Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Enligt Alvglans Seriekatalog är i alla fall Strobl-serien i specialtidningen från 1962 från KA&Co nr 8 1960.
Ja, där är en serie, Paper Route Panic, av Strobl men även sidor med text om hur bra det är annonsera i just kalle Anka & C:o. Jag får försöka hitta scansen vi har på tidningen och uppdatera inducks.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

mikael22 skrev:Tillagt i objektsbeskrivningen 1 maj 13:20
OBS OBS OBS! Jag har fått information om att omslaget inte hör ihop med serierna. Jag kommer ev. försöka avsluta auktionen och lägga upp den igen, enbart som omslag eller med rätt innehåll om jag mot förmodan hittar det. Avvakta gärna med nya bud. Jag ber om ursäkt för detta.

Tillagt i objektsbeskrivningen 24 apr 15:59
Det finns fler fotografier på tidningen från olika vinklar. Jag mailar över dom på begäran.

Så det verkar nu bekräftat(?) att det rör sig om ett hemmabygge, men att säljaren handlat i god tro...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

De gamla tryckplåtarna i metall kunde ju utomlands ges bort efter användning till nån besökande unge eller nåt.

Sen blev de i plast och de var skit efter användningen nästan vid första användningen med.

I Sverige har jag ingen aning, men varför kunde; nte reklamtryckplåtar ha överlevt på nåt sätt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
mikael22 skrev:Tillagt i objektsbeskrivningen 1 maj 13:20
OBS OBS OBS! Jag har fått information om att omslaget inte hör ihop med serierna. Jag kommer ev. försöka avsluta auktionen och lägga upp den igen, enbart som omslag eller med rätt innehåll om jag mot förmodan hittar det. Avvakta gärna med nya bud. Jag ber om ursäkt för detta.

Tillagt i objektsbeskrivningen 24 apr 15:59
Det finns fler fotografier på tidningen från olika vinklar. Jag mailar över dom på begäran.

Så det verkar nu bekräftat(?) att det rör sig om ett hemmabygge, men att säljaren handlat i god tro...


Nu vet jag inte vem som har gett honom denna information, om det är så att han läser i den här tråden och utgår från informationen här, så är det för tidigt att börja prata om bekräftelse. Denna tidning skulle behöva granskas på plats.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

Vissa tycks ändå vara övertygade om att det är en riktig raritet.
Två tunga namn inom seriesamlarvärlden har lagt ganska höga bud (dock ett par timmar innan tillägget från säljaren publicerades, så de kanske ändrar sig), men även efter det så är den nu uppe i 11k. [:0]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Vissa tycks ändå vara övertygade om att det är en riktig raritet.
Två tunga namn inom seriesamlarvärlden har lagt ganska höga bud (dock ett par timmar innan tillägget från säljaren publicerades, så de kanske ändrar sig), men även efter det så är den nu uppe i 11k. [:0]

Eller att den är värd så mycket enbart för omslaget (…?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

Kanske blir en sån där klassisk bastard där dyter omslaget på en med sämre men bra inlaga, Sverige tycks ju vara lite vilda västern och det hålls inte hårt i skickgraderingar eller särskilt mycket från sk handlare här.
Den här har de alltså fifflat dit ett reklamtryck som omslag på alltså?

Det graderas av dem själva, och när de köpt nåt ökar graderingen haha.

Tja vill de betala de där pengarna för reklamomslag så kan ingen hindra dem, det är ju inget skojeri vad jag uppfattat av er.

Bra stålar för nåt sånt som iofs säkert är ovanligt då folk slänger reklam, dock inget urgamalt i sig, man får pnska säljaren lycka till bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Rufus »

Jag tror fortfarande att tidningen kanske kan vara korrekt. Har någon varit hos säljaren och granskat tidningen eller har han haft den med sig till någon expert? Jag tror att granskaren har utgått ifrån de foton som säljaren skickar ut på begäran och på dessa dåliga små foton ser man inte mycket. Jag tycker t.ex att det inte går att säkerställa om häftningen har blivit utbytt eller är tillkommen senare. Eller om det framgår i omslagsarket att "MiLA-numret" innehåller en inlaga med serier eller om den bara är på fyra sidor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

Bjuder man 11 tusen vill man ha suveräna bilder får jag anta?

Eller spekulerar folk så vilt?

Jag menar gpr den för imo massa pengar är det ju inte säljarens fel utan vinnaren får lätta på lädret bara.

Man ser väl för fasen över saker först?
Men som jag skrivit tidigare den svenska marknader med sk storsäljare kan vara ytterst mörklig.

Räcker väl att nämna alla KA om det var från 48 utom nr1 med bild på alla i mylar lite kortspelsudragna, mörkligt var bara förnamnet.
Varför använda Tradera om de nu vet vad det är?, det är ju pengar i onödan, ingen skulle ju presentera nåt sånt så dåligt.

Har de för mycket pengar, eller så lite tid så den nämnda auktionen orkar man knappt skriva nåt på?

Det kan iofs varit en blänkare tror den sk storsäljaren tog ned auktionen innan nån bjudit, så ok det är ju ett reklmattrick faktiskt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Nu har tydligen annonsen precis startats om och handlar bara om själva Mila-omslaget, med bättre bilder.

https://www.tradera.com/item/341522/348 ... cykellott-
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

Ok intresant hur det blev så, men de bör väl betala ännu mer nu då antar jag.

Fasen att man inte har lite knepiga KA omslag drällandes.

Kunde behöva en 11-12k nu

Personligen, varför ett reklamomslag så dyrt, vem samlar på sånt? Och för de pengarna, kan det finnas en hemlig skattkarta i den som leder till nån spn dör BRks eller Rosa sjatt som ör enorm men som slutändan fullständigt förintas.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Nu har tydligen annonsen precis startats om och handlar bara om själva Mila-omslaget, med bättre bilder.

https://www.tradera.com/item/341522/348 ... cykellott-


Ja, betydligt bättre bilder nu och nu visade det sig att den inte ens var häftad. Den där Kalle Anka & Co-tidningen från 1960 utan omslag låg tydligen löst inne i "MILA-omslaget". Säljaren skriver att det med största sannolikhet är cykellottsbilagan till Kalle Anka & Co nr 24 1964. Ja, kanske det. Men flera konstigheter kvarstår i så fall dock. Varför står det "Gruppkorsband" längst ner till vänster på omslaget om det är en bilaga i KA&co-tidningen? Och varför står det "MILA-nummer" på omslaget? Monarks Internationella Lotteri med Ankor? [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Men flera konstigheter kvarstår i så fall dock. Varför står det "Gruppkorsband" längst ner till vänster på omslaget om det är en bilaga i KA&co-tidningen? Och varför står det "MILA-nummer" på omslaget? Monarks Internationella Lotteri med Ankor? [:)]


Vad Mila var, bör jag åtminstone ha luskat ut.

Wakuran skrev:Nu bör jag åtminstone ha luskat ut vad Mila var, genom litet Wikipedia-investigerande…

Tydligen någon lantbruksmässa som arrangerades i "Seriestaden" Malmö första gången 1964, och verkar ha haft just en sån där gemen logga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mila_(lantbruksmässa)
https://www.tradera.com/item/270221/338 ... -item-main
http://img.tradera.net/images/439/29850 ... 841f33.jpg


Men Mila verkar ju annars ha varit ganska regionalt, och den där cykeltävlingen borde vara rikstäckande. Osäker på om de där Mila-omslagen gick ut nationellt, eller om cykellotterna distribuerades på något annat sätt utanför Malmö.


Edit. Det går att se här att det är samma logga.

Bild

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

På en bild ser man att omslaget har flera veck längst ner i högerkanten, förekommer det att de fotoshopar bilder? Eller kanske bara utnytjar ett annat ljus, oå de andra märks det ju inte.

Låt karln sälja den, vill storhandlarna tävla och köpa, låt dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:På en bild ser man att omslaget har flera veck längst ner i högerkanten, förekommer det att de fotoshopar bilder? Eller kanske bara utnytjar ett annat ljus, oå de andra märks det ju inte.

Det är nog mest ljuset, och att bilden fotats rakt uppifrån, gissar jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Vad Mila var, bör jag åtminstone ha luskat ut.


Japp, det ser onekligen ut att vara samma logga. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Vi hittade faktiskt ett internt meddelande om MILA-mässan i den inbundna meddelandeliggaren från Hemmets Journal, daterat 12 maj 1964. Där står: Under Mila-utställningen anordnar KA [Kalle Anka] en dockteater DISNEYLAND – i samarbete med Lillebil Rodin. Ca 50 föreställningar planeras. Ett särskilt program i 140.000 ex. för utdelning och lokal postdistribution tryckes och innehåller speciellt prenumerationserbjudande och lottsedel i Kalle Ankas cykellotteri, där 100 pojk- eller flickcyklar kan vinnas. Särtryck av lottsedeln kommer att ges fortsatt numrering och biläggas KA 24, som får reklam härom på försidan. Tio vinstnummer publiceras i vardera KA 25 – 34/64 och lotteriet avslutas den 31/8-64." Det tryckta bladet som ligger på Tradera var alltså inte en bilaga med tidningen utan delades ut på själva mässan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Vi hittade faktiskt ett internt meddelande om MILA-mässan i den inbundna meddelandeliggaren från Hemmets Journal, daterat 12 maj 1964. Där står: Under Mila-utställningen anordnar KA [Kalle Anka] en dockteater DISNEYLAND – i samarbete med Lillebil Rodin. Ca 50 föreställningar planeras. Ett särskilt program i 140.000 ex. för utdelning och lokal postdistribution tryckes och innehåller speciellt prenumerationserbjudande och lottsedel i Kalle Ankas cykellotteri, där 100 pojk- eller flickcyklar kan vinnas. Särtryck av lottsedeln kommer att ges fortsatt numrering och biläggas KA 24, som får reklam härom på försidan. Tio vinstnummer publiceras i vardera KA 25 – 34/64 och lotteriet avslutas den 31/8-64." Det tryckta bladet som ligger på Tradera var alltså inte en bilaga med tidningen utan delades ut på själva mässan.

Eller, det delades inte ut av Posten i Malmö, då? Bra detektivarbete, annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Eller, det delades inte ut av Posten i Malmö, då? Bra detektivarbete, annars...
Jag vet inte mer än du i det fallet, men jag tolkar texten som att bladet både delades ut och gick ut via post lokalt. Tyvärr har vi inte mer info än så här, men att inte många exemplar överlevt känns rätt tydligt - jag har aldrig sett det förut.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

Auktionen är nu avslutad. Den såg länge ut att gå relativt billigt (några hundralappar), men i sista minuten (bokstavligt talat) så klev det in ytterligare en som verkligen ville ha den, och slutpriset blev dryga 5600:-.

https://www.tradera.com/item/341522/349 ... -item-main
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar