Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Kul att se ungdomarna lite äldre (18-20 år) tyvärr fallerar äventyret lite redan efter maskeradbalen lite grann.vem som har gjort fel/rätt. Efter det blir det mediokert. det händer inge ting i princip . Men jag ser framemot nästa avsnitt. och hoppas lite mer på fart. Ett lite avslaget avsnitt.
Buster
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 13:54

Re: Fantomentråden

Inlägg av Buster »

Rafael Ruiz vilken höjdartecknare, perfekt blandning av gammalt och nytt. Och äntligen nån som kan avbilda Fantomen som han ser ut.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Buster skrev:Rafael Ruiz vilken höjdartecknare, perfekt blandning av gammalt och nytt. Och äntligen nån som kan avbilda Fantomen som han ser ut.


Jag gillar också Ruiz teckningar. Tycker att han bara blir bättre. Som du är inne på ser det både klassiskt ut och nytt och fräscht. Sen tycker jag att Semb fått till en klurig historia, med bra repliker. Den lyfter tillbaka Fantomen som en rättfärdig och kaxig men innerst inne, mänsklig brottsbekämpare. Kul grej med pickadollerna. För mig en av favorithistorierna i år.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

Fantomen 2016- nr 17.

Riktigt bra äventyr ”Atomterroristerna”, bra men ruggigt. Gillar äventyr med kopplingar till Rodia. Bra tecknat av Rafael Ruiz också.

Thorgal är bra, även detta avsnitt med Kriss från Valnor, ”Röd som Raheborg” del 2. Lite svårt att hänga med ibland bara. För mig skulle det funka bättre att läsa dem som egna album än som följetong.

Intressant med Fantomen-kuriosa och presentationer från Fantomens universum. Även om jag inte var så intresserad just av musikalen.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Har läst de första tre av fem samlade strippäventyr i samlingen De Tusen Farornas Man, tycker det varit lite små tråkigt. Jag gillar när strippar är oredigerade men Falk, iallafall i dessa äventyr, brassade ju verkligen på med filler strippar där två-tre strippar på raken var exakt samma sak om igen. Sedan avslutades två av äventyren ganska abrupt också.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad den röda tråden i samlingen är. 3 äventyr från 79-80 och 2 stycken från 89-90.
De första två var äventyr som visades från andra personers synvinklar med fantomen som sidokaraktär, men så var icke fallet med det tredjes handling.

Jag har inte läst fantomen på många år men detta känns faktiskt som en ganska dassig samling som inte får mig att vilja läsa mer av den.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Har läst de första tre av fem samlade strippäventyr i samlingen De Tusen Farornas Man, tycker det varit lite små tråkigt. Jag gillar när strippar är oredigerade men Falk, iallafall i dessa äventyr, brassade ju verkligen på med filler strippar där två-tre strippar på raken var exakt samma sak om igen. Sedan avslutades två av äventyren ganska abrupt också.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad den röda tråden i samlingen är. 3 äventyr från 79-80 och 2 stycken från 89-90.
De första två var äventyr som visades från andra personers synvinklar med fantomen som sidokaraktär, men så var icke fallet med det tredjes handling.

Jag har inte läst fantomen på många år men detta känns faktiskt som en ganska dassig samling som inte får mig att vilja läsa mer av den.


Har du läst de första tre har du nog läst de bästa. Tja... jag tycker man kunde ha gjort ett bättre urval. Det kanske inte finns någon marknad för att samla alla men jag tycker nog att 60-talarna och tidigt 70-tal var de bästa. Det finns några bra därefter också men jag tycker att urvalet i den här boken kändes mer som ett lotteri.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Det er bedre utvalg i jubileumsboka! http://www.ipcomics.net/Fantomet/index. ... e=201601al
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Det er bedre utvalg i jubileumsboka! http://www.ipcomics.net/Fantomet/index. ... e=201601al

Jo, det såg ju litet roligare ut... Och man tycker ju inte att det borde vara direkt dyrare att producera när man ändå redan har Fantomenlicensen...

Edit. Ursäkta mig. Det var tydligen två olika boksatsningar, ser jag... http://barrikaden.se/2016/04/06/fantome ... i-pension/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

"De tusen farornas man" bygger på en norsk förlaga. Hur man tänkte kring urvalet vet jag inte, annat än att man ville satsa på Sy Barry-äventyr. Barry är poppis, det har märkts på försäljningen för "DTFM" är i det närmaste slutsåld här i Sverige.

Jubileumsboken "Mannen som inte kan dö" som kommer inom kort (och som redan släppts i Norge) har ännu mindre röd tråd, men det hör ju liksom till att en jubileumsbok får vara lite spretig.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Her var det ikke mye kommentarer og debatt. Historien var kanskje ikke så spennende likevel? Del 1 var jo ganske irriterende med mange ubesvarte spørsmål.

Hva skjedde de fire månedene før søskenkjærligheten gikk i dass?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

larsa66 skrev:
BoJustBo skrev:Har läst de första tre av fem samlade strippäventyr i samlingen De Tusen Farornas Man, tycker det varit lite små tråkigt. Jag gillar när strippar är oredigerade men Falk, iallafall i dessa äventyr, brassade ju verkligen på med filler strippar där två-tre strippar på raken var exakt samma sak om igen. Sedan avslutades två av äventyren ganska abrupt också.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad den röda tråden i samlingen är. 3 äventyr från 79-80 och 2 stycken från 89-90.
De första två var äventyr som visades från andra personers synvinklar med fantomen som sidokaraktär, men så var icke fallet med det tredjes handling.

Jag har inte läst fantomen på många år men detta känns faktiskt som en ganska dassig samling som inte får mig att vilja läsa mer av den.


Har du läst de första tre har du nog läst de bästa. Tja... jag tycker man kunde ha gjort ett bättre urval. Det kanske inte finns någon marknad för att samla alla men jag tycker nog att 60-talarna och tidigt 70-tal var de bästa. Det finns några bra därefter också men jag tycker att urvalet i den här boken kändes mer som ett lotteri.


Ledsen att göra dig missnöjd men nu har jag läst ut samlingen och jag tyckte de två äventyren från 89-90 var aningen vassare både vad gälde bild och manus.
Den envisades ju fortfarande att ha en fotnot som sa "Den vandrande vålnaden" varje gång namnet Walker nämndes, tillochmed när det kom ur Fantomens egen mun. Och föresten, varför slängde dom inte en fotnot på den vandrande vålnaden som sa att det refererade till Fantomen då den vandrande vålnaden inte är strippens titel? Nä, konstig grej att göra var och varannan dag i hundra tusen år.
Förutom det så var det mindre filler strippar i dessa senare äventyr.
Barry tyckte jag också blivit bättre med mindre "Talking heads" rutor och därför mer bakgrunder i bilderna. Samt även lite mer tuschad skugga vilket jag alltid gillar.

Edit: Just det ja, i 89-90 stripparna användes namned "Jocko" två gånger till olika karaktärer, det måste la va något slags intern-skämt av översättaren?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

BoJustBo skrev:Den envisades ju fortfarande att ha en fotnot som sa "Den vandrande vålnaden" varje gång namnet Walker nämndes, tillochmed när det kom ur Fantomens egen mun. Och föresten, varför slängde dom inte en fotnot på den vandrande vålnaden som sa att det refererade till Fantomen då den vandrande vålnaden inte är strippens titel?

Kopplingen Walker / The Ghost who Walks är ju en speciell grej i det här äventyret, eftersom det utspelar sig vid Walker's Klippa och alla ställen som är döpta efter det; Walker County osv.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Ledsen att göra dig missnöjd men nu har jag läst ut samlingen och jag tyckte de två äventyren från 89-90 var aningen vassare både vad gälde bild och manus.

[:)] bara skoj att smaken är olika.
Kul att den sålde bra också. Ännu ett bevis att Fantomen ska vara svartvit.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Glömde säga, lite lustigt att Sy Barry inte vet skillnaden på ett pentagram och en pentagon, inte en höjdare i geometri.

AndreasEriksson skrev:Kopplingen Walker / The Ghost who Walks är ju en speciell grej i det här äventyret, eftersom det utspelar sig vid Walker's Klippa och alla ställen som är döpta efter det; Walker County osv.

Tja visst var det som värst i Walkers Klippa äventyret men det var gott om såna fotnoter i de andra äventyren med.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

BoJustBo skrev:Glömde säga, lite lustigt att Sy Barry inte vet skillnaden på ett pentagram och en pentagon, inte en höjdare i geometri.
Det där är nånting som gick mig över huvudet när jag läste äventyret första gången vid 10 års ålder. Även om jag redan då kände till pentagram så trodde jag bara att djävulsdyrkarna i det här äventyret hade hittat på en egen symbol, jag fattade inte att det (förmodligen) var en tecknarmiss. Det kan ha varit Barrys danske skissare George Olesen som blandat ihop begreppen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

AndreasEriksson skrev:
BoJustBo skrev:Glömde säga, lite lustigt att Sy Barry inte vet skillnaden på ett pentagram och en pentagon, inte en höjdare i geometri.
Det där är nånting som gick mig över huvudet när jag läste äventyret första gången vid 10 års ålder. Även om jag redan då kände till pentagram så trodde jag bara att djävulsdyrkarna i det här äventyret hade hittat på en egen symbol, jag fattade inte att det (förmodligen) var en tecknarmiss. Det kan ha varit Barrys danske skissare George Olesen som blandat ihop begreppen.

Jo jag tänkte också att de ville göra annorlunda med flit tills det i en ruta faktiskt kallas för ett pentagram.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Hvorfor bruker ikke Fantomet sokker? Må da lukte fælt tåfis...

[img]http://s1376.photobucket.com/user/Thomas_Askjellerud/media/mms_img650337056_zpsdkbcdcav.jpg.html[img]
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Nr 18 2016
Jag tyckte INTE att det var lyckat att förminska sy Barrys strippar så att man skulle få in fyta per sida. Även om det är trevligt att läsa dem oredigerade tycker jag nog att de redigerade äventyret från 60-talet gav en bättre läsupplevelse.
och SVARTVITT! Även om färgläggarna är duktiga tycker jag att serier som tecknats för en svartvit publicering också ska tryckas i svartvitt. Speciellt från denna tidsperiod då Barry verkligen var en mästare i kontraster och man såg hur han trivdes med det och exprimenterade.
Snyggt omslag dock, och en hyllning till Gohs 60-talsomslag som många är riktiga konstverk.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Men Sy Barry har man väl färglagt ända sedan 90-talet? Det är väl i princip bara Ray Moore som man lämnat svartvit?

(Iofs är det ju en sån sak man kan ändra på, ifall läsarna önskar det...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar