Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Sir-L »

Har passat på att lägga in lite info om svensk utgivning av serien "Ric Hochet" i Seriewikin och upptäckte att den faktiskt fortfarande ges på franska.
Endast en bråkdel finns utgivet på svenska, vilket jag finner konstigt. Serien är en av mina ungdomsfavoriter och när jag läser om serien idag så tycker
jag absolut att den håller.

Vad säger ni? Är det bara nostalgi som gör serien läsvärd idag, eller finns det kvalitéer i serien?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Agentum »

Ingen aning vad det är för serie, man jag är inte ett dugg förvånad över att bråkdelen givits ut på svenska, det är väl det normala nästan av utlänska serier.

Hur månag ofuölbordade serier finns det inte, tråkigt om de är på et tspråk man inte förstår då, i amerikanska serier så har man ju givit upp det svenska och söker originalen bara, men de franskspråkiga har jag ju ingen nytta av, jag kan inet det språket.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av jens-olof »

Sir-L skrev:Har passat på att lägga in lite info om svensk utgivning av serien "Ric Hochet" i Seriewikin och upptäckte att den faktiskt fortfarande ges på franska.
Endast en bråkdel finns utgivet på svenska, vilket jag finner konstigt. Serien är en av mina ungdomsfavoriter och när jag läser om serien idag så tycker
jag absolut att den håller.

Vad säger ni? Är det bara nostalgi som gör serien läsvärd idag, eller finns det kvalitéer i serien?


Det finns kvalitéer i det jag läste då det begav sig, fast idag så känns det som
tiden sprungit ifrån både manus och teckningsstil i de gamla serierna. Om någon
Börjar ge ut lågbudgetalbum av dem kommer jag köpa dem, annars kommer jag
att vänta på dom begagnade.

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Ingen aning vad det är för serie...

Jodå det gör du nog, kika på bilderna här så ser du vem det är. Gavs ut i Örnserien de där albumen man prenumererade på här i Sverige.
https://www.google.se/search?hl=sv&q=Ri ... 4gTvpIDwBw

Själv fann jag den lite för stel på något vis, jag tyckte han lyckades bättre med systerserien Chick Bill. Att han ser ut att komma från Dan Spiegles penna i nyllet gör inte saken bättre utan ligger honom rejält i fatet för min del.

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:Ingen aning vad det är för serie

Du får ta och läsa dina Seriemaggan special [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Agentum »

Ok jo jag känner igen bilderna och JA jag har en bunt SM special så jag får ge mig på dem helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Elakt skulle man kunna säga att Tibet är lika träig oavsett om han tecknar komisk serie (Chic Bill) eller "realistisk" (Allan Falk/Rick Hart)...
Men viss charm har serien ändå! Jag läste några SM-specialpublicerade och även albumet Sabotageligan nyligen. Ojämn på manussidan. Vissa av de tidningspublicerade historierna var riktigt spännande deckargåtor. Men Sabotageligan var en riktigt korkad historia. Den mystiska ligan hotade och höll på för att få aktier i olika företag. Men, frågar jag mig, skulle det inte bli ganska uppenbart vilka ligamedlemmarna var när de plötsligt dök upp på styrelsemötena med sina aktier? Då kunde ju polisen lätt plocka dem? (Eller tänkte de komma maskerade?)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag är rätt nyfiken själv på den här serien. Gillar deckargåtor i de flesta former. Läste Det röda spåret i somras och blir inte klok på vad jag ska tycka. Rätt tät intrig för att vara på sedvanliga 42 sidor, med flera förvecklingar och kluriga upplösningar. Men också enkla knep och rätt otillfredsställande luckor. T.ex. en upplösning där polisen rädda Rick genom att storma in i rätt hus och rätt källare eftersom "Rick ju inte kommit tillbaka och vi letade genom varje hus för att se om du var där". Okeeeej.

Men jag ska ge den flera chanser. Det stora hindret för mig är att huvudpersonen ser så fruktansvärt ful ut...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Faktum är att flera av de där franskbelgiska "realistiska" hjältarna har ganska fåniga nunor. Det är inte hjältarnas ansikten som får en att gilla serierna. Valhardi, Michel Tanguy, Dan Cooper, Buck Danny, Michel Vaillant, Riddar Eldhjärta, Al Russell, Valentin, Bob Morane, Jerry Spring... & handen på hjärtat... även Bernard Prince och Blueberry ser rätt fåniga ut, särskilt i sina första äventyr...

Det som Rick Hart mest har emot sig är nog att han inte har någon toppenbra sidekick (eller kul kompis (tydligen är termen sidekick enbart en superhjälteterm...)) ....
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av KRax »

Sant, det är ont om intressant folk i Rick Hart och det känns nästan som att det är avsiktligt. Rick Hart ska vara hjälten, med snyggt hårsvall, snygg rock och intensiva, något väderbitna ögon... Ingen får konkurrera. Ändå är ju hans kommissarie-kompis med i de flesta albumen (de som finns på svenska i alla fall) och får ta en liten clown-roll.

Jag gillar Rick Hart, stabilt hantverk och historierna håller för rätt många omläsningar, men kruxet finns ju i de grå karaktärerna. Värsta exemplet är hans flickvän: är med i bland, tillför inget.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Har läst ett antal RH/AF på sistone. Både i serietidningar och i danska album (de har ju givit ut de allra första albumen också). Ju mer man läser desto intressantare blir den. Man kommer in i seriens premisser. Lite samma sak med bilserien Michel Vaillant/Mark Breton... (Jean Graton)
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Noname »

Bild
Bild
Zoom har startat serien igen. Dessa två böcker innehåller 61+62+63 och 64+65+66 och nästa kommer att vara 67+68+69 [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Wakuran »

Det är tydligen något samtryck med den tyska utgivningen, som jag förstått saken... Därav det underliga sena utbudet i albumen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av germund »

Jag bläddrade i de danska böckerna så sent som igår och det ser fint ut. Inte mängder av extramaterial men fina volymer avsedda att läsas!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Tegneseriemorden låter ju rätt intressant.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Noname »

Wakuran skrev:Det är tydligen något samtryck med den tyska utgivningen, som jag förstått saken... Därav det underliga sena utbudet i albumen...

Serien publiceras endast i Danmark, och det kommer fyra böcker per år.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Handlar och läser många danska album. Men denna är nog för dyr. [;)]
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av Noname »

RioGrande skrev:Handlar och läser många danska album. Men denna är nog för dyr. [;)]

Böckerna kostar mellan 140,- och 198,- danska kr beroende på var du köper dem. Det är billigt för en hardcover publikation med tre album i varje 8-)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av RioGrande »

Hm. Inte om man läser så många album som jag läser. Då är man huvudsakligen hänvisad till begagnade album som kostar 10-20 kr/st.
Men, visst, det händer att jag slår till och köper nya fullpristitlar också. Blake & Mortimer, Linda/Valentin, Moebius, Spirou, Bilal eller nåt.... men mindre troligt Rick Hart....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Ric Hochet (Rick Hart/Allan Falk)

Inlägg av BoJustBo »

Hur kommer det sig att Ric Hochet alltid får nytt namn utanför franskspråkiga världen? Är det för att namnet är för likt Rick O'Shay?
Allan Falk är ju ett sådant där typiskt nordiskt namn som serier ofta fick förr i tiden. Men Rick Hart? Låter ju amerikanifierat om inget annat.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar