Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av smorkin »

Rufus skrev:Hm, "en bokstavligt fruktansvärt rolig serie" och "dystraste och mest traumatiska slut jag sett i en tv-serie" går för mig inte riktigt ihop, men jag har i och för sig inte sett denna tv-serie.

Jo, ja, låter onekligen konstigt men jag tycker det är en rättvisande beskrivning [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Jag skulle annars rekommendera två tv-serier från Hanna Barbera: The Quick Draw McGraw Show och The Hanna-Barbera New Cartoon Series (The Wally Gator Show). Jag gillar den stil och den humor som Hanna Barbera hade i sina tv-serier på 1960-talet, och sen är det ju alltid trevligt med humoristiskt tecknat, och just dessa två är de bäst lyckade, anser jag. På 1970-talet blev det mesta för barnsligt och kommersiellt massproducerat istället för kvalitet.

Dessvärre är dock dessa tv-serier inte helt lätta att få tag på idag. Men inte helt omöjliga heller.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

smorkin skrev:
Rufus skrev:Hm, "en bokstavligt fruktansvärt rolig serie" och "dystraste och mest traumatiska slut jag sett i en tv-serie" går för mig inte riktigt ihop, men jag har i och för sig inte sett denna tv-serie.

Jo, ja, låter onekligen konstigt men jag tycker det är en rättvisande beskrivning [:o)]


Men ärligt eftersom du vet att de kan dö och komma igen lite när det behövs så tar man ju inte så allvarligt på det där.
De driver ju med de sakerna med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu finns sen några dagar tillbaka tredje säsongen av Bosch som löst bygger på Michael Connellys böcker om polisen med samma namn och hans öden och äventyr i Los Angeles tillgänglig. Första säsongen var okej, men det var först i den andra som den gick från "bra" till "lysande". Det här skall jag ta itu med så snart jag är färdig med fjärde säsongen av Endeavour...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:
smorkin skrev:
Rufus skrev:Hm, "en bokstavligt fruktansvärt rolig serie" och "dystraste och mest traumatiska slut jag sett i en tv-serie" går för mig inte riktigt ihop, men jag har i och för sig inte sett denna tv-serie.

Jo, ja, låter onekligen konstigt men jag tycker det är en rättvisande beskrivning [:o)]


Men ärligt eftersom du vet att de kan dö och komma igen lite när det behövs så tar man ju inte så allvarligt på det där.
De driver ju med de sakerna med.

Absolut, men det är lika traumatiskt för huvudpersonerna ändå :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jo, jag förstår.
Jag gillar Ttal Rickall avsnittet från säsong 2 bäst, den där huset blir fullt av gamla vänner(egentligen nån form av parasiterande aliens) alla känner igen och bara har goda minnen av.

Om nåt så måste det ju vara fasansfullt
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jo, jag förstår.
Jag gillar Ttal Rickall avsnittet från säsong 2 bäst, den där huset blir fullt av gamla vänner(egentligen nån form av parasiterande aliens) alla känner igen och bara har goda minnen av.

Om nåt så måste det ju vara fasansfullt

Happy happy joy joy!

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

hehe, ja jösses.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag har nu sett de två första säsongerna av "Mr. Robot", och tycker att den är klart sevärd.
http://www.imdb.com/title/tt4158110/?ref_=nv_sr_1

Visst, ibland är det svårt att hänga med i vad som egentligen sker, men det är ju ett medvetet grepp från skaparna.
Jag triggas av tanken som driver f-society, men det är även lite skrämmande om det stämmer att en duktig hacker kan ställa till så enormt mycket för i stort sett vem som helst i det uppkopplade samhället.

Nu måste jag vänta till oktober då säsong tre ska komma, men som tur är finns det många andra bra serier att se under tiden. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Någon mer som kollar på "Swedish dicks" på TV3 måndagar? Kul tv-serie med Peter Stormare och Johan Glans om två svenska privatdetektiver i Los Angeles. [:)] Många välkända gästskådespelare är med också, t.ex. Traci Lords. Nästa måndag är det de två sista avsnitten, men alla avsnitt går att se på viafree. https://www.viafree.se/program/humor/swedish-dicks
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies". Jag tycker också mycket om "Fargo", tittar nu på andra säsongen. Tittat på "Once Upon a Time". Första 2 säsongerna var bra men nu börjar den bli lite seg. "Jessica Jones" tittade jag på nyligen på, riktigt bra tycker jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

spindelmannenelektra skrev:Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies".


Den serien har jag precis börjat att titta på. (Blev tvungen att pausa någon halvtimme in i det första avsnittet.)
Har hört att den ska vara bra (8.9 på imdb), så jag hoppas verkligen att den kan leverera.

Westworld blir det antagligen efter det.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Väldigt 80tal stil, den typen av highschoolfilm och skräckfilm.

Jag tyckte den var bra, men känner att upplägget måste förändras stort för en andra säsong, men det antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

spindelmannenelektra skrev:Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies".

Ja, som Goonies fast bra.
Samt mer av Spielberg såsom E.T. och Poltergeist.

Tyckte att highschool intrigerna i första 2-3 episoderna var lite trist och pinsamt. Men sedan var det top betyg på allt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Dude »

Grumme skrev:
spindelmannenelektra skrev:Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies".


Den serien har jag precis börjat att titta på. (Blev tvungen att pausa någon halvtimme in i det första avsnittet.)
Har hört att den ska vara bra (8.9 på imdb), så jag hoppas verkligen att den kan leverera.

Westworld blir det antagligen efter det.


Westworld kan jag verkligen rekommendera, såg den förra hösten och den blev snabbt en favorit. Välgjord och välspelad. Den fångade mig direkt och så fort ett nytt avsnitt släpptes såg vi det på en gång. Och för varje avsnitt växte min nyfikenhet. Se den!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Dude skrev:
Grumme skrev:
spindelmannenelektra skrev:Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies".


Den serien har jag precis börjat att titta på. (Blev tvungen att pausa någon halvtimme in i det första avsnittet.)
Har hört att den ska vara bra (8.9 på imdb), så jag hoppas verkligen att den kan leverera.

Westworld blir det antagligen efter det.


Westworld kan jag verkligen rekommendera, såg den förra hösten och den blev snabbt en favorit. Välgjord och välspelad. Den fångade mig direkt och så fort ett nytt avsnitt släpptes såg vi det på en gång. Och för varje avsnitt växte min nyfikenhet. Se den!


Den är nu sedd, och ja, den var riktigt bra!
Helt okej fram till avsnitt sju, där den fick en helt ny dimension. Väntar ivrigt på säsong två. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Grumme skrev:
Dude skrev:
Grumme skrev:
spindelmannenelektra skrev:Helt såld på "Stranger Things". Jag längtar till nästa säsong. Härligt 80-tal, påminner starkt om "The Goonies".


Den serien har jag precis börjat att titta på. (Blev tvungen att pausa någon halvtimme in i det första avsnittet.)
Har hört att den ska vara bra (8.9 på imdb), så jag hoppas verkligen att den kan leverera.

Westworld blir det antagligen efter det.


Westworld kan jag verkligen rekommendera, såg den förra hösten och den blev snabbt en favorit. Välgjord och välspelad. Den fångade mig direkt och så fort ett nytt avsnitt släpptes såg vi det på en gång. Och för varje avsnitt växte min nyfikenhet. Se den!


Den är nu sedd, och ja, den var riktigt bra!
Helt okej fram till avsnitt sju, där den fick en helt ny dimension. Väntar ivrigt på säsong två. [:)]



Westworld får jag kika på. Ja "Stranger Things" 2 kommer snart underbart. Just nu kikar jag på "Orange is the new black". Om ett kvinnofängelse. Jag har nu tagit mig till säsong 4 och den levererar fortfarande. Det är väldigt många djupa, underhållande, roliga, gulliga, komiska och sjuka karaktärer i denna serie. Annars har jag nyligen sett klart på säsong 7 av "Walking Dead". Den är alltid bra. Saknar lite Andrea från serien men det finns ju andra nya karaktärer i tv-serien som är underhållande och karismatiska. Tittade nyligen klart på senaste säsongen av "Game of Thrones", grymt bra. Skall titta på "Preacher" i veckan och "American Gods" om jag hinner.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Preacher ryckte upp sig enormt den andra säsongen, American Gods var klart intressant.

Westworld var bra även om jag undrar lite vsd en andra säsong ska handla om isf?
Lika med stranger things som ju var som en highschool skräckis, men det klsrt de lämnsr ju entråd olöst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag vill slå ett slag för mini-tv-serien "Harley And The Davidsons". En riktigt bra miniserie i tre delar om grundarna av motorcykeltillverkaren Harley Davidson (Arthur Harley, och Bill & Walter Davidson), och hur de gick från att bygga sin första motorcykel i ett skjul, fram till att bli en ledande tillverkare i USA i mitten av 30-talet.
Välspelad, om än antagligen ganska så tillrättalagd, men väldigt intressant om man är nyfiken på fordonshistoria i allmänhet, och motorcyklar i synnerhet, och/eller motorsport.
För egen del så njöt jag av att se alla de gamla motorcyklarna, sådana man bara ser på museum idag, eller som rosthögar när "American Pickers" kommer och hälsar på hos någon samlare.

http://www.imdb.com/title/tt5111414/?ref_=nv_sr_5
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag tog mig för att se första avsnittet av Robert Kirkman's Secret History of Comics och även om det inte var så där riktigt himlastormande tänker jag fortsätta att se kommande avsnitt. Framför allt vågar man lägga sig på en något högre nivå än vad som brukligt är. Det förutsätts att man känner till herrar Lee och Kirby för att få fullt utbyte av det. Medverkan av vederhäftigt folk som Mark Evanier och Danny Fingeroth borgar för att trovärdigheyen blir högre och produktionen var riktigt påkostad och snygg.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar