Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Nej, du har rätt, det var länge sen det hände med och man vet inte vad som hänt annars iaf.

Sen så tänker jag inte hoppa på tex dig eller andra som jobbar i detta, det är skitbra att ni finns på forumet så man får reda på vad som är på gång.

Så ok, gnällig kan jag var om gammalt men nu är det vad det är och det är bara att köra på [:)]

Men fasen om jag inte tror att svenska MAD kunnat komma igen, men som sagt det får vi aldrig reda på.:-)

Och seriemagasinet fö [;)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska MAD

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:[...] det är bara att köra på [:)]

[...]
Och seriemagasinet fö [;)]

Hear, hear! Från din mun till Egmonts öron [^]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Seriemagasinet har ju ett bredare koncept, så det kanske kan funka om det uppdateras (även om Hagel verkade floppa)...

Däremot har ju tidningen bitvis varit väldigt kriminalbetonad, och den nischen har ju X9 paxat numera...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

jo, men byt ej namn, kalla den just SM igen, och nog måste det finnas en hel del x9 bara struntar i då de ju mest är en reprinttidning?

Eller går inget annat?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av Nitro74 »

germund skrev:Jag håller med, men jag är alldeles för entusiastisk över MAD-böckerna för att tryckas ned av gnälliga foruminlägg. Världen är inte perfekt, Egmonts utgivning och utgivningspolitik är inte perfekt och jag bankar konstant huvudet i väggen över kul saker jag/vi inte kan eller får (eller ekonomiskt sett ens bör) ge ut. Men mitt glas är åtminstone halvfullt, och då är det ändå jag - tillsammans med inspirerande kollegor, kreatörer, skribenter etc - som gör jobbet.


Som gammalt (tja, sedan mitten av 80-talet) fan av Svenska MAD tycker jag det är jätteroligt med de här nyutgåvorna. Jag tror också att de har större chans att böra sig ekonomiskt än ytterligare en nystart. Jag köpte ett par nummer av tidningen när den startades upp (jag tror dock att det var Atlantic-utgåvan) men den kändes inte rätt på något sätt. Svenska MAD byggde ju, precis som amerikanska MAD, på personligheterna hos de som jobbade på tidningen, och eftersom den gamla redaktionen var borta, så hade tidningen förlorat lite av sin själ.

En fråga förresten: har vol 3 redan sålt slut? Den står som "tillfälligt slut" på både Adlibris och Bokus.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Nitro74 skrev:Svenska MAD byggde ju, precis som amerikanska MAD, på personligheterna hos de som jobbade på tidningen, och eftersom den gamla redaktionen var borta, så hade tidningen förlorat lite av sin själ.
Absolut är det så, och jag tror inte vi ska undeskatta Lasse O'Månssons, Bengt Sahlbergs m.fl. ordvrängeri för svenska MADs framgånger under 60-talet.

Nitro74 skrev:En fråga förresten: har vol 3 redan sålt slut? Den står som "tillfälligt slut" på både Adlibris och Bokus.
Hoppsan! Nej, nej, det är snarare så att den inte kommit in på lager än. Jag minns inte exakt vilket datum den ska släppas i butik, men den är tryckt och själv siktar jag alltid på Bokmässan. Alternativt har alla ex som skickades upp i första omgången redan sålts och Förlagssystem behöver påfyllning.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Sant svenska MAD byggde till en stor del på just de som här i Sverige skrev i tidningen, redaktörer osv.
Och givetvis det svenska material som de använde.

Kan man inte få det idag utan bara översätter USA MAD rakt av är det givetvis inte samma grej.
Sen att brevsidor inte existerar längre är ju ytterligare ett nerköp för det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

MAD's samlade årgångar.

Inlägg av Agentum »

Jag har tyvärr inte lagt märke till denna svenska utgivning, jag hade nån svag aning att det reprintades.

Iaf de är billiga utgåvor så jag köpte del 3 och 4 vilka var de enda som fö verkar finnas kvar.

De är ju svartvita i original och kiommer i A4 fullstort mjukpärm.

Skitbra ju, äger man inte originalen så köp, pris och et man får är ju riktigt bra och Svenska MAD är alltid nåt litte eget då de t var en del med som just är svenskt.

Jag surra att jag inte längre kan köpa de första 2.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: MAD's samlade årgångar.

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Jag surra att jag inte längre kan köpa de första 2.
Tack för den reklamen och tyvärr, så ja, är del 1+2 med årgångarna 1960-61 helt slutsålda. Dock tror jag att de går att hitta begagnade och seriebutiker kan ha kvar dem. Om allt går som det ska kommer introt till årets bok, del 5 med MAD 1-6/1964, att handla om Bengt Sahlberg.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

För ett tag sen kom den stora boken med ett urval av Don Martins samlade verk. Och en sådan bok med Sergio Aragonés MAD-produktion ska vara på gång. Jag såg de amerikanska utgåvorna av dessa serieböcker när jag var i USA. Jag har för mig att jag såg även en med Jack Davis. Kommer även den att ges ut i Sverige?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Är det någon som känner till innehållet i följande MAD-pocketar (vilka serieskapare som har medverkat):

8 En liten MAD (1966)
9 MAD tar en titt på Sverige (1966)
11 Bröderna MAD (1967)
18 Leve MAD (1968)

EDIT: Och hur är det med den sista pocketen "Don Martin apar sig"? Innehåller den "Den stora gorilladagen" och annat från pocketen "Don Martin snubblar vidare"?

Det här var iofs en rätt gammal post nu, men 8 och 11 verkar vara översättningar av Son of Mad och Brothers Mad, så de innehåller väl olika tecknare som arbetade vid samma tidpunkt,

MAD tar en titt på Sverige är en översättning av "Dave Berg Looks at the U.S.A.", och Leve MAD är en översättning av Viva MAD! av Sergio Aragones.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Kommer ni ihåg Al Jaffes invikningsbilder sist i MAD-tidningarna på 1980-talet? Det gör tydligen Västtrafiks reklambyrå i alla fall. I Göteborgs-Postens bilaga Två dagar finns på sista sidan just en sådan invikningsbild.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Jag förmodar att det kommer en MAD samlade årgångar del 6 med år 1965? Men jag har inte sett den. Och Bokus verkar inte ha den heller.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:Jag förmodar att det kommer en MAD samlade årgångar del 6 med år 1965? Men jag har inte sett den. Och Bokus verkar inte ha den heller.


Adlibris har den i sortimentet men som "tillfälligt slut", trots att den ska ha kommit ut nu i oktober. [B)]

https://www.adlibris.com/se/bok/mad-bok ... 9176213476
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Jag förmodar att det kommer en MAD samlade årgångar del 6 med år 1965? Men jag har inte sett den. Och Bokus verkar inte ha den heller.
Visst kommer den. Med en bio om Bowen som inledning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Wakuran »

Så... AdLibris har svårt att skilja på nyanserna i "tillfälligt slut" och "ännu ej utkommen" ?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Så... AdLibris har svårt att skilja på nyanserna i "tillfälligt slut" och "ännu ej utkommen" ?...
Var den vurpan sker ska jag inte uttala mig om, men det är inget nytt fenomen.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Grumme »

germund skrev:
Wakuran skrev:Så... AdLibris har svårt att skilja på nyanserna i "tillfälligt slut" och "ännu ej utkommen" ?...
Var den vurpan sker ska jag inte uttala mig om, men det är inget nytt fenomen.


Detta kan även jag bekräfta. Det är mer än en gång som de har haft "tillfälligt slut" på en titel som ännu inte givits ut. [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Detta kan även jag bekräfta. Det är mer än en gång som de har haft "tillfälligt slut" på en titel som ännu inte givits ut. [:(]
Jag TROR att det är så här enkelt: Det utgivningsdatum som angivits i systemet är passerat och boken borde därför, teoretiskt, finnas i lager. Systemet tar inte hänsyn till att de utgivningsdatum som anges långt i förväg inte alltid (host host) överensstämmer till 100% med det datum fysiska böcker levereras till Förlagssystems lager.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Agentum »

Jo ej ovanligt, då man här läst att boken inte är släppt ännu och de har den som tillfälligt slut.

Enklast vore väl att som Bokus ha sånt på bevakning, men de tycker väl deras system fungerar även om det ju lurar oinsatta att boken redan är slutsåld.

Jag hänger med i MAD samlingsböckerna iaf, de har ett oris som passar mig, fler samlingar borde ges ut så här enkelt allt ör imo inte värt inbunden bok etc.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar