Cobolt Förlags utgivning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av GuestOnQuest »

RioGrande skrev:Både Gaston och L&V är serier som är förknippade med (delvis falsk) nostalgi från 70-talet. Många av dem som idag köper samlingarna gör det utan att orka läsa serierna på nytt (som de läste i nedre tonåren). De samlar, det blir kult (nästan TINTIN-kult) av det. De inser att de måste ha allt. De köper dubbelt av vissa serier när saker kommer i andra utgåvor.
Fast Tintinsamlarna är förstås alltid värst. De skaffar ofta även samma album på andra språk! Även språk som de inte behärskar!
Känner mig lite träffad där. Har album på språk jag inte förstår t. ex. persiska. [:)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av RioGrande »

Nån hintade förresten på fb att Cobolt Sverige ska börja ge ut Blake & Mortimer våren 2018.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Man kan ju hoppas.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Cobolt Förlag: "Vi kommer att starta med "L'affaire Francis Blake" av Van Hamme/Benoit, dvs det första B&M-albumet som producerades efter Jacobs död. Planen finns också på en samlingsutgåva av Jacobs album, men den ligger en bit längre fram i tiden."
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av GuestOnQuest »

Det har hittills bara kommit ut sju album på svenska som handlar om Blake och Mortimer. Det vore bra om fler gavs ut, speciellt med tanke på att många verkar vara intresserade av och uppskatta den serien. Blir det med hårda eller mjuka pärmar?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Det har hittills bara kommit ut sju album på svenska som handlar om Blake och Mortimer. Det vore bra om fler gavs ut, speciellt med tanke på att många verkar vara intresserade av och uppskatta den serien. Blir det med hårda eller mjuka pärmar?

Det är ju åtminstone i princip alla klassiska album som kommit ut, redan. Bortsett från Svärdfisken, som skulle vara kul att se på svenska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Eftersom det är Cobolt så kan vi nog med 99% säkerhet räkna med hårdinbundet.
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Passade på att fråga om Johan & Pellevin (precis som med B&M så har det ryktats om utgivning ett längre tag).

Cobolt Förlag angående J&P: "Vi väntar fortfarande på info om när nästa samtrycksmöjlighet kommer. Samlingsutgåvan är jättefin, men böckerna blir för dyra att producera på egen hand."

Ska man hoppas på att det är de 4 'integralerna' med J&P som Cobolt eventuellt tänker släppa? http://www.dupuis.com/seriebd/johan-et- ... grale/1548
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Passade på att fråga om Johan & Pellevin (precis som med B&M så har det ryktats om utgivning ett längre tag).

Cobolt Förlag angående J&P: "Vi väntar fortfarande på info om när nästa samtrycksmöjlighet kommer. Samlingsutgåvan är jättefin, men böckerna blir för dyra att producera på egen hand."

Ska man hoppas på att det är de 4 'integralerna' med J&P som Cobolt eventuellt tänker släppa? http://www.dupuis.com/seriebd/johan-et- ... grale/1548

Det kan ju bli bra. Peyo verkar också ha gjort en del kortare serier med J&P som inte finns samlade på svenska, tidigare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Ja det finns även ett par Johan och Pellevinalbum som inte Peyo hade nåt med att göra.

Många tar upp just J&P märker jag som just en favorit som hamnade lite i skymundan för de framvällande smurferna.

Jag har iofs alla svenskutgivna Album, det är ju bara 13st + det där julalbumet med blandade belg/franska kortisar , men jag skulle haka på en inbunden utgivning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av zlv »

Den finns en femte del av J&P integralerna, som innehåller de 4 album som Peyo inte gjort. Ser gärna att den kommer först, Samt alla Smurf-samlingarna också (4st finns hittills).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Ok så franska moderna samlingar finns redan, då är det ju som upplagt för försök iaf.

Jag menar kan man ge ut Yoko Tsuno samlingar kan man prova detta med, lär inte sälja sämre direkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Smurferna, den första stora samlarkärleken ....

Personligen tycker jag nog att allt Peyo förtjänar att utges på en regelbunden basis :)
Cobolt sitter dessutom på rättigheterna till hela rubbet om jag minns rätt.

Jag frågade faktiskt Peter på Cobolt för något år sedan på ett konvent angående att släppa samlingar med Smurferna och mitt intryckt var att Peter var skeptisk pga av att albumet Pengasmurfen hade sålt ganska dåligt.

Så vi får väl hoppas att de här integralerna med J&P toksäljer när de äntligen släpps, så kanske vi även får se andra Peyo-titlar på marknaden?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Sandblaster skrev:Jag frågade faktiskt Peter på Cobolt för något år sedan på ett konvent angående att släppa samlingar med Smurferna och mitt intryckt var att Peter var skeptisk pga av att albumet Pengasmurfen hade sålt ganska dåligt.

Det ska ju också nämnas att integralerna släppts på engelska också ett tag nu så de riktigt stora fansen har nog redan inhandlat dom.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av germund »

Jag tror inte Cobolt ska dra för stora slutsatser av att Pengasmurfen inte sålt jättebra. Integrale-utgåvor är något helt annat och jag hade kastat mig över dem, definitivt Johan & Pellevin-volymerna men även Smurferna.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Bara om dom kallas SmurfArna för min del, står inte ut med den där danska rappakaljan ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Rufus »

BoJustBo skrev:Bara om dom kallas SmurfArna för min del, står inte ut med den där danska rappakaljan ;)


Det är nog lite av en generationsfråga. Jag växte upp med att dom heter Smurferna, så det känns mest rätt för mig. Jag vet inte när dom bytte namn från Smurferna till Smurfarna, men jag misstänker att det var någon gång på 1990-talet.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:
BoJustBo skrev:Bara om dom kallas SmurfArna för min del, står inte ut med den där danska rappakaljan ;)


Det är nog lite av en generationsfråga. Jag växte upp med att dom heter Smurferna, så det känns mest rätt för mig. Jag vet inte när dom bytte namn från Smurferna till Smurfarna, men jag misstänker att det var någon gång på 1990-talet.

Antagligen med Tv-serien då man märker hur danskt (eller tja, inte rikssvenska iallafall) det låter när man uttalar det mer än när man läser det.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Rufus skrev:
BoJustBo skrev:Bara om dom kallas SmurfArna för min del, står inte ut med den där danska rappakaljan ;)


Det är nog lite av en generationsfråga. Jag växte upp med att dom heter Smurferna, så det känns mest rätt för mig. Jag vet inte när dom bytte namn från Smurferna till Smurfarna, men jag misstänker att det var någon gång på 1990-talet.

Antagligen med Tv-serien då man märker hur danskt (eller tja, inte rikssvenska iallafall) det låter när man uttalar det mer än när man läser det.

RioGrande påpekade i någon gammal diskussion att -er-ändelse var vanligare i svenskan än man trodde... Katter, hunner, vandaler, goter, mongoler, kineser, japaner... Möjligen kan formen alver ha spelat in här, men jag har för mig att han trodde det kunde bli mindre förvirrande med likheten på presensformen av "smurfar".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av zlv »

2018s första kommande utgivningar har dykt upp hos webbutikerna:
Bild
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar