Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Christin suger ju även totalt på att skriva L&V sedan många år tillbaka. Fy vad tråkigt de senaste släppen han skrivit varit.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Christin suger ju även totalt på att skriva L&V sedan många år tillbaka. Fy vad tråkigt de senaste släppen han skrivit varit.

Det mesta pekar väl mot att ett eventuellt album med Minnen från framtiden 2 kommer bli en nostalgiaffär för de närmast sörjande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Christin suger ju även totalt på att skriva L&V sedan många år tillbaka. Fy vad tråkigt de senaste släppen han skrivit varit.

Det mesta pekar väl mot att ett eventuellt album med Minnen från framtiden 2 kommer bli en nostalgiaffär för de närmast sörjande...

Jo visst, men det var ju även Minnen från Framtiden 1 samt de sista tre albumen av huvudserien. Behövs verkligen mer av det? Det var ju originaliteten och kreativiteten som gjorde serien bra, och den är nu helt utslängd.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Linda och Valentin

Inlägg av MGHG »

Savaric skrev:Ryktet säger att det är ett till sånt Extraordinärt Äventyr på gång från Cobolt, men vet inte vem som ligger bakom. ”Minnen från framtiden 2” lär också vara på gång så vi har lite att se fram emot...

Det andra och hittills senaste extraordinära äventyret heter i original "Shingouzlouz Inc.", det är gjort av Mathieu Lauffray (bild) och Wilfrid Lupano (manus), och gavs ut på franska 2017. Shingouzlouz Inc.

"Linda och Valentin: Ett hyllningsalbum" innehåller ej tidigare publicerade sidor från det planerade "Minnen från framtiden 2". Linda och Valentin: Ett hyllningsalbum

BoJustBo skrev:
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Christin suger ju även totalt på att skriva L&V sedan många år tillbaka. Fy vad tråkigt de senaste släppen han skrivit varit.

Det mesta pekar väl mot att ett eventuellt album med Minnen från framtiden 2 kommer bli en nostalgiaffär för de närmast sörjande...

Jo visst, men det var ju även Minnen från Framtiden 1 samt de sista tre albumen av huvudserien. Behövs verkligen mer av det? Det var ju originaliteten och kreativiteten som gjorde serien bra, och den är nu helt utslängd.

Jag anser att det var lovvärt av Christin & Mézières att avsluta ramhistorien efter drygt 40 år. Därmed inte sagt att det hade behövt bli en trilogi med svajigt manus och bild - jag hade förväntat mig lite bättre resultat. "Minnen från Framtiden 1" tycker jag däremot är trevlig, visst är det nostalgi för de som redan läst ursprungsalbumen men det utger sig inte heller för att vara något annat.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Savaric »

MGHG skrev:"Minnen från Framtiden 1" tycker jag däremot är trevlig, visst är det nostalgi för de som redan läst ursprungsalbumen men det utger sig inte heller för att vara något annat.


Ungefär min åsikt också, det är på nåt vis kul att se att de inte bara släppte allt och gick i pension helt och hållet.

Och det är en trevlig kontrast mot t.ex. amerikanska superhjälteserier att de fransk-belgiska kreatörerna mer ofta ser sin serie som ett livsverk, inte nåt man hoppar in och gör ett antal nummer av och sen lämnar över till nån annan. Även om undantag naturligtvis finns...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Jag hjar bar de "gamla" inbundna med slutet i, och den om deras värld, det är allt.

Det var slut där, viss man kan gå tillbaka och klippa in saker, men som ni säger kan det lätt bli nostalgiskt för de största fansen främst, jag tillhör inte dem.

Men det är trevliogt att se dem i hyllan färdiga.:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Coppas »

Nu har jag sent omsider äntligen sett filmen (fick en blu-ray som bonus för ett annat nätköp). Kan väl säga att jag är lite kluven.

Som jag nyligen skrev i en annan tråd så handlar det lite om vad man förväntar sig. Ville man ha 100 % efterliknelse, i detta fall att den skulle följa ett klassisk L&V-snitt, så blir man kanske lite besviken. Den manlige huvudrollsinnehavaren såg ju ut som en snorunge som rymt från en gymnasieklass, var bara finnarna i nyllet som fattades. I alla fall är han en av de minst trovärdiga majorer jag tror mig sett på film. Hans rolltolkning gav oxå en karaktär som var alldeles för impulsiv i jämförelse med Valentins personlighet i serien.

Skådespelerskan som gjorde den kvinnliga huvudrollen låg däremot mycket bättre till i både sin gestaltning, men även utseendemässigt låg hon närmare sin förlaga. Saknade sedan även tidsresandet, då detta med både Rumtidstjänsten och senare frilansandet (dvs. just tidsresande och dess paradoxer) till stor del var den grundbult som serien kretsade kring. Nu presenterades det hela ganska banalt som att de var federala agenter (vilket väl är mera lättbegripligt för den stora massan) och allt som rörde tidsresor var alltså bortplockat.

Struntar man dock i det ovanstående och istället helt förutsättningslöst ser detta som en sci-fi actionrulle, vilken som helst, så var den dock ganska ok men inte mer. Tror även behållningen för tittarna på så vis är lika stor oavsett om man läst L&V eller inte. Som jag förstod sedan efter lite koll på nätet så verkar chanserna för en eventuell uppföljare vara små, men det kanske inte orsakar någon större saknad.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Opus »

MGHG skrev:Det andra och hittills senaste extraordinära äventyret heter i original "Shingouzlouz Inc.", det är gjort av Mathieu Lauffray (bild) och Wilfrid Lupano (manus), och gavs ut på franska 2017. Shingouzlouz Inc.

Har nu läst detta på engelska utgivet av Cinebooks. Teckningsstilen är annorlunda vad man är van men storyn kunde lätt varit ett originalalbum.
Överlag klart läsvärt och ger det en 4/5.
Skriv svar