Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Nu har Jonas Darnell dragit igång kickstartern för Herman Hedning 2004 - 2007 IMBECILLIUM.

https://www.kickstarter.com/projects/jo ... mbecillium

Första timmen har 137 backare (däribland jag) anslutit sig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det här verkar kul. Kanske värt att stödja ekonomiskt?

Bild
Ur presentationen: "Frankie, the cross-dressing grifter is back along with those bawdy burlesque girls--Poppy, Mai and Rose as they'll discover what friendship and trust really means to one another. The stakes get higher as they close in on finding Rouletta's murderer while in the midst of an all out turf war between the crime syndicates in San Francisco’s seedy underworld backstreets during the Prohibition Era.

Inspired by a true story of San Francisco’s dark underworld, a group of Prohibition Era burlesque dancers pursue their friend’s murder by posing as masked bandits and knocking over the Mob’s speakeasies. The Tommy Gun Dolls is a sordid tale told in the classic Noir tradition, with roots in San Francisco’s historic Nob Hill Mansions of society’s elite class down to the seedy gang-filled streets of Chinatown, through the Tenderloin and neighboring North Beach.

Taking visual inspiration from illustrators such as Russell Patterson, Ethel Hays and Faith Burrows, who popularized the look and lifestyle of the 1920s flapper, and the writings of F. Scott Fitzgerald and Dashiell Hammett, I've crafted a tale of mystery, suspense and burlesque in fog city."
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av trimble »

Har du läst ettan, såg att den finns på internetbokhandeln, handlingen låter intressant.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

trimble skrev:Har du läst ettan, såg att den finns på internetbokhandeln, handlingen låter intressant.

Nej, men de knapphändiga recensioner jag hittat har alla varit positiva. Intervju med upphovsmannen om första delen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter att ha fått lite oönskad uppmärksamhet avv tull & post kunde jag den gångna veckan hämta ut denna:

Bild

Killing Time in America. Ett filmmanus av Jimmy Palmiotti och Craig Weeden som blivit seriealbum med hjälp av Justin Normans tecknartalanger.

Jag hade såklart valt varianten med omslag av Amanda Conner & Dave Johnson som anlände autograferad komplett med två konsttryck. Innehållet är som vanligt när det gäller Jimmys kicktarters tämligen magstarkt (för att inte säga obehagligt) men jag är å andra sidan ingen konnessör av splatter.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av sverre »

Den här tycker jag ser spännande ut:
https://www.kickstarter.com/projects/ja ... -honorand/
och har följaktligen slantat in lite pengar.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av zlv »

Apart planerar en Kickstarter för en box av Valhall till 40-årsjubilet: LÄNK

Snart drar Apart Förlag igång en Kickstarter för att få till en lyxig box och fira Valhalls 40-årsjubileum!

Kickstartern kommer göra att alla 15 seriealbum åter blir tillgängliga i 5 maffiga volymer fulla med bonusmaterial! Och ju bättre kickstartern går desto lyxigare kommer boxen bli!

Så följ sidan och klicka på länken nedan för att skriva upp dig på mejl-listan – så håller vi dig uppdaterad!
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Otroligt det där med Valhall, man visste ju att det var en av de bästa serier från Norden sen länge och iaf jag undrade varför de inte reprintades och märktes av nåt.

Ok det kom iofs 3 samlingar.

Nu tycks det dock gå att sälja som sjutton, med två utgivningar av samlingsutgåvorna och även album, och nu detta även om det väl inte är för alla.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av BoJustBo »

E detta alltså samma fem böcker som Apart redan gett ut andraupplagan av och detta bara är en tredjeupplaga med en box till?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Det måste det ju vara, finns ju inget mer i serieväg, men det klart än mer extramaterial kan ju säkert ordnas?

Men det jag ser är ju vad du beskriver, de fem hårdpärmade samlingarna med box, som tydligen blir lyxigare ju mer man vill betala.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Mithroth »

Apart kör en kampanj för en ny tryckning av Valhall-volymerna och samlarbox till dessa.
https://www.kickstarter.com/projects/ap ... escription
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Looding »

Mithroth skrev:Apart kör en kampanj för en ny tryckning av Valhall-volymerna och samlarbox till dessa.
https://www.kickstarter.com/projects/ap ... escription

Om du läst ovan här i tråden kan du se att diskussionen redan är igång.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Klaatu »

Bild

Kickstartern för Karl Kämpe Äventyraren - Dödlig kommendering är nu igång.
Ta en titt och stötta kickstartern innan den är över.

Karl Kämpe Äventyraren på Kickstarter!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Mithroth »

Looding skrev:Om du läst ovan här i tråden kan du se att diskussionen redan är igång.


Yes, bara uppmärksammar att kampanjen är igång nu.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Apart Förlag »

BoJustBo skrev:E detta alltså samma fem böcker som Apart redan gett ut andraupplagan av och detta bara är en tredjeupplaga med en box till?


Yes, det är exakt samma innehåll som de tidigare volymerna (men första gången alla kommer ha Apart-loggan på ryggen, fram till tidigare i år så var 4:an med Ekholm & Tegebjer-logga).

Vad vi ville ha var en samlarbox, och se till att alla som saknade ett band eller två kunde komplettera sin samling.

Och – om man som jag är lite aspig – och inte står ut med att ha olika loggor på ryggen så kommer alltså alla att finnas med apan på ryggen inom kort.

/Johan
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Gerben Valkema (som gör serien "Elsa" i Serieparaden) körde igång en kickstarter idag.
En samling av hans teckningar gjorda under årets inktober.
https://www.kickstarter.com/projects/29 ... -art-book/
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Intervju med Johan Kimrin om den rent otroligt framgångsrika Kickstartern för återutgivningen av Valhall.

Introduktionsvideo med Peter Madsen:

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Intervju med Johan Kimrin om den rent otroligt framgångsrika Kickstartern för återutgivningen av Valhall.

Den där norska seriebutikskedjan Outland (och inte Outlandish) som nämns av Kimrin i artikeln är förresten den största i Norge, så vitt jag vet. Och så har de stora lyxiga lokaler med brett utbud inklusive DVD-filmer, brädspel och Lego. De påminner mer om SF-Bokhandeln eller danska Faraos Cigarer än om någon svensk seriebutik...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jonas Darnell sätter planen om ett eget serieförlag i verket:

Bild

Jag misstänker att minst ytterligare två personer med förnamn som börjar på "J" är inblandade på ett eller annat sätt.
Friskt vågat osv. Men med den fanbase (om man skall prata utrikiska) som Jonas har skaffat sig är det nog ändå fullt realistiskt och genomförbart. Intressant att Egmont låter honom ta med sig prenumeranterna. Kutymen brukar väl annars vara att man vid nedläggning får en annan tidning som kompensation tills prenumerationen gått ut? Hoppas nu bara att ryktena om att herrar Norrman och Grahn skall medverka i nya Herman-tidningen talar sant. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av AndreasEriksson »

K-E Lindkvist skrev:Intressant att Egmont låter honom ta med sig prenumeranterna. Kutymen brukar väl annars vara att man vid nedläggning får en annan tidning som kompensation tills prenumerationen gått ut?
Ja, det är intressant. Som jämförelse så tappade ju norska Egmont både tidningen Pondus och Lunch till ett nystartat förlag vid årsskiftet. Pondus-prenumeranterna skulle fortsätta få den nya tidningen medan Lunch-prenumeranter måste beställa prenumeration på nytt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar