Röde Orm?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Röde Orm?

Inlägg av Agentum »

Denna är ju en klar klassiskt svensk romanserie, som ju fick några tecknade album med.

Hur många är det, är det 3 bara som jag har? lades det hela ner sen?

Synd isf då det är väldigt bra grund här, vikingatiden var ju just mycket om roliga kontroverser och så skrev ju Frans G. Bengtsson med.

Mannen som alltid sköt upp det han skulle gjort idag till i morgon.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Röde Orm?

Inlägg av Sir-L »

Det blev väl fyra album. Samtliga delar samlades sedan i ett album, har jag för mig.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Röde Orm?

Inlägg av Sir-L »

Apropå Röde Orm, så vill jag gärna se ett album som samlar den tidigare serieversionen som gick i någon veckotidning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Röde Orm?

Inlägg av Wakuran »

Det är ju Charlie Christensen som ligger bakom, som även gjort Arne Anka.

Och tydligen ska de fyra första albumen motsvara den första boken av de två. (I den andra tror jag bara de är i Sverige, så Charlie är inte intresserad av att teckna den också...)

Hörde förresten just att det skulle vara med en "glödlampa" på ett ställe i boken...

Sir-L skrev:Apropå Röde Orm, så vill jag gärna se ett album som samlar den tidigare serieversionen som gick i någon veckotidning.


Gick tydligen i Ny Tid, någon socialdemokratisk Göteborgstidning, som fortfarande verkar finnas i någon form på nätet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ny_Tid_(Sverige)
http://www.nytid.se/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Röde Orm?

Inlägg av KRax »

Nej, de är inte bara i Sverige i del två, men inte i västeuropa heller, utan borta i öster. Helt klart andra miljöer och dessutom både Orms brors minnen och den galne prästens bakgrundshistoria - lite knivigare att bygga ihop berättartekniskt, kan jag tänka mig.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Röde Orm?

Inlägg av Wakuran »

De var iaf inte i Spanien ...


Min syrras ex, från Chile, blev förresten så imponerad av boken att han ville döpa deras son till Orm, så det var väldigt nära att jag skulle haft en systerson som heter Orm.

(Eller, egentligen kanske inte nära...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Röde Orm?

Inlägg av Serieguden »

Boken är riktigt bra [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Röde Orm?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag recenserade del 1 i B&B 2/2000 och del 3 i B&B 1/2003 (hade någon annan fått recensera den sistnämnda kunde ansvarig redaktör ha fått utstå ett visst obehag... [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Röde Orm?

Inlägg av FredrikLähnn »

Agentum skrev:Mannen som alltid sköt upp det han skulle gjort idag till i morgon.


I så fall hade han det gemensamt med en kollega till honom, Fritiof Nilsson Piraten, på vars gravsten det står:
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972."
[;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Röde Orm?

Inlägg av Agentum »

är nog mer jag som blandade ihop det där tror jag hehe:-)
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar