Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Agentum »

Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.

Surt för läsarna, men obetalbart idag såklart [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Det här låter ju mycket intressant [:)]

Framgår det någon redaktör eller liknande? Nån man skulle kunna fråga om albumets uppkomst alltså.

Just nu vet jag tyvärr inte exakt var jag gjorde av det där albumet. Däremot tror jag att jag fick fel på årtal och menade julalbumet från 1981...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... &covers=ON
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.

Garanterat var det meningen att det mesta av sådanna saker skulle vara kul redan från början.
Folk tenderar tro att humor utanför raka komedier inte existerade förr i tiden.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Jag blev först väldigt konfunderad då julalbumet från 1983 innehåller tre serier varav två tagna från "Gold age" med tecknarna Phil DeLara (första) och Warren Tufts (tredje) vilka knappast kan kallas amatörmässiga. Med julalbumet 1981 är det däremot en annan sak och jag kan enbart instämma i kritiken. Generellt sett var serietidningen bättre under tiden på Williams förlag (undantaget den "psykedeliska tecknaren") jämfört med SEMIC då mycket material hämtades från "Bronce age" med tecknare som Bill William och Dan Spiegle. Det som var bra under SEMICs tid var album och seriepockets där serier reprisades från Williams Förlag och amerikanska Gold Key Comics ("Gold age"). Redaktörer på Williams Förlag var (kronologiskt) Margareta Carr och Gia Bladh om namnen är bekanta för någon.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Nu är det ett bra tag sedan jag skrev i denna tråden. Därmed inte sagt att jakten på den okända favorittecknaren av Scooby Doo har stått stilla. Men faktum är att jag inte är ett steg närmare idag än för mer än två år sedan då jag skrev mitt första inlägg här.

20 December 1969 sändes "The Spooky Space Kook", vilket var avsnitt 15 säsong 1 av "Scooby Doo, var är du", på CBS network.



(Av någon suspekt anledning får jag inte youtube-spelaren att fungera.)

Ett år senare i December 1970 utkom "The Spooky Space Kook" i serietidning av Gold Key Comics nr 4. Tecknare var Phil DeLara.

Bild

Denna episod återutgavs i Sverige av Willams Förlag 1973 med titeln "Spöket på rymdskeppet" i presentalbumet "Scooby Doo, var är du! med motor mulle & snabba ville och dubbeldäckarna".

Bild

Som synes så fallerar färgsättningen. Även översättningen haltar en aning då Mysteriebilen är direkt översatt till "Mystiska maskinen"... [:o)]

Bild

Men Phil DeLaras tecknarstil framgår ganska tydligt och han är lätt att identifiera. Så långt allt väl. Men så kom en annan version av "The Spooky Space Kook" benämnd "Rymdskepp och fotspår" i den svenska Scooby Doo-tidningen nr 7 1974.

Bild

Och här har vi då den okända favorittecknaren. Hans/hennes kännetecken är bl a de oregelbundna bildrutorna samt att bakgrundfigurer ofta är helt svarta.

Bild

Någon som har en aning om vem tecknaren kan vara? Han/hon jobbade troligtvis inte solo...Scooby Doo-albumet från 1985 innehåller två episoder där tecknaren turas om med en annan i "Besök från rymden" och "De förrymda fångarna".

Youtube-funktionen kräver att man bara skriver in Youtube-filmens ID-kod mellan taggarna, och inte hela adressen. /Admin
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av germund »

Jag ser inget omnämnande av Scooby-wikin. Kan kanske någon serie identifieras och kollas upp via amerikanska originalpubliceringen?http://scoobydoo.wikia.com
Jag blev lite nyfiken - kanske finns någon info i Semicarkivet.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Tack Admin :)

Scooby-wikin täcker enbart den amerikanska utgivningen och knappt det. T ex har Western Publishing - "March of Comics" sina luckor avseende både innehåll och tecknare för att inte nämna total frånvaro av strip-tecknare som Bill Titcombe. Här är ett exempel på "Western Publishing - March of Comics" nr 391 från 1974.

Enligt Scooby-wikin ska tecknaren vara Phil DeLara men jag håller inte med. Dessutom finns det en signatur på första sidan som lyder "K.K.G.A.#391-743". Så nej, i Scooby-wikin finns tyvärr ingen hjälp att hitta när det handlar om att identifiera favorit-tecknaren.

Här kommer ännu ett exempel på en alternativ version från Williams förlag.

22 November 1969 sändes "A Gaggle of Galloping Ghosts", vilket var avsnitt 11 säsong 1 av "Scooby Doo, var är du", på CBS network.



Februari 1972 utkom "A Gaggle of Galloping Ghosts" under namnet "The Ghosts of Grimstone Castle" i serietidning av Gold Key Comics nr 10. Tecknare var Warren Tufts.

Bild

Denna repriserades av SEMIC 1976 med titeln "Skatten i monsterslottet" i Scooby Doo nr 12. SEMIC använde sig t o m av orginalomslaget.

Bild

Warren Tufts stil är det nog många som känner igen.

Bild

Hans alster återkom bl a i de flesta Scooby Doo album som utgavs mellan 1975 - 1985.

Men ovanstående story hade givits ut i en annan version av Williams Förlag redan 1974 i Scooby Doo nr 2.

Bild

Och naturligtvis är det den okände favorittecknaren. Hans/hennes version av vampyren och varulven är barnsligt kusligare...

Bild

Williams Förlag rörde dessutom ihop omslagen. Så här såg omslaget ut till nr 2 1974.

Bild

Och det här skulle det troligtvis vara (nr 9 1975).

Bild

Tidigare i den här tråden har det luftats funderingar om eventuell nationalitet på tecknarna som bidrog med material till Williams Förlag och jag lutar nog mer och mer åt en engelskbaserad tecknarstudio. Williams Förlag var ju ett dotterbolag till Warner Bros men jag har inte kommit längre där heller...
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Grrooovy skrev:Scooby-wikin täcker enbart den amerikanska utgivningen och knappt det. T ex har Western Publishing - "March of Comics" sina luckor avseende både innehåll och tecknare för att inte nämna total frånvaro av strip-tecknare som Bill Titcombe. Här är ett exempel på "Western Publishing - March of Comics" nr 391 från 1974.

Nej. De nämnde att någon 90-talsserie kan ha varit första gången som Scrappy Doo var med i en tecknad serie, och missade att han var med i den europeiska utgivningen under 80-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av germund »

Jag kan säga så här, baserat på många års rotande i Semics arkiv där även en del Williams-material ligger: Det är ytterst sällan det står tecknare/kreatörer utskrivna på redaktörernas utläggningslistor, om inte namnen anges i tidningen. Eventuellt kan det ligga något referensmaterial, proofs, motsvarande utländska utgåvor etc, i mappar för material, men jag tror inte tecknar-cred var uppgifter man värderade speciellt högt för sådana här titlar. Jag ska se om jag kan hitta något Scooby-material nästa gång jag ska hämta grejer i arkivet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Agentum »

BoJustBo skrev:
Agentum skrev:Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.

Garanterat var det meningen att det mesta av sådanna saker skulle vara kul redan från början.
Folk tenderar tro att humor utanför raka komedier inte existerade förr i tiden.


Gammalat inlägg men som jag missat, vad jag menade var såklart det Wakuran skrev, när teckningarna eller manuset osv av misstag blir fel.

Klart serierna var meningen att roa, men har du läst Golden Age serier så vet du når de kan bli omedvetet humoristiska i saker de inte tänkte på, gäller väl även senare men då mest i vad de säger i bubblorna, en del är ju obetalbara utan att det var tänkt som skoj då.

Förstår du? [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

germund skrev:Jag kan säga så här, baserat på många års rotande i Semics arkiv där även en del Williams-material ligger: Det är ytterst sällan det står tecknare/kreatörer utskrivna på redaktörernas utläggningslistor, om inte namnen anges i tidningen. Eventuellt kan det ligga något referensmaterial, proofs, motsvarande utländska utgåvor etc, i mappar för material, men jag tror inte tecknar-cred var uppgifter man värderade speciellt högt för sådana här titlar. Jag ska se om jag kan hitta något Scooby-material nästa gång jag ska hämta grejer i arkivet.


Jag inser svårigheterna i att hitta info. Inte ens Phil DeLara, Jack Manning och Warren Tufts var kända som Scooby Doo-tecknare förrän Mark Evanier namngav dem i forumet på comicbookresources. Och Mark mailade jag för några år sedan angående den okände favorittecknaren med bifogade länkar till omslagen på seriesam, men han hade tydligen ingen aning för han svarade aldrig.

Men stort tack i förskott! Mycket uppskattat! Minsta detalj som t ex en avsändaradress i England kan vara en ledtråd (för att använda ett Scooby&gänget-uttryck)... [;)]
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Agentum »

Warren Tufts känner man ju igen från Casey Ruggles långkörare i Sverige.

Edit, läser man infon om honom står det att han tcknat tex Rosa Pantern med så stilen hade han ju för Scooby som dock ej står med.
Gold Key serier mm där fick många göra lite vad som helst anonymt.
9mm, i'm never further away than that.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Agentum skrev:Gold Key serier mm där fick många göra lite vad som helst anonymt.


Ja, och det är tur att Mark Evainer är så pass ung så han kan dela med sig av det han vet: http://archive.fo/DEs5

De flesta av de gamla Gold Key rävarna har gått ur tiden och all vetskap med dem. Risken är ganska stor att detsamma gäller för de oidentifierade tecknarna som bidrog med material till den svenska Scooby Doo tidningen de första åren.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Sir-L »

Du kanske har koll, men annars så finns det lite info om tecknare i Jerry Bails Who's Who. Inte specifika äventyr men du kanske kan få tips på tecknare och jämföra stilen.

http://www.bailsprojects.com/whoswho.aspx
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Sir-L skrev:Du kanske har koll, men annars så finns det lite info om tecknare i Jerry Bails Who's Who. Inte specifika äventyr men du kanske kan få tips på tecknare och jämföra stilen.

http://www.bailsprojects.com/whoswho.aspx


Tack för tipset men där har jag redan kollat. Intressanta namn från Who's Who (Fred Himes och Pat Boyette) nämnde jag på sidan 2 i denna tråden för mer än två år sedan. Jag hittar dock ingen likhet mellan deras övriga serier och "den mystiske Scooby-tecknaren". Pat Boyette verkar dessutom inte ha bidragit med Scooby-material förrän i slutet av 1970-talet och framåt så han faller även på det.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

En liten ledtråd: Förlaget Brown Watson i England utgav under 70-talet ett antal serieböcker (hårda pärmar) med namnet "Scooby Doo...Where are you! Annual" och där återfinner jag på ebay, irland bl a ett omslag som är väldigt likt den okände tecknaren. Även "pysslet" är bekant från Williams utgivningstid: https://www.ebay.ie/itm/Scooby-Doo-Where-Are-You-annual-Scooby-Doo-annual-1977-Brown-Watson-1976/253953477782?hash=item3b20ce8c96:g:D84AAOSwHf5bBJRr:rk:6:pf:0
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av jens-olof »

Coppas skrev:<Snip>

Vad gäller den äldre versionen så har jag försökt att kika runt lite här på forumet, men inte hittat något speciellt av substans utan det enda verkar vara att serien nämns lite här och var i förbigående. Ser man sedan till vad som står på Seriewikin vad gäller svensk utgivning så är även det ganska summariskt. T.ex. ser det ut som om det inte ens fanns utgivning 1977 vilket dock är fel. Är även frågande till om det verkligen var 1983 som var sista året och gissar mer på 1982? Det enda konkreta som nämns i övrigt att utgivning skedde och vilka förlagen var.

<Snip>


Enligt mina anteckningar har jag i alla fall nummer 2-8 1983, så då hoppas jag att den kommit ut! [:)]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Coppas »

Kul. Tack för den infon för då behöver jag inte fundera på det mer utan då är den kunskapsluckan stängd. :mrgreen:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av AndreasEriksson »

De flesta omslagen till årgång 1983 finns på Seriesams sida:
https://www.seriesam.com/cgi-bin/guide? ... &covers=ON
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Grrooovy skrev:En liten ledtråd: Förlaget Brown Watson i England utgav under 70-talet ett antal serieböcker (hårda pärmar) med namnet "Scooby Doo...Where are you! Annual" och där återfinner jag på ebay, irland bl a ett omslag som är väldigt likt den okände tecknaren. Även "pysslet" är bekant från Williams utgivningstid: https://www.ebay.ie/itm/Scooby-Doo-Where-Are-You-annual-Scooby-Doo-annual-1977-Brown-Watson-1976/253953477782?hash=item3b20ce8c96:g:D84AAOSwHf5bBJRr:rk:6:pf:0

Dead end!!! Brown Watsons utgivning av Scooby Doo verkar ha varit mycket begränsad. Materialet kom troligtvis också utifrån. Verksamheten såldes ut 1990. Innehållet i serieboken ovan utgavs i den svenska serietidningen nr 8 1974 med omslag av den psykadeliska tecknaren. Omslaget från Brown Watson har jag däremot aldrig sett tidigare i den svenska utgivningen.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Skriv svar