intervjuer, bla med George Lucas, Harrison Ford etc. Ett kul reportage var när de först intervjuade Ulf Brunnberg för sedan sticka åt honom ett gäng porrfilmer som han sedan recenserade. Hade nog aldrig hänt idag.

Bild

ni som är äldre och har varit med ett tag, hur var det med censuren på den tiden? Var det påtagligt och ett ämne som diskuterades hett?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scandinavian Film & Video

Inlägg av Wakuran »

Just D droppade den åtminstone i förbifarten i låten "Gränser"... (Rock'n'Roll, 1992)

Just D skrev:Får man sitta i parken med n vinnare?
Nej, d får man inte, den är till för något finare
Får man flockas på offentliga ställen?
Nej, det får man inte, då placeras man i cellen
Får man slå sig ner i obebodda kåkar?
Nej, då blir man utkörd med tårgas å påkar
Får man kolla in 1 rulle som intresserar n?
Nej, d får man inte, först så ska dom censurera den

Får man döpa sig till nåt som ingen heter?
Nej, för allt ska checkas utav myndigheter
Får man gå på haket i gympadojjor?
Nej, för alla vakter har bestämmarnojor
Får man dricka bärs på krogen hela natten?
Nej, för efter 3 så blir det kaffe å vatten
Får man rusa runt i staden som galen?
Nej, då placeras man i dårhussalen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Scandinavian Film & Video

Inlägg av Rosen »

Jag upptäckte härommånaden att VD:n på mitt jobb var en av killarna bakom den tidningen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar