Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:I fremtiden, som er nå, er jo Diana forvunnet. I eksil, kanskje?

Fantomens glidande tidsskala blir bara konstigare och konstigare...


Verden blir bare underligere og underligere... Og det er virkelige mennesker som skaper Fantomet, eller er det bare fantasi?
Grover
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 25 okt 2014, 00:47

Re: Fantomentråden

Inlägg av Grover »

Försöker få lite bättre ordning på min växande Fantomensamling, men har stött på lite "besvär". De silver size bags och backboards (BCW) jag köpt till mina 50- och 60-talare känns inte riktigt rätt. Backboarden fyller upp hela påsen så att det nästan blir lite böjt tillsammans med tidningen. Blev bättre när jag köpte en omgång "thicker" silver bags, men då blir det istället lite väl rymligt.

Är det någon som har koll på vilka storlekar som är bäst lämpade för Fantomentidningar från starten till idag?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

larsa66 skrev:Jag är nog den enda som gillar den seren. [De utvalda] Men jag kan hålla med om att den inte passar i Fantomen.


Jag gillar den också. Känns som att den blir bättre och bättre för varje del som publiceras. Den är alldeles för komplicerad för att egentligen passa i Fantomen, men det känns som att den hänger ihop och är konsekvent, så den är inte för komplicerad för sina egna serieskapare än ... [8D]

Jag ser gärna mer SF i Fantomen, men lite rakare och enklare historier som Kari Leppänens rymdhistorier (Achilles Wiggen innan de fastnade som fångar i tiden och Starstriker) eller för den delen Maria Fröhlichs Sagor från Mirakelstaden. Den skulle jag gärna se en fortsättning på!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Har nå lest andre del av 22.-historien. Sala er fortsatt ikke å se og søsknene krangler fortsatt, men får rodd freden i land på et vis. Moz fikk klort ut øynene av en fæl medisinmann. Så det har egentlig ikke skjedd så mye. Del 3 kommer jo til å ha en åpen slutt, men spent på hvordan dette skal holde på interessen.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Når kommer Jerome Bloche?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Bra manus på Mild & Fromm.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

DombåsFantomet skrev:Når kommer Jerome Bloche?


Jo, det har ju tydligen kommit ett nytt album på franska, Aïna, redan för ett år sedan. Det tar väl ett tag att planera in, och Fantomen har ju gott om biserier och ont om sidor för närvarande ... Men visst borde det vara dags snart!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Yay! Jerome Bloche är den bästa biserien just nu.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

RioGrande skrev:Bra manus på Mild & Fromm.


Men dårlige tegninger...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

DombåsFantomet skrev:
RioGrande skrev:Bra manus på Mild & Fromm.


Men dårlige tegninger...

Ja, tyvärr... lite slarvigare för varje gång. Måste vara otacksamt att sitta i Sydamerika (eller Centralamerika... eller var det nu är...) och få översatta svenska manus skickade.
Tror det är mer inspirerande i längden att jobba tillsammans med nån man kan träffa då och då och prata med.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Har läst mer än halva "Mannen som inte kan dö" nu. Jag är mycket nöjd med den här boken. Det jag hittills läst har jag läst tidigare. Det jag har kvar har jag aldrig läst (den ena är tecknat av Nolan den andra av Ryan)

Nu har jag även beställt en jubileumsbok från Australien som jag verkligen ser framemot att få hem. Den var inte så farligt dyr heller drygt 200 spänn. http://www.chroniclechamber.com/single-post/2016/08/18/Frews-80th-Anniversary-Issue-Announced
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Nu har jag även beställt en jubileumsbok från Australien som jag verkligen ser framemot att få hem. Den var inte så farligt dyr heller drygt 200 spänn. http://www.chroniclechamber.com/single-post/2016/08/18/Frews-80th-Anniversary-Issue-Announced

Ser rätt kul ut, även om Frew iofs är ökända för att ha dåligt papper i sina utgåvor...

Är 200 spänn inklusive frakt, eller tilkommer fraktkostnader?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Inklusive frakt. 31 australiska dollar. DombåsFantomet var nöjd med sitt ex och förutom vad jag läst om den var det hans omdöme och ett, i Sverige opublicerat äventyr, av Knut Westad, som fick vågen att tippa över för mig.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Papirkvaliteten til Frew har blitt bedre.
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Fantomentråden

Inlägg av wombat1000 »

larsa66 skrev:Nu har jag även beställt en jubileumsbok från Australien som jag verkligen ser framemot att få hem. Den var inte så farligt dyr heller drygt 200 spänn. http://www.chroniclechamber.com/single-post/2016/08/18/Frews-80th-Anniversary-Issue-Announced

Vilka beställde du genom?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »



Kiwi-coveret er også kult!!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Den jugoslaviska stilen ser ut att vara inspirerad av gammal gritty, murrig Ray Moore...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

vad betyder kiwi cover?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:vad betyder kiwi cover?

"Kiwi" är ju en specifikt Ny Zeeländsk fågelart, och därmed även slang för landet och invånarna som helhet...

https://en.wikipedia.org/wiki/Kiwi
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar