Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av RioGrande »

Ännu uslare och skräpigare var merparten av sciencefictionfanzinen (åtminstone de som kom i det där paketet man kunde prenumerera på (detta var 1984 eller 1985 eller så)... från den där SF-fandomföreningen... Jag lurades in i det där från seriehållet (var inte särsk intresserad av SF-böcker el filmer). Många av dem gjordes enbart för att möjligheten att få sin grej skickad i det det paketet fanns. De innehöll inget begripligt innehåll alls.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Agentum »

Fanzine är ju för mig om det gäller serier inte nåt helt proffisionellt utgivet, med det menar jag inte att det inte kan var kompetent gjort men att det inte är tänkt att tvunget gå med vinst och att de som deltar inte direkt kan vänta sig några stora pengar.

Amatörutgåva låter som att det skulle var skräp men så måste det inte vara, men steget under till att säg ge ut en tidning säg månadsvis med försäljningssiffror och iaf ha tänkt sig tjäna pengar på det hela förr eller senare.

Innehåll kan ju också var OM serier i form av artiklar eller intervjuer även där går ju en gräns, tex Alter Ego, Bild och Bubbla eller liknade tidningar om serier är ju inte fanzines som de bedrivs.
Även där har det ju iaf tidigare funnits många amatörutgivna fanzines.

Detta så som jag tänker det, men det går säkert att hitta tidningar som gränsar mellan detta skulle jag tro.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

Jo, ungefär så. Jag skulle ju kategorisera Karl Kämpe närmast som ett fanzin - åtminstone mer än något annat - p.g.a. att

1. Serieskaparna är oetablerade
2. Distributionen är begränsad och informell*
3. Utgivningen görs inte huvudsakligen för att utgivaren ska tjäna pengar

(Jag tror förresten det finns en del termer för att beskriva litet närmre det där spannet mellan stencilfanzin och kommersiell produkt, som "Small Press" och liknande... Eller, det var nog åtminstone så som Lisa Medin försökte etablera begreppet under hennes egenutgivna Medley-period...)

*D.v.s. det är liten chans att någon råkar snubbla över serien av misstag när hen ska ut och köpa kvällstidningen eller cigaretter, osv...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Rufus »

Den här diskussionen har vi haft tidigare. Finns gammal tråd. Nu hittar jag den dock inte. Inte helt lätt att återfinna. Eller är det någon som kan länka till den?

EDIT: Jag hittade den och infogar den. Klart.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av rkaj »

En serietidning är något periodiskt återkommande. Så ett regelbundet återkommande fanzine som Svenska Superserier eller Agnosis skulle kunna vara serietidningar om de gjordes i vinstintresse, medans avslutade "one off" fanzine inte är serietidningar oavsett eventuella proffsambitioner. Professionellt producerade sådana är i stället serieböcker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

Regelbundenheten för Svenska Superserier har ju annars varit litet sisådär genom åren...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av nicklas.johansson »

Men nog finns det one-shots som kan räknas som serietidningar också! I och för sig inte så vanligt i det här landet, men ändå.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

nicklas.johansson skrev:Men nog finns det one-shots som kan räknas som serietidningar också! I och för sig inte så vanligt i det här landet, men ändå.

Där handlar det ju mer om distributionen, samt den breda målgruppen och marknaden för försäljning. (Upplagor etc.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av rkaj »

nicklas.johansson skrev:Men nog finns det one-shots som kan räknas som serietidningar också! I och för sig inte så vanligt i det här landet, men ändå.


Nja, det finns förvisso one-shots som getts ut i serietidningar (kortare saker i t ex Agent X9, Fantomen, 91:an, vad som helst, längre kanske i Magnum Special), men om själva publikationen är en one-shot så anser i alla fall jag att det per definition inte är en serietidning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
nicklas.johansson skrev:Men nog finns det one-shots som kan räknas som serietidningar också! I och för sig inte så vanligt i det här landet, men ändå.


Nja, det finns förvisso one-shots som getts ut i serietidningar (kortare saker i t ex Agent X9, Fantomen, 91:an, vad som helst, längre kanske i Magnum Special), men om själva publikationen är en one-shot så anser i alla fall jag att det per definition inte är en serietidning.

SÅ hur definierar du då en one-shot från Marvel eller DC i serietidningsformat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:SÅ hur definierar du då en one-shot från Marvel eller DC i serietidningsformat?


Om det verkligen är en one-shot så misstänker jag att jag skulle tycka att det är undantagsfallet då engelskans "comic book" faktiskt ska översättas till seriebok. [8D]

Men är det vanligt förekommande? Jag är inte så insatt i Marvel och DC, men trodde att det de brukar kalla one-shot var enstaka nummer av en serietidning som inte ingår i en längre arc, men som ändå publiceras som ett nummer av en befintlig serietidning?

Hur som helst så svarar jag nog med en motfråga: Har den ISSN-nummer? Om den har det så kallar jag den gärna serietidning, och då misstänker jag att det finns flera nummer av samma tidning (dvs flera publikationer med samma ISSN) även om de har olika titel. Om den i stället har ISBN så är det en seriebok (har den båda får man kalla den vilket man vill) ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

Det är väl hyfsat vanligt, och handlar väl inte så mycket om tidningar med avslutade avsnitt, som om specialtidningar som producerats av olika anledningar.

http://comicbooks.about.com/od/glossary ... nition.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av BoJustBo »

Comicbook ska inte översättas till seriebok då det inte är en bok och aldrig har varigt. Knappt en tidning i USA om man ska vara ärlig, mer som ett tunt häfte, som något man skulle få gratis av jehovas vittnen på en buss station.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Agentum »

Comic book är väl samma som comics?
Lite finare sagt.
Dvs en serietidning.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar