Julalbum

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Julalbum

Inlägg av Bear »

Nu när julen är igång och samtliga butiker har ett stativ med Julalbum, så undrar jag, läser ni några? Och vilka saknar ni som har upphört eller vilka skulle ni önska som ännu inte funnits=

I år har inga titlar intresserat mig, de flesta albumen innehåller ju dessutom repriser från tidningarna där de ursprungligen publiceras.

Själv saknar jag Ernie, 47:an löken och Vi å papp. Ganska säker på att dessa titlar försvunnit bland julalbumen.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Grumme »

De enda jag köper numera är Uti vår Hage, och Herman Hedning.
Andra serier som har kommit med väldigt sporadiska julalbum, men som jag skulle kasta mig över om de började ges ut igen, är Vi å Pappa, Nemi och Pondus.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:De enda jag köper numera är Uti vår Hage, och Herman Hedning.
Andra serier som har kommit med väldigt sporadiska julalbum, men som jag skulle kasta mig över om de började ges ut igen, är Vi å Pappa, Nemi och Pondus.

Nemi och Pondus fortsätter ju ges ut i julalbum på norska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av MrKumquack »

Köper Uti vår Hage, och faktiskt även Kalle Anka sedan några år tillbaka. Tror det var år 2010 som Kalles julalbum började innehålla söndagssidor från 1942, och som en sann ankist är det ju något som måste inskaffas! Skulle absolut köpa Vi å Pappa om de fanns i stativen.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

Pondus var aldrig någon hit som julalbum. Jag redigerade den svenska utgåvan av albumet 2007, men vad jag förstod funkade det inte alls försäljningsmässigt. 47:an Löken går inte alls längre, tyvärr. Den lades ner 2013 (numrerat 2014), men vi fick så många klagomål att det gavs ut ytterligare ett album 2015 (numrerat 2015). Det sålde dock inte alls speciellt bra, men Elworth var glad och fick teckna ett omslag till. Materialet som skulle gått i albumet jag förberedde för 2014 körde jag istället in i HumorKlassiker, vilket var det direkta skälet till att 47:an började gå i den tidningen (och fortsätter gå där). Ernie var det tyvärr ingen tvekan om att vi skulle lägga ner efter 2013, hur ont det än gjorde. Jag grämer mig lite, för vi körde av ren tradition söndagssidorna i julalbumen och generellt tycker jag Bud är BETYDLIGT vassare i dagsstripparna, men jag tror inte det var det valet som tippade Erniealbumen över kanten. Tidningen fungerade ju inte heller längre, som ni säkert vet.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:Köper Uti vår Hage, och faktiskt även Kalle Anka sedan några år tillbaka. Tror det var år 2010 som Kalles julalbum började innehålla söndagssidor från 1942, och som en sann ankist är det ju något som måste inskaffas! Skulle absolut köpa Vi å Pappa om de fanns i stativen.
Kalle Ankas julbok började köra Kalle-söndagssidorna 1936 och framåt, komplett och i kronologisk ordning, med början 2010. Nu är vi framme vid 1947 i albumet 2017, men snart hinner IDWs amerikanska samlingsvolymer ifatt oss – jag fick IDWs samlingsbok 1943–45 med posten i veckan.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av MrKumquack »

germund skrev:Kalle Ankas julbok började köra Kalle-söndagssidorna 1936 och framåt, komplett och i kronologisk ordning, med början 2010. Nu är vi framme vid 1947 i albumet 2017, men snart hinner IDWs amerikanska samlingsvolymer ifatt oss – jag fick IDWs samlingsbok 1943–45 med posten i veckan.

Även jag fick nyligen hem den andra samlingsvolymen från IDW. Riktig stor o härlig volym, med en färgläggning jag verkligen njuter av. (Såg förresten i den första volymen ett tack till dig Germund! Hur var du inblandad i utgivningen?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:
Grumme skrev:De enda jag köper numera är Uti vår Hage, och Herman Hedning.
Andra serier som har kommit med väldigt sporadiska julalbum, men som jag skulle kasta mig över om de började ges ut igen, är Vi å Pappa, Nemi och Pondus.

Nemi och Pondus fortsätter ju ges ut i julalbum på norska.


Mhmm... det var just det...
Norska. [:(!]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av burnout »

Herman och UVH är som gäller, Saknar "vi å Pappa" Underbar serie (inte många som klår den) vi får hoppas på att den kommer -17
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:Även jag fick nyligen hem den andra samlingsvolymen från IDW. Riktig stor o härlig volym, med en färgläggning jag verkligen njuter av. (Såg förresten i den första volymen ett tack till dig Germund! Hur var du inblandad i utgivningen?)
Jag var inte så handgripligt inblandad alls, egentligen. Jag sammanförde en del personer, diskuterade upplägg och materialet före utgivningen, scannade lite material för några av utgåvorna - sånt där fritidspyssel som jag gärna ägnar mig åt. Med heltidsjobb och barn hinner jag inte skriva och fritidsjobba så mycket längre, men som bollplank kan jag åstadkomma en hel del kul utan att försaka nattsömnen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Sir-L »

Själv har jag alltid föredragit Fantomen och Agent X9 framför humoralbumen. Fast numera köper jag Kalle Anka, Lilla Fridolf och Bamse också (och Familjen Flax och Blondie när de finns).

Saknar fler äventyrsalbum, och superhjältar.

Vill ju fortsätta traditionen att köpa julalbum till barnen, men i år har Siri och vikingarna och Blårockarna fått vara substitut för julalbum.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Grrooovy »

Saknar ett riktigt mysrysligt Scooby Doo julalbum av samma tecknare (vem det nu än var) som ritade julalbumet från Williams Förlag 1974. Efterföljande julalbum var enbart repriser på den amerikanska serietidningsutgivningen.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har stort sett upphört med att läsa julalbum - det är bara Agent X9 som brukar hamna på wanted-listan, och då mest för att jag vill se vad Joakim & Germund lyckats få med detta år (nästan att klassa som subversiv verksamhet på insidan).

Så länge grannens son sålde jultidningar brukade jag köpa Lilla Fridolf, Uti vår hage och Kalle Anka som en indirekt sponsring av hans då pågående Volvo 1800-projekt, men när han upphörde med detta slutade jag i princip att skaffa dem. Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja se i julalbumsväg, men en samling av alla Knasens hemförlovningar över jul kunde vara trevligt (Går det att återanvända översättningarna ur de tjocka samlingarna, Göran?) om det är genomförbart.

Då jag för tillfället befinner mig i föräldrahemmet bjuder jag på lite julalbumsnostalgi:

Bild

(Vad gäller Lilla Fridolf kommer det snart att finnas julalbumsserier av Moberg & Bjarre utgivna i myckenhet om planerna går i lås. Jag håller tummarna.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av larsa66 »

Fantomen och X9 brukar det bli. Inte varje år men nästan. Jag gillar det man gör med X9. Det känns att dom lägger ner tid och själ i att göra den unik. Det man tyckte var unikt med Fantomens julalbum var att det var i färg. Senaste åren uppskattar jag mest återtrycken av dom gamla albumen som är med.

Om jag saknar nåt borde det vara någon westernserie. Kanske i stil med Rick Oshay. I den serien fanns rätt stämning för julen.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

Prins Valiant? Hade någon köpt och läst det?
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Serieguden »

Prins Valiant sålde inte speciellt bra när Carlsen gav ut dem, så det borde nog bli tufft att ge ut den en gång till. Även om du fortsätter med det som inte getts ut på svenska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Wakuran »

Men det är inte som julalbum? Det är bara reguljär albumutgivning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av larsa66 »

Det är väl ingen dum idé. Jag minns att det fanns vanliga album i Jultidningsförlagens kataloger, som Asterix, Lucky Luke och Blueberry. Prins Valiant har ju haft lite ryckig utgivning i Sverige, men en gång i tiden verkar den ha varit ett återkommande julalbum. Ganska intressant att den fortfarande rullar på som söndagssidor också. Mer finns att läsa på seriewikin https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... ns_Valiant
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Serieguden »

Prins Valiant gavs ut som vanliga album sist.
Jag hade också gärna sett att vanliga album fanns med i jultidningskatalogerna. Det blir ju en väldigt stor spridning därigenom.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Göran Semb »

Jag skulle tycka att det vore jätteroligt med Prins Valiant-album -- gärna ett-två år i stöten, inte 46 sidor som i standardformatet -- men har ju redan Foster på engelska (förutom de som återstår för Fantagraphics att ge ut), så jag är ju körd som köpare i alla fall.
Skriv svar