Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

En ny Fantomet-tegner med en frisk stil, Janusz Ordon. Digget virkelig stilen hans. Mikael Sol har også denne gang skrevet en historie med underfundige replikker og scener. En gammel traver Heiner Bade er tilbake i en klassisk pirathistorie, det er det han passer best til nå. I Norge fikk vi begge historiene og fortsettelsen på Dødens fjell i samme nummer, så det ble knall.

https://www.facebook.com/26299469705834 ... 854834813/

Dessverre er neste nummer nok en gang bare opptrykk, blir det Fantometsbladets død?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:Dessverre er neste nummer nok en gang bare opptrykk, blir det Fantometsbladets død?


Jag gillar inte heller repriser men att döma ut tidningen för det tror jag inte.
Jag tror att man dels vill bjuda unga läsare på historier som gick före dom föddes (som faktiskt är riktiga mästerverk en hel del av dem) dels för att spara pengar så att dom kan köpa in bra biserier. Det är givetvis bara en gissning.

När det gäller "spöket på Gallows inn" håller jag med. Inte bara att Bade verkar ha vaknat till teckningsmässigt, layouten på sidorna är också snygg. När landskapsteckningar och havsvyer tillåts flyta ut som bakgrund till de andra rutorna blir det snyggt och stämningsfullt. Men det var en riktigt bra historia av Reimerthi också. Det här är faktiskt den bästa jag läst i år. Jag har även börjat vänja mig vid datatextningen, men den faller när det ska vara fet text. Som när Fantomen ska säga något som isar blodet, då tycker jag att man kunde be nån texta istället.

Mikael Sol får ursäkta mig, men jag gillade inte hans senaste historia. Jag vet inte om det är dom löjliga replikerna eller den dåliga/elaka humor han lägger till Fantomen. Jag skulle nog inte klara det bättre själv men hans bild av Fantomen är inte min. Kanske den tilltalar yngre läsare.

Dödens berg är ganska bra, snyggt tecknad men otroligt segdragen och händelsefattig. Jag hade nog önskat att man fortsatt med undertaker och skorpionen. Undrar vad som hände med dom?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Från Fantomens Facebooksida (så det är väl offentliga handlingar):
Frågor:
1-Hur länge kommer ni fortsätta med dessa eviga reprinter i de utökade numren? Förstår att dom är resultatet av en budgetåtstramning men vf inte publicera 1 helt album istället i dom numren? Tänker då på de utmärkta biserierna ni köpt in.
2- Vf inte göra som de gjort me Fantomet i Norge ? Dvs 13 utökade 100 sidiga nummer/år . Finns de några planer på det?

Svar:
1. Vi kommer få veta budgeten om nån vecka, men vi har fått ner en hel del av våra omkostnader, så målet är att öka antalet nya Fantomen-serier och minska antalet reprinter. Varje utgåva av Fantomen tycker jag bör ha en ny Fantomen-serie, så om man tar ett dubbelnummer som exempel så hoppas jag att vi kan ha en nya Fantomen-serie, ett helt album som biserie (exempelvis Thorgal eller Undertaker) plus kanske en mer klassisk Fantomen av Falk/Barry, eller se över vilka serier från King Features vi inte kört. Mycket av George Olesens produktion har aldrig gått i Fantomen-tidningen. Som jag förstått det för att de inte var särkilt bra, men det kan vara värt att se över igen.

2. Nej, det är inte aktuellt. Jag kan inte gå in på ekonomin kring det direkt, men som det ser ut nu är det mycket (mycket!) bättre för oss i Sverige att köra med 19 utgåvor.

Överlag är jag mer positivt inställd till hur 2019 kommer att se ut. Vi har många bra nya Fantomen-serier på gång, färre reprinter och många biserier som är populära som är på väg tillbaka.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Noen får nyhetene senere enn andre...

The Swedish version of long-running comic strip The Phantom could be poised to break new ground by backing a woman to become the next full-time incarnation of the eponymous hero.

https://yarkeed.com/blogs/news/is-swede ... on-a-woman
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sakset fra Fantomens FB-side, neste år blir knall!!

Nästa år kommer vi dock köra nya Fantomen-serier i varje nummer, och dessutom kommer några serier av Lee Falk att dyka upp som vi inte har publicerat tidigare.
Eftersom vi inte har lust att spoila slutet på en av serierna i det här numret så kan vi inte säga vem, men att en av huvudfigurerna återkommer i ett nytt äventyr nästa år!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Neste år blir bra!!!

Så där! Nu är kontrakten påskrivna och skickade till Paris! Nästa år kommer vi köra Undertaker album 3 och 4, Kriss från Valnor album 7, Ylva album 7, Thorgals barndom album 5, Skorpionen album 7 och 8 i Fantomen!
Redax firar med ett glas ... mjölk!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Mye spennende som skjer i Fantomet-universet for tida. Men er det noen her som bryr seg?


The Phantom Strikes
Lightning Strike Comics is excited to announce the up coming release of their new series The Phantom Strikes. Following the further adventures of the Ghost who Walks in this new 4 part mini-Series that will be available from this September and include an anthology of new stories.
The Creative team will include Alex Saviuk, Mike Collins, Oisin Roche, David Williams, Arild Waerness, Eoin McAuley, Rob Jones and Ashwin Chacko to name a few.
Would you like to be part of the Phantom Strikes Team? Lightning Strike Comics is looking for your stories FIND OUT MORE HERE https://goo.gl/Y4Nc1R
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Riktigt bra fransk-belgisk album line-up i nästa års Fantomen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Lightning Strike Comics i Irland har fått lisens til å lage nye Fantomet-historier. Dette har gitt Mike Collins (f.v.), og med ham Arild Wærness, en unik mulighet. Etter at Ånden Som Går tidligere har besøkt både en vikingkoloni i Nord-Norge og Oslo under Nobelprisutdelingen, er turen kommet til Bergen – Fordi Collins insisterte på å få bruke en Wærness-historie da han fikk tilbud om å tegne Fantomet for LSC. -Kan jeg legge historien til Bergen, spurte han forlaget. -Hvor det enn er, er det greit, svarte de. Wilson McCoy liket å tegne heksedoktorer med store masker, minnes Wærness om sin barndoms Fantomet. Dette inspirerte historien som får navnet «Masks of the Phantom». Bladet blir på 22 sider i farger, og kommer ut i november. Norsk distribusjon er ikke avklart, men serieskaperne håper på å få bladet til Outland.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Utom Norden har det ju inte funnits acceptabla The Phantom sen Moonstone i USA, och det var ju inget långvarigt heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Utom Norden har det ju inte funnits acceptabla The Phantom sen Moonstone i USA, och det var ju inget långvarigt heller.


Fast frews utgivning i Australien går inte av för hackor heller. Dom har en fin tidning som heter phantoms World också där dom kör gamla klassiska italienska Fantomen från 60-talet varvat med nya förutom den vanliga tidningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Agentum skrev:Utom Norden har det ju inte funnits acceptabla The Phantom sen Moonstone i USA, och det var ju inget långvarigt heller.


Fast frews utgivning i Australien går inte av för hackor heller. Dom har en fin tidning som heter phantoms World också där dom kör gamla klassiska italienska Fantomen från 60-talet varvat med nya förutom den vanliga tidningen.

Frews nyproduktion ska vara en ganska ny företeelse, som jag uppfattat saken. Annars har det historiskt sett mest varit billiga återtryck.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Ok jag kände inte till att de gjort försök själva i Australien igen, tydligen har det hänt tidigare, det var ju iaf bra.

Jag har en del australienska the Phantom från olika årtionden, de äldre är väldigt snygga på omslagen ser ut som de var från golden age fast de är 70 tal, dock ganska kasst tryck inuti.

De nyare är tråkigare och de har vårt X9 problem fast då med att köra Lee Falk klassiker om och om igen, jag antar de tog en del härifrån med.

Obs inte för att jag har problem med klassiska matine Fantomen, men vad jag förstår är upprepningen rätt tät iaf förr.

Det var en liten förläggare utan särskilt mycket pengar bakom utgivningen trots att Fantomen har varit populär där, npgra försök med inhemska produktioner finns sen förr, men det var kortvarigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Mye spennende som skjer i Fantomets univers for tiden, Fantomet er ikke død!

Available this Saturday the 29th of September
The Phantom Strikes: Issue 1
The first issue of The Phantom Strikes, an exciting new series featuring ongoing stories and anthology issues from some of your favourite Phantom creators.

https://www.facebook.com/lightningstrik ... 62?__xts__[0]=68.ARCH179NDeesgzgnwDw1qTxvhpAi28wuGcccUwEaVPULS2mtryVd1C-BusdL-JuIG9AAgBkGddQHBu_uo68aYd17iV8rF-kBTl7acjdlt9yezQ5LvTkNYwjQkEhOpSRRjmqm2r_lmHnZqt4nu6f93tU-KSQGIOx7yNypSXt8d3_xuDF7phbuUA&__tn__=C-R


Fra Frew: New 70th Anniversary trade paperback!

https://www.facebook.com/frewpublicatio ... 18?__xts__[0]=68.ARBaq76vqm9VoV65zPrfkPM-Pq0DNDFF2WCdXjSKs5ZGYEotyPm3DNgsRE9G0FoRgPKCoX4N1_Jg-v640EqA1OiFdpvrwOsDXV4xeHZsJBmCb2bFGVB6jP9pbTkKkUsS1JoTHrZpNkAJs5l8QpeQosURFiRB2QGFP2Q9e-aqekOWENbeKEteKA&__tn__=C-R

Og Egmont: Fantomen Pirates Book is OUT NOW

https://www.chroniclechamber.com/single ... is-OUT-NOW
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Det var snyggt omslag på den irländska tidningen men annars tror jag inte den är något för mig. Frews bok däremot ser intressant ut, även den svenska piratboken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Vilket krångligt format på de där Facebook-länkarna. Försöker länka till bilderna, åtminstone...

Bild

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag beställt Frews jubileumsbok. Det som fällde avgörandet var att här finns ett nytt äventyr skrivet av Pidde Andersson, som gjorde ett bra jobb sist, tycker jag.

Även phantoms World #5 och #6 är beställda. 100-sidiga tidningar med svartvita :D serier

https://www.phantomcomic.com.au/collect ... rd-6-devil

https://www.phantomcomic.com.au/collect ... ra-sykharn
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Köpte faktiskt Fantomen idag. Lite nyfiken på den där "mexikanska" västernserien. Annars har jag inte köpt tidningen sen regnbågsnumret. Som jag dessutom inte orkat läsa... ;)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Mexikansk westernserie, vad har jag missat nu?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Köpte faktiskt Fantomen idag. Lite nyfiken på den där "mexikanska" västernserien.


Var den bra då?
Skriv svar