Postnord vill tulla.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Du står inte till svars för din arbetsgivare vill jag direkt säga.

Men varför ger man sig på andra länder än Kina?

För du vet ju själv vi köper inget onödigt masstillverkat elände från säg USA?
Varför undantas inte allt utom Kina.

Det som blev kvar när det här började var ju paket ingen löste ut, högst troligen nästan alla billigt krafs från kina.
Det här var en mycket dum ide, och dessutom börja samarbeta med just Wish krafscenter, det är lite att spottta på oss andra tycker jag.

Jag trodde först på det som förklarades men det gick över, nu tas det som en slags extrakistnad på allt utanför EU bara, grova pengar i chefernas fickor.
Finns inte längre ett vettigt svar, särskilt som hur kineserna nu går runt detta.

Ville man stoppa massinflödet av paket från Kina så gör just det, det finns inget liknande från sög USA elller Japan att stoppa.

Frakten i sig kostar för oss, det och ev moms och tull får väl för tusan räcka.

Dock Germunds paket är udda, borde de inte vara gåvor?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Dock Germunds paket är udda, borde de inte vara gåvor?
Nja och mjo, det BORDE de väl men jag har sett att IDW skriver "Sample copy" på fri-exen som skickas ut. Hur nu det ska tolkas. Jag fick en sådan bok till senast igår, 75kr i avgift + 5kr i importmoms, men det är ju ändå billigt för en tjock inbunden seriestrippsbok. men hade jag betalat för dem hade det inte varit lönt att beställa direkt från USA längre, och även själva portot har skjutit i höjden de senaste åren. Jag har nästan helt slutat samla på gamla tidningar från USA, för jag blir bara förbannad och med de avgifterna går det inte att konkurrera med andra bjudande på t ex eBay.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

Som sagt:
AndreasEriksson skrev:Ett annat alternativ är att den som skickar håller sig till följande:
  • Skickar från privatperson till privatperson
  • Markerar som gåva
  • Anger ett varuvärde som är mindre än 500 SEK
Om IDW står som avsändare spelar det ingen roll om det är en billig gåva, det bryter mot första punkten.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Ok så ett företag kan inte sända en gåva till en privatperson?

Annars borde de skriva Gift så det syns trots allt är det ju det, varför det tar 5kr förutom frakten förstpr jag inte dock.

Och visst 80kr om det är totalsumman är ju gångbar, men för mig skulle det inte fungera.

Jag köper väl kanske inte för att sälja utan ofta är det serier som jag helt enkelt inte hittar utom i USA och därför köper, och det behöver inte ens vara nåt väldigt billigt utan helt enkelt helt skäliga pengar.

Det gör att jag ogillar avgiften, jag sitter inte och köper allt billigt man kan tänka sig från kKna så jag borde inte heller drabbas av mer än isf tull anser jag.

Så nu avstår jag att köpa, jag löste dock ut det jag beställt och inte som en hel del folk som köpt kinagrejor och sen inte löste ut paketen, jag menar vusst surt med extra avgift men har man beställt nåt så får man ju stå för saken tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

Agentum skrev:Ok så ett företag kan inte sända en gåva till en privatperson?

Exakt, jag har fått gåvor från företag och då blir det en avgift.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av burnout »

AndreasEriksson skrev:
Agentum skrev:Ok så ett företag kan inte sända en gåva till en privatperson?

Exakt, jag har fått gåvor från företag och då blir det en avgift.


Men hur blir det om det sänds till en person (släkting/kompis) i ett annat EU-land och han skickar det? Eller äts tull/avgifter upp av det nya portot? Post nord tar väl inte ut transportavgift från EU-land eller?
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av zlv »

Nej, inga extra avgifter inom EU, så du slipper betala de 75kr i avgift samt moms. Endast det nya portot till Sverige + ev avgifter i släkting/kompis land...

Inget nytt trick då t.ex. många Kina-shopparna nu mera skickar ifrån lager inom EU för att också komma runt avgiften.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Patrik A »

burnout skrev:
Men hur blir det om det sänds till en person (släkting/kompis) i ett annat EU-land och han skickar det? Eller äts tull/avgifter upp av det nya portot? Post nord tar väl inte ut transportavgift från EU-land eller?



Eftersom de flesta Kina-relaterade är av låg vikt, tänk typ lösnaglar, smink eller små klistermärken så blir det oftast billigare att få vägen genom ett annat EU-land.

För PostNords del så är det faktiskt en vinst för dem, då EU-landet kommer betala för portot = PostNord får betalt för att hantera försändelsen samt att man inte behöver driva in övriga avgifter som man själv inte får någon del utav.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Jag är tvungen att gnälla lite igen och har faktiskt en fråga:
En vän skickade mig en julklapp från New York den 6 november. Vi undrade länge var den hade blivit av, men sökningar på försändelse-id gav inga resultat (In transit står det på USP sida, på PostNords sida finns ingen info alls). Fredag 28 december kom en avi från PostNord (daterad 21 dec) om att tullen behöver ett värde för att kunna dela ut paketet. Värdet skulle UTTRYCKLIGEN skickas in via E-POST och inkommer ingen info skickas det tillbaks till USA den 4 JANUARI (!!!)

Därmed är jag förbluffad över följande:
* Avin ankom 7 dagar innan paketet skickas tillbaks till USA, med lör+sön+nyårsafton+nyårsdagen inräknade. Hade jag varit bortrest över nyår hade jag troligen inte haft en chans att ens veta att avin skickats till mig. Bara det är så INKOMPETENT att jag knappt vet vad jag ska säga.

* ÄNNU VÄRRE: Värdet ska UTTRYCKLIGEN meddelas via E-POST. Men tänk:
INGENSTANS PÅ HELA AVIN ANGES EN ENDA E-POST-ADRESS!!! ELLER ENS ETT TELEFON-NUMMER!!!

* DESSUTOM: En sökning på försändelse-id på PostNords hemsida (PostNord står som avsändare) ger fortfarande INGET RESULTAT ALLS!!!

Fråga: Jag hittade en adress på Tullverkets hemsida som eventuellt är den jag ska maila till, men vet någon mer säkert vilken adress jag ska skriva till?
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av KRax »

Har hänt mig ett par gånger, men då har jag fått en hel A4 med mejladressen skriven någonstans på den övre halvan. Har du bara fått den nedre delen? I så fall kanske någon rookie har rivit av avin och skickat den till dig. Hursom, har inte tyvärr inte kvar någon adress, men postnords kundservice brukar kunna hjälpa en rätt bra om man ringer, t. ex. skjuta upp returdatum:

https://www.postnord.se/kontakta-oss
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av satori »

Osäker vad du menar med värde men jag har fått ett paket skickat från Japan nyligen som också är en present. Momsen och tullen på den skulle betalas på https://moms.postnord.se
Du kan gå in där skriva paketets ID och ditt postnummer så visar den hur du ska betala. Kan påpeka dock att det är två veckor sedan jag betalade för mitt paket och den har fortfarande inte dykt upp.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag mailade till utrikesbrev.arlanda(a)postnord.com när jag skulle inkomma med värde på ett paket.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av germund »

Detta är en hel A4-avi men fälten för e-post och telefonnummer är tomma. (Dessutom är både för- och efternamn felstavade på avin, vilket de inte är på själva paketet, så hanteringen tycks ha gått fort.) Katalogen är skickad som 1:a-klassbrev så det lär inte gå att söka efter paketet i svenska systemet, men eftersom där inte ligger något kvitto måste tullen veta värdet innan de kan förtulla den. Alltså kan jag inte betala in något än. Jaja, jag är bara glad att jag var hemma och hinner dra i detta innan paketet returneras. Men jag är sur - trassel med PostNord har garanterat kostat mig motsvarande 3-4 arbetsdagar bara under hösten.

Tack Andreas!!! Jag testar den emailadressen! Jag vill ju ha min katalog från den stora EC-utställningen i New York!
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Sandblaster »

Enligt Tullverket så är det defintivt utrikesbrev.arlanda@postnord.com som gäller men lycka till med att få svar från PostNord...
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Postnord vill tulla.

Inlägg av Agentum »

Ja tullbrev har jag med fått, jag kopierade fakturan då och skickade.

Men det kan ju inte du göra, det är en julklapp, varför förstår de inte det?

Dvs någon privatperson i USA vill ge dig en present, mao skicka paketet till dig, du vet inget värde eller har Pistnirds chefer prislappar på sina paket de ger bort?

Nu börjar de bli oskäligt omständiga med allt tycker jag och verkar helt omedvetna att de är mycket illa omtyckta pga det.

Världen är mindre idag än när cheferna där var unga, folk har vänner pver hela världen och det är dags att följa med i tiden.

pistnord är knappast konkursmässigt, men mycket vill ha mer vid minsta möjlighet att klämma åt nån.
De ljög ju om att allt skulle gå till nybygge av sorteringsterminal, saken är att kinabeställarna struntar i att lösa ut det de beställt när de fick påslag på sina paket så nu får vi andra stå för kostnaderna.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar