Aquaman , recension

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Aquaman , recension

Inlägg av super85 »

Aquaman
Regi:James Wan Manus: Will Beal,David Johnson McGoldrick, Geoff Johns.

I rollerna: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson,Willem Dafoe,Nicole Kidman

Aquamans handling går ut på att "halvblodet" eller "blandrasen" Arthur Curry "tvingas" acceptera sitt öde som kungen av Atlantis, och leda sitt folk, stoppa ett krig och vara en "brygga" mellan havsfolket och de som bor på ytan. En man som är hälften människa, och hälften..ja atlantean. Även om folk lite elakt kallar honom för "Fishboy" i filmen.

Detta är ett klassiskt äventyr gjort med enorma resurser där handlingen är väldigt enkel. om det börjar bli tråkigt, så slänger man in en häftig actionscen. Och detta är egentligen inte kritik. Detta är menad att vara stor underhållning. Och det fungerar utmärkt som det.

"Aquaman" var länge något av ett skämt inom populärkulturen. Kanske för att den enda vesionen folk kände till var den rätt kassa i animerade "Super Friends". För att vara ärlig så var de flesta karaktärer rätt kassa i den serien.

Jason Momoa som spelar Aquaman har en naturlig charm, han är liksom som en elak mc-knutte, som innerst inne inte är elak, utan snäll och skitrolig. Det är en snubbe man vill gärna ta en öl eller femton med.
Momoa som spelade karaktären första gången redan i "Batman V Superman" i en liten cameo, spelar nu karaktären för tredje gången , och det är här som han är överlägset bäst. Han fungerade rätt bra i "Justice League", men jag var inte säker hur den karaktären skulle bära en hel film. Han gör det galant. Nu är inte manuset skrivet i närheten av lika bra som t ex de scener som säg Christian Bale hade som Bruce Wayne, eller sånt material som Hugh Jackman hade i "Logan" eller varför inte Chris Evans i sina Captain America filmer. Men Momoa får det att funka, den här blandningen av 90-tals Aquman (Peter Davids run,och hur han såg ut i JLA under Morrisons run) och Mc-snubbe som fungerar med sin "rough charm".

Patrick Wilson som spelar halvbrodern King Orm är helt perfekt för rollen. På något sätt är det här en sådan film där alla skådespelare vet att de är med i en gigantisk action/fantasy rulle och det är menat att det ska vara stort och bombastiskt. Wilson (som är en veteran i DC Comics filmer också) han levererar sina repliker som en äkta DC Comics skurk, och visst det blir lite brett och gränsfall till överspel, men det är underhållande.

Nicole Kidman spelar Arthur Currys mor, Atlanta, och hon är stora överraskningen i filmen. Både så fungerar hon som en tuff actionhjältinna, samtidigt som jag totalt köper och gillar scenerna som handlar om henne och Aquamans far , Tom Curry (en felfri Temuera Wilson),scenerna mellan dem är de som är nästan de enda i filmen som är någorlunda "lugna".

Den andra stora kvinnliga rollen görs av Amber Heard som spelar Mera. Heard ser exakt ut som Mera gör i moderna serietidningar, hon ser ut som hon skulle kunnat ha hoppa ur en Ivan Reis tecknad serietidning. Sen är hon bra i rollen. Jag har aldrig sett något med henne som jag tidigare ens registrerat (kanske borde jag titta nogrannare) men hon får många scener att fungera, och hon har bra kemi med Momoa, vilket får scenerna mellan de två att fungera.

Resten av rollerna är mer än godkända, alla gör det som behövs, T ex Willem Dafoe som Aquamans mentor Vulko, Dolph Lundgren som Kung Nereus och givetvis även Yahya Abdul-Manteen som kommande storskurken "Black Manta".

James Wan (Saw, Fast and The Furious 7) regisserar detta med fullt ös. Wan använder sig av ungefär allt galet och kreativt från den här sidan av DCs Universum. Han går all in. Det finns inga försök med att basera detta på något realistiskt. Allt från olika sjömonster, till hajar med hjälmar som ryter (under vatten) till Krabb-krigare och gigantiska sjöhästar finns här. Och Aquamans dräkt är en exakt kopia av det han har på sig i serierna. Utan ett försök att tona ner något med den. Likaså med "Ocean Master" och "Black Manta", ja, Black Mantas hjälm är precis lika gigantisk här som i serierna.

Som nämnt, Wan har haft enorma resurser, och han och hans team har skapat ett Atlantis, och en hel värld under havs ytan som är närmast magisk. Svårt att jämföra, tänk kanske lite Blade Runner, nya versionen av Tron och det galnaste från DCs universum. Under vatten givetvis.

Han använder sig också av många väldigt annorlunda och lite "galna" vinklar som gör att många actionscener känns betydligt mer än vad man är van vid.

Credd skall ges till Rupert Gregson-Williams som gjort musiken till filmen. Musiken är liksom i gång hela tiden, och är en perfekt bland av modern "Hans Zimmer inspirerad" filmmusik och lite mer klassiskt. Gregson-Williams musik till "Wonder Woman" var bra, men jag tror nog att jag gillar musiken i Aquaman mer.

Som så ofta med de här stora filmerna så är de grejerna man kan anmärka på sådant som finns i manus-stadiet. T ex en scen tidigt i filmen , en fight inne i en ubåt (en scen som annars känns som en skön flashback till 80/90 tals action) där Aquaman gör något som orsakar vrede hos blivande "Black Manta" . Hela den scenen, det liksom rättfärdigar skurkens aggression mot hjälten, även om hjälten också har en poäng. Man hade nästan lust att fråga hjälten där "du bor i DCs universum, du vet att du just skapade en ny superskurk?" i en sämre regisserad film så skulle den här missen, och några andra i manuset skapa mer oreda

Kortfattat är det underhållning på just den nivå en Aquaman-film skall vara. Detta är ett gammaldags bioäventyr gjord med modern teknik. Jag gillar hur man valde att visa alla de här mest överdrivna och serietidningsaktiga grejerna från Aqumans hörn av DCs universum. Samtidigt tror jag att både fansen och folket hos DC Comics är väldigt nöjda med slutresultatet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Agentum »

Jag vill bar skriva tack för recensionen, folk läser men ibland ser det dött ut bar för att ingen svarat nåt.

Jag tycker inget vidare om den supercoole film Aquaman som hoppar från Batmans mc eller vad det nu är in i strid osv, med långt hår o krigarlook.

Jag vet att han är svår att göra, men här underskattar de folks förmåga imo, hellre än att ge honom det han varit i serieväg förr så väljer man superballvägen.

Jag ar ledsnat på de här filmerna särskilt sen suicide squad som var så simpel att man höll på att förgås att se eländet, jag menar jises det finns mycket at ta va för att göra en film intressant mer än bar på hur skådisarna ser ut.
Jag menar vissa seriebaserade filmer har ju fångat just vad som det handlar om, ok att de ofta varit serier utanför DCU tex.

Jag är helt enkelt trött på tramset, kanske därför jag helre förljer tv serierna som jag inte på nåt sätt m,enar är perfekta men ofta bar mycket intressantare än det skit hollywood vräkt ur sig inom området.

Nu har jag inte sett den här filmen, just för att jag alltid tänker "fan jag orkar inte med mer skit som visar superhjältar".

Borde jag se den?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Coppas »

Man kan ju inte råda någon vad gäller tyckande, men oftast blir det ju lättare att tycka till i en viss sak om man själv sett eller gjort saken ifråga. Jag har nu inte själv sett aktuell film ifråga så jag kan inte uttala mig om den på så vis. Däremot är en allmän betraktelse att man nog inte får förutsätta för mycket. Man måste ju ofta hålla isär förlagor som böcker och seriealbum mm. från filmversionerna. Det är tyvärr inte sällan som en film numera ofta bara har namnet gemensamt med eventuell förlaga. Sannolikt för att en film mera handlar om att sälja in något till de breda skarorna... och i vissa lägen (om man får vara lite elak) då gärna till de som inte har så mycket till övers för att läsa.

Själv är jag t.ex. mycket förtjust i böcker av Tolkien, Alistair MacLean, Clive Cussler för att nämna några få. Däremot har jag förlikat mig med att filmatiseringarna (som måste vara både kommersiellt gångbara och PK enligt dagens mått) sällan går att jämföra med böckerna. Själv har jag valt att acceptera denna typ av filmer, och se dem som vilken dussinactionrulle som helst, och utan direkt koppling till originalet... då behöver jag inte bli besviken i det långa loppet. I en förlängning brukar det dock vara böckerna, serierna mm. som överlever medan filmerna åldras sämre och då ofta självdör.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Agentum »

Det är sant, inställningen man har före är nog viktig, inte höga förväntrningar på saker man verkligen tycker om i serie eller bokform.

Det är väl mest det att jag börjar tycka nästan varenda superhjältefilm är kass, särskilt i fråga om plotten, men jag förstår att de ju bara har några timmar på sig med.

I Serieversion skulle man knappt orka läsa eländet så att säga, det finns så mycket bra att ta av och de bästa är de som just använt sig av det bästa möjligen i viss modifikation för tiden osv.

Det här med coola effekter mm har jag ledsnat på, det ger inget extra längre i sig själva som de en gång i tiden gjorde.

Men ska tilläggas jag har inte många moderna filmer jag har lust att se om igen jämfört med klassiker, det är som att Hollywood särskilt för mig blivit bar sämre och sämre i vad de ger.

Kass story och halvdana skådisar döljs med effekter, eller iaf så får skådisarna inga möjligheter att lämna några bestående intryck.

Dock är det väl barnvänligt som är grejen, så det ska alltid vara barn med som är helt fantastiska omedelbart, sånt säljer ju i bokform med så det måste omedelbart göras filmer av, och det vekar ju funka i form av vad de spelar in.

Men vem vill se eländet om 15 år?
Böckerna i sig själva är klart övervärderade snabbproduktioner som "slår", sen är det nästa grej som slår osv.

OK ingen tvingar en se eländet givet, men jag tycker superhjältar börjar bli repetativt och ointressant på duken tyvärr.

Wonder woman tyckte jag var ok, men varför WW1 tid? en sån där dum grej där de tror de är bättre än de som skrivit hennes serier så lång tid, och NEJ det är de inte.

JLA hade man ju förväntningar på,m men det gick om intet, sägs iofs att det hela saboterades i princip, det bästa där är ju att haft en rad filmer där de bygde på lite, typ en om året lite som gamla X-men var.

OBS enbart diskusion, inte arg alls [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Aquaman , recension

Inlägg av super85 »

Kul att någon uppskattar att man skriver något [:)] . Jag uppskattar att du läser det Agentum.

Det med Wonder Woman har vi ju diskuterat innan. Jag tycker inte att den ändringen var konstig alls. Om Warner Brothers och DC hade gjort en Wonder Woman film (modern film, ej gamla tv-serier) tidigare, vilket de borde ha gjort, så hade det säkert utspelat sig under andra världskriget. Marvel gjorde "Captain America" några år innan som utspelade sig under andra världskriget. Därför ville filmbolaget säkert ändra det. Det stör mig inte alls, speciellt eftersom det görs oftare filmer med WWII i bakgrunden än WWII. Den ändringen ändrar inte karaktären Wonder Woman alls. Wonder Woman var en bra superhjältefilm. Jag är glad att det var en framgång och att de spelar in en uppföljare.

Sen förstår jag om man har problem med castingen med Jason Momoa. Jag själv tycker att karln är charmig som fasiken, och i hans tidigare små inhopp i Batman VS Superman och Justice League så har han inte varit med speciellt mycket. Hela grejen de gör med honom är att han inte är någon kung/ledare än... han bor på erm "fastlandet". Sådana här resor karaktärer gör för att sen bli den "de är menade att vara". Den Aquaman jag läste på 90-talet i Justice League hade långt hår och var oftast utan tröja eller hade någon silver-rustning på. Sen saknade han en hand också.

TV-Serierna är blandade. Vissa är bra, vissa vet inte ens själva vad de vill vara, och vissa av dem görs säkert med fina intentioner. T ex gillar jag "Daredevil" och "Punisher" på Netflix. av de serierna som baseras på DCs karaktärer så tycker jag att de borde hålla sig til att göra mindre storys som handlar om just seriens huvudkaraktär. Jag tycker det är tröttsamt att alla hjältar har ett helt team. Och sen försöker de göra "filmer" och då syns verkligen de begränsningar de har. Som den senaste crossovern med DCs tv serier. En jäkla massa hoppande mellan olika universum (alla filmade i samma regniga del av Kanada) och något försök att göra en stor maffig långiflm fast det funkar ju inte för man inte har pengar för det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Agentum »

Jag har inte sett den där crossovern ännu.

Att de blir team beror på att det måste bedrivas som en såpopera, för att hålla intresset upp så har man olika karaktärer med olika problem, dock kan jag sträcka mig till at det i Flash tex är fånigt att han den som först var skurk och nu är nån detektiv med fransk brytning är dåligt, jag ser det som ointressant hur han kan spela olika versioenr av sig själv.

Eftersom han ju inte lämnat serien så var just den äkta varianten han skulle varit från början, vilket han ju även var ett tag.

Att et barn till Barry kommit tillbaka som en speedforce person med käns imo betungande och det är dags att låta folk dö imo.

När det gäller The Punisher så betecknar jag det som den svagaste av nog all de Netflix tv serierna som gjorts, jag har då aldrig sett så mycket ointressant på en gång när det gäller en figur som i Daredevil var mycket lyckad.

Jag ogillar i vilket fall Wonder woman WW1, för det fanns absolut ingen anledning till ändringen, det är inte döden för filmen då jag ändå gillade den men jag hade föredragit att det just varit ww2 som det alltid varit i serien.

Det kan säkert kvitta i en ev. 2a film.

Suicide Squad var imo skrattretande kass, allt är inte tat lyckas välja ut vem som ska spela Harley, vad sägs om att i öht ha en plot som håller?
Ärligt varför inte tom använda den roliga Harley i likhet med Deadpool, få kvinnor får var roliga och här har man sett till att hon ska var sexig i första hand om än vansinnig.

Sant är dock att samtida Suicide Squad var just så kass medans hennes egna serie inte hade ett skit med den att göra tragiskt nog.

En tråkig sak var Defenders, som jag ser som obegriplig, visst vissa sakewr är bra men i mycket är det ju om DD själv, han är den coolaste och den som tar det mesta på sig öht.

Jag anser att det var en flopp och att de i stället kunde gjort Heroes for Hires, som vanligt var serierna gav oss, men jag antar tat det handlar om hur mycket pengar det finns att spela in för.

Fick jag bestämam fick v serierna mer, många av filmerna är tyvärr inget vidare längre främst pga hur de är upplagda, lite som att säg man måste ha 24 sidor story avslutat, dra på med vad i helvete ni kan teckna men mer får ni inte, så är det nu.

Rädslan för att inte sälja ut är så stor att de förstör filmerna.

Bättre bygg dem på varandra och på en plot inte på häftiga effekter.

Jag inser att det jag säger är hoplöst så länge de kan sepla in vinster utan nån vettig handling, saken är att det handlar om vad vanligt folk tänker ch inte vad männuskor som jag tänker som läst sånna här serier mycket och ser att de ännyu idag aldrig i helvete ligger på en sån låg nivå.

Trots allt serier innebär att så långt tecknaren klar teckna saker så mycket är effekterna, så mycket författaren är så långt är berättelsen.

Det är väl inte lalt för obegripligt tat många superhjältefilmer skrattas åt, de är för pg13 och amerikanska barn som skriker över balal effekter främst, sån var jag väl väl själv när jag såg Jedins Återkomst tex i den åldern.

Nu blev de filmerna dock klassiker, de här? nej knappast.

Men jag vet tat superhjältar kan vara klassiker men ingen vågar satsa på det, eller så har vi de som minsan kan skriva bättre själva eller tom blir saboterade.

För nu var dte ett tag sen nåt stilmässgt bra gjordes.

Åter igen får jag sluta med att ingen ilska finns :D utan bara en diskussion.

Jag kan ha kul åt DC Legends fast det är fiaskomässigt när de besöker olika tidsepoker, men de har ibland kul skojiga repliker mellan olika medlemmar, på senaste har ju tex Constantine varit med, jag ogillade ju att de helt blev av med Rip som väl ändå är den DCU använt för sånt här.

Iaf har ju Constantine nu liksom sin amerikanska variant visats fram som bisexuell, serien har redan en en påhittad figur som är kvinlig bisexuell sen tidigare.
Jag tycker han är rät person att spela figuren men är tyvärr tvungen att spela rollen för hårt så det käns överdrivet helt, vi som läst Hellblazer vet ju att Constantin håller läget så länge ingen kan avslöja honom, egentligen är figuren en fantastisk källa för annat än den den använts för.

IMO var de sämsta tradsen skrivna av de amerikanska författarna.

Saken är att de lätt kunde bygag en Dark Justice Leage ala Pat Mills på bla honom, som kunde bli bättre än va de gör nu om de fick några spänn iaf, jag var starkt kritisk till den serien men den funkade så länge Pat Mills var bakom den.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Aquaman , recension

Inlägg av super85 »

Tycker anledningen att det blir team är för att manusförfattarna tycker att skriva hemliga identiteter är barnsligt. Därför ska alla karaktärer veta varandras hemligheter.

Tycker "Punisher" var bättre än "Defenders" "Jessica Jones" "Luke Cake" och även Iron Fist. Även om Iron Fist blev bättre under sin andra säsong. Nu ska ja det mesta av Netflix-Marvel läggas ner så det blir mindre grejer att följa.

Jag förstår varför du ogillar WW1/WW2 ändringen i Wonder Woman, men anledningen är ju den jag gav. Man ändrade det eftersom deras konkurrent hade gjort en film i samma "setting" lite tidigare.

Nu var ju Margot Robbie rolig och galen i "Suicide Squad". Sexig har den karaktären alltid varit. Och hon ska ju användas ju som "DCs Deadpool" i kommande filmer. T ex i "Birds of Prey" som kommer om något år.

Sen vet jag inte om superhjältefilmer skrattas åt sådär speciellt mycket. dåliga filmer skrattas åt. T ex Sam Raimis Spider-Man filmer och Christopher Nolans "Dark Knight" klassas som moderna klassiker och brukar vara med i böcker som "1000 filmer att se innan du dör" osv diverse listor. "Logan" blev nominerad för bästa manus på Oscars-galan häromåret.


Varje karaktär ska inte göras som någon tok-seriös Watchmen variant. Om man ser Aquaman så ska en sådan film innehålla en kille i orange/guldfärgad tröja, gärna att han pratar med valar och andra fiskar och att han sparkar röv i helt orealistiska världar på havsbotten. När det gäller populäriteten så är ju superhjältefilmer oftast mer populära utanför USA än i hemlandet. T ex Aquaman slår rekord i Asien.

Jag antar att med "amerikanska Constantine" så menar du serier skrivna av amerikanska författare? eftersom serietidningsversionen har ju alltid varit britt. Det där med hans bisexualitet är ju en grej från ett gammalt Hellblazer nummer från 1992. Har för mig att den var skriven av någon av britterna men jag har inte tillräckligt bra Google-förmåga idag och jag orkar inte rota i gamla tidningslådor här hemma ;). Att det visas så som det gör på "Legends" är ju mycket trams och skämt. Så det mesta visas på ett humoristiskt sätt. Jag gillar att de behållt Matt Ryan som John Constantine efter att hans egna serie laddes ner, han är väldigt rolig i "Legends". Jag önskar att han får spela karaktären också i något mer seriöst projekt i framtiden.

Jag är inte arg för fem öre heller :). Kul bara att folk skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:Jag antar att med "amerikanska Constantine" så menar du serier skrivna av amerikanska författare? eftersom serietidningsversionen har ju alltid varit britt. Det där med hans bisexualitet är ju en grej från ett gammalt Hellblazer nummer från 1992. Har för mig att den var skriven av någon av britterna men jag har inte tillräckligt bra Google-förmåga idag och jag orkar inte rota i gamla tidningslådor här hemma ;).

Jo, det var väl en uppgift från någon gammal tidning som jag tror aldrig samlades i trade, så den föll nästan i glömska innan den återupptogs, har jag för mig. Det verkar inte vara någon serie som folk lägger direkt stor vikt vid, överlag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Agentum »

Jag mins att jag läst den iaf, och att det var aktuellt just då bara och inte senare.

Nu kan det ju var skitsamma, ibland drar de Constantin lite väl fort bara, de vill presentera figuren, och få med allt möjligt.

Jag tycker han skulle fått en del från sin långa serieutgivning, trots allt är han i serierna inte den "magiker" han är i Legends.

Nåja synd att hans egna serie inte funkade.

Ok vad i Netflix Marvel ska bort då? Cage kan jag tänka mig? Defenders var för spretigt imo, en del roliga förvecklingar mellan olika figurer men inte mer.

Jag hade som sagt hellre sett Heroes of Hire.

Punisher var omöjlig att se klar, det var inte vad jag ville se från figuren alls, men billigare att spela in såklart.

En del saker är ju lyckade som jag säger men förstörs av kassa storylines.
Att de skulle spela in filmer som jag gillar väntar jag mig inte [:o)]
Men jag känner att jag har rätt att klaga bara.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Aquaman , recension

Inlägg av super85 »

Man har lagt ner Daredevil,Iron Fist,Luke Cage och Defenders på Netflix.

Punisher Säsong 2 och Säsong av Jessica Jones har spelats in, det är oklart om det blir något mer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aquaman , recension

Inlägg av Agentum »

Ok ändå hör jag många som sett de bästa av dessa och dessa ör inte superhjältefans.

Trist med DD, den var imo bäst.

Däremot kan de ju sluta att göra hela serien o lägga ut direkt och gå på vanlig veckosändning via andra tv stationer som DC gör.
Jag menar det är ju klart Den där Shieldbaserade serien som veckosänds som är sämst.

Har den flest tittare så var Netflix i sig misstaget inte serierna över lag.

Att Marvel inte skulle kontra DC alls käns otroligt, men vem vet.
DC hade ju förr ständigt bäst animerade superserier och Marvel var inte i närheten ens.

Mycket pengar liggger ändå i mediumet, tv serier är stort idag, men ok kvaliteten motsvarar inte kvaliteten på innehållet i längden det är då fullt klart iaf [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Aquaman , recension

Inlägg av larsa66 »

Jag såg filmen idag och jag gillade den. Den här gången valde jag att inte läsa recensioner eller se trailers i förväg för att inte förstöra. Det var nog bra tänker jag i efterhand. Filmen var förutsägbar ändå. Men ibland gör det inget.

super85 skrev att det var bra musik, det är sant. Ljudet var fantastiskt. undervattenskänslan fanns där.

När det gäller storyn tyckte min dotter tyckte att det var "sagan-om-ringen" light, jag skulle vilja säga att det var ett hopkok av Blixt Gordon och kung Arthur. Men jag har inte läst serien och har inga referenser till den.

Tack för en bra recension och diskussionen om och omkring den, och om ni vill tipsa om bra serier om aquaman är jag öppen.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Aquaman , recension

Inlägg av super85 »

Kul att du gillade den Larsa! både filmen och att jag skrev om den :).

Jag skulle inte säga light, däremot förstår jag "Sagan om Ringen" referensen, krigsscenerna är ju rätt likt Sagan om ringen, fast i och under havet :). Jo, väldigt mycket Kung Arthur över filmen, inklusive karaktärens namn :).

Om man gillar filmens version av Aquaman, så skulle jag säga att mycket som gjordes på mitten av 90-talet är bra. Det är bra serier skulle jag säga, men den har klart den känslan som superhjälteserier hade på den tiden. Peter Davids Aquaman är ju på många sätt mallen som används i filmen. Det mesta finns nog i TPB från DC. Av de mer moderna serierna så gillar jag det Geoff Johns gjorde med Ivan Reis och andra duktiga tecknare några år sedan. Om man gillar äldre klassiker så finns det mycket charmigt i "Brave&Bold" still som är tecknat av Jim Aparo. I samma veva på 90-talet som Peter David skrev karaktären, så skrev ju Grant Morrison Aquaman i JLA, och jag tycker han skrev Arthur Curry väldigt bra.
Skriv svar