Postnord vill tulla.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av BoJustBo »

Nu har jag visserligen inte råkat ut för tullen än. Men mitt senaste paket från USA i januari fick jag en uthämtningsblankett med bara två dagar till mig, kul om det postats tillbaka pga det, underbara Postmord.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Och jag har med 75kr inbetalda i lyxhantering fått ett av paketen, inte en rad om det hela utan allt är helt enkelt hanterat som alltid med en försening och en pålaga som inte ger ökad service.
Jag hade väntat mig utdelning med röda mattan champagne osv [:D]

Tydligen vill man inte hantera paket öht om det inte direkt är Postnord som betalts för frakten, jag gissar att paket till USA inte behevör lyxhanteras för 75 spänn.

Tyvärr kan man ju inte påverka det här, dvs att nåt annat fraktbolag i stället hanterade paket utom EU.

Så nåt billugt kan man mao inte köpa igen, hu hemska tanke.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av KRax »

Apropå amazon.de - om man inte har sett det - så finns det möjlighet att ställa in engelska som språkval både längst ned och längst upp på förstasidan: Amazon är redo för Brexit.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Apropå amazon.de - om man inte har sett det - så finns det möjlighet att ställa in engelska som språkval både längst ned och längst upp på förstasidan: Amazon är redo för Brexit.

Det verkar inte gälla för de övriga europeiska versionerna. Det ser ut som tyska Amazon kör med sitt egna system.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Coppas »

Fast även tyska Amazon kan man byta till engelska på även om tyskan inte är något direkt problem för min del.

Andra systersajter som t.ex. Italienska Amazon finns däremot bara på det egna tungomålet. Man blir visserligen hälsad med ett käckt ”Ciao” när man loggar in, men det gäller att ha Google Translate till hands när man handlar där.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

fast alltså det är ju isf bar för lokala varianter, just språkval ger ju inte nån skillnad.
9mm, i'm never further away than that.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

Nu känns det som det perfekta tillfället för mig att förtälja var jag knegar någonstans!

Synd att ni inte bor i Knivsta, för där är kvalitén i absoluta toppklass.

Men tyvärr förstår jag att det är struligt på många ställen. Och jag vet också varför.

Angående tullavgift så infördes den som en sista lösning då de stora aktörerna för "kina-shopping" inte ville hantera tull och eventuell moms i sina plattformar. Skulle de implementera det så hade inte PostNord behövt öppna en ny terminal och manuellt hantera de enorma mängderna utav försändelser vars innehåll är, ja, tämligen meningslöst.

Det pågår samtal och förhoppningsvis kan en ovan nämd lösning vara på gång.

Avgifterna på 75 kr täcker förhoppningsvis till årets slut alla merkostnader. Fortfarande är det en förlust på detta. Tull utöver den summan går till tullverket, inte postnord. Eventuell moms går till staten, inte postnord. Det postnord får inkomster ifrån är porto, det betalas fortfarande inte från till exempel Kina på grund av ett över hundra år gammalt avtal.

Så de som skickar till ett annat eu-land och sedan får det till Sverige är egentligen bra kunder för postnord, för de betalar porto som inte subventioneras.

Men jag ber om ursäkt för att mycket inte fungerar som det ska. Men för den som eventuellt bor i Knivsta, så levererar vi varje dag, med aktivt fokus på att hålla högsta kvalitet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Men varför tar man då USA försändelser med? jag vet at massor av billigt skit köps från Kina för ingenting och sen ska fraktas.

Tyckte man att skit som skit bara?

Det är ingen logik alls.

Ingen klagar på ev. tull här utan just de 75 kronorna.
Varför ska det inte rä'cka som det är cfrån USA, det är ingen superbillig frakt på nåt sätt eller fuffens som ev Kinabutikerna håller på med.

OBS såklart håller jag inte dig personligen ansvarig hehe [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

Det har varit otydligt vem som ska driva in tull på försändelser utanför EU, men tullverket har klarlagt att postnord har i uppdrag att hämta in och sköta detta på brevfronten.
Hade det inte varit gör flera hundratals försändelser som strömmar in i landet från framförallt Kina med någon kronas värde hade nog aldrig den här lösningen kommit fram.
Men jag har förhoppningar om att inom kort så kan nya lösningar presenteras, vore det som sagt möjligt att implementera tull och moms färdigt vid beställning hade gemene man vetat samtliga kostnader och hanteringen hade varit billigare och smidigare.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Patrik A skrev:vore det som sagt möjligt att implementera tull och moms färdigt vid beställning hade gemene man vetat samtliga kostnader och hanteringen hade varit billigare och smidigare.
Fast då kanske vi får ett system som eBays Global Shipping Program, där vansinniga portoavgifter och införselavgifter smackas på direkt när du bjuder, troligen inklusive pålagda hanteringavgifter för att tjäna extra vid sidan av, vilket i praktiken inneburit att det inte går att bjuda på sådana auktioner om du inte känner för att kasta pengar i sjön. Det har dödat eBay för mig och att samla på utländska saker blev helt plötsligt betydligt svårare. Min erfarenhet är dessutom att vi ser större och större andel bytesaffärer på samlarmarknaden, då det blir rena förlustaffärer av att sälja för att sedan köpa över landgränser. Med andra ord - man försöker undvika alla mellanhänder och ekonomiska transaktioner man kan.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

Det jag åsyftar är just för att slippa en administrationsavgift så skulle det behövas implementeras i handelsplattformarna. Sedan förvånas jag inte alls över att någon alltid ser möjligheten att försöka tjäna extra pengar på vad helst som nu kan vara möjligt att tjäna pengar på.

Men jag tror, för att hålla mig inom trådens ämne, att liksom för postnord så som för andra aktörer gäller det att hela tiden följa med på vad sina kunder önskar sig. Flexibla och smidiga leveranser, enkelhet i global handel och så vidare. Då kan man inte vara för stelbent och lita på sin storhet på marknaden, kunder är inte längre lika lojala utan vågar testa annat.

Man skulle ju kunna tycka att länder emellan skulle kunna hitta bra lösningar för samtliga sidor. Kina bryr sig knappast om svensk tull eller moms, och de vill inte få bort sina subventioner kring portot.
PostNord bryr sig om tull och moms med anledning av sitt uppdrag av stat och tullverket. Portot vill postnord börja få betalt för, då det är själva grunden för egen inkomst från dylika försändelser.

Administrationsavgift blir ju en bromskloss i hela systemet. Skulle de asiatiska försändelserna ha rätt uppgifter på sig och deras postgång kunna förmedla information om hur mycket de sänder dag för dag, samt om moms, eventuell tull samt korrekt porto var med, så skulle säkerligen administrationsavgiften kunna plockas bort.
Det skulle gynna försändelser även från andra länder, så som TS berättar om.

PostNord har ju ett samhällsuppdrag att förmedla postgång i hela landet. Således måste de hantera dessa asiatiska försändelser, trots enorm förlust. Det är en skadlig lösning som flera andra länder också lider av i sin statliga postgång.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av larsa66 »

Om jag förstår det rätt är detta en åtgärd för att komma åt pengar(tull/moms) som säljare i Kina lyckats undvika. Då kommer man tillbaka till Agentums fråga. Varför ska en konsument i Sverige betala 130kr extra för ett seriealbum från USA som kostar 200 spänn?
Varför ska alla utanför EU drabbas av denna tull+avgift?
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

Om tullreglerna säger att man ska betala tull så bör man ju också göra det.

Men det är nog själva administrationsavgiften som rör upp känslor och ställer till det. Inget bolag skulle ta på sig att göra det gratis, men förhoppningsvis kommer någon konkurrent som kan lansera en smidigare lösning som tvingar även postnord att följa efter.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Vet någon hur det fungerar när man inte betalt något för innehållen i paketen? Jag fick av en slump två paket igår, båda med medverkande-exemplar av böcker från USA. Jag har följaktligen inte betalt ett öre för någon av böckerna, inte ens portot. Nu blev det struntsummor i pålagd moms (Avgift 75kr/paket + 2 respektive 21kr i moms), men ska jag betala moms baserat på det angivna värdet ändå?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om nu Postnord tar ut expeditionsavgift på alla försändelser från icke-EU länder så påverkas den inte av försändelsens värde utan det du skall betala verkar korrekt uträknat (avgift plus moms på avgift). Jämförbart med hur det varit tidigare då avgiften till tullen lades ovanpå värdet och momsen beräknades på totalsumman.

Be att få skickat med UPS nästa gång. Deras avgift brukar inkludera de pålagor som nu mottagaren får betala om Postnord handhar leveransen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Fast momsen som läggs på är inte relaterad till avgiften, då moms ingår i de 75 kronorna.
Jag får dessa två specificeringar för mina två paket, som jag alltså inte betalat något alls för:

Paket 1: Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Importmoms: 21.24 kr

Paket 2: Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Importmoms: 2.12 kr

Nu betalar jag i vilket fall, för det är relativt små belopp och då slipper jag käbbla med PostNord, men jag vill ändå veta vad som gäller enligt reglerna. Vi kan nog utgå ifrån att andelen paket som PostNord hanterar, där mottagaren inte betalat något alls, är relativt liten.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av mib »

Tycker det varit så här de tre senaste åren på paket från USA. Så inget nytt under himmelen, alternativ har jag bara haft jävla oflax.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

De 75 kronorna tillkom i år och gäller varje paket från och eu land, har inget med tull att göra.

Tullen bör väl vara baserad på värdet? Iaf brukar det vara en mindre summa, de 75 kronorna är spikade minsan.

Du får på köpet en hejdlöst långsam hantering dessutom så var tacksam.

Villle man stoppat de kinesiska lpgprisprylarna så har man misslyckats kapitalt, de har nu avsändning från eu land ofta.
Vi andra som inte köot billigt blaj utan köpt nåt från usa vara för att det inte finns här kläms givetvis åt som vanligt ungeför som deras maskiner o filk inte kan skilja på vilket land försändelsen kommer från.

Lurenderejeri pga monopol, en beskattning bara föt att den var möjlig att genomföra.

Hörde att de tom samarbetar med nån kinesisk site så de ska slippa skatten, så det låter ju verkligen seriöst.
9mm, i'm never further away than that.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

75 kr är en hanteringsavgift, möjligt att den inkluderar tullavgift däri.

Sedan tillkommer moms från första kronan utöver det.

Det har minskat drastiskt med kina-försändelser, de som skickar via EU är mycket mer tacksamt då Porto betalas, vilket är ett plus för PostNord då de pengarna går till företaget, moms och tull går ju vidare dit de hör hemma.

Plus att man får information om inkommande försändelser, det gör att man kan planera och förbereda sig för inkommande gods.

Wish och PostNord samarbetar, det innebär att alla nödvändiga avgifter för tull och moms är inkluderade i priset direkt hos försäljaren. Således måste inte PostNord hantera den biten och tar inte ut en administrativ avgift. Porto är fortfarande enligt de lagar som finns och således till många I-länders nackdel, nämligen att Kina räknas som ett u-land och har avtalade portorabatter, vilket gör att nämnvärda vinster inte går att få fram just där.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

germund skrev:Vet någon hur det fungerar när man inte betalt något för innehållen i paketen? Jag fick av en slump två paket igår, båda med medverkande-exemplar av böcker från USA.

Det här har jag också råkat ut för. Jag kontaktade tullen och lyckades bevisa min sak, det som behövdes var att jag svarade på följande:
"Även om detta är en gåva behöver vi veta vad försändelsen innehåller samt vad innehållet har för varuvärde.
Detta är något Tullverket kräver."

Ett annat alternativ är att den som skickar håller sig till följande:
  • Skickar från privatperson till privatperson
  • Markerar som gåva
  • Anger ett varuvärde som är mindre än 500 SEK
Eftersom just medverkandeex i regel skickas från ett förlag (företag) så blir det till att ta en diskussion med tullen enligt det förstnämnda exemplet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar