Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Den här cross-over bilden var rätt kul. Stackars Spider-Gwen/Ghost-Spider råka ut för Harley...

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Det där äl r en fanart bara
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:Det där äl r en fanart bara


Det är klart. Men lite kul ändå.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bästa Stan Lee cameo enligt mig. Kevin Smiths ”Mallrats”, älskar den här:

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:Bästa Stan Lee cameo enligt mig. Kevin Smiths ”Mallrats”, älskar den här:

Jag har för mig att i den där filmen hade den där killen just tagit sig i röven för att han skulle skaka hand med någon kille som han ogillade, men så råkade han träffa Stan Lee istället och glömde bort sig... :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:Bästa Stan Lee cameo enligt mig. Kevin Smiths ”Mallrats”, älskar den här:

Jag har för mig att i den där filmen hade den där killen just tagit sig i röven för att han skulle skaka hand med någon kille som han ogillade, men så råkade han träffa Stan Lee istället och glömde bort sig... :shock:


Kan ha varit så hehehe länge sen jag såg den. Gammal film. Jag gillar dock just denna cameo av Stan Lee. Saknar Lee mycket.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bild

Den här är riktigt bra tycker jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

På tal om gårdagens diskussion Wakuran om ”Mallrats”..kommer du ihåg denna scen? Jag tycker den var rätt kul..jag är lättroad:

Bild


Kanske fel tråd för detta...Det kanske inte är en Marvel diskussion men Stan Lee och ”Mallrats” dök ju upp i diskussionen igår...Och Kevin Smith har ju skrivit lite Marvel...
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Stan Lee hade iofs inte sen tidig 80tal nånting med Marvel att göra, men han förstod vad han var känd för även om han ju startade nya företag.

Många tror ju att han hade nån ställning hos Marvel även sen, så var det inte, ingen påverkan öht, men känd så han blev ofta bjuden på en massa ändå, han var inte dum karln.

Dock skrev han väl med tillstånd Spider-man som strip i dagstidningar, jag har aldrig läst dem, de har inget med MU att göra han visste inget om vad som pågick, inte konstigt då han inte var anställd.

Nu är alla borta som startade Marvel imo.

Alla hade stora egon av dem, men på olika sätt, Ditko låtsades som inget nen vi vet ju att det betydde mycket för honom att stå med som medskapare av SM.

Ibland överdrevs det väldigt vad Stan Lee hade skapat, det räknades upp massor, sim tex Cap America tex som han inte har nåt med att göra i skaparväg iaf, han var typ tonåring då.

Kirby kunde aldrig tala för sig och förlorade därför, media struntade i honom som att Lee pratade ut figurerna på pappret själv.

Finns en gammal intervju ned Lee och Kirby där tidningsjournalisten var med på en då typisk session när de skrev SM.
Lee pratade ju som vanlugt massor ich Kirby grymtade lite och rökte sin cigarr muttrande och kluddade på ett papper.

Vilket gjorde att Stan Lee höjdes till skyarna som skapare till allt i Marvel och att Kirby verkade sinneslö utan funktion.


Men en kul är ju när Lee hade ett tv program där han träffade en seriekändis carje avsnitt, typ 70tal, och i ett är Bob Kane med, vi kan ju säga att dessa två inte funkade ihop hehe, finns säkert på youtube.
Det blir en psykologisk strid, Lee tecknar en fullt igenkänd Popeye efter Kane sagt att hans största inspiration var Segars Popeye ich kluddar nåt skräp hehe.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Angående din Stan Lee, Jack Kirby och Steve Ditko mm diskussion Agentum

Ja jag kom ihåg den där showen när Stan Lee pratade med tecknare. Jag har ett riktigt fint avsnitt på vhs hemma med John Romita Sr. [V] De två verkade komma bra överrens i alla fall. Ibland uppfattar jag det som många inbitna (?) fans och några medskapare är sura, bittra och besvikna på Stan Lee. De finns ju också en hel del av dagens skapare/kreatörer som faktiskt gillade/älskade Stan Lee. Jag har innan här diskuterat och lärt mig en hel massa på forumet bla om Lees och Kirbys konflikter. Men jag har läst lite grann och lyssnat lite om det på sistone och jag vet inte om Stan varit så jätte kaxig osv, som väldigt, väldigt många påstår. Jag såg i någon intervju/artikel i alla fall hur han berömde Kirby väldigt mycket. Han har ju ofta sagt att Kirby gjorde det mesta jobb själv. Han kallade ju han för "Kirby the King" i introduktionerna. Men visst Stan Lee har ju fått mycket av kakan, det måste man ju ändå erkänna. Men vad jag förstått hade han en bra dialog med sina fans/läsare i Stan Lees Soapbox, hette den va? Jag var ju för ung för att hänga med i den vevan. Jag tycker att Stan varit rätt ödmjuk ofta också, i de intervjuer jag har sett och lyssnat på. Det var väl Stan som kom på att de skulle heta Marvel Comics? Han fick väl med alla på samma båt? Vad vet jag är inte så insatt i detta, jag har bara lyssnat på intervjuer och läst artiklar om detta. Ditko drog väl sig undan? Neil Gaiman (?) gjorde väl ett intressant "program" "in search of Ditko"? Finns det fortfarande på youtube? Jag tyckte det var spännande i alla fall, även om Gaiman inte fick reda på så mycket om han, men det sade ju lite grann om Ditko i alla fall. Gaiman fick väl lite kredit av han på slutet om jag inte minns fel. Hur som helst, Ditkos och Lees Spider-Man är, sett från mitt Spideyfanperspektiv, helt fantastisk. Vilken otrolig ikon han har blivit. Jag tycker dock lite synd om Ditko med tanke på hur lite kredit han ändå fick. Stan blev miljonär och Ditko fick väl knappt nåt eller? Å andra sidan var det kanske så Ditko ville ha det eller? Stan fick vara med i alla Marvelfimer och ha cameos och "glänsa", men jag vet inte om det livet är så mycket roligare och bättre än Ditkos? Vet någon, förutom hans närmaste vänner, om hur han verkligen hade det Ditko? Jag har inte hittat knappt någoting om det i alla fall, inte för att jag "forskat" om det direkt. Det måste väl ändå vara väldigt skönt att hålla sig undan media och fans med mera, behagligt på något sätt. [V]


Spidey favorittecknare mm

Vad vet jag, jag är bara ett litet fan. Jag saknar dem allihopa dock. Kirby, Ditko och Lee mm skapade ju ett väldigt stort, brett, kreativt och spännande Marvel Universum tycker jag i alla fall. Jag har läst mycket Spider-Man genom åren i alla fall, mer nu, där behöver jag inte vara blygsam, och jag måste säga att John Romita Sr är fortfarande min favorit tecknare av Spidey. Vilka är Era favorittecknare av Spidey? Mest älskar jag John Romitas Gwen Stacy. Han gjorde ju Gwen så underbart vacker, jag tycker ingen riktigt kommit upp i hans klass igen. Johns "serietidningstjejer" innan Gwen och MJ mm var väl många väldigt lik Gwen vad jag har sett. Någon som vet när John Romita Sr senast tecknade för Marvel, jag menar något litet? Jag har några av hans senaste. Men jag har dålig koll på vad han gjort den absolut senaste tiden om han gjort nåt? Hans Gwen i Earth X/Universe X var ju helt, helt, helt underbar. Den Spidey storyn i den är ju helt magisk förresten. På tal om Spideys olika versioner så tyckte jag om McFarlanes version lite grann med. Men Ditkos och Lees original var väl egentligen mer konstnärlig. Millers Spidey version var helt ok. Dan Slotts Spidey version var lite "ny". Men jag tyckte ibland Spidey varit för rik, för "lyckad", framgångsrik och för Iron-Man-lik i Slotts handlingar. Det var lite charmigt förr när han fick kämpa för brödfödan och verkligen kämpa för att få in stålar på Daily Bugle. Samtidigt är det ju kul när det händer något. De sista numren av The Amazing Spider-Man som jag fått hem i brevlådan är ju inte Parker så rik eller framgångsrik längre, det känns ok och lite intressant och lätt att relatera till. Jag tycker dock de olika Spider-Män/-Kvinnor/-Djur(Spider-Ham) som finns nu är mer intressant än någonsin i "Spider-Man-världen". Jag längtar efter varenda nummer av mina 11 Spider-Man relaterade prenumerationer.


En kommentar från Mark Millar

På tal om något annat, men ändå Spideyrelaterat, läste jag igår på Mark Millars facebook sida att hans favorit marvelserie han gjort är Marvel 1985. Något fan tyckte de borde göra en film av det. Det tycker jag med det är en av mina absoluta favorit Marvel berättelser och Spidey är intressant i den här med. Det är den mest realistiska Spidey jag har läst. När man läser den känns det som man är med och själv är en del av Spidey/Marvel-världen nästan..Den är inte så våldsam, brutal och vulgär som vissa anser att hans andra Marvelserier är t ex Ultimates, Old Man Logan mm och är ännu bättre enligt mig än hans Marvel Knights Spider-Man. Ja för er här på forumet som inte gillar Mark Millar så mycket så tycker jag ni skall läsa Marvel 1985 . [:)] Men det har ni väl redan gjort..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Hmm.. bland de bättre Spider-Gwen jag har sett denna. Den var nästan i klass med Romitas Gwen men bara nästan:

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Ser rätt manga ut med de där ögonen och näsan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag hitta den här tyckte den var skitkul:

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av MetaLarsson »

Här är en recension av Spindelmannen 6/1990: https://www.youtube.com/watch?v=Op9S06LmR04
You don't remember Danny Mirror.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av super85 »

Utmärkt MetaLarsson. Mer sånt här . Bra inlägg :)
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av MetaLarsson »

[:)] Tack så mycket. Mer kanske kommer.
You don't remember Danny Mirror.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av MetaLarsson »

Här är en recension av Spindelmannen 7/1993: https://www.youtube.com/watch?v=wrV79pIKrRw
You don't remember Danny Mirror.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av super85 »

Ska börja följa dig på youtube.

Värt när någon gör något så roligt som recenserar svensk Marvel-utgivning.

Du får köra lite Batman också [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Rätt kul med recension som är så genomgående av gamla serietidningar, att de har papper som är värdelöst osv ingår jämfört originalen.
Det visste man inte då iaf.

Daredevil tycker jag du ska ta, trots allt fick vi Millers DD hör, det påverkade mig mycket då inte helt förstått hur superhjältar kunde skrivas, den och Tonårgåänget som de kallades, new teen Titans som sägs räddat DC från konkurs kom ju hit med om än aldrig riktigt avslutat och en del svartvitt.
De kom ju flera år tidigare i original.

Även tidigare Moench Månriddaren som kom inte alls långt efter originalen och vi fick nästan alla nummer på svenska och även de tidigare i original svar-tvita magasinen men färglagda hör nåt jag undrat över då jag har de amerikanska originalen.

MEN jag tror du är en yngre generation som inte växte upp då utan hamnade just i 90talets Marvel i Sverige, så jag ska inte säga så mycket.
9mm, i'm never further away than that.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av MetaLarsson »

super85 skrev:Ska börja följa dig på youtube.

Värt när någon gör något så roligt som recenserar svensk Marvel-utgivning.

Du får köra lite Batman också [8D]


Tack!

Batman är det lite dåligt med här hemma, förutom något nummer med Lagens Väktare.
You don't remember Danny Mirror.
Skriv svar