Suicide Squad recension.

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Suicide Squad recension.

Inlägg av super85 »

Recensionen innehåller lite spoilers.


Suicide Squad

Reg&Manus David Ayer. I rollerna: Will Smith, Margot Robbie, Jai Courtney,Viola Davis,Joel Kinnaman,Jared Leto,Cara Delevingne,Jay Hernandez m fl.

David Ayers(manus till Training Day,regissör av Fury) till filmversion av gamla DC Comics favoriten "Suicide Squad"är underhållande och rolig men lider av vissa irriterande och onödiga problem som man kunde ha putsat bort innan premiären.

Det man kan ge credd för Ayer är att man märker att han gillar materialet, och han får mycket ut av sina skådespelare. Filmen har en snygg ton och still och fotot av Roman Vasyanov är ibland färglatt, nästan animerat eller "serieaktigt" blandat med scener som är mörka och mer dystra, det blandas mellan kanske det folk tänker sig av serier och det som seriefans tycker är mer rått och "gritty". Det är en fungerande mix. DCs filmer fortsätter att se bättre ut en konkurentens.

Musiken av Steven Price är det inget fel på, men Ayer har valt att använda så otroligt mycket licenserad musik att det är svårt att kommentera på det Price gör. Det valet av Ayer fungerar för det mesta, ibland gör det att scener får liksom en påtvingad känsla av montage (we need a montage!) men när det funkar så är det kul, och underhållande.

Konceptet går ju ut på att amerikanska regeringen och Amanda Waller (kallt och utmärkt spelad av duktiga Viola Davis)sätter ihop ett eget team att använda som vapen mot diverse hot, t ex DCs variant av mutanter/folk med superkrafter, alltså "Metahumans". Och "Suicide Squad" eller Task Force X består av skurkar, som gör jobbet för att de ska få lindrigare straff eller sina straff sänkta för att de samarbetar.

Karaktärerna är ju mestadels ungefär C-list av DCs skurkar eller anti-hjältar, och får sådant så måste man ha en del stjärnor. Will Smith som lönnmördaren som aldrig missar, "Deadshot," är väldigt underhållande och charmig filmen igenom. Smith spelar ofta likadana karaktärer, men när han är energisk så är han en underhållande skådis. Visst är det störande att han knappt har masken på sig, och visst är det ibland lite klyschigt att visa förhållandet mellan honom och hans unga dotter, men det fungerar, och många av hans oneliners gick hem hos mig och hos resten av publiken. Bra kap av WB/DC att fixa Will Smith till den rollen.

Mycket av filmens styrka är castingen, Jai Courtney har ofta varit extremt träig i filmer, men som en öldrickande udda Captain Boomerang så är han förbannat rolig. Han är nästan enbart comic relief, men jag har aldrig sett honom bättre!, resten av filmens mindre roller är rätt så bra de med, Jay Hernandez som "Diablo" (en karaktär med eldkrafter) var den stora överaskningen, en väldigt rörande och fin rollprestation med det material han har.

Adewale-Akinnuoe Agbaje är Batman skurken "Killer Crock" och hans makeup/dräkt är helt perfekt. Vad jag förstått så är det nästan 100% klassisk "Guy in a suit" och han ser ut som..ja Killer Crock, och även han är rolig trotts att han har bara några repliker.

Det finns ju lite större skurkar också i filmen, Margot Robbie som fan-favoriten Harley Queen då? Jadå, hon är sexig, psykotisk och väldigt underhållande. Väldigt bra prestation, och hon kan blanda att ha scener där hon är galen, där hon uppenbart har ont i själen, och där hon bara är rakt av rolig. Väldigt bra prestation, och perfekt casting.

Sen kommer vi till ett litet problem, Jared Letos Joker. Inget större fel i sig, han ser mer ut som någon film-joker tidigare tycker jag och jag tycker hans prestation är lovande och kan bli riktigt bra och creepy i framtiden. Och där har vi problemet, falsk marknadsföring. Jokern är kändaste karaktären av de skurkar som medverkar i filmen, så hans på varje affisch och han syns i varje trailer. Men i filmen har en väldigt liten roll. Jag vet inte riktigt varför det är, bortklippta scener? någon hos Warners/DC sa att man bara får ha honom lite i en film eftersom han ska vara i Batman filmer? WB ångrade och pushade filmen med honom som ett affischnamn ja mycket spekulationer från min sida, men ja, hans roll är begränsad.

Joel Kinnamans Rick Flagg, tidigare special-ops soldaten som ska vara Suicide Squads "barnvakt" ungefär är väl sådär, han är lite stel ibland. Känns som han är bäst när han tjafsar med Will Smiths Deadshot karaktär.

Ett annat problem filmen har är rent allmänt tempot/klippningen i filmen, speciellt första halvan, det känns som saker klippts bort, trimmats flera gånger och t om visats i lite fel ordning. Nu är det inte första gången detta händer med WBs DC filmer, och jag har en känsla att de ber om så mycket ändringar i slutprocessen att sånt här händer. Det är tråkigt, för det förstör flown på filmen. Karaktärer introduceras, sen försvinner de väldigt snabbt och man undrar hur många minuter WB har bett Ayer att saxa bort. Förut så har WB alltid varit "regissörens studio" där många regissörer fått vara i fred, nu känns det, åtminstone med DC filmerna att de är där och fipplar hela tiden med sina fingrar. I Filmen så får vi karaktärers intron och häftiga loggor osv och sen slängs teamet in i sitt stora uppdrag rätt snabbt. Det är ett lite konstigt tempo, lite Ad-HD så här, men det fungerar på det sättet att vi fått träffa de flesta karaktärer(förutom Katana spelad av Karen Fukuhara, hon bara dyker upp) och lär oss känna dem tillräckligt bra för att bry oss.

Actionscenerna är godkända för det mesta, ibland är det lite för mycket "Det händer mycket och man ser inte vad som händer" tjafs med som känns lite för mycket som något från filmer som gjordes 10 år sedan. Bästa fighterna är de som utspelar sig mellan fångväktare och våra hjältar i fängelset.
"Skurkarnas skurk" situationen i filmen är lite problematiskt också, inte för att avslöja allt men magi introduceras rätt hårt i filmen och Cara Delevingne spelar Enchantress(en karaktär som fungerar bättre i början av filmen än i slutet) som Suicide Squad får möta, lite twists med karaktärer som tar över folks kroppar osv. Hela den slut-bossen med CG skurkar som pratar främmande språk och mumlar samtidigt som någon animerad portal öppnas i himmlen är inte längre jättespännande, det rakt av sög i "Thor The Dark World" och det är inte bättre här heller. Att avslutningen fungerar någorlunda är för att man bryr sig om karaktärerna.

Underhållande, snyggt, roligt soundtrack och några lysande cameos från DCs lite mer kända karaktärer. Så de som sätt trailersena, ja Batman har en roll i filmen, och se gärna scenen som kommer i mitten av sluttexterna. Finns en annan cameo i filmen också som jag inte kommer att avslöja :).
Filmen lider av redigerings/klipp-problem och en just problematiken att Suicide Squad teamet inte får slåss mot roligare skurkar. Så det är som någon sa "a little bit of a mess", men en väldigt underhållande sådan. Kunde ha varit bättre, men rätt bra ändå.

3 Stjärnor av 5.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Peral »

Varför jag går och ser filmen är på grund av en av mina favoritkaraktärer är Harley Quinn spelad av Margot Robbie. Detta är en av de svåraste karaktärerna att få det rätt med. Hon skall vara rolig, galen. halvt mordisk, men ändå inte alltför skrämmande. Jag tycker de lyckas ganska bra med Harley Quinn. Resten av filmen kan man ha eller förlora.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Agentum »

De misslyckas imo, liknar då ingen Harley jag känner till, detta är ju ingen humorfilm så jag förstår svårigheten, de utnyttjar öht figurerna riktigt dåligt i det total oepiska skräp filmen faktikst är.
Det upprepas hela tiden hur snygg Harley är även om hon är galen och så filmas hon med, skräp.

The Wall är iofs ok tycker jag där har det aldrig varit fråga om nåt annat som tur är.

Jag tycker de kunde gjort en one off, dvs en film utan uppföljare så de kunnat utnyttja allt mer, detta var ju som episiod 2 på nån TV show ungefär, urtråkig skurk och underlig handling troligen väldigt klippt, jag menar vadå dåligt slut och konstigt med, hugg nånstans o så rammlar hjärtat ut, hur fan hade hon hjärtat egentligen?
Snacka om uppenbart, "nä nu har vi inte tid med mer så här skriver vi ett slut på lunchrasten".

Hur är det med att etablera vad karaktärarena kan eller inte kan, ändra på bakgrunderna i onödan mm, och tycka lite synd om massmördarna mm är inget klassiskt i SS sen förr, de är skurkar inte missförstådda stackare.
Cap. Boomerang är INTE cool, han är en fjant som tror han är jävligt smart men inte är det, denna version suger gurka.

En kul grej var kåken det stod Ostrander på, om de ändå läst det han skrev.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Agentum »

Se på Batman the new adventures 2X11 igen och se efter om ni mins nåt vettigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Peral »

Min favorit HQ är den Paul Dini och Bruce Timm skapade, sedan har DC gjort sitt bästa för att avlägsna sig från den versionen, men versionen de visar upp i filmen är inte helt oacceptabel. Men jag förstår problemet med att använda HQ i Batmans ganska mörka och brutala tillvaro. HQ är nog närmare Gaston än Batman.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Agentum »

Tja du kan ju se på Batman TAS S01E47 med isf.

Saken är inte att de tog upp henne i en film utan att DC själva redan på sitt stadium ändrat på henne utan för nån mig begriplig anledning?

Är det grim än gritty nu igen eller?
SQ som den då senaste versionen är mer eller mindre obegåvad skriven, rent uttråkande faktikst, hur man menar att det skulle förtjäna en film är över min förmåga att förstå iaf.

Och att då sen hänga ut de som gör Harleys egna serie dvs inget med SQ att göra osv än mer obegripligt egentligen, jag har inte läst den versionen men misstänker att det inte är samma sak.

Jag menar det finns massor och åter massor av redan figurer att använda, varför?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av super85 »

Tolkningen på Harley Quinn var rätt nära hur hon porträtteras och presenteras säkert i tio år av DC Comics. Det där att hon är sexig och galen är inte något filmen kom på själva. Det att hon byter look/har en massa olika är något man gjort länge (långt innan New 52 rebooten), tycker Margot Robbie var lysande i rollen.

Att man inte "känner igen" henne är bara konstig kritik från någon som inte gillade looken tycker jag. Hur hon porträtteras och hur hon pratar var väldigt nära original versionen.

Väldigt kul att filmen varit en sådan framgång.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Agentum »

Du behöver inte försöka trumfa över mig alls, det jag skrivit är vad jag tycker och jag följer inte vad gemene man i USA ser på eller hur de talar om det utan bara vad just JAG tycker.

Filmen är inte en AAA film direkt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av super85 »

Nu menade jag ju faktiskt att filmen varit en kioskvältare nästan i alla länder den visats i [:)] T ex Japan,England och Brasilien för att nämna några. Jag har heller ingen besatthet av USA (förutom att landet är trevligt att besöka) du verkar dock nämna landet ofta.

Kan du säga på vilket sätt filmens Harley skiljer sig då? förutom dräkten, som dock är med i en scen i filmen. Hon ser ju ut , låter och beter sig som Harley gör i serierna och animerade serien.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av BoJustBo »

Att filmen sålde bra är ju inget förvånande, allt med DC eller MARVELs logotyper på postern säljer bra, vare sig det är bra eller dåligt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av Agentum »

Nä, och klart man kan tycka olika, inget snack om det.

Jag hade heller inga förväntningar då jag tyvärr kolla upp serien nån tid innan för att se om det stod sig nåt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av super85 »

Att filmen sålde bra är ju inget förvånande, allt med DC eller MARVELs logotyper på postern säljer bra, vare sig det är bra eller dåligt.


Gör de ju inte, alldeles nyligen råfloppade ju senaste "Fantastic Four" filmen, X-men har en lång historia av framgångsrika filmer i Hollywood men den förra (som var rätt bra) var en besvikelese för FOX, Green Lantern floppade. både Marvels TV serie "Agent Carter" och DCs "Constantine" laddes ner på grund av dåliga tittarsiffror. Många av de här filmerna är väldigt "frontloaded" vilket gör att första helgens siffror brukar vara bra (dock inte för F4)
men sen de som inte uppskattas av publiken tappar mycket och har inga "ben". T ex Suicide Squad var etta i världen nästan en månad i sträck, sådant brukar vara ett tecken på att filmen uppskattades av biopubliken.

Nä, och klart man kan tycka olika, inget snack om det.


Detta håller jag helt med om med dig Agentum.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Suicide Squad recension.

Inlägg av BoJustBo »

F4 var ju dock inte marvel cinematic universe vilket var vad jag menade, fast sant att den råfloppade trots name recognition. Tv serier är lite annorlunda, jag är säker på om man kollar första avsnittens tittarsifror så var dom höga, men man kan ju inte lämna en bio film halvägs igenom och få pengarna tillbaka.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar