Köpvanor, köpformat

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Köpvanor, köpformat

Inlägg av DanielSchenström »

Hej!

Håller på att fundera lite kring serieutgivning och tänkte dra nytta av forumets tankekraft/önskemål.

Om sidantalet serier är detsamma per år, hur ofta skulle ni vilja att ett nummer av en tidning kommer ut av alternativen 1, 2 eller 4?
(Exempel 1 nummer om 200 sidor, 2 om 100 sidor eller 4 om 52.)

Skulle det ändras om de tjockare numren var billigare per sida, eller ifall de var dyrare per sida?

Skulle det göra skillnad om det var något du köpte på nätet, eller på plats på en seriemässa exempelvis?

Vad tycker du om idén att prenumerera som en tjänst som Patreon, där man får det senaste numret efter X antal månaders medlemskap?
(X beror på publiceringstakten. Andra bonusar skulle tillkomma.)

Skulle du känna dig lurad ifall ett nummer kommer ut som gratis nedladdning senare? Eller beror det på hur långt senare?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Köpvanor, köpformat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sett till mina egna preferenser (och tid till förfogande) så föredrar jag 52 sidor fyra gånger om året (Kalle Anka Klassiker har ett bra koncept, 6 nr/år, några ibland lite tjockare). Bröderna Hernandez använde sig av alternativet med tjockt album 1 gång/år och jag halkade efter i flera år med deras utgivning eftersom det var svårt att komma sig för att ta sig tid att läsa den tjocka luntan. Med tre tunnare nummer om året (men samma sidantal) är det lättare att hålla sig uppdaterad.

Jag är ganska prisokänslig när det är något jag vill ha, men för att pröva något okänt är det en fördel om det är fler sidor till lägre pris (lättare att bilda sig en uppfattning med fler sidor).

Inköpsställe för okänt nytt grejs varierar, men inträffar oftare på SIS eller i specialaffär (på rekommendation).

Patreon har jag än så länge ställt mig kallsinnig till. Om det skall finansieras av de tilltänkta köparna föredrar jag Kickstarter eller liknande.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Köpvanor, köpformat

Inlägg av KRax »

Det beror en hel del på serierna för mig. Ju mer text, desto kortare nummer kan jag tänka mig att köpa, men bläddrar jag igenom det på fem-tio minuter för att det bara är bilder med lite utrop här och där, nä då får det vara. Då behöver det vara fler sidor för att locka mig.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpvanor, köpformat

Inlägg av Agentum »

Att ha en fysisk version har bara värde för vissa, och för oss kvittar det om en digital utgåva ges ut med.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar