Stora Modesty Blaise-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Är Willies cockney begriplig i talad form?...

Då rollen görs av tre olika skådespelare (Carl Prekopp, Neil Maskell & Paul Bazely), en ny i varje dramatisering, kan jag själv tycka att graden av begriplighet varierar. Men det mesta går att förstå ganska väl.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Coppas »

Med tanke på hur Daphne Alexanders uttal är, samt hur hon stylades utseendemässigt för promon, så är det nästan synd att det inte blev en tv-serie istället.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Serieguden »

Coppas skrev:Med tanke på hur Daphne Alexanders uttal är, samt hur hon stylades utseendemässigt för promon, så är det nästan synd att det inte blev en tv-serie istället.


På tal om att likna Modesty Blaise. Jag kommer ihåg att syrran hade en tidning (jag tror att det var vecko-revyn eller något sådant) som hade en tävling om vem som liknade Modesty mest. Tjejen som vann var så lik att man kunde tro att det var hon som stått modell för Modesty. Hon hade de speciella ögonen också och såg iskall ut. Dessutom kallades hon för Modesty av sina kompisar. Det hade varit kul att se den artikeln igen. Det borde ha varit runt 1990.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Coppas skrev:Med tanke på hur Daphne Alexanders uttal är, samt hur hon stylades utseendemässigt för promon, så är det nästan synd att det inte blev en tv-serie istället.


På tal om att likna Modesty Blaise. Jag kommer ihåg att syrran hade en tidning (jag tror att det var vecko-revyn eller något sådant) som hade en tävling om vem som liknade Modesty mest. Tjejen som vann var så lik att man kunde tro att det var hon som stått modell för Modesty. Hon hade de speciella ögonen också och såg iskall ut. Dessutom kallades hon för Modesty av sina kompisar. Det hade varit kul att se den artikeln igen. Det borde ha varit runt 1990.

Fanns det någon bakomliggande orsak, typ marknadsföring för Tarantino-produktionen, eller var det bara en udda, rolig grej?

https://en.wikipedia.org/wiki/My_Name_Is_Modesty

(Fast den filmen passar iofs inte ihop särskilt bra med tidsangivelsen, ser jag nu...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Serieguden »

Wakuran skrev:
Serieguden skrev:
Coppas skrev:Med tanke på hur Daphne Alexanders uttal är, samt hur hon stylades utseendemässigt för promon, så är det nästan synd att det inte blev en tv-serie istället.


På tal om att likna Modesty Blaise. Jag kommer ihåg att syrran hade en tidning (jag tror att det var vecko-revyn eller något sådant) som hade en tävling om vem som liknade Modesty mest. Tjejen som vann var så lik att man kunde tro att det var hon som stått modell för Modesty. Hon hade de speciella ögonen också och såg iskall ut. Dessutom kallades hon för Modesty av sina kompisar. Det hade varit kul att se den artikeln igen. Det borde ha varit runt 1990.

Fanns det någon bakomliggande orsak, typ marknadsföring för Tarantino-produktionen, eller var det bara en udda, rolig grej?

https://en.wikipedia.org/wiki/My_Name_Is_Modesty

(Fast den filmen passar iofs inte ihop särskilt bra med tidsangivelsen, ser jag nu...)


Nej, jag tror inte att det var något annat än en rolig grej.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

Göran Semb pratar bra om Modesty i Seriepodden. https://www.youtube.com/watch?v=RHecXeg ... yOwcDNUaPk
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Serieguden »

Läste novellen ” Kobrafällan” i boken ”Den sista striden”. Lite sorgligt att läsa slutet för Modesty & Willie. Nån som har koll på var den publicerats som serie? Finns den med i sista inbundna Modestyboken, nr 13?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:Läste novellen ” Kobrafällan” i boken ”Den sista striden”. Lite sorgligt att läsa slutet för Modesty & Willie. Nån som har koll på var den publicerats som serie? Finns den med i sista inbundna Modestyboken, nr 13?

Var det inte en av de novellerna som aldrig hade blivit serie?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Serieguden skrev:Läste novellen ” Kobrafällan” i boken ”Den sista striden”. Lite sorgligt att läsa slutet för Modesty & Willie. Nån som har koll på var den publicerats som serie? Finns den med i sista inbundna Modestyboken, nr 13?

Den har aldrig publicerats i serieform. De som blivit serier (förutom första romanen som gavs ut av DC med teckningar av Dan Spiegle & Dick Giordano) är Bellman (tagen från serieavsnittet The Killing Ground) och The Dark Angels, samt Old Alex.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Serieguden »

Oj! Så lite jag visste där. Trodde att de flesta gjordes om i serieform. Tack för info.
Skriv svar