Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

98 sidor långt om en person?

Vad är detta för bok?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

tack, mycket intressant bok.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Om man köper den direkt från Seriefrämjandet, och är medlem, tror jag man skulle kunna få någon viss rabatt också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av MrKumquack »

Kattmannen skrev:På 1980-talet så var jag ibland uppe på Hamregården, en stugby utanför Orsa som har som en slags kollo-verksamhet för ungdomar. Där brukade man ofta träffa på Rolf Gohs. Jag vet inte varför han var där, han kanske kände stugbyns grundare Olof ”Hampan” Hambraeus (1926-2005). Jag kan inte säga att jag umgicks med honom speciellt mycket, men jag minns honom som en trevlig prick. Han tecknade några brev-loggor m.m. åt Hamregården, bl.a. en bild av en pekande ”Hampan” och texten ”Hamregården behöver dig!”

Nu blev jag glad! Tänk att stöta på en annan Hamregårdare i det här forumet!! [:)] Mina år på Hamre var gissningsvis någonstans mellan –73 och –77. Har ett väldigt tydligt minne av Rolf som tillbringade en tid på Hamregården samtidigt som jag. Kommer ihåg att jag var in på hans rum, och han då satt och tecknade på detta omslag.
Bild
Djupt imponerad blev jag då! Delar uppfattningen om att han verkade vara en trevlig, men lite tillbakadragen prick. Undrar oxå vad han egentligen hade där att göra?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Fanthomas
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 sep 2016, 11:41

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Fanthomas »

Tack alla för info om vilka äventyr RG tecknade!
Jag tecknade själv väldigt mycket runt 70/80-tal och skickade teckningar och brev till både svenska och internationella (amerikanska) tecknare.
Fick ofta originalteckningar och uppmuntrande brev tillbaka, bl.a en Mystiska 2:an-original från Rolf.
I den vevan fick jag erbjudande om att åka på tecknarskola (runt 81-82 kankse?) men avböjde vilket jag nu ångrar lite grann.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av sverre »

MrKumquack skrev:
Kattmannen skrev:På 1980-talet så var jag ibland uppe på Hamregården, en stugby utanför Orsa som har som en slags kollo-verksamhet för ungdomar. Där brukade man ofta träffa på Rolf Gohs. Jag vet inte varför han var där, han kanske kände stugbyns grundare Olof ”Hampan” Hambraeus (1926-2005). Jag kan inte säga att jag umgicks med honom speciellt mycket, men jag minns honom som en trevlig prick. Han tecknade några brev-loggor m.m. åt Hamregården, bl.a. en bild av en pekande ”Hampan” och texten ”Hamregården behöver dig!”

Nu blev jag glad! Tänk att stöta på en annan Hamregårdare i det här forumet!! [:)] Mina år på Hamre var gissningsvis någonstans mellan –73 och –77. Har ett väldigt tydligt minne av Rolf som tillbringade en tid på Hamregården samtidigt som jag. Kommer ihåg att jag var in på hans rum, och han då satt och tecknade på detta omslag.
Djupt imponerad blev jag då! Delar uppfattningen om att han verkade vara en trevlig, men lite tillbakadragen prick. Undrar oxå vad han egentligen hade där att göra?

Även jag var på Hamregården från 1975 till några år in på 80-talet.
Som jag förstod det läste Hampan Rolfs serier och blev så imponerad att han skrev ett fan-mail till Rolf där han bjöd in Rolf till Hamregården. Rolf trivdes så bra på Hamre att han flyttade upp och tidvis bodde på Hamregården.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Grumme »

"Av var och en efter förmåga..."

Även jag Hamregårdare under andra halvan av 80-talet, samt några år i mitten av 90-talet.
När Rolf inte satt i sin stuga och tecknade Fantomenomslag, så var han ju en hängiven fotograf, och dokumenterade verksamheten på Hamregården under många år.
Jag minns också att någon lägerkille fick agera modell framför kameran när han gjorde förarbete till sin serie "De oskyldiga" som handlade om barnkorståget på 1200-talet, och publicerades som biserie i Fantomen 21–23/2002
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
S.B.
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 sep 2007, 13:58

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av S.B. »

Nu kan man se filmen "Serier för miljoner" (av Rolf Gohs och Sture Hegerfors) på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=pArvNuBtMIE
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Undrar om det skedde nåt misstag vid klippningen? Scenen när dom är ute med båten mitt i den bråda deadlinen med Svanslös känns omotiverad? [xx(]

////

(Kan även nämna att jag och Wakuran nu har varsin fotostatkopia av Mjölkenserien! "Mysteriet med frukostmaten som försvann" (tryckt i "Morron-Bladet", utgiven av Mejerierna 1979).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:(Kan även nämna att jag och Wakuran nu har varsin fotostatkopia av Mjölkenserien! "Mysteriet med frukostmaten som försvann" (tryckt i "Morron-Bladet", utgiven av Mejerierna 1979).

Ett bortglömt mästerverk! :{ ( :shock: ) }:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Kattmannen »

Härligt med lite nostalgiska vibbar av Hamregården. Det stället har betytt mycket för främst många Uppsalabor. Hamregården har en plats i mitt hjärta [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Undrar om det skedde nåt misstag vid klippningen? Scenen när dom är ute med båten mitt i den bråda deadlinen med Svanslös känns omotiverad? [xx(]
.


Tycker den är ganska självklar :) Att Börje sitter och drömmer om en båttur med familjen medans han sitter och tecknar Pelle Svanslös.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag läst artikeln om Rolf Gohs i den andra boken "svensk seriehistoria" Fantastisk historia från flykten till Sverige genom ett Europa i ruiner. Om pojken som roade de yngre flyktingbarnen med att sätta upp en egenhändigt gjord dockteater och berätta. Om ynglingen som kom till Sverige, gillade att läsa Burne Hogarths Drago och Alex raymonds Rip Kirby. Och efter några år hamnade i en kall tecknarstudio med Egerbrandt &co. Om mannen som borde ha blivit vårt lands Will Eisner. Mycket intressant och läsvärd artikel.

Jag har även den inbundna årgången 1966 och har läst en av de få Fantomen serier Gohs gjorde. Jag har förstått av att läsa artikeln, varför det inte blev så många. Men jag tycker nog att det var lite synd ändå, för kvalitén på den serien tycker jag var i en klass för sig.

Lite sorgligt tycker jag också att det blir, att han aldrig får den ära han förtjänar. Jag tycker absolut att alla Gohs serier borde ges ut i snygga album. Även om jag har en del skulle jag inte tveka att få dem alla samlade. Kanske något för Cobolt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Lite sorgligt tycker jag också att det blir, att han aldrig får den ära han förtjänar. Jag tycker absolut att alla Gohs serier borde ges ut i snygga album. Även om jag har en del skulle jag inte tveka att få dem alla samlade. Kanske något för Cobolt.

När Komika försökte satsa på sin Mystiska 2:an-samling gick det i stöpet för att Gohs inte var nöjd, utan ville teckna om en massa, har jag hört... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Lite sorgligt tycker jag också att det blir, att han aldrig får den ära han förtjänar. Jag tycker absolut att alla Gohs serier borde ges ut i snygga album. Även om jag har en del skulle jag inte tveka att få dem alla samlade. Kanske något för Cobolt.

När Komika försökte satsa på sin Mystiska 2:an-samling gick det i stöpet för att Gohs inte var nöjd, utan ville teckna om en massa, har jag hört... [B)]


Ja han är verkligen perfektionist. Nu blir det nog inget för som jag förstod det kunde han inte själv, och vill inte att någon annan tecknare ska lägga sin hand på verken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Man kan ju ge ut serierna så som de såg ut första gången, också... Det är ett alternativ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Den här har väl nämnts på annan plats på forumet, men inte just i den här tråden
Bild

http://www.adlibris.com/se/bok/rolf-goh ... 9187861628
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av BoJustBo »

larsa66 skrev:mannen som borde ha blivit vårt lands Will Eisner.

Hur menar du? Har inte läst hans serier (så vitt jag vet) så förstår inte liknelsen riktigt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Den här har väl nämnts på annan plats på forumet, men inte just i den här tråden
Bild

http://www.adlibris.com/se/bok/rolf-goh ... 9187861628

Jag fick höra att boken, trots titeln, tyvärr inte hade så mycket biografisk information, och troligen ingenting som inte redan stod i Bülows text för Seriearkivet, utan mest var en samling av Gohs bilder.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar