Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Inte hunnit läsa den ännu. Bara bläddrat lite. (Lite irriterad på människans sätt att teckna kvinnornas munnar.)
Har varit upptagen med egen produktion...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Då har jag läst både nr 20 och 21. Ett ganska bra, tudelat Fantomenäventyr och en riktigt bra western. Jag har ju skrivit det här tidigare, men jag gör det igen. Jag tycker det hade varit bättre att köra de två serierna i varsitt nummer. Om inte annat, bara för en test om det är Fantomenserierna eller biserierna är dom som går hem hos läsarna. I det här fallet vann nog biserien.

Kvinnornas munnar? Det tänkte jag inte ens på...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Har köpt båda numren. Men har jag läst dem? Nä. Men det ska jag förstås göra!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Jag tycker det hade varit bättre att köra de två serierna i varsitt nummer. Om inte annat, bara för en test om det är Fantomenserierna eller biserierna är dom som går hem hos läsarna. I det här fallet vann nog biserien.

Vad skulle man göra med resultatet av ett sånt test? En tidning med bara biserierna eller bara Fantomen skulle knappast funka. Exempel:

Agent X9 i Norge lyfte bort Modesty Blaise till en egen tidning. X9 fortsatte med övriga serier. Det slutade med att ingen tidning var lönsam, och när MB kom tillbaka hade X9 tappat så många köpare att den i praktiken är nedlagd (kommer ut med 4 svindyra nummer per år nu).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

andreaseriksson skrev:
larsa66 skrev:Jag tycker det hade varit bättre att köra de två serierna i varsitt nummer. Om inte annat, bara för en test om det är Fantomenserierna eller biserierna är dom som går hem hos läsarna. I det här fallet vann nog biserien.

Vad skulle man göra med resultatet av ett sånt test? En tidning med bara biserierna eller bara Fantomen skulle knappast funka.


Ibland tror jag inte att man bryr sig om vad som funkar eller inte. Fantomentidningen har väl haft samma upplägg sedan den kom, nästan. Ena halvan Fantomen och andra biserier. Så länge den säljer tillräckligt harvar man bara på. Det räcker till att betala alla som bidrar, går försäljnimgen ner höjer man bara priset eller minskar sidantalet, eller både ock.

Jag önskar bara man kunde testa något nytt så att det händer nåt. Något oväntat.

En renodlad Fantomentidning tror jag inte vore så dumt. Men jag tror man ska göra på ett annat sätt. Man borde kanske ha EN manusförfattare och EN tecknare. Den behöver inte komma ut så ofta som nu. Det kan vara som de amerikanska superhjältetidningarna 1 nummer a' 20sidor/ månad. Sen får den duon jobba med Fantomen tills dom tröttnar. Sen kan ett annat team ta över.

Sen tror jag också på en serietidning med blandat innehåll. Både hagel och litium var bra exempel. Jag tycker att det borde ha gått, men kanske urvalet av serier inte var det bästa. Kanske dom serier som idag är bi-serier i Fantomen varit bättre.

andreaseriksson skrev:Agent X9 i Norge lyfte bort Modesty Blaise till en egen tidning. X9 fortsatte med övriga serier. Det slutade med att ingen tidning var lönsam, och när MB kom tillbaka hade X9 tappat så många köpare att den i praktiken är nedlagd (kommer ut med 4 svindyra nummer per år nu).

Kör inte Norge samma X9-upplägg som Sverige numera? Det var då det senaste jag såg innan jag lämnade Facebook. I vilket fall är det ändå friskt vågat. Själv har jag slutat köpa X9 här för det är ca 3/4-delar Modesty och sen någon JohnnyHazard och någon fransk-belgisk serie i fem delar. Jag bojkottar den inte, utan bläddrar varje gång det kommer ett nytt nummer, men det här upplägget gillar jag inte.

Nästa nummer av Fantomen blir det inte heller då det bara är repriser.

Nu kände jag mig som en surgubbe när jag läst igenom vad jag skrev, men märk väl att jag inte avslutar med frasen "det var bättre förr.. " ;)
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Fantomentråden

Inlägg av sverre »

Jag har för mig att upprinnelsen till traditionen med blandade tidningar med hälften biserier ligger
i att; förr i tiden hamnade tidningarna i olika momsklass beroende på om det var samma serie i hela tidningen eller om det var en blandning av serier där ingen enskild serie tog upp mer än hälften av sidantalet, och där det senare var belagt med en lägre moms.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Bland tidiga svenska serietidningar var det ju vanligt med antologier, generellt. Kan ju ha varit inspirerat av någon brittisk eller amerikansk tradition.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Kronologisk_lista_%C3%B6ver_svenska_serietidningar_(1937-1949)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Ibland tror jag inte att man bryr sig om vad som funkar eller inte. Fantomentidningen har väl haft samma upplägg sedan den kom, nästan. Ena halvan Fantomen och andra biserier. Så länge den säljer tillräckligt harvar man bara på. Det räcker till att betala alla som bidrar, går försäljnimgen ner höjer man bara priset eller minskar sidantalet, eller både ock.
Jag önskar bara man kunde testa något nytt så att det händer nåt. Något oväntat.

Egmont bryr sig nog mer om vad som funkar än nåt annat förlag [:o)]
Om det finns möjlighet att öka försäljningen med något genidrag så kommer man att göra det, det är nog inte så att de nöjer sig med att med minsta möjliga marginal täcka alla kostnader. Men jag ser hellre att man tänker nytt när det gäller själva seriens innehåll än tidningens upplägg. Som Lubanga-perioden 1994-96, eller Fantomen Kids och den 22:a Fantomen som dyker upp sporadiskt nu.
Risken är dock att om man bara tittar på siffror så skulle det framgångsrikaste vara att gå över till en ren repristidning, och det vill nog varken du eller jag...

larsa66 skrev:Kör inte Norge samma X9-upplägg som Sverige numera? Det var då det senaste jag såg innan jag lämnade Facebook. I vilket fall är det ändå friskt vågat. Själv har jag slutat köpa X9 här för det är ca 3/4-delar Modesty och sen någon JohnnyHazard och någon fransk-belgisk serie i fem delar. Jag bojkottar den inte, utan bläddrar varje gång det kommer ett nytt nummer, men det här upplägget gillar jag inte.

Ja, fyra svenska X9-nummer väljs ut och översätts till norska och trycks på aningen bättre papper (för att motivera priset kanske, fast egentligen är nog priset för att kompensera den låga upplagan). Det kan ju ha varit så att den norska uppdelningen Modesty i egen tidning och övrigt kvar i X9 var "friskt vågat" för att tidningen redan höll på att sälja för dåligt. Det kan ju i sin tur jämföras med när svenska Buster gjorde en drastisk förändring, och sen lades ner efter ett är med det nya upplägget. Jag tror inte man ska önska allt för stora förändringar av våra trotjänare, för det är nog antingen ett tecken på att slutet är nära, eller så kan det orsaka ett slut i förtid.

På tal om det så har ju Fantomen gjort en av de mest omdiskuterade förändringarna någonsin, när man övergick från svartvitt till färg. Det är väldigt många som tar upp den saken fortfarande, men jag är rimligt säker på att det ur ett ekonomiskt perspektiv var helt rätt.

sverre skrev:Jag har för mig att upprinnelsen till traditionen med blandade tidningar med hälften biserier ligger
i att; förr i tiden hamnade tidningarna i olika momsklass beroende på om det var samma serie i hela tidningen eller om det var en blandning av serier där ingen enskild serie tog upp mer än hälften av sidantalet, och där det senare var belagt med en lägre moms.
Nära, det var portopriset som påverkades när man skulle skicka tidningen till prenumeranter. Tror att ingen enskild "artikel" fick vara längre än en tredjedel av tidningen (i första numret av Fantomen är det iaf 12 sidor Fantomen av 36 totalt). Anledningen var att skydda bokhandlarna, det var dyrare att skicka publikationer med en "artikel" (dvs en roman, eller ännu värre tidningar som publicerade romaner som följetong). Ingen inspiration från utländska serietidningar med andra ord utan en praktisk nödvändighet, annars hade man gärna gjort en renodlad Fantomentidning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:På tal om det så har ju Fantomen gjort en av de mest omdiskuterade förändringarna någonsin, när man övergick från svartvitt till färg. Det är väldigt många som tar upp den saken fortfarande, men jag är rimligt säker på att det ur ett ekonomiskt perspektiv var helt rätt.

Efter att ha gått över från färg till svartvitt på 60-talet, eller när det nu var.

(Och i tidiga Kalle Ankas Pocket hade man den ju det ganska märkliga valet att låta varannat uppslag vara svartvitt och varannat i färg, om jag minns rätt... Så då kanske en övergång till enbart färg bara är hälften så drastisk... [:o)] )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Vet ej vad som skulle kunna rädda den sjunkande försäljningen. Men om jag fick skapa mina önskeserietidningar så vore det:
1. Att Fantomen och X9 gick upp till A4-format (kanske lite dyrare? Men de ÄR redan dyra!)
2. Att man återgick till fler sidor i Fantomen. (Hellre 12 nummer med hundra sidor än 24 med 50 sidor!)
3. Att man fick ett helt franskt album i varje nummer.
4. Att inte Modesty får ta mer än 25 % av ett nummer. Hellre dela upp Modesty på två-tre nummer än albumet som man köper tidningen för att få.
5. Låt Fantomenserien ha 30 sidor. De här 22-sidiga snuttarna är helt meningslösa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:1. Att Fantomen och X9 gick upp till A4-format (kanske lite dyrare? Men de ÄR redan dyra!)

Det här önskemålet känns väl iofs kanske litet krångligt för samlarna, som behöver ha två olika format i sina pärmar. Är det för att de fransk-belgiska albumserierna ska komma mer till sin rätt, eller?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Dels det. Fast med tanke på hur mycket snyggare engelska och am dagspressmaterial OCKSÅ blir i större format...
Men mest tänker jag egoistiskt. Det blir helt enkelt lättare att läsa texterna och att se bilderna. (Ja, jag har passerat femtiostrecket... [|)] )

Den finaste serietidningen i norra Europa just nu är egentligen en albumserie! Norska Tempo! (Sen kommer kanske Serie-Mix? (Även om den är i serietidningsformat... men där är jag förstås lite jävig! [:D] ))

(och Norska Tempo är inte riktigt A4-stor. Den är dock större än en vanlig serietidning...)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:
larsa66 skrev:Ibland tror jag inte att man bryr sig om vad som funkar eller inte. Fantomentidningen har väl haft samma upplägg sedan den kom, nästan. Ena halvan Fantomen och andra biserier. Så länge den säljer tillräckligt harvar man bara på. Det räcker till att betala alla som bidrar, går försäljnimgen ner höjer man bara priset eller minskar sidantalet, eller både ock.
Jag önskar bara man kunde testa något nytt så att det händer nåt. Något oväntat.

Egmont bryr sig nog mer om vad som funkar än nåt annat förlag [:o)]
Om det finns möjlighet att öka försäljningen med något genidrag så kommer man att göra det, det är nog inte så att de nöjer sig med att med minsta möjliga marginal täcka alla kostnader. Men jag ser hellre att man tänker nytt när det gäller själva seriens innehåll än tidningens upplägg. Som Lubanga-perioden 1994-96, eller Fantomen Kids och den 22:a Fantomen som dyker upp sporadiskt nu.
Risken är dock att om man bara tittar på siffror så skulle det framgångsrikaste vara att gå över till en ren repristidning, och det vill nog varken du eller jag


Man kanske skulle prova med en Fantomen-krönika-variant vid sidan av den vanliga tidningen, där man körde alla klassiska dagstrippserier från början, oklippta, som när man körde singhpiraterna och luftens rövare. Men då tycker jag man skulle anpassa formatet så att teckningarna av Moore, McCoy och Barry kom till sin fulla rätt. Sen kunde du skriva mysiga artiklar om tiden dom kom till, världen hur den såg ut och givetvis om skaparna, filmerna och Fantomens olika skepnader runt om i världen. En sån tidning skulle jag gärna samla på.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Man kanske skulle prova med en Fantomen-krönika-variant vid sidan av den vanliga tidningen, där man körde alla klassiska dagstrippserier från början, oklippta, som när man körde singhpiraterna och luftens rövare. Men då tycker jag man skulle anpassa formatet så att teckningarna av Moore, McCoy och Barry kom till sin fulla rätt. Sen kunde du skriva mysiga artiklar om tiden dom kom till, världen hur den såg ut och givetvis om skaparna, filmerna och Fantomens olika skepnader runt om i världen. En sån tidning skulle jag gärna samla på.

Det kom väl iofs ut en något snarlik tidning under 90-talet; Fantomen - Den vandrade vålnaden, eller något liknande, där man bara körde gamla 60-talsäventyr av Sy Barry och 50-tals-Mandrake av Phil Davis, vad jag minns, men jag tror den lades ner ganska snabbt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jaha, den missade jag.
Fast jag tänkte nog en mer renodlat, bara Fantomen. Från 1936.

Men det vore ju kul om man även kunde publicera Mandrake som den publicerades parallellt med Fantomen från 30-talet och framåt. Jag har inte läst så många tidiga Mandrake. Bara sett några lösryckta rutor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jaha, den missade jag.
Fast jag tänkte nog en mer renodlat, bara Fantomen. Från 1936.

Men det vore ju kul om man även kunde publicera Mandrake som den publicerades parallellt med Fantomen från 30-talet och framåt. Jag har inte läst så många tidiga Mandrake. Bara sett några lösryckta rutor.

När det gäller tidiga Mandrake finns det ju annars två svenska albumpubliceringar att kolla in, dels Seriebibloteket från 1976, dels Samlade Serierariteter från 1986-1987. Åtminstone den sistnämnda borde inte vara särskilt svår eller dyr att hitta.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Har även givits ut mycket Fantomen under åren, som inte är tidningen, exempelvis i raritetsvolymerna som Wakuran slår ett slag för. Många konstiga minnesalbum, över McCoy, Sy Barry osv. Kolla i Seriewikin och beställ sedan fr SerieCentrum i Trelleborg.
Det mesta i denna kategori är billigt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Tack för er omtanke, wakuran och Rio Grande, men nu var inte det där ett rop på hjälp, hur jag ska få tag på vissa serier. Det var ett förslag till en kompletterande tidning, rent affärsmässigt, då Andreas skrev att en tidning med repriser skulle sälja bra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Ja x9 ja tidningen för de som är kära i Modesty blaise :-)

Så mycket fina stripserier som kunnat köras i stället, sånt som bara finns tryckt på gulnat dasspapper och suddigt tryck förr.

Fast folk kanske inte gillar stripserier? Folk kanske inte gillar serier alls om de ens känner till att sånt finns ännu.

Lite som på superhjältemarknaden vråldyra filmer och tv serier i mängder baserat på dem, noll extra försäljning:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sal Velluto, Heiner Bade, Alex Saviuk, Joan Boix, Kari Leppänen, Carlos Pedrazzini, Cèsar Spadari og Rafael Ruiz alle i samme historie. Hvordan går det tro?

https://www.chroniclechamber.com/single ... Blood-Rain
Skriv svar