Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Uansett et variert nummer, med en komplett historie av Thorgal og Mannen med seks fingre.

Jag kommer ihåg att i The Princess Bride hade en av skurkarna sex fingrar, men den här historien var tydligen baserad på Sy Barrys gamla slarvfel, så det behöver ju inte ha någon koppling.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:Uansett et variert nummer, med en komplett historie av Thorgal og Mannen med seks fingre.

Jag kommer ihåg att i The Princess Bride hade en av skurkarna sex fingrar, men den här historien var tydligen baserad på Sy Barrys gamla slarvfel, så det behöver ju inte ha någon koppling.


Åhh, la meg se!! Men er det berømte coveret med seks fingre fra Sy Barry? Eller en redaksjonell feil?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det är Sy Barrys bild...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Ok, vil se originalen det er tatt ifra.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:Ok, vil se originalen det er tatt ifra.

Ja, du har ju lovat att reda ut det där.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Sex fingrar dök upp på ett Gohs-omslag 2014:
Bild
(den svenska versionen från 2015 är "retrofierad")
Bild
Det är i sin tur en återanvänd bild från 1975, men då syns inte sex fingrar (åtminstone inte lika tydligt).
Bild
Om det beror på att redaktionen dolde det sjätte fingret 1975 och originalet använts 2014, eller om redaktionen försökt fixa till bilden 2014 och då råkat lägga till ett finger vet jag inte. Omslaget baseras förstås på en Barry-bild men jag vet inte på rak arm från vilket äventyr.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Det vore ju intressant att se Barrys originalteckning. Omslaget från 75 kan man urskilja en sena som förmodligen i förlängningen är det sjätte fingret men det är inte tydligt. Inget jag skulle ha observerat tror jag. Är det säkert att Gohs gjorde det norska omslaget 2014? Det ser lite omarbetat ut, inte bara spegelvänt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag tror inte att Gohs var inblandad 2014. Det är redaktionen som ligger bakom ev. skillnader.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Den nya varianten ser rejält utblekt ut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Alle blir vi bleke med tiden og dette er noe uoppgjort vi aldri blir ferdige med.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Fick ett mail från en som inte är medlem på forumet men som satt inne på det rätta svaret. Ursprungsbilden är från äventyret "Sagan om Joomba" och har bl.a. publicerats i Fantomens julalbum från 1984. Här har vakten fem fingrar på den aktuella handen.
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Det är Gohs som varit generös med fingrarna då med andra ord.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:Det är Gohs som varit generös med fingrarna då med andra ord.

Nej, på Gohs originalomslag från 1975 är det ju fem fingrar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

Ser ju nästan ut som sex fingrar redan i Barrys original, med ett sjätte "gömt" lillfinger antytt med ett streck, som sen Gohs också behållit (dvs det ser allt lite skumt ut). Men ok, det är bara som jag tycker det ser ut.
Och en liten eloge till Gohs som plockade bort den där synnerligen konstiga vänsterarmen i originalet; prova att hålla armarna som Fantis gör där så märker ni nog att någonting är mycket fel där ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

I Fantomen 5-75 som innehåller sagan om Joomba har vakten "bara" fem fingrar. Vilken är den äldsta bilden med sex fingrar?
Har inte Gohs återanvänt och målat av sin egen kopia och sluntit med pennan? Vakten i Barrys serie är inte likadan som på omslagen, varken med eller utan sex fingrar.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Det är fem fingrar man ser det är sant, men lillfingret är för långt för att vara lillfinger. (Även på Barrys original)
Kanske någon ritade dit det bara för att det såg bättre ut med en vanlig "lilla vicke vire"

Bäst vore att den skyldige träder fram och erkänner så kan straffpåföljden bli lindrigare och vi slipper ligga sömnlösa om nätterna [:D]

Historien om "mannen med sex fingrar" köper vi inte.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

larsa66 skrev:Det är fem fingrar man ser det är sant, men lillfingret är för långt för att vara lillfinger. (Även på Barrys original)
Kanske någon ritade dit det bara för att det såg bättre ut med en vanlig "lilla vicke vire"

Bäst vore att den skyldige träder fram och erkänner så kan straffpåföljden bli lindrigare och vi slipper ligga sömnlösa om nätterna [:D]

Historien om "mannen med sex fingrar" köper vi inte.


[:D]
Jag började fundera på vad det finns för omslag som Barry har gjort. Jag kommer inte på något. Jag menar inte omslag någon annan gjort som baseras på Barrys bilder. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:Jag började fundera på vad det finns för omslag som Barry har gjort. Jag kommer inte på något. Jag menar inte omslag någon annan gjort som baseras på Barrys bilder. Någon som vet?

Antagligen har han varit väldigt upptagen med den reguljära dagspressproduktionen för att hinna med så mycket annat. Kanske under hans tidiga karriär på 40-50-talet på den amerikanska serietidningsmarknaden, men då arbetade han iofs inte med Fantomen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Serieguden skrev:Jag började fundera på vad det finns för omslag som Barry har gjort. Jag kommer inte på något. Jag menar inte omslag någon annan gjort som baseras på Barrys bilder. Någon som vet?

Antagligen har han varit väldigt upptagen med den reguljära dagspressproduktionen för att hinna med så mycket annat. Kanske under hans tidiga karriär på 40-50-talet på den amerikanska serietidningsmarknaden, men då arbetade han iofs inte med Fantomen...

Jag har för mig det snarare var tvärsom. Att han gjorde några omslag åt svenska tidningen på typ 1990-tal, kanske tidigare . Men jag kan ta fel, han kan ju gjort posters. Tycker mig komma ihåg att han gjorde något med Fantomens bröllop.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det låter ju iofs troligare att han gjort Fantomenomslag direkt för Skandinavien (eller eventuellt Australien) än för USA...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar