Babylon Berlin

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Babylon Berlin

Inlägg av KRax »

Idag släppte SVT Babylon Berlin på svtplay. Har jag inte sett, men jag har läst serien, som står kvar på ganska framträdande plats i bokhyllan: "Der nasse Fisch". I grunden är det en roman (succé), som alltså först gjordes om som serieroman (succé) och som nu också gjorts som TV-serie (succé). Med all sannolikhet är den filmade serien lite smaskigare. Det antyder ju också den nya titeln.

Jag har inte tålamod till att titta på hela serien, men serieromanen är riktigt bra! 20-tal, Weimar, ung polis med ett inte alltför känsligt samvete, både skit och lyx tecknat i svart-vitt och det smakar Tardis Malet-adaptioner, men med den skillnaden att Arne Jysch (skaparen) låter både berättelsen och teckningarna vara lite mer lättillgängliga. Borde fungera också för den som vill fräscha upp gymnasietyskan, även om det finns en del lokala Berlin-uttryck som krånglar till det.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Babylon Berlin

Inlägg av RioGrande »

Visste inte att det var en serie. Men vi har tänkt titta på tv-serien. Ser ju riktigt fint ut. Finns serien översatt till nåt annat språk?
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av KRax »

Amazon-sökning ger en fransk och en engelsk utgåva, båda med Babylon-titeln.

Jag shoppade min tyska version sist jag var i Berlin och hälsade på svärföräldrarna, förra våren. Då låg den fint frontad på serieavdelningen i alla boklådor tillsammans med Reinhard Kleists Nick Cave-biografi, som jag också köpte. Riktigt bra den också och den finns på rätt många språk, flitigt understödd av Goethe-institutet vad gäller översättningarna.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Visste inte att det var en serie. Men vi har tänkt titta på tv-serien. Ser ju riktigt fint ut. Finns serien översatt till nåt annat språk?

Det var en roman först, ser jag när jag läser noggrannare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Babylon Berlin

Inlägg av RioGrande »

Såg också det.
Har nu även hunnit se ett avsnitt av tv-serien. Kändes mer som en film än som ett tv-serieavsnitt. Lite som nån europeisk storfilm från sjuttiotalet... sån där som man gick och såg på filmstudion på åttiotalet...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Såg också det.
Har nu även hunnit se ett avsnitt av tv-serien. Kändes mer som en film än som ett tv-serieavsnitt. Lite som nån europeisk storfilm från sjuttiotalet... sån där som man gick och såg på filmstudion på åttiotalet...

Jo, jag funderade litet på den också, men den kändes litet lång. Kanske tar och ser senare. Men TV-serier har ju ofta stora ambitioner och hög budget nuförtiden.

Annars så såg jag "Att göra en pudel" på en gammal DVD nyss, och tänkte att vissa filmer egentligen känns mer som TV-serieavsnitt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Babylon Berlin

Inlägg av trimble »

Så har man manglat igenom alla 8 avsnitten, helt okej serie även om sista avsnittet var för mycket, för många trådar att sy ihop, har även läst den tecknade versionen och den tycker jag är bättre.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av Rufus »

Nu har jag sett första avsnittet av Babylon Berlin och det var sevärt och intressant. Kul att få se platser som t.ex. Alexanderplatz och tunnelbanestationen på Hermannplatz såsom de såg ut 1929.
Sen finns det vissa detaljer i tv-programmet som inte känns 1929, tycker jag, och hade verkligen Polishuset i Berlin vattentoalett redan 1929? Såsom jag har förstått det, var det många år senare som Sverige fick vattentoaletter, fast Tyskland var väl i och för sig både rikare och mer utvecklat än Sverige 1929 kanske.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Babylon Berlin

Inlägg av RioGrande »

Yumafängelset i Arizona, byggt 1876, var den första byggnaden i delstaten (dåvarande territoriet) som hade vattenklosetter.
Det fanns troligen något som fungerade som vattenklosetter i Knossospalatset på Kreta... redan under bronsåldern... (tror arkeologerna).
I högsta grad sannolikt att tyska polisen hade inomhustoaletter på 1920-talet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Yumafängelset i Arizona, byggt 1876, var den första byggnaden i delstaten (dåvarande territoriet) som hade vattenklosetter.
Det fanns troligen något som fungerade som vattenklosetter i Knossospalatset på Kreta... redan under bronsåldern... (tror arkeologerna).
I högsta grad sannolikt att tyska polisen hade inomhustoaletter på 1920-talet.


OK. Och även franske "solkungen" Louis XIV hade vattentoalett, har jag läst. Men det var ett specialarrangemang där vattnet transporterades med hästar. Men på 1920-talet lär det allt fortfarande ha varit ganska ovanligt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Babylon Berlin

Inlägg av RioGrande »

Annars ska seriens anakronismer mest gälla fordon, att det dyker upp några trettiotalare av olika slag. Det får man kanske acceptera? I berättelser som utspelar sig på 1800-talet tar man oblygt femtioårskliv... Man låter en guldgrävare under rushen 49 stå och skjuta med en Colt SAA (1873). Eller också är det 1843 i England och ett lokomotiv från 1883 kommer tuffande genom landskapet. Och så vidare...
Till och med i Blueberry (som ju anses vara så väl researchad) står de och pangar med "vapen som ännu inte uppfunnits"...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Babylon Berlin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Till och med i Blueberry (som ju anses vara så väl researchad) står de och pangar med "vapen som ännu inte uppfunnits"...

Poff! (Ursäkta OT...)

http://www.toppraffel.se/2019/03/bio-si ... thers.html
https://www.jpsmedia.se/2019/03/15/the- ... rothers-2/

(Samma text, men litet olika bilder...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar