Buck Danny

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Again in Buck Danny Classic volume 5 and 6:

Jane "Lady X" Hamilton:

Bild

Captain Slim Holden:

Bild
Senast redigerad av 3 Jerry Tumbler, redigerad totalt 0 gång.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Some main characters from Buck Danny 3 - 6 and Buck Danny Classic 2 - 4:

Miss Lee:
Bild

Lt. Susan Holmes:
Bild

Mo Choung-Young:
Bild

Captain Tao Tsoe-Sin:

Bild

Captain Jerry Tumbler:
Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Major Buck Danny:
Bild

With an error: in 1945 USAF was still USAAF.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

October, 2017: Part 2 of oneshot Buck Danny - Blackbirds ("Les Oiseaux Noirs"):

Bild

Scene with an error: with an afterburner in function the MiG25 cannot fly that low...
Bio drawer André le Bras: in French.
Cover by Gil Formosa (known from Buck Danny #54, #55, #56)

N.B.
- Album Buck Danny #56 "Vostok doesn't answer" ("Vostok ne répond plus") will be released in November 2017.
- Buck Danny: 1947 - 2017:
Bild
© Gil Formosa
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Man kan undra varför denna serie inte givits ut på svenska alls?

Även på engelska är det inte många album.

Den ser ju ut att alltid iaf haft väldigt realistiska och snygga teckningar.
Sånna här serier finns ju inte ens från USA där den här serien ju utspelar sig och med vad man kan se många av de amerikanska militär jetplanen genom tiderna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Man kan undra varför denna serie inte givits ut på svenska alls?


Den har faktiskt givits ut på svenska, men det var ganska länge sen. Två stycken album i Trumfserien. Sen finns även Buck Danny med som cameo i en ruta i ett album med Jaktfalkarna. Seriens manusförfattare J-M Charlier har förövrigt även gjort den i Sverige betydligt mer kända och utgivna serien Blueberry.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Den gick också som biserie i Pilot, men har inte örnkoll på exakt när.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Rufus skrev:Den har faktiskt givits ut på svenska, men det var ganska länge sen. Två stycken album i Trumfserien. Sen finns även Buck Danny med som cameo i en ruta i ett album med Jaktfalkarna. Seriens manusförfattare J-M Charlier har förövrigt även gjort den i Sverige betydligt mer kända och utgivna serien Blueberry.
Då passar det utmärkt att Cobolt ger ut hela denna serie, inte bara med tanke på "Blueberry" utan också på flygserien "Angel Wings".
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Det var ju Charlier som skrev manus till Jaktfalkarna också, f.ö. Han verkar ha skrivit manus till både Buck Danny (för Spirou) samt Jaktfalkarna och Blueberry (för Pilote) samtidigt.

Dessutom så arbetade både Charlier och tecknaren Hubinon tillsammans på både Buck Danny och Röde Piraten (för Pilote) samtidigt. Gentlemannapolicyn att en serieskapare inte fick jobba för Spirou och Tintin samtidigt, verkar inte ha gällt för Spirou och Pilote... (Kanske för att Spirou var en belgisk tidning, och Pilote en fransk...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jag har missat albumen men när Wakuran nämner Pilot serietidningen så gick Buck Danny i den men i kass svartvitt såklart mins jag.

Jaktfalkarna har jag koll på dock.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag har missat albumen men när Wakuran nämner Pilot serietidningen så gick Buck Danny i den men i kass svartvitt såklart mins jag.

Jaktfalkarna har jag koll på dock.

Både svartvitt, dåligt tryck, krympta sidor och som fortsättningsserie över flera nummer med flera veckors väntetid emellan. Den svenska publiceringen av fransk-belgiska klassiker har inte alltid varit optimal.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Rufus »

Absolut vore det mycket bra om Cobolt eller något annat förlag kunde ge ut samlingsutgåvor med Buck Danny. Denna alldeles utmärkta äventyrsserie förtjänar detta.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Rufus skrev:Absolut vore det mycket bra om Cobolt eller något annat förlag kunde ge ut samlingsutgåvor med Buck Danny. Denna alldeles utmärkta äventyrsserie förtjänar detta.
Hur är det med "Jaktfalkarna" då? Fem svenska album har kommit ut men det var bra längesen och kanske dags att ge ut de övriga. Charlier inblandad även där (plus Uderzo!). [:)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jo, de albumen är ju även populära särskilt om alla finns, verkar lätt att sälja.

Hur många finns det där då?

Buck Danny har ju mängder av album, men det behövs kanske ingen total utgivning utan kanske mer nån form av samlingsalbum som Yoko Tsuno?

Närmare 60 album är så mycket.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Av "Jaktfalkarna" finns sju samlingsalbum (29 lösa album hittills) och av "Buck Danny" finns 12 samlingsalbum (55 lösa album). På franska förstås. Mycket att ösa ur.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Så det finns redan utgivna samlingar på franska? det är ju det bästa att använda sig av vid en svensk utgivning.

Det har ju givits ut som jag nämnt chansningar förr, säg Franka tex som ju inte har större köpkraft än dessa tror jag iaf.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Ja, utgivna samlingar finns på franska, både "Buck Danny" och "Jaktfalkarna". Vi får se om Cobolt (eller någon annan) hugger på dessa två serier. Verkar åtminstone vara populärt med flygserier, med tanke på hur snabbt "Angel Wings" sålde men man vet aldrig... dessa två serier är rätt gamla och okända så de kanske inte säljer så bra!?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Buck Danny, första samlingsalbumet (från 2010). Klicka på bilderna om du vill se större bilder.

Bild

Jaktfalkarna, första samlingsalbumet (från 1996).
Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Jaktfalkarna tror jag väl mest på, rent kommersiellt, av de två...

Dessutom är den nyare, så jag antar att den inte är fullt så daterad... (Även om det kanske inte är ett jätteproblem bland publiken... Biggles överlevde ju väldigt länge, t.ex...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

jag ogillar skämten i den serien tyvärr mycket halka på areslet kasta tårtan i ansiktet och sånt.
Urlöjligt med en som ska var den rolige klantige figuren som samtidigt är mästerlig på annat, även karikatyrtecknad, urk

Men ok jag förstår väl at det kanske är mer för alla medans Buck Danny ju är äventyr mer och det har väl låg status idag, men många av de albumen har väldigt korrekt tecknade flygplan mm, där är den klart bättre än Jaktfalkarna imo.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar