Asterix Kassett-banden

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Kloppstock
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 jan 2007, 22:11
Ort: Aruba

Asterix Kassett-banden

Inlägg av Kloppstock »

Vad vet vi egentligen om dom audio kassetband som givits ut på Svenska baserat på diverse Asterix Äventyr

Jag har bara ytterst vaga minnen av dessa sedan barndomen, söker man info på internet kammar man noll, det verkar som om dom inte har existerat om internet skulle råka var ens enda info-källa
Dom jag nu råkade hitta var "Asterix drar i fällt" och "Asterix & Britterna" på DC++
vi kan ev betrakta att dessa band inte alls är lika kända som dom härligt gula tintin banden[^]
vad man lägger märkte till är dock att mången Tintin röster även medverkar här, jag saknar credit listor här men givetvis hör man vilka skådisar det rör sig om utan dylikt

Bert-Åke Varg som Asterix
Uffe Larson som Obelix
Sture Ström som Zesar etc
Gunnar Ernblad allt i allso som vanligt
Steve Kratz som "Svenne Banan"
Lars Lind som givetvis gestaltar bestämda officerare[8]

mf mf antagligen

Baserat på hur Tintin rösternas stämmor låter här & den skapligt höga ljudeffekts-kvaliten
skulle jag gissa att dessa band gjordes 1989-1990 nångång?

jag antar att det finns flera volymer än mina upphittade 2 iaff!? däremot att alla äventyr skulle finnas som Tintin banden tvivlar jag ev på?
nå vad säger ni andra


Mitt namn är general Alcazar och jag gillar männ som du!
som belöning..

Kom ner ditt druckna monster om du törs!! Daaaa! sillmjölke, blindstyre, medisterkorv!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Då kan vi bokföra 2 till på listan.
Asterix och Vikingarna (no 3 är den märkt)
Asterix "Rosen och Svärdet" (no 9)
Britterna (no5)

Det kanske finns nio olika band?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har tio stycken som mp3:or.
Asterix drar i fält
Asterix och britterna
Asterix och goterna
Asterix och hans tappra galler
Asterix och Kleoptra
Asterix och vikingarna (inte dansbandet)
Asterix på olympiaden
Romarnas skräck
Rosen och svärdet
Tvekampen

Jag har tyvärr lite dålig koll på Asterix så jag vet inte om detta är korrekta albumtitlar, men så heter filerna i alla fall. Varje äventyr är uppdelad i A och B så de är säkerligen gjorda från kassett eller vinylskivor. Om det var Cupol/CBS som gav ut dem precis som Tintin borde rättigheterna numera ligga på Sony och då kan man bara hoppas att de släpper dem på cd.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Dom kom vad jag förstår bara på kasset. Den enda vinylskivan jag har hittat är en singel med utdrag i från en kasset.
Användarvisningsbild
Kloppstock
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 jan 2007, 22:11
Ort: Aruba

Inlägg av Kloppstock »

Intressant att Rosen & Svärdet finns

innebär att den är inspelad så sent som efter 1995..var det väll den kom ut som album, vore intressant & veta vilka som gestaltar skocken av Kvinnor som gör sig faktum i det albumet,

känns som en Ewa Fröling pryl ev? [:o)]

[quote="labrador road 26"]

Om det var Cupol/CBS som gav ut dem precis som Tintin borde rättigheterna numera ligga på Sony och då kan man bara hoppas att de släpper dem på cd.
[/quote]
Sorligt att Cupol precis som alla andra blivit uppköpta, Sony har bla begått helgerån med franchisen genom att göra dom nyttryckta Tintin banden i grå färg istället för den klassiska ljus-gul & mörk-gula nyansen [:(!] Och Sony brukar inte vara mästare på att just få saker släppta heller som dom sitter på rättigheterna till

Mitt namn är general Alcazar och jag gillar männ som du!
som belöning..

Kom ner ditt druckna monster om du törs!! Daaaa! sillmjölke, blindstyre, medisterkorv!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Rosen och Svärdet är faktiskt gjord 1991. Dom medverkande är:
Berä. Sture ström
Ast.B-Å Varg
Maestria. Lena Dahlman
Obel.Ulf Larsson
Mira.Lars Hansson
Maje. Lars Lind
Bone.Elisabeth Nordqvist
Fru Smid.Mona Selitz
Tro.Lars Hansson

Albumet kom -91
gurex
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 23:34

Re: Asterix Kassett-banden

Inlägg av gurex »

@Labrador Road 26
Jag letar just nu efter asterix på kasett/mp3.
Är du fortfarande aktiv på forumet? (jag registrerade mig just :-)
mvh G
Skriv svar