Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Jag har också fått mina glas, och invigde Tor med en lokalproducerad ipa i går kväll ... Fyller man glasen med en lagom mörk vätska framträder motiven tydligare. Min ipa igår var dock bara 33 cl och hade så kraftig skumkrona att Tor blev huvudlös ... Jag får prova en fotografering med en halvliter stout eller bayersk dubbelbock vid tillfälle ...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu är första numret (1-2/2019) av Jonas Darnells egenproducerade Herman Hedning-tidning här!

Bild

Detta är den "skitexklusiva prenumerantutgåvan av nr 1-2/2019, med guldfolierad logga och dekorationskrans från Krügers dagar". Antagligen saknas dessa attribut på den del av upplagan som distribueras på annat sätt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av DombåsFantomet »

Ikke serie, men et Fantomet brettspill går vel bra?

http://kck.st/2V4rOVu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Konstigt att den lades ner, alla gillar Herman Hedning man pratar med, men ok de köpte nog mest samlingarna inte blaskan.
Imo är han en av sveriges bästa seriefigurer och inget man bara lägger ner.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Konstigt att den lades ner, alla gillar Herman Hedning man pratar med, men ok de köpte nog mest samlingarna inte blaskan.
Imo är han en av sveriges bästa seriefigurer och inget man bara lägger ner.

När upplagan sjunkit från toppnoteringen 25000 ex sommaren 2005 till 5-6000 de senaste åren hade inte Egmont så mycket val. Men för ett enmansförlag räcker antagligen den upplagan för att få lönsamhet. Jonas fick dessutom överta prenumerantregistret från Egmont, vilket var förvånansvärt generöst. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Jo jag förstår, hoppas han klarar det.
Och att det isf ger fler duktiga med bra egna serier att våga chansa själva eller ihop.

Problemet är väl det omoderna Tidsam dock, det lutar allt mer åt att sälja bara åt specialhandel och folk personligen via nätet och sånna serieträffar folk går på.
Som med albumen på senare år, även om de ju inte är skapade av dem själva förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Klaatu »

Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Apart Förlag »

Fick ett tips idag om att jag var omnämnd här på forumet eftersom jag gjort min sista Agent X9.
Tänkte dels kolla in vad det stod där, dels dra en rant om svensk serieutgivning (eller snarare svenska serieköpare).
Men så kom jag in på den här intressanta tråden om Crowdfunding.
Jag orkade inte läsa allt från början, men fastnade nånstans på mitten.

Följande postades alltså fre 08 nov 2013, 18:00.
Så jag vet allt det är mer än 6 år sedan och att åsikterna som framfördes då kan ha ändrats. Förhoppningsvis har de ändrats.
Låt oss hoppa in !

Labrador Road 26 skrev:Jag pratar inte om Fantagraphics utan hela upplägget som i grunden manipulerar folks känslor för att de ska sponsra. Jag tycker det är ohederligt av företag, vilket företag som helst att utnyttja folks känslor i vinstsyfte.

Vänta nu här... Du tycker alltså att crowdfunding generellt görs av folk och företag som a) vill luras och b) utnyttja folks känslor i vinstsyfte och c) således är ohederliga...?
Står du fast vi den ståndpunkten idag, 6 år senare?

Labrador Road 26 skrev:Vi har den här produkten och den kostar så här mycket, köp eller inte det är upp till dig.

Men...? Om man inte HAR produkten och INTE HAR RÅD att göra den, men man verkligen tror på sin idé... då ska man släppa den? Istället för att se om det finns andra som är sugna på samma grej? Och då ta hjälp av dessa?
Du tycker alltså att bara stora företag med tillräckligt med pengar och/eller vänner högt upp på bankerna ska få lov att tillverka saker. Och sälja dem?
Jösses!

Labrador Road 26 skrev:Den varianten tycker jag är bra mycket bättre, men alla som på olika sätt försöker kringgå det rent rationella och raka har jag väldigt, eller rättare sagt extremt svårt för.

Sen när blev det orationellt att ha en idé, ett driv, en passion och stark tro på att det man gör ska gå. Jag skulle nog säga att de är mer rationella än de som bara står på löpandet bandet och ser till att det löper.
Jag ser bara vid bandet 100-tals idéer som kan förbättras! ”Om vi kortar sträckan där”, ”om vi tog två i taget istället för 1”, om vi gjorde den processen i det rummet så den redan var klar här så slipper vi 15 timmar om dagen i det här oljudet", osv, osv...
De som har pengar och gör saker som de alltid gjort är INTE med nödvändighet rationella.
Det konstigaste argumentet jag hört i år.

Labrador Road 26 skrev:Jag gillar inte "tigga pengar-galor" på tv heller. Där folks samvete ska triggas så de skänker en femhundring till något behjärtansvärt.
/.../
en spela på folks känslor för att tigga pengar är fel väg att gå som jag ser det. Manipulering över huvud taget av folks känslor, agerande och åsikter tycker jag riktigt illa om.

Jo, här kan jag kanske hålla med dig.
Jag tror nog att de flesta i Sverige (inte alla, men de flesta) har så de klarar att dra ner på öl och McDonalds en månad och rädda en familj ett ett uland. Men skit det – det är inte det vi ska snacka om. jag tyckte bara det var off topic.

Labrador Road 26 skrev:Jag tror inte det handlar om att sko sig, men nog katten är det känslomässig manipulering och den kan de köra upp någonstans.

Men varför skrev du det då?

En Crowdfunding är ju en kombination av en massa olika saker. Som i slutändan gör produkten bättre!
Det är dels en marknadsundersökning: Vill ni ha det här? Om de vill kasta de pengar på det, om de inte vill... inga pengar = tillbaka till ribordet (eller ge upp)
Det är en finansieringsmodell. Backarna (de som backar = de som stöttar) säger: Här: jag tror på din idé. Du får låna mina pengar till du är klar (eller misslyckas). Blir du klar får jag produkten tidigare än alla andra … och billigare. Win-Win!
En möjlighet för en liten entreprenör att nå ut. Tack vara alla sina backare, vissa av dem blir engagerade och peppade, får de hjälp att synas, någon kanske känner någon som känner någon, någon har den där mojängen han behövde, osv.
Hur kan du tycka att det är lura folk och spela på deras känslor?
Jag skulle snarare säga att det är det mest demokratiska vi har sedan länge.
Äntligen kan små förlag och kreatörer som inte vill bli blåsta av storbolagen och få INGET ha full kontroll över sitt verk, få hälften av vinsten och fortsätta äga sina egna verk.

Jag vet att det var 2013.
Och som sagt: jag hoppas att mycket har hänt, för det här var det konstigaste jag läst.
Hur tror du stora företag får sina pengar. De lånar. De går till sina kompisar och får en film eller business finansierad.
Det är också crowdfunding. Men det filthy rich-crowdfunding.

Det som snackas ovan är ju Hederlig solidarisk "vi tror på dig, vi hjälper dig"-broder- och systerskap.

Med det sagt: Finns det folk som blåst en massa backare?
Definitivt.
Hur många som helst!
Men vet du många försäkringsbolag och banker och bilhandlare som inte har gjort det.
De är värre. Lirare och småtjyvar finns över alltid, överallt.
Men det jag sett av crowdfunding-communityn... där är de flesta riktigt bra, hängivna och entusiastiska typer.
Som inte vill ha skiten so storbolagen producerar och säger
Labrador Road 26 skrev:Vi har den här produkten och den kostar så här mycket, köp eller inte det är upp till dig.

Vaddå upp till dig?!? Om producerar skräp jag inte vill ha tar mer betalt för det än det borde kosta och det är skräp pga de snålat i fabriken...
Ska inte då de som vet hur man gör det bättre, billigare och mer hållbart säga "vi har en idé" och ska inte folk som tror på den idén hoppa på den?

Jösses vilken tråkig värld vi levt i isåfall.
Ingenting av det jag gillar och har i mina fickor, i mitt rum eller i min bil hade varit i närheten av det de är idag om man skulle lyssnat på en massa gubbar med pengar som tycker att det är bra som det är...

/Slut på rant
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Förutom att det är mer än sex år sen, så har inte nämnde användare varit inloggad på mer än fem år. Så det kommer nog oavsett inte bli något utförligare svar på det där...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av larsa66 »

nä, han har nog lämnat forumet för gott. Och kickstarter-grejerna hade ju inte då, för sex år sedan inte nått de höjder som det har idag. Så han skulle säkert omvärdera en del av det han skrev då.

Även om jag, för det mesta, inte delade hans åsikter, kan jag sakna hans energi att dra igång diskussioner.

Kul att du kommer in och kollar på forumet, Johan, och tack än en gång för ditt arbete och insats på X9. Hoppas att du fortsätter och bidrar till seriesverige på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag skulle väldigt gärna vilja se denna kickstarterkampanj bli framgångsrik, så om någon kan tänka sig att backa vore det mycket tacknämligt. Karl Kesel är en hyvens kille som gillar Johnny Hazard.

Bild

När fem dagar återstår saknas drygt $9,000. Borde inte vara helt omöjligt att få in. (Kanske Johan K kan ge dem några tips...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Klaatu »

Bild

Kickstartern för Karl Kämpe Äventyraren - Lång trappa, kort rep är igång!
Ta en titt på denna serietidning som behöver ditt stöd.

Karl Kämpe Äventyraren på Kickstarter!

Här kommer en förhandstitt på en av de actionpackade sidorna:

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Labrador 26? Jo han var bra, men tror han intresserade sig för annat sen, han vågade tycka saker.

Det var en hoper arga som var efter, jag har aldrig förstått det där att det ör ok att förfölja nån som skriver vad han tycker, tror han ledsnade.

Idag är forumet väldigt mycket mindre, många är inriktade på just sitt, visst är det kul att serieskapare fins här, men ibland medförs ett kompisgäng som imo aldrig kommer med nånting och riktigt letar upp nån att ge sig på.
De förklarar aldrig exakt vad som är fel utan ofta blir det" jag förstår inte ett enda ord", undrar vad de är arga över då?

Jag igillar ppståenden att jag tex på npt sätt ändrar andras åsikter för att jag har andra, att bara tala gott om allt är väl k, om det ör sant.

Jag har varit hör länge, jag har tom utmanats att läsa sånt jag menat jag hatat.
En gång vann jag Ronin av Miller av någon här, suverän serie fö.

Som jag sagt förr bara för att massorna betalt för nåt eller dylikt följer jag inte det om jag inte gilllar et jag ser, jag förstpr inte varför man måste det.
Dessutom ser jag till att läsa den serie jag ev ska kritisera och hittar inte på nåt, jag har läst serier i mängder öven om intresseområdena ändrats med åren.

Så nej jag hittar inte på nåt utan egen kontroll, jagar inte alls runt efter serier jag inte läst.

Till sist, mina åsikter och tankar är just mina; nget jag menar är mer sanning än nån annans, en del tycks dock aldrig ha en åsikt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Natalia Batista har en kampanj på Indiegogo för att ge ut Sword Princess Amaltea i en samlingsvolym och är i skrivande stund uppe i 93% av målet på 25K SEK.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Klaatu »

Bild

Ytterligare en svensk serietidning som kickstartas och behöver ditt stöd:

Wahid - Weapon of Mass Destruction på kickstarter!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Inte superhjältar va?

De funkar inte här, visst kul om nån kom in i USA, annars lägg tiden på annat.
Det finns många genreer som är lättare att få igenom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Serien är ju på engelska, så man hoppas väl på en internationell publik...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av Agentum »

Ok, vilket jag såklart missade, mao glöm saken.

Jag tror nämligen det kan vara bästa vägen att få ut den där borta, de underskattar europeer allt för mycket för att själva göra sådant, det är ju främst belgfranska serier som via Humanoid bla hittat en publik där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Nu är kickstartern för Die Kitty Die: Heaven and Hell levererad från Dan Parent. Bok (inbunden med signaturer), färgtryck, skissböcker, samlarbilder samt Fernando Ruiz' tolkning av Modesty Blaise. (Kommer att läggas upp på CAF vad det lider)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kickstarter och Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

I alldeles lagom tid till jul levererade Natalia Batista den samlade inbundna utgåvan av Sword Princess Amaltea:

Bild

Utöver boken som nästan blev som Natalia ville ha den (präglingen på omslaget utgick av trycktekniska orsaker) ingick ett rollspel, numrerat färgtryck, bokmärken, knapp och en "resedagbok" där i historien berättas i komprimerad form ur Amalteas häst Palifax' perspektiv.
Kommissionen av "trumpen prinsessa på jakt efter prins att rädda" visas på annan plats.

När crowdfunding fungerar så här bra är det bara att tacka och ta emot.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar