Postnord vill tulla.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Varning just nu för det minsta paket från utanför EU via Postnord, nu får du tull på det OCH en avgift på 75 spänn per paket.

Jag paktet på två sånna på USA paket, dvs ej Kina.

För mig blev det tyvärr större delen av värdet iom detta extra i avgift.

Jag har tidigare hundratals beställningar av serier från USA utan detta, det blir dessutom en väldig seg hantering.
Köp inget från USA(ja eller då Kina som de ju väl införde detta för) mao, ingen aning hur saker som gift eller begagnade varor kan påverka, gissar man iaf då får 75 kr avgift per paket.

Nu blir det klirr i kassan för cheferna på Postnord.

Det som händer är att du märker att det tar tid innan paketet kommer, då får du SMS eller mail från Postnord om det och avgifterna, du godkänner dem som tullombud och kan betala med kort eller swisch.
OBS dock att de tar de där 75 kronorna själva givetvis.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Basse »

Jag sitter en hel del i brädspelsvärlden och läste en liknande historia. Dock så hade hans kickstarter utgåva glömt att skicka med 2 kort, som han fick begära i efterhand. Korten kom i 2 olika kuvert då lagret hade tagit slut på kort nr 2.

Så personen i fråga fick ett sms med tullkostnad på just 75:- på paket 1, 5 dagar senare så fick han sms igen för paket 2. Så 150:- för 2 kort. Företaget som skickade korten stod för frakten, men det va inte många kronor i jämförelse.

PostMord kan hoppa och skita.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av tfels »

De missköter sig ju grovt. Fick inte post på flera veckor. Sedan kom en jättehög på samma dag. Med påminnelser på sånt jag inte fått första räkningen eller avin för. Och detta är inte första gången det händer!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

Fick en försenad Kickstarter-serietidning i handen förra veckan och råkade ut för en tullavgift som känns helt gripen ur luften. Lär ju inte stödja någon fler utländsk kickstarter om det ska vara på det viset.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av burnout »

Är väl inget problem, fixa en kontakt i ett annat EU-land. skicka det dit så är problemet löst. Jag har en kontakt i Norge som jag har något paket liggande hos som han tar med sig till Sverige när han ska hit och det brukar vara 4-5 ggr per år. ska han skicka det så blir det lite dyrare om det är vikt på det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:Är väl inget problem, fixa en kontakt i ett annat EU-land. skicka det dit så är problemet löst. Jag har en kontakt i Norge som jag har något paket liggande hos som han tar med sig till Sverige när han ska hit och det brukar vara 4-5 ggr per år. ska han skicka det så blir det lite dyrare om det är vikt på det.

Det blir ju en litet absurd situation, när man är tvungen att ta till en sådan lösning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Är väl inget problem, fixa en kontakt i ett annat EU-land. skicka det dit så är problemet löst. Jag har en kontakt i Norge som jag har något paket liggande hos som han tar med sig till Sverige när han ska hit och det brukar vara 4-5 ggr per år. ska han skicka det så blir det lite dyrare om det är vikt på det.


Via Norge på det sättet verkar onödigt omständligt, och Norge är förövrigt inte med EU. Jag köper allt mitt hos tyska amazon.de (även sånt som har USA som ursprungsland) och det funkar perfekt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
burnout skrev:Är väl inget problem, fixa en kontakt i ett annat EU-land. skicka det dit så är problemet löst. Jag har en kontakt i Norge som jag har något paket liggande hos som han tar med sig till Sverige när han ska hit och det brukar vara 4-5 ggr per år. ska han skicka det så blir det lite dyrare om det är vikt på det.


Via Norge på det sättet verkar onödigt omständligt, och Norge är förövrigt inte med EU. Jag köper allt mitt hos tyska amazon.de (även sånt som har USA som ursprungsland) och det funkar perfekt.

Så vitt jag vet har Norge i princip gått med på varenda eftergift som EU har bett om, så i grunden tycker jag snarare frakt och import till Norge borde bli dyrare.

(Att PostNord känns snåla och inkompetenta är en annan sak...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av rkaj »

Rufus skrev:Via Norge på det sättet verkar onödigt omständligt, och Norge är förövrigt inte med EU. Jag köper allt mitt hos tyska amazon.de (även sånt som har USA som ursprungsland) och det funkar perfekt.


Det har hänt att jag har beställt saker från engelska amazon, men att de ändå skickat från USA varpå jag fick betala en rejäl straffavgift till PostNord. Det var dock flera år sedan, så den här skiten verkar inte vara så ny. Jag tror att skillnaden möjligen kan vara att jag hade otur som råkade ut för det då medans det drabbar nästan alla nu.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Ja det finns inget säkert sätt att beställa från USA så alls.

Nämligen så jag gjort i dessa fall.

Men som sagt ickså gjort i åratals tidigare.

Jag betalar tullen om det är så på nya produkter, det är väl ok, det är den fasta avgiften för hanteringen på 75 kr jag är mot här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag fick just reda på att jag skall betala 89,37kr till postnord på en dvd från amazon uk. 75kr blev helt plötsligt164,37kr, inte kul. [}:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

burnout skrev:Är väl inget problem, fixa en kontakt i ett annat EU-land. skicka det dit så är problemet löst. Jag har en kontakt i Norge som jag har något paket liggande hos som han tar med sig till Sverige när han ska hit och det brukar vara 4-5 ggr per år. ska han skicka det så blir det lite dyrare om det är vikt på det.
Jag kan inte ens uttrycka i ord hur uppgiven jag blir av att ens tänka på att ordna en sådan "enkel" lösning. [xx(]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av KRax »

amazon.de

Kan kännas som att det är samma som amazon.co.uk med risk för paket direkt från USA, men nej nej. De är för noga med allt därnere och skulle få alldeles för mycket kritik om saker inte skedde som utlovat, så enligt min erfarenhet ser tyska Amazon på något sätt till att skicka allt själva i högre grad än de gör på de brittiska öarna.

Jag fick något brev hem för någon månad sedan (angående mitt trumpetköpande/-säljande) om att Postnord tagit över allt ansvar för sin förtullning. Tidigare var tullverket ansvarig för vissa grejer. Därav dessa nya rutiner.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Wakuran »

Har någon koll på hur det funkar från Sydeuropa? Visserligen är min franska och spanska ganska knackig, men det görs ju många snygga grejer därnere...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Serieguden »

Trodde bara att det var från Kina de skulle ta ut avgift för försändelser. Har ju varit helt sjukt att svenska staten (postnord) har betalat en stor del av portot på saker från Kina, för att de varit klassade som utvecklingsland.
Har ju varit dyrare att köpa inom Sverige än från kina.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Coppas »

Wakuran skrev:Har någon koll på hur det funkar från Sydeuropa? Visserligen är min franska och spanska ganska knackig, men det görs ju många snygga grejer därnere...

Pålägget ska ju vara på varor utanför EU. Däremot Spanien och Italien mfl länder inom EU ska ju inte ha tullar, moms betalas oftast lokalt osv. Själv har jag under mars beställt en del andra saker (briarpipor, piptobak samt diverse modellhobbyrelaterat) från både Tyskland, Italien och Nederländerna utan några extra påslag. Rör sig om 6 eller 7 försändelser totalt.

Däremot beställde jag i februari några tändarinsatser från USA i början av februari... och trots att det sades att detta tjafs inte skulle börja förrän första mars så åkte jag på både tull och Postnörds avgift. Det tragikomiska är ju att denna hantering strider mot EU:s lagstiftning vad jag förstått, men frågan är vem eller vilka som ids eller har råd att driva frågan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Stranger »

tfels skrev:De missköter sig ju grovt. Fick inte post på flera veckor. Sedan kom en jättehög på samma dag. Med påminnelser på sånt jag inte fått första räkningen eller avin för. Och detta är inte första gången det händer!

Borde det inte finnas nån slags försäkring för att Postnord faktiskt ska göra sitt jobb? Varför ska vi lida för att dom är inkompetenta?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

KRax skrev:amazon.de

Kan kännas som att det är samma som amazon.co.uk med risk för paket direkt från USA, men nej nej. De är för noga med allt därnere och skulle få alldeles för mycket kritik om saker inte skedde som utlovat, så enligt min erfarenhet ser tyska Amazon på något sätt till att skicka allt själva i högre grad än de gör på de brittiska öarna.

Jag fick något brev hem för någon månad sedan (angående mitt trumpetköpande/-säljande) om att Postnord tagit över allt ansvar för sin förtullning. Tidigare var tullverket ansvarig för vissa grejer. Därav dessa nya rutiner.


Ok, jag ska ha det i minnet isf för .uk ger problem med detta
Har fö inte fått paketen ännu så 75kr för betydligt långsammare hantering låter bakvänt, vad betalar man för?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av BoJustBo »

Tack för tipsandet om Amazon.de ska kolla in den nästa gång.
Agentum skrev:75kr för betydligt långsammare hantering låter bakvänt, vad betalar man för?

Du betalar för att ännu ett storföretag ska kunna ge större bonusar till sina chefer.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

har inte fått dem ännu så jo det är nog ingen direkt hjälpsam sak utan alla utanför EUY råkat ut för samma sak bara.

Vilket jävla skit.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar