Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Jag hänger med i MAD samlingsböckerna iaf, de har ett oris som passar mig, fler samlingar borde ges ut så här enkelt allt ör imo inte värt inbunden bok etc.
Det är dock betydligt högre vinstmarginal på böcker med hårdpärm och därmed lättare att gå runt ekonomiskt än om man trycker i softcover. MAD-böckerna går runt men är absolut inte någon fantastisk affär för Egmont, och ibland känns det som om det är min entusiasm på redaktionen som håller bokserien flytande. Jämför t ex med den nu nedlagda Pondusbokserien, som avslutades efter bok 8; det beslutet togs knappast av illvilja och då är ändå Pondus en RIKTIGT populär serie.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Agentum »

Jo du vet självklart hur det fungerar i verkligheten och folk har råd och vill ha inbundna hardcovers hellre än detta mjuka billigare format.

Nåväl jag tycker de här samlingarna är bland det bättre på år och dag så jag köper så länge du får ge ut dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag föredrar ju också mjukpärm själv (eller vad formatet heter). Blir billigare att köpa och tar klart mindre plats i bokhyllan.

Men iofs köper jag inte jättemycket nytt ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Agentum »

Haha nä du bara sitter och vet allt om alla serier du;-)
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av trimble »

germund, du ska ha en stor guldstjärna som kämpar på för att ge ut MAD`s årsböcker även fast profiten är astronomisk, men allt är inte bara pengar, utan en kulturgärning som bör applåderas.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av trimble »

....inte är astronomisk....
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

trimble skrev:germund, du ska ha en stor guldstjärna som kämpar på för att ge ut MAD`s årsböcker även fast profiten är astronomisk,
Japp, helt rätt, vi får nog titta i skyn efter den "astronomiska" profiten. Dock vet jag inte om jag förtjänar en guldstjärna för att ha kul på jobbet - det ligger en hel del egenintresse i mitt engagemang.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Jag har läst en norsk MAD-pocket som heter Don Martin får hetta. Jag känner inte igen serierna i den. Kan det vara så att den innehåller
material som inte har publicerats i Sverige?

EDIT: Jag har nu korrigerat så att bilden är rättvänd.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag har läst en norsk MAD-pocket som heter Don Martin får hetta. Jag känner inte igen serierna i den. Kan det vara så att den innehåller
material som inte har publicerats i Sverige?

Bild

Jag blir ju litet förvirrad när bilden är upp-och-ner, men undrar litet över när pocketen är utgiven. Jag har ju för mig att det var någon Don Martin-pocket som drogs in i Sverige då det var bråk mellan Don Martin och Mad-redaktionen i USA, men det kanske var från senare datum.

Det verkar hur som helst inte vara någon pocket som är baserad på något amerikanskt original. Men det verkar iofs finnas ganska många såna pocketar i Skandinavien.

Edit. Pocketen är tydligen från 1983, och det där bråket verkar ha uppstått runt 1987, ser jag nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Jag har ju för mig att det var någon Don Martin-pocket som drogs in i Sverige då det var bråk mellan Don Martin och Mad-redaktionen i USA, men det kanske var från senare datum.
Du tänker nog på MAD-Pocket 92 (också Don Martin, alltså), som är riktigt svår att hitta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Jag blir ju litet förvirrad när bilden är upp-och-ner, men undrar litet över när pocketen är utgiven. Jag har ju för mig att det var någon Don Martin-pocket som drogs in i Sverige då det var bråk mellan Don Martin och Mad-redaktionen i USA, men det kanske var från senare datum.

Det verkar hur som helst inte vara någon pocket som är baserad på något amerikanskt original. Men det verkar iofs finnas ganska många såna pocketar i Skandinavien.

Edit. Pocketen är tydligen från 1983, och det där bråket verkar ha uppstått runt 1987, ser jag nu.


Jag försökte verkligen att få fotot rätt, men "teknikens under" du vet...

Angående den indragna MAD-pocket nr 92, så ska innehållet i den vara ren reprisering från en tidigare MAD-pocket.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Wakuran »

Om det, som det nu verkar, är en samling som den norska Mad-redaktionen har satt ihop själva, kan ju materialet komma ifrån litet var som helst...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Här är lite från denna norska Don Martin-pocket. Jag känner inte igen något i denna pocket från någon svensk MAD-pocket med Don Martin.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Agentum »

Han har ju gjort en hel del material, så allt måste ju inte funnits i de svenska MAD pockets utgivna här.

Eller var svensk och norska MAD identiska utom språket?
En konstig sak med Scandinavien är ju att traditionellt har särskilt Norge följt vad vi sänt och gjort; ch vi har nte brytt oss ett vitten om dem, inte av elakhet utan det bara blev så.

En av de bästa sakerna ned svenska MAD var ju att de hade svenskt material, inget unikt iofs brittiska MAD hade ett liknande uplägg.

Men jag kan tänka mig att vissa länder hade amerikanska MAD bara, kanske redigerad så sånt obegripligt i landet inte fanns med?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte om det har gjorts separat redigering i Sverige, men de där pocketarna som listas i kolofonen bör ju ha givits ut på svenska, att döma av omslagen.

"Don Martin Cooks up More Tales" bör motsvara "Don Martin soppar till det"
"Don Martin Digs Deeper" bör motsvara "Don Martin gräver sig in"
och
"Don Martin Forges Ahead" bör motsvara "Don Martin slår sig fram". (Någon översättare ignorerade ordvitsen.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Serieguden »

Rufus skrev:
Angående den indragna MAD-pocket nr 92, så ska innehållet i den vara ren reprisering från en tidigare MAD-pocket.


Det är repris av 60-talsserier, jag tror inte det är en ren repris av en svensk pocket. Det finns heller ingen gammal pocket med samma höga sidantal.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Serieguden skrev:
Rufus skrev:
Angående den indragna MAD-pocket nr 92, så ska innehållet i den vara ren reprisering från en tidigare MAD-pocket.


Det är repris av 60-talsserier, jag tror inte det är en ren repris av en svensk pocket. Det finns heller ingen gammal pocket med samma höga sidantal.


Omslagsbilden känner jag igen från en serie som är med i en gammal MAD-pocket. Nr 92 kan ju ha innehåll från flera pocketar. Jag har hört att den ska innehålla enbart reprismaterial, men jag ska kolla upp det, när jag får möjlighet till det.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Serieguden »

Rufus skrev:
Serieguden skrev:
Rufus skrev:
Angående den indragna MAD-pocket nr 92, så ska innehållet i den vara ren reprisering från en tidigare MAD-pocket.


Det är repris av 60-talsserier, jag tror inte det är en ren repris av en svensk pocket. Det finns heller ingen gammal pocket med samma höga sidantal.


Omslagsbilden känner jag igen från en serie som är med i en gammal MAD-pocket. Nr 92 kan ju ha innehåll från flera pocketar. Jag har hört att den ska innehålla enbart reprismaterial, men jag ska kolla upp det, när jag får möjlighet till det.


Eftersom det är 60-talsserier har de säkert publicerats förut. Tänkte mest på att det inte är ett rent nytryck av en gammal pocket.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Agentum »

Jag måste tyvärr söga att jag sim missade de två första svenska samlingarna tydlugen ska belaka tusetals kronor för dem, det vill jag inte.

Synd att jag missade dem, kommer det fler av dessa? Ja alltså fler årgångar än vad som givits ut 2018 tyo?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Jag måste tyvärr söga att jag sim missade de två första svenska samlingarna tydlugen ska belaka tusetals kronor för dem, det vill jag inte.

Synd att jag missade dem, kommer det fler av dessa? Ja alltså fler årgångar än vad som givits ut 2018 tyo?


Det går nog att låna dom på biblioteket (fjärrlån).
Skriv svar