Recension av Seriemix nr 5

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Allan Kämpe »

En Recension av SERIEMIX nr 5 - Del 1.

Eftersom jag var med på ett litet hörn när denna serietidning startade upp ligger Seriemix mig extra varmt om hjärtat. Men fr.o.m. nummer 2 av serietidningen är jag ej längre en del av redaktionen på grund av tidsbrist då jag behöver använda min tid till att utveckla/teckna mina egna serier.

Redaktionen består nu av: Andreas Eriksson (även ansvarig utgivare), Bo Hernö och Lars Andersson.

Omslagsartist nr 5: Jonas Brodin

Serier i detta nummer:
Chrome Shark - av Bo Hernö & Jonas Brodin
Ink Pusher - av Christoffer Saar
Råttan - av Lars Andersson
Sånt händer bara i serier - av Rolf Geschwind "ZWING"
Blixt Knausgård - av Martin Hanses
En liten incident - av Cadial (Mikael Andersson)
De sedesamma samtalen - av Natalie & Daniel Tjernberg
Cirkusängen - av Jan Hoff
Helvetet på Jorden - av Mattia Ferri & MassimilianoTalamassi

RECENSION Del 1: (tidningen i allmänhet/omslaget/1:a serien)

Vilket fantastiskt gäng serieskapare/serier som sammanstrålat i detta nummer. Det vilar en speciell stämning som griper tag i läsaren från första sidan. Alla serier är i svartvitt och det är science fiction, skräck och ödesmättad mystik med mellanstick av några kortare mer humoristiska, lättsammare serier. En perfekt Seriemix helt enkelt. Jag misstänker att det här är det bästa numret av serietidningen sedan starten.

OMSLAGET med hajen är mycket snyggt genomfört av Jonas Brodin med mättade men dämpat grönblå och roströda/bruna toner.

CHROME SHARK med manus av Jonas Brodin och Bo Hernö, tecknad av Bo Hernö. Det är en 12 sidor lång science fiction med mycket tuschsvärta (som är Bo Hernös signum). Serien är så gott som ordlös utom en enda pratbubbla och några ljudhärmande versaler t.ex. vid avfyrande av en gigantisk bössa. Denna stumhet ger serien en speciell karaktär som förstärks av väl tilltagna svärtan och det är nästan en meditativ upplevelse att färdas genom denna serie. Därför blir det nästan chockartat med pratbubblan som dyker upp på seriens sista sida. Det kan vara en avsiktlig finess men personligen skulle jag föredragit om serieskaparna kunde berättat med några fler små bildrutor och skippat pratbubblan som bryter den trolska stämning som den här serien i övrigt briljerar i, mycket tack vare Bo Hernös vackra tuschlinjer och skuggade ytor.

Jag återkommer inom kort med fler recensioner på de övriga serierna i Seriemix nr 5.

Omslaget av Jonas Brodin (baserat på en idéskiss av Bo Hernö).
Bild

del av sida från serien Chrome Shark av Bo Hernö och Jonas Brodin.
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix (nr 5 - del 1)

Inlägg av Allan Kämpe »

En Recension av SERIEMIX nr 5 - Del 2 - tidningen i allmänhet/faktarutor/2:a serien (INK PUSHER av Christoffer Saar - 5 sidor)

Vilket fantastiskt gäng serieskapare/serier som sammanstrålat i detta nummer. Det vilar en speciell stämning som griper tag i läsaren från första sidan. Alla serier är i svartvitt och det är science fiction, skräck och ödesmättad mystik med mellanstick av några kortare mer humoristiska, lättsammare serier. En perfekt Seriemix helt enkelt. Jag misstänker att det här är det bästa numret av serietidningen sedan starten.

FAKTARUTA 1 - Beväpnad med kunskap
Här ger redaktionen matnyttiga tips på knep för att hjälpa serieskaparna att få till rätt proportioner på sina serieoriginal så de undviker att delar av seriesidorna redigeras bort. Viktigt att tänka på om man vill att hela seriesidan med olika viktiga detaljer (som t.ex. tecknarens signatur nere i hörnet) ska komma med på den tryckta sidan.

FAKTARUTA 2 - Serieskaparna i Seriemix
Bra info om samtliga medverkande i aktuellt nr (5) av Seriemix. Det enda jag skulle vilja förändra här är att även de som redan beskrivits i tidigare nr av tidningen återigen får en presentations-ruta. Det kan ju hända att det är en förstagångs-köpare/läsare och då står denne där som ett frågetecken och undrar vem är den där fantastiske tecknaren jag just läst en serie av men som har sin presentation/serieskaparfakta i ett nummer som jag inte har.

INK PUSHER av Christoffer Saar - 5 sidor
En färd in i en tatueringssalong där mystik och vardag vävs ihop på ett mästerligt sätt. Christoffer Saar tecknar till största delen i en cartoony underground-stil men man ser också att han behärskar det realistiska maneret när han i vissa rutor växlar över till denna stil. Sidorna är snyggt laverade på vissa ställen i en behaglig gråskala som ger en fint djup i bilderna.
Själva berättandet är handfast gjort och Saar har valt ett snyggt typsnitt på texten som gör serien lättläst. Trots att serien bara är fem sidor lång känns det som om serien är längre, antagligen för att det finns så mycket detaljer och genomarbetade bakgrunder som ger läsaren mycket att beskåda på varje sida.
Serien avslutas i de sista rutorna med en en knorr och vad man brukar kalla "Sense of wonder-känsla" som för tankarna till det legendariska EC Comics korta science fiction/fantasy/skräck-serier på 1950-talet. Som helhet ett fint arbete i det kortare serieformatet av Christoffer Saar.

Här är ett bra exempel på hur Christoffer Saar kan växla mellan olika maner, förenklad "underground"-stil och realistisk stil.

Bild

Här är ett exempel på Christoffer Saars mer realistiska stil med fin tuschlavering i gråskalor.

Bild

Jag återkommer inom kort med fler recensioner på de övriga serierna i Seriemix nr 5.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Allan Kämpe »

En Recension av SERIEMIX nr 5 -
(Lars Anderssons serie "Råttan")

RECENSION Del 3: (tidningen i allmänhet/3:e serien)

Vilket fantastiskt gäng serieskapare/serier som sammanstrålat i detta nummer. Det vilar en speciell stämning som griper tag i läsaren från första sidan. Alla serier är i svartvitt och det är science fiction, skräck och ödesmättad mystik med mellanstick av några kortare mer humoristiska, lättsammare serier. En perfekt Seriemix helt enkelt. Jag misstänker att det här är det bästa numret av serietidningen sedan starten.

RÅTTAN av Lars Andersson - 5 sidor
En serie som börjar med att en man sitter uttråkad i soffan och tittar på TV...Lars Andersson tecknar i en ganska enkel men effektiv stil med tuschskuggorna på rätta ställena. Det dramatiska eskalerar på sidorna 2-4 men det verkligt hisnande och skrämmande händer på seriens sista sida. Handlingen får mig genast att tänka på en amerikansk science fiction-film "The increadible shrinking man" från 1957 (regi: Jack Arnold som också gjorde "Creature from Black Lagoon") och jag undrar om Lars har inspirerats till sin historia av denna. Det hela är tydligt och effektivt berättat och min enda invändning är att jag tycker att de fantastiska händelserna skulle behövt några fler sidor för att utveckla det gastkramande scenariot. Alternativt att redan på sidan 3 låta läsaren ana mer av det som väntar. Utvecklingen till det ofattbara illustreras tyvärr inte (enligt min mening) fullt ut förrän på sista sidan. Som helhet dock en läsvärd serie, gjord i en robust tecknarstil som väl fyller sin plats bland de övriga i Seriemix nr 5.

Länk till Wikipedia om filmen "The increadible shrinking man":
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Incredible_Shrinking_Man

Bilder ur Lars Anderssons serie "Råttan".
Bild

Bild


Jag återkommer inom kort med fler recensioner på de övriga serierna i Seriemix nr 5.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev: Handlingen får mig genast att tänka på en amerikansk science fiction-film "The increadible shrinking man" från 1957 (regi: Jack Arnold som också gjorde "Creature from Black Lagoon") och jag undrar om Lars har inspirerats till sin historia av denna.

Den har jag aldrig sett men verkar sevärd.
Det som inspirerade till serien var när jag en vanlig dag stod vid min maskin och programmerade. Plötsligt hörde jag ett rasslande ljud från golvet. När jag tittade ner passerade en råtta en decimeter framför mina skor. Ganska lugnt lunkade den iväg och försvann under maskinen. Där föddes första tanken sen gick tanken några varv runt hjärnan och till slut hade jag en idé till en serie [:)]
Tack för dina ord och fina texter. Jag följer denna tråd med stort intresse.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:
Allan Kämpe skrev: Handlingen får mig genast att tänka på en amerikansk science fiction-film "The increadible shrinking man" från 1957 (regi: Jack Arnold som också gjorde "Creature from Black Lagoon") och jag undrar om Lars har inspirerats till sin historia av denna.


Den har jag aldrig sett men verkar sevärd.
Det som inspirerade till serien var när jag en vanlig dag stod vid min maskin och programmerade. Plötsligt hörde jag ett rasslande ljud från golvet. När jag tittade ner passerade en råtta en decimeter framför mina skor. Ganska lugnt lunkade den iväg och försvann under maskinen. Där föddes första tanken sen gick tanken några varv runt hjärnan och till slut hade jag en idé till en serie [:)]
Tack för dina ord och fina texter. Jag följer denna tråd med stort intresse.


Fint när verkliga händelser kan inspirera till gastkramande serier! [:o)]

Du tecknar bra Lars (speciellt din tuschteknik med skuggor imponerar) men du är en ännu bättre berättare...

Jag tror att du skulle kunna teckna och berätta om något vidunder i de norrländska skogarna...i återkommande episoder...jag tänker mig en Norrländsk skräck/fantasy/science fiction i stil med Träskmannen-eposet (som jag vet att du gillar)...Det vore mumma för Seriemix det! [:)]

Men vad du än gör så är jag säker på att det blir intressant! [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av RioGrande »

Tyckte också bra om råttserien. Jag fick ju se den under tillblivelsefasen och tyckte den t o m kunde funka utan text då. Men nu är den ännu bättre, med texten!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av larsa66 »

Ja, det stämmer att jag övervägde att skicka in den textlös, och skickade den till dig för att kolla om det skulle funka. Det hade nog också blivit ok, men då Bos serie också var nästan helt textlös blev det nog lika bra det här.

Tack än en gång för berömmet, Allan kämpe, det värmer.

Jag tänkte lite mer på influenser och inspiration. För länge, länge sedan läste jag Kafkas novell förvandlingen, den gjorde ett starkt intryck på mig och kanske fanns den kvar i bakhuvudet när historien växte fram.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Allan Kämpe »

En Recension av SERIEMIX nr 5
Del 4 - Rolf Geschwinds serie "Sånt händer bara i Serier" och Martin Hanses serie "Blixt Knausgård".

RECENSION av tidningen i allmänhet/4:e och 5:e serien i tidningen.

Vilket fantastiskt gäng serieskapare/serier som sammanstrålat i detta nummer. Det vilar en speciell stämning som griper tag i läsaren från första sidan. Alla serier är i svartvitt och det är science fiction, skräck och ödesmättad mystik med mellanstick av några kortare mer humoristiska, lättsammare serier. En perfekt Seriemix helt enkelt. Jag misstänker att det här är det bästa numret av serietidningen sedan starten.

SÅNT HÄNDER BARA I SERIER av Rolf Geschwind även kallad "ZWING" genom sina serier, bl.a. i olika svenska seriefanzine.
Det här är en serie som bara består av en sida. Det är ordlöst förutom skyltar som gör att läsaren förstår sammanhanget. Det är genialiskt i all sin enkelhet med säreget tecknade figurer och en humoristisk poäng som illustreras med enkel elegans. Teckningsstilen är enkel men ändå avancerad och det märks att det är genomarbetat serieskapande det handlar om här.

BLIXT KNAUSGÅRD av Martin Hanses. 2 sidor.
Denna serie känns lite märklig eftersom den jobbar med två olika genrer. Till det yttre är det en Blixt Gordon-kopia (ganska snyggt tecknad) som befinner sig i en alldaglig situation med studieskulder och huvudpersonen löser detta på ett inte alltför trovärdigt sätt. Jag gillar teckningsstilen och allt övrigt med seriens utseende. Men innehållet känns varken speciellt intressant eller roande för mig åtminstone. Kanske är det äventyrsserier och inte humor som är Martin Hanses starka sida med tanke på seriens kompetenta teckningar.

Ruta ur Rolf Geschwinds serie "Sånt händer bara i Serier".
Bild

Ruta ur Martin Hanses serie "Blixt Knausgård".
Bild

Jag återkommer inom kort med fler recensioner på de övriga serierna i Seriemix nr 5.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av larsa66 »

Ja, äntligen gör Zwing comeback. En legend i seriefanzin-Sverige.
https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Zwing
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Wakuran »

Är det en explicit comeback? Jag trodde att han bara hade plockat upp något gammalt kludd ur byrålådan?

(Iofs lär det väl ändå vara nytt för en stor del av läsarna.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av RioGrande »

Vad är en explicit comeback? Ett nytt konstverk är väl ett nytt konstverk om det aldrig visats upp tidigare? Även om Darwin i det längsta satt och tjuvhöll på sin teori... var det väl ingen som sa "vad är det här för gammalt mök"?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Wakuran »

Så det har aldrig gått någonstans alls tidigare? Visst material i tidningen har jag för mig hade publicerats tidigare, under 80- och 90-talet, men att det ofta var i rätt obskyra publikationer redan då.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av RioGrande »

Serien sägs vara aldrig tidigare publicerad. Vet inte om det är Andreas eller Zwing som säger det... i nån sorts ingress. Hittad i en skrivbordslåda. Så den är inte nytecknad. /// Jag försökte hetsa honom lite ... att göra något nytt också. Men han har tydligen bestämt sig för att låta pennan vila.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Allan Kämpe »

En Recension av SERIEMIX nr 5
Del 5 - "En liten incident" - av Cadial

RECENSION Del 5: (tidningen i allmänhet/6:e serien i tidningen)

Vilket fantastiskt gäng serieskapare/serier som sammanstrålat i detta nummer. Det vilar en speciell stämning som griper tag i läsaren från första sidan. Alla serier är i svartvitt och det är science fiction, skräck och ödesmättad mystik med mellanstick av några kortare mer humoristiska, lättsammare serier. En perfekt Seriemix helt enkelt. Jag misstänker att det här är det bästa numret av serietidningen sedan starten.

EN LITEN INCIDENT av Cadial, 7 sidor.
Cadial har en enkel men ofta vacker teckningsstil. Speciellt intressant blir det när han lägger ner stor möda på enskilda sidor där mycket detaljer ingår. De tre sista sidorna i den här sjusidiga serien är de snyggaste och speciellt de två sista som är utan text. Den sista sidan är i själva verket ett litet konstverk i sig.
Det är en historia som utspelar sig i Frankrike under första världskrigets utbrott. Huvudperson är en ung kvinna i basker som finner ett meddelande från sin älskade, en konstnär vid namn Albert (kubisten Albert Gleizes?) som tagit värvning och åkt iväg mot fronten. Den förtvivlade unga kvinnan hoppar på sin häst för att hinna ifatt ett tåg så att hon kan leta reda på sin älskade. Allt det här sker på serien tre första sidor och är effektivt berättat utan annan text/ord än de som står i meddelandet från konstnären Albert. Nu när jag ser den unga kvinnan i genomskinlig negligé som visar brösten kommer jag att tänka på den italienska serieskaparen Guido Crepax som tecknade den erotiska serien Valentina (publicerades för svenska läsare i Epix-tidningen på 1980-talets andra hälft). Där finns den speciella linjeföringen i Cadials teckningar av kvinnan med täta parallella streck som böljar vilket jag ser som en direkt influens från Crepax och serien Valentina. Cadials serie är en rörande liten historia om förlust, saknad och sorg där jag tycker det blir speciellt lyckat på ett grafiskt sätt på de tre avslutande sidorna. Där har tecknaren valt att illustrera sitt berättande med helsidesplanscher där det finns bl.a. en skrämmande hög tågbro vars murbruk håller på att krackelera när tåget tuffar över den...Just på den sidan inträffar seriens dramatiska höjdpunkt och sprickorna i bron kan ju också vara en metafor för brustna hjärtan. Jag gillar mycket hos den här lilla serien av Cadial som faktiskt är som mest effektiv och intressant på sidorna utan text. Min enda invändning är att serien skulle kunnat vara ännu bättre om Cadial hade lagt ner lite mer möda och noggrannhet i att få figurerna på sidorna 1 och 3 mer anatomiskt korrekta, vilket jag sett prov på att tecknaren behärskat väl på de andra sidorna.

Sidorna 5 och 6 från serien "En liten incident" av Cadial.
Bild

Sidan 7 från serien "En liten incident" av Cadial.
Bild

Jag återkommer inom kort med fler recensioner på de övriga serierna i Seriemix nr 5.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Serien sägs vara aldrig tidigare publicerad. Vet inte om det är Andreas eller Zwing som säger det... i nån sorts ingress. Hittad i en skrivbordslåda. Så den är inte nytecknad. /// Jag försökte hetsa honom lite ... att göra något nytt också. Men han har tydligen bestämt sig för att låta pennan vila.


Jag har inte sett den serien nånstans tidigare. Det stämmer troligtvis att den aldrig har publicerats tidigare.

Han fyller 82 år i år, och jag tycker inte att han ska hetsas på något sätt. Varför inte läsa om hans gamla serier istället? Det finns ganska mycket att välja bland.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av RioGrande »

Ingen fara. Han är pigg och har humor. Under några veckor i vintras höll vi på och utväxlade kuvert med fanzin...
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Stranger »

Jag visste inte ens att det var ett nytt nummer på gång, annars hade jag skickat in nåt
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av MrKumquack »

Någon mer än jag som får Hans Arnold vibbar av den stora bilden (sidan 7 från "En liten incident")?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av RioGrande »

[;)] Nej.
Däremot lite Picasso. [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Recension av Seriemix nr 5

Inlägg av Wakuran »

Och kanske litet Rory Hayes ... [?]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar