Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av lennon »

Grumme skrev:Jag har sett de tre första säsongerna av tv-serien Vikings.

http://www.imdb.com/title/tt2306299/?ref_=fn_al_tt_1

Vikings är en sådan där tv-serie som inte är så bra att man knappt kan bärga sig för att få se vad som händer i nästa avsnitt, men inte heller tillräckligt svag för att man ska sluta titta.
Vikingen Ragnar Lodbrok är övertygad om att det finns nytt land att finna (och plundra) om man reser västerut, istället för att plundra Baltikum som man gjort sedan urminnes tider. Men nya länder innebär möten med nya människor och nya seder, något som inte alltid uppskattas av alla.



***Spoilervarning***



Jag tycker att serien hade vunnit på att våga lite mer när det gäller att omsätta huvudkaraktärer. Som det är nu så verkar några personer kunna bli hur svårt sårade som helst, men ändå återhämta sig förvånansvärt fort, inte minst med tanke på vilken tidsålder de lever i.

Lik förbannat så tänker jag fortsätta med säsong fyra inom kort. Har jag kommit så här långt så... [8]


Visst var den sådär de första säsongerna, men sedan tycker jag att den tar sig. Från säsong tre och framåt blir det bara bättre.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mib »

The Alienist på Netflix. Daniel Brühl bara växer som skådis och har lyckats hålla sig borta från att fastna i ett fack och bara spela samma typ av roller om och om igen.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Savaric »

Agentum skrev:Westworld var bra även om jag undrar lite vsd en andra säsong ska handla om isf?


Det undrar jag fortfarande, även efter gårdagens säsongsavslutning...

Nej, skämt åsido, första säsongen var underbar.
Filosoferande om var gränsen går mellan människa och maskin, AI och ett faktiskt medvetande hör till ett av mina favoritämnen när det görs bra...och det tyckte jag det gjordes i s1.

Andra säsongen...eh...not so much. Det går väl fortfarande att titta på, men den fräscha känslan från s1 var borta.

Och de lär vara godkända för en säsong 3...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jag håller med, jag har sett säsong 2 klart snart, det hela leder ju bara till död och olycka och de desperata figurer man inte gillar är de som ensamma på varsit håll är kvar.

Sen är det väl att,. Vad i fan drivs androiderna med? Om nån skulle bygga nåt som är en kopia på liv och lever genom intag av föda så är det ju liv man bygt, annars måste de ju drivas av el tex? De äter ju inte så mao drivs de av nånting.

Haha jag vet man ska inte fördjupa sig i det, de har ju misslyckats så vitt jag nu vet att ge evigt liv, vilket ju tycks varit den egentliga orsaken till allt med den enorma parken som front.

Det bygger j på en roman ch som gav en tv serie på 70 talet och jag vet inget om dessa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Det bygger j på en roman ch som gav en tv serie på 70 talet och jag vet inget om dessa.

Nej, original manus av Michael "Jurassic Park" Crichton till en film från 1973 som han även regisserade.
Tv-serien är från tidigt 80-tal, på 70-talet kom även en uppföljare till filmen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Jag har sett några bra tv-serier som jag vill tipsa om. En amerikansk och tre engelska. Alla med humor.

The Joe Schmo show (2003). En fejkad dokusåpa från tiden då just dokusåpor var en stor grej. Men den här är något av en parodi på docusoaps typ Paradise Hotel och liknande. Fejkade knäppa grejer och händelser enligt manus med skådespelare, men en av deltagarna är äkta och helt ovetande om detta.

Hippies (1999) BBC-sitcom med bl.a. Sally Phllips (känd i Sverige från tv-serien "Smack the pony") Traditionell brittisk humor med Hippies som tema.

Filthy Rich and Catflap (1987). Kommer ni ihåg "Hemma värst" (The young ones) och "Bottom"? Detta är tv-serien mellan dessa två klassiska tv-serier (som ju är mycket välkända från svensk tv) med Rik Mayall och Adrian Edmondson. Även Nigel Planer (som dock bara var med i "Hemma värst" och ej i Bottom) är med här. Ett måste för alla fans av "Hemma värst" och "Bottom".

Samtliga dessa tre tv-serier kom aldrig på någon svensk tv-kanal, vad jag vet. En stor miss, anser jag.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

I väntan på att den nya säsongen av Bosch skall ha premiär 19/4 har det inte varit någon brist på andra TV-serier att fördriva tiden med. Här är ett antal som jag funnit nöje i att följa:

Igår avslutades 8:e säsongen av BBC:s karibiska variant på Morden i Midsomer, Death In Paradise. Den är fortfarande att klassificera som synnerligen lättspydd underhållning men har ännu förvånansvärt intrikata plottar med variationer på till synes "omöjliga" brott. Nu är det officiellt bekräftat att det blir två ytterligare säsonger, så populära är DI Jim Mooney (Ardal O'Hanlon)och hans personals eskapader hos både de brittiska och internationella tittarna.



Men en om möjligt ännu större succé för BBC har deras humoristiska privatdeckarserie men det omaka paret Frank Hathaway (Mark Benton) och Lu Shakespeare (Jo Joyner) blivit. De löser allehanda knepiga fall i Stratford-on-Avon med omnejd och vänder både ut och in på genrens konventioner (de har till exempel en väldigt snygg sekreterare, men det är en aspirerande ung skådespelare av manligt kön) samtidigt som de slaviskt följer dem. Shakespeare & Hathaway: Private Investigators har nyligen kommit med en andra säsong och skall tydligen vara ett av de mest sedda programmen i BBC:s streamingtjänst. Roligt trams, och ytterst välgjort sådant!



The Kominsky Method (från Chuck Lorre som antagligen vill ha ett inkomstbringande liv efter Big Bang Theory) är definitivt inte en dramakomedi som passar alla (väldigt mycket svärta emellanåt), men jag finner stort nöje i att följa Sandy (Michael Douglas) och Normans (Alan Arkin) gubbgnäll medan de försöker leva ett liv som "medelålders plus" med allt vad detta innebär. Oerhört bra skådespeleri (fattas bara annat med två Oscarsvinnare i huvudrollerna) och ett pärlband av kändisar som antingen spelar sig själva (Jay Leno, Corbin Bernsen, Patti LaBelle) eller gör fina birollsinsatser (Ann Margret, Danny DeVito). Inte helt oväntat har Donald Petrie regisserat flera avsnitt.



Parallellt med allt detta har jag återupptagit tittandet på Helgonet med Roger Moore i titelrollen. Jag började för flera år sen att se den från början, men gav upp då den var väldigt seg och knappast åldrats med värdighet. Men så i januari i år fick jag för mig att jag skulle ta tredje säsongen (1964-65), och si: det här var minsann andra bullar! Här beter sig Roger Moore som jag förväntar mig att han skall göra: Den "älskvärda drygheten" med ett leende i mungipan som antyder att ingenting är riktigt på allvar är här på plats, och att man aldrig behöver aldrig vara orolig i hans trygga sällskap är en självklarhet. Här finns de omtalade inledande monologerna kvar där Helgonet talar direkt till tittarna (dessa försvann i de två sista säsongerna som gjordes i färg), men också en helt annan hårdhet än vad man normalt ser hor Roger Moore. Helgonet tvekar inte att slå de som förtjänar det på käften! Minst ett rejält slagsmål i varje avsnitt är det. En annan sak som slår mig är att detta måste vara den riktiga inspirationskällan för avsnitten i den svenska Helgonet-tidningen, för där var det alltid betydligt tuffare tag än i de två sista säsongerna. Man drar också nytta av att Simon Templar kan dyka upp i vilken miljö som helst och plottarna är allt från rena mysterier till spionhistorier och vådliga äventyr i sydostasiens djungler och Australiens outback. Den som är nyfiken kan börja med att kolla in första avsnittet från fjärde säsongen som är representativt för hur det gick till...



BBC har också passat på att göra TV-serie av de hårdkokta deckare J.K. Rowling skrivit under pseudonymen Robert Galbraith efter att hon avslutat Harry Potter-böckerna. Den heter Strike och handlar om den enbente tidigare militära underrättelseofficeren Cormoran Strike som efter att ha återgått till det civila livet försörjer sig som privatdetektiv med kontor på Denmark Street i West End i London. Han håller sig med en mycket duktig partner/sekreterare som heter Robin Ellacott och blir ständigt inblandad i knepiga fall där personerna har väldigt lustiga namn. Huvudrollerna spelas här av Tom Burke och Holliday Grainger och är kompetent exekverat i väl utnyttjade London-miljöer, men utan det där lilla extra som skulle lyfta serien till de högsta nivåerna. Så fort man hinner skall en fjärde omgång som bygger på Rowlings senaste bok, Lethal White färdigställas och sändas.



På den absolut högsta nivån befinner emellertid den just nu pågående sjätte säsongen av Endeavour, som har kommit fram till året 1969. Efter de hemska händelserna i förra säsongen är nu Cowley-polisen ett minne blott och personalen har fått nya arbetsuppgifter inom den nybildade Thames Valley-polisen istället. Morse är tillbaka i uniform och patrullerar i en "rävlya" på landsbygden medan Fred Thursday degraderats och hamnat under den oerhört jobbige DCI Ronnie Box (som både beter sig och talar som Jack Regan) befäl. Jag hade mina dubier om att Russell Lewis skulle kunna fortsätta med samma höga kvalitet på manus, skådespeleri (Shaun Evans och Roger Allam är lysande) och inte minst scenografi, men jag har inte blivit besviken så här långt. Mycket bättre än så här kan det inte bli! Och de roliga påskäggen förkommer fortfarande på ett sådant plan att man får känna sig riktigt duktig när man hittar dem. Jag hoppas på en fortsättning från ITV!

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Ni känner säkert redan till att SVT reprisvisar 1970-tals deckaren Columbo för fullt. Men jag kan speciellt tipsa om avsnitt 6 där Leonard Nimoy (Spock i Star Trek) gästar. https://www.svtplay.se/video/2308131/co ... start=auto
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Om man gillar gamla hederliga Magnus & Brasse och Carl-Gustaf Lindstedt, så kan tv-serien Pappas Pojkar från 1973 rekommenderas. Avsnitt nr 2 innehåller dessutom en del serietidningar. https://www.oppetarkiv.se/video/4187499 ... itt-2-av-4.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag är nästan klar med den andra säsongen av den norska tv-serien "Hemmaplan".
Det norska fotbollslaget Varg lyckas ta sig upp till högsta divisionen i herrfotbollen. När deras tränare får en stroke så måste de snabbt ta in en ny, och valet faller på Helena som skördar stora framgångar som tränare inom damfotbollen.
Ett inte helt okontroversiellt beslut, och det är många som känner sig trampade på tårna.

En riktigt bra serie som flugit under min radar tills jag blev tipsad om den i en filmgrupp. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av larsa66 »

Jag har börjat se unge kommissarie Morse, fem säsonger ligger ute på SVT play.
Efter att jag sett de första 3 episoderna känner jag det är dags att tipsa er om denna utsökta TV-serie. Kluriga historier, humor och engelsk 60-talskänsla.

https://www.svtplay.se/unge-kommissarie-morse
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

larsa66 skrev:Jag har börjat se unge kommissarie Morse, fem säsonger ligger ute på SVT play.
Efter att jag sett de första 3 episoderna känner jag det är dags att tipsa er om denna utsökta TV-serie. Kluriga historier, humor och engelsk 60-talskänsla.

https://www.svtplay.se/unge-kommissarie-morse

För den som vill hålla koll på påskägg, inspelningsplatser, kopplingar till Morse och Lewis, gästskådespelare etc är denna överambitiösa blogg ett måste som bredvidläsning och uppföljning av varje avsnitt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

19/7 hade fjärde säsongen av Veronica Mars premiär i USA, och den måste nog sägas vara hett efterlängtad av alla marsmallows (som vi fans kallar oss). Själv var jag väldigt skeptisk då det gått 12 år sedan serien avslutades i förtid i tredje säsongen, och hur mycket jag än tyckte om filmen som spelades in med hjälp av Kickstarter och hade premiär 2014 var den krasst att hänföra till ren "fan-service". Själva grejen med Veronica Mars är ju att huvudpersonen var en ovanligt smart och cynisk skolflicka som tack vare detta löste knepiga fall på fritiden och blev insyltad i riktigt hemska händelser med grov brottslighet och korruption.
Nu när hon var vuxen hade jag svårt att föreställa mig hur Rob Thomas skulle bibehålla detta och undvika att det reducerades till bara en TV-deckare i mängden, men efter att ha hunnit se tre avsnitt står det klart att i alla fall en del av magin finns kvar. Plotten är underbart snårig, Veronica är lika smart och cynisk som tidigare och strör frikostigt elaka kommentarer och liknelser omkring sig, samspelet med pappa Keith sitter som en smäck och samhällskritiken finns där hela tiden (precis som det skall vara i en hårdkokt deckare). Frågan är om nytillkomna tittare som inte kan bakgrunden får ut något av det?

Jag sitter i alla fall klistrad framför TV:n och får anstränga mig för att bara se ett avsnitt om dagen. Hoppas det går så bra att det blir en femte säsong!



(Spoilervarning: jag tycker trailern avslöjar lite för mycket av vändningarna i handlingen. Titta på egen risk
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Men det funkar lika bra när Veronica Mars blivit 10 år äldre? Eller har man bytt ut skådespelerskan?

(Spider-Man har ju velat litet fram och tillbaka med hur mogen Peter Parker egentligen ska vara, vet jag ju...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Men det funkar lika bra när Veronica Mars blivit 10 år äldre? Eller har man bytt ut skådespelerskan?

(Spider-Man har ju velat litet fram och tillbaka med hur mogen Peter Parker egentligen ska vara, vet jag ju...)

Byta ut Kristen Bell? Ho-ho! Det går naturligtvis inte. Hon ÄR Veronica Mars. Och fjorton år äldre. Mycket har hänt i Veronicaverse under åren som passerat, och den som behöver en uppdatering kan med fördel läsa denna artikel i Vulture som listar de viktigaste förändringarna från filmen och de två prosaromanerna eller den här från Oprah Magazine som ägnar sig åt de sistnämnda (fullt förståeligt då säkert bara marsmallows konsumerade dessa, speciellt den första som lästes in som ljudbok av Kristen B själv var populär i det lägret). Det slogs fast direkt när nyheten om säsong fyra släpptes att den skulle utspelas efter böckerna som räknas som helt kanoniska.

Kontentan är att Veronica trots en juridikexamen (med bra betyg) från Stanford och den snälle pojkvännen "Piz" Piznarski inte vågade satsa på en karriär i advokatbranschen i New York, utan retirerade tillbaka till födelsestaden och blev delägare i pappas detektivbyrå samtidigt som hon återupptog kontakten med sitt tidigare ex, Logan Echolls (typisk störd "bad boy"). Och hon är inte dummare än att hon begriper att hon har problem, hon orkar bara inte ta tag i dem. Egentligen är det patetiskt att hon harvar på samma ställe som när hon gick i skolan...

(Som ankist borde jag poängtera att dessa kretsar är fröken Bell mest känd som Anna, prinsessan Elsas yngre syster i Frost.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Kontentan är att Veronica trots en juridikexamen (med bra betyg) från Stanford och den snälle pojkvännen "Piz" Piznarski inte vågade satsa på en karriär i advokatbranschen i New York, utan retirerade tillbaka till födelsestaden och blev delägare i pappas detektivbyrå samtidigt som hon återupptog kontakten med sitt tidigare ex, Logan Echolls (typisk störd "bad boy"). Och hon är inte dummare än att hon begriper att hon har problem, hon orkar bara inte ta tag i dem. Egentligen är det patetiskt att hon harvar på samma ställe som när hon gick i skolan...

OT.
Jag såg ju The Lifeguard på DVD relativt nyligen. Där spelar Bell ju Petra Pan etter värre...
/OT.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Och jag har helt slutat titta på TV serier.

Finns iofs några från förr jag antar kommer tillbaka, men jag såg inte en sista säsongen av Game of Thrones, ok det lär jag väl göra sen.

Jag vill se fortsättningen på Mannen i Höga tornet som boken hette och Peeky blinders.

Men nu är de ju sommar inget nytt finns nu givetvis.
Jag måste säga att trots att jag är nogrann och kollar vad tusan serien är om före och utesluter allt som bara är glo TV spnt fatrar jag inte hur man kan slösa tid på när man kan läsa en god bok eller sere.
Npväl trots det blir det missar kopierat skräp och dylikt som man kan undra hur de ens kunde spela in.

Men ok TV serier har blivit som väldigt mycket annat 90% ör skräp, interner, serier osv, just underhållning o dylikt tycks lätt hamna där.

Vist folk har olika smak, men en del tycks kunna se vad fasen som helst bara det råkar sändas.

Iofs ingen risk för mg då jag inte har TV mottagning utan tar på nätet vad jag vill, kan, dock kan man missa nåt svenskt eller liknande då inte för att svenskt är direkt uppmuntrande, de vanluga polisseruerna tyskarna köper(Beck nr 277) och diverse humorserier.

Tror knappast standarden höjs nu när alla skattebetalar för TV, socialustusk propaganda kan jag få när jag önskar och är helt ointresserad av mer framtvungad bajs av den sorten hur man ska tänka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av MAD »

Vi passade på under semestern att se hela Good Omens. Tycker den höll bra kvalitet rakt igenom och var definitivt sevärd.

Har även sett de första avsnitten av Doom Patrol som är riktigt snygg samt börjat se Catch-22 och the Boys, båda verkar lovande även om de är i helt olika kategorier :-D
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Nu har jag äntligen sett klart på hela serien Sons of Anarchy, en kriminell motorcykelklubb i Kalifornien.
Den är lite ojämn, och i mitten av serien så krävs det lite vilja för att orka fortsätta att titta, men man blir belönad mot slutet för jävvvlar vad det händer saker! [:0]

Lite fascinerande dock hur mexare, svarta, latinos, ariska brödraskapet, kineser, en och annan irländare, OCH övriga vita kan ha varsitt gäng, och stapla kroppar på hög i en stad med ungefär samma invånarantal som Arvika. [:D]
Engelska Midsomer känns förhållandevis tryggt i jämförelse.

Hur som helst, det är en bra, oftast underhållande och väääldigt våldsam serie, som jag kan rekommendera.
Det är f.ö. skapad av samma person som låg bakom tv-serien The Shield (Kurt Sutter), och mängder av skådespelare från den serien medverkar även i denna.

Kurt Sutter är f.ö. gift med Katey Sagal som spelade Peggy Bundy i "Våra värsta år", och hon har även en av huvudrollerna i den här serien. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Nu har jag äntligen sett klart på hela serien Sons of Anarchy, en kriminell motorcykelklubb i Kalifornien.
Den är lite ojämn, och i mitten av serien så krävs det lite vilja för att orka fortsätta att titta, men man blir belönad mot slutet för jävvvlar vad det händer saker! [:0]

Det har eventuellt redan nämnts, men två albumsamlingar på svenska har getts ut av Ades Media.

http://adesmedia.se/utgivning/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar