Inläggav Agentum » mån 07 mar 2016, 01:33
Har läst en bok med Johnny Red, dvs brittisk stripserie 70tal om en ww2 flygare som kommer på avvägar från England med en Hurricane han "lånat" och hamnar i ryssland hos en squadron med ryska plan som inte har nån backup alls från lednigen, en hel galen mordisk Satlinskurk som högsta befäl som vill att alla ska dö för moderlandet de har just ens ammo för att strida mot tysken, vilekt alltså leder til vansinniga angrepp i luften
Tom Tully skrev och Joe Colquohoun (han tecknade även berömda imo Charlie´s war de som läst den hajar hur bra detta ser ut), den gavs ut i helsidor i blaskorna i svart vitt.
England har många liknade som Charleys war eller denna mfl, dvs sånt vi aldrig fick se här, de är seriösare försök att berätta om krigen, visst det är tillspetsats men som med Charleys War(ww1 i skyddsgravarna) är i princip allt fakta på vad som, hände på riktigt faktikst, inte sällan daterade och då givande var kriget var just då, de försöker inte ändra utgången som ofta jänkarna leker med, en man räddar inte ett världskrig.
Det är dock dyra inbundna böcker i storformat så jag vet inte om jag har råd tyvärr, de har inte mycket utgivet av sina krigserie i billigare format ännu.
De är allt annat än de krigsserier vi såg som för visso oftast även de var från UK, de var ju ok och detaljriktiga men handlingen var ju inte sådär intressant idag haha.
Jag har dock såna tjocka samlingar med, de kan var rätt charmiga att återvända til då jag läste mängder av dem som barn(12 valda nummer i varje på ett tema säg flyget eller armen oftast)
Kort sagt England är ett bar land att kolla upp om man gillar sci-fi eller krig, USA har absolut inget motsvarande.
9mm, i'm never further away than that.