Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har läst Milton Caniffs "Terry and the pirates" samlingsutgåva 3 (1939-40), Russ Mannings dagspress-serier med Tarzan i IDWs samlingsutgåva 4 (1974-79), Marvels nyutgåvor av Mike Ploog´s Werewolf by Night och Monster of Frankenstein, Terminal City av Dean Motter (manus) och Michael Lark (bild) samt sist men inte minst en Fantomen nr 8-1989 med "Järnmasken" av Avenell & Lindahl...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Spirou och arvingarna. Gammalt klassiskt Spirou-äventyr av Franquin, tom det album där Marsupilami debuterar. Jag tror att det även är Rickes första framträdande.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Dante på en timme av Katarina & Henrik Lange. Fruktansvärt tråkigt, antagligen på grund av hur tråkig originalverket den baseras på är. Inferno är ju lite intressant och samma med det man får veta om Dantes riktiga liv innan och efter han skrev den gudomliga komedin. Men skärselden och himlen (som är mer än halva boken) är enormt tråkiga.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läs den riktiga Gudomliga komedin (gärna Björkesons översättning). Tar kanske längre tid än en timme men är väl använd tid. En av världens bästa böcker. Ha lite tålamod med att det tar tid. Fantastiskt innehåll och fantastiskt språk. Ta även Homeros, Vergilius och Milton "när du ändå är igång"!
//
Själv har jag läst: Alix och Fantomen med Resiliens (helt ny serie men med ett innehåll som känns 1970-tal)---
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Italienarna gjorde ju även en Musse Pigg-version som verkar vara hyfsat trogen originalet, och känns rätt intressant.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Personligen anser jag även PERSONEN Dante var intressant. https://popularhistoria.se/artiklar/dod ... aren-dante
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

RioGrande skrev:Personligen anser jag även PERSONEN Dante var intressant. https://popularhistoria.se/artiklar/dod ... aren-dante


Apropå personen Dante, är det någon som minns i vilken Kalle Ankas pocket som Dante springer och gömmer sig hemma hos Joakim? Det är en del av en lång och utdragen serie om italiensk historia.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:
RioGrande skrev:Personligen anser jag även PERSONEN Dante var intressant. https://popularhistoria.se/artiklar/dod ... aren-dante


Apropå personen Dante, är det någon som minns i vilken Kalle Ankas pocket som Dante springer och gömmer sig hemma hos Joakim? Det är en del av en lång och utdragen serie om italiensk historia.


Efter en nyckelordssökning på "Dante" i Inducks, ser det ut som det kan vara KAP 108 ...

https://inducks.org/story.php?c=I+TL+1425-AP
https://inducks.org/issue.php?c=se/KAP+108#b

(F.ö. verkar italienarna ha producerat en handfull olika parodier på Inferno genom åren.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Läs den riktiga Gudomliga komedin (gärna Björkesons översättning). Tar kanske längre tid än en timme men är väl använd tid. En av världens bästa böcker. Ha lite tålamod med att det tar tid. Fantastiskt innehåll och fantastiskt språk. Ta även Homeros, Vergilius och Milton "när du ändå är igång"!

Nja, om jag vill läsa en bok full av referenser till gamla italjenska författare, munkar och politiker så... skjuter jag mig nog hällre =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Det är poesi.
Det är fantasy.
Och både Dorés och Blakes illustrationer är schysta. Just i Björkesons övers är de nog inte med. Men man kan sitta med två (el tre) böcker parallellt!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Det är poesi.
Det är fantasy.
Och både Dorés och Blakes illustrationer är schysta. Just i Björkesons övers är de nog inte med. Men man kan sitta med två (el tre) böcker parallellt!

Jag har Dores illustrationer som en egen bok, så inga problem på det sättet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Uppenbarelseboken (NT) skulle också kunna bli bra som fantasyserie.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Håll vanliga böcker i tråden för dem, här gäller just serier ni läser eller just läst :-)

Här har det stoppat upp lite efter Batman Rebirth läsningen, jag har att läsa men det blir så där ibland.
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Pineapple Army av Kudo & Urasawa. Sämre än jag mindes den; huvudpersonen utbildar folk för att kunna försvara sig mot gangsters (och värre), vilket är en cool premiss, men den faller på att han gör dem redo att ta sig an gangsterligorna (och värre) på typ en vecka… Lite för mycket simpel Hollywood-action-movie över historierna, alltså, men gillar man den litet simplare sortens actionhistorier uppblandade med litet sentimentalitet så go for it.

Utmärkta teckningar.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har läst lite Largo Winch i några gamla Agent X9.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Basse »

Fick just hem Rock Manlyfist av Johan Wanloo och påbörjat den, sjukt rolig! Läste nyss first appearance av Cable av Marvel.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Usch Cable är en sån figur jag aldrig gillat, typiskt Image tidigt 90talet eller nåt, glimmande ögat, vapen lika stora som halva kroppen o allmänt överdrivna poser med kass anatomi.
Fan blaskorna blev nån slags konstform av folk som blev upphöjda som det bästa seriemarknaden hade och det gick många totalt åt huvudet, vissa återhämtade sig inte ens typ Rob Liefeld hehe, de andra sitter väl rätt bra idag dock får man säga de investerade sina pengar bättre.

Jag läste dock Cable and Deadpool när den gick, men man bara väntade ju på Deadpool i dem.

Det kan var en generationsfråga iofs.

Ala figurer kan oftast skrivas bra dock, men tja det hart jag missat med Cable, Biushop o dylika Marvelfigurer :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Basse »

Agentum skrev:Usch Cable är en sån figur jag aldrig gillat, typiskt Image tidigt 90talet eller nåt, glimmande ögat, vapen lika stora som halva kroppen o allmänt överdrivna poser med kass anatomi.
Fan blaskorna blev nån slags konstform av folk som blev upphöjda som det bästa seriemarknaden hade och det gick många totalt åt huvudet, vissa återhämtade sig inte ens typ Rob Liefeld hehe, de andra sitter väl rätt bra idag dock får man säga de investerade sina pengar bättre.

Jag läste dock Cable and Deadpool när den gick, men man bara väntade ju på Deadpool i dem.

Det kan var en generationsfråga iofs.

Ala figurer kan oftast skrivas bra dock, men tja det hart jag missat med Cable, Biushop o dylika Marvelfigurer :-)


Jag är inte heller så mycket för Cable. Håller mest på att läsa lite key-stories som jag missat, och få lite bakgrundsinfo inför film eller pågående stories, samt lägga i samlingen tills vidare :) Cable är inga direkta fynd, men hoppas på att marknaden blommar lite kring Deadpool 2 releasen ;)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Ja alltså det var inte kritik alls :-)

Bara vad jag tycker, klart man får läsa vilka serier man vill, och det är ju alltid kul att se hur det var från början med figuren.

Du äger 1st apperance mao, tja du vet hur hysteri kan inträffa, tyvärr oftast då i USA så man måste om det nu blir nån form av viktigt att äga nummer vilja sälja dit.

Deadpool är ju klart inne, det är ju för övrigt en Rob Liefeld figur, han ringde Fabian Nicieza när han kommit upp med honom och menade att nu hade han hittat på nåt helt nytt, när Fabian fick se vad han gjort sa han att det här är ju Deathstroke från DC, dvs en hyrmördare(assassin) med liknande dräkt om än enögd, som funnits runt 10 år då, därför skrev Fabian Deadpool unikt och inte som vilken hyrmördare som helst som vi ju vet idag.
Det var inte första gången Liefeld fått en snilleblixt och råkat kopiera nånting:-)

En kul sak är väl at Deadpool blöev mycket större än den ev förlagan även om Deathstroke nuförtiden har haft sin egna blaska med.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar