Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Hur kommer det sig att så många gamla stripserier från USA i princip handlar om hur karlen i huset inte får gå ut på kvällen och spela tex poker utan kan tex låsas in eller liknande, på nåt sätt lurar han sig ut.

Och varannan gång för han stryk av damen han är gift med, allt från kasta hela servisen på honom till brödkavelslag i huset.

Ändå vill inte damen ha med karn att göra i övrigt utan det går ut på att han kan vara inlåst bara.

Hur kunde så många tycka de här var så roliga?
Jag menar eftersom de är rena standard mässiga ofta, att inte mannen får slå kvinnan är begripligt, men tvärtom är tydligen så kul, det verkar inte direkt vettiga familjer eller särskilt realistiska för sin tid.

Kanske var det just det som menades vara det roliga att de var nåt som inte hände egentligen?

De har inte åldrats bra iaf, man ledsnar på nolltid och kan de inte utvecklas mer har man svårt att förstå att de överlevde.

Att det var en simpel tanke märks då en hel hög i princip handlar om det med mindre modifikationer.
Vissa hyllas ju tom, de var tex udda tecknade eller liknande.

Nivån imo är ju tårta i ansiktet och halka på bananskal ungefär.

Det verkar utbrett i just USA, iofs var stripserier stort där med många ivriga försök även av folk som senare lyckades med bättre strippar.
Det slog nog inte värst här iaf, det togs inte in ens förmodligen utan lite mer krav fanns här, även om vi inte hade just nån svensk stripseriemarknad.

Hur kommer det sig förresten att ingen gjorde stripserier just här?

Min gissning är att den sen 1800-talet rådande skämtbilden med text under var det "svenska", där har vi ju många, och visst en del gjorde strippar nån gång i bland.


Jag lade till lite info i rubriken eftersom diskussionen handlar mer om hunsade män i serier än om gamla stripserier i allmänhet.
Rufus
Moderator
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier.

Inlägg av Wakuran »

Gyllenbom var väl iofs enormt stor i Skandinavien, när det begav sig, även om det nog till stor del berodde på de eleganta teckningarna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Gamla stripserier.

Inlägg av Grumme »

Elov Perssons August är ju också ett exempel på en hunsad man som med jämna mellanrum får sig en resa.
I Kronblom är det rejält nedtonat, men om det är någon som åker på stryk så är det ju just Kronblom, fast då oftare från svärmor än från Malin.

Sedan har vi ju även Tuffa Viktor, där det faktiskt är han som då och då misshandlar sin hustru Vivan när hon är uppkäftig. /Vanligtvis genom en smäll på käften.)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier.

Inlägg av Wakuran »

Och så måste vi såklart även nämna Lilla Fridolf, även om brödkaveln där eventuellt mest är menad som hot.

Tropen har f.ö. även diskuterats som hastigast i den här tråden.

viewtopic.php?f=17&t=2542&start=2210

( Lilla Fridolf ska f.ö. vara delvis inspirerad av Fridolf Celinder, som jag - trots att jag tror jag kan ha någon 60-talssamling någonstans i samlingen - har rätt dålig koll på, så jag vet inte om han bara var toffelhjälte, eller om han även drabbades av hot och/ eller stryk, dessutom... )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier.

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Hur kommer det sig att så många gamla stripserier från USA i princip handlar om hur karlen i huset inte får gå ut på kvällen och spela tex poker utan kan tex låsas in eller liknande, på nåt sätt lurar han sig ut.

Och varannan gång för han stryk av damen han är gift med, allt från kasta hela servisen på honom till brödkavelslag i huset.

Ändå vill inte damen ha med karn att göra i övrigt utan det går ut på att han kan vara inlåst bara.



Ja, det där är onekligen nåt man känner igen från gamla serier. Framför allt från Blondie, om vi talar om just amerikanska stripserier. Men det där scenariot är ju minst lika mycket svenskt som amerikanskt, och då tänker jag framför allt på Lilla Fridolf men även på andra gamla svenska serier som t.ex. Åsa-Nisse och Kronblom.

Sen din fråga, om varför och om folk verkligen tyckte att det var roligt. Tja, säg det. Lite roligt var det nog ibland, men just detta skämt blev ganska uttjatat. Och det finns naturligtvis betydligt roligare serier.

Grumme skrev:Sedan har vi ju även Tuffa Viktor, där det faktiskt är han som då och då misshandlar sin hustru Vivan när hon är uppkäftig. /Vanligtvis genom en smäll på käften.)


Japp, men den är engelsk. England saknade tydligen den ovan beskrivna amerikanska och svenska traditionen. Även i länder som Frankrike, Belgien och Tyskland tror jag inte att den fanns.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Jo sant iofs med lilla Fridolf serien, den är ofta om detta om än lite fler rutor än de strippar från USA som handlar om det på väldigt få rutor.

Åsa-Nisse gör ju annat med och Kronblom är lat mest, det blir visserligen kanske upprepande men inte av samma sak som i de här andra.

Det ingår men allt leder ju inte till det i säg sex rutor eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Rufus »

Ja, de svenska exemplen av serier med hunsade män är inte i strip-form.

Just serier och annan mediaform med hunsade män är det mycket av i Sverige, eftersom det är något som det anses okej att skämta om i detta land. I andra länder kan man även skämta om andra saker som inte är okej här. I t.ex. Nederländerna finns det en tv-serie och filmer med Familjen Flodders, vilken även har gått på export till t.ex.Tyskland, och troligtvis finns det även någon serieversion nånstans. Familjen Flodders handlar om en socialfallsfamilj och deras godtrogna socialarbetare. T.ex. såna saker är alltså okej att driva med och skämta om i Nederländerna och Tyskland, men inte okej här. Här blir det desto mer om hunsade män istället.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Nu var ursprunget 20-30ral jag tänkte på men idag så har vi ju i Sverige en väldigt stark kvinnosakspolitik som nästan vänder steken trots få verkar intresserade rent procentuellt.

Det där har jag aldrig förstått, det finns inget jämlikare land i världen troligen ändå ska man skämmas per automatik, jag ser hellre arbete för just jämlikhet inte den här negativa trenden är andra hållet som gärna publiceras

Däremot har vi ju nya innevånare med väldigt annorlunda värderingar och uppfostran i den frågan, men det tas inte med i beräkningarna öht.

Eller hur menade du?

Jag inser att bara du går till Danmark är det skillnad, man kan fråga sig om man gör sig till offer som och tillåts detta mest, vi kan aldrig bli likadana.

Seriemässigt är det givet ett stort nono till kvinnomisshandel, men det är väl vanligt om det gäller familjeserier, om det ens öht finns med.
Men jämlikhet fullt ut innebär tyvärr att om du agerar som det så kan Du få på käften oavsett och för svälja det.

Men serier är ju inte verklighet, jag måste nog ha lite mer av förklaring från dig Rufus vad du ökar på?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Jag kan tillägga i klassiskt svenskt material innan allmän rösträtt ens så är det blandad komplott i detta.

För saken är att kvinnor inte fick rösta, det hörs högt men det var inte fritt för män heller det beräknades efter inkomst så massor hade ingen rösträtt andra hade många röster, så innan allmän rösträtt kunde absolut inte alla män rösta, en sak som glömts bort.

Många män var emot kvinnlig rösträtt av tradition hur kvinnan skulle vara och bete sig, så det har verkligen ändrat sig.
Och det är ju bara bra imo så länge inte kvotering och dylikt används, rött person på rätt plats oavsett kön, lön efter utfört arbete tycker jag.

Tyvärr har detta ju sabboterats och vi har fått en hög från andra länder där det värsta från Sverige rapporteras som verkligen ger sina g på oss.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Men serier är ju inte verklighet, jag måste nog ha lite mer av förklaring från dig Rufus vad du ökar på?


Jag svävade ut lite och kanske för långt utanför ämnet. Men jag gillar att jämföra olika länders humor, och det räcker faktiskt att vända blicken mot ganska närliggande länder för att hitta stora skillnader när det gäller vad som är okej att skämta om och vad som inte är det. Här i Sverige skämtas det ofta om hunsade män medans det skämtas om andra saker i andra länder.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Coppas »

Har ungefär samma syn som Rufus och tycker oxå det är kul att jämföra lite.

Överlag är det ju så att vad som ses som humoristiskt skiljer sig mycket åt mellan olika länder beroende på sådant som t.ex. kontext, språkbruk, förkunskaper liksom det även är skillnad på verbal humor vs. fysisk humor etc.

Det gäller både film/tv, stand-up, litteratur mm. Det innebär att något som är en succé i ett land/kulturområde kan råka ut för platt fall på annat håll.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Ah ok, jag tog det för bokstavligt, nu är jag med.

Och ja det är ju en del av kulturen vad som anses roligt, vi svenskar håller väl inte nån status där i världen precis, som tex engelsmännen gör.

Och givetvis lär många saker i ett land som rättigheter avgöra vad som ens kan skämtas om, kanske ingenting på sina håll, jag inte officiellt tecknat.

USA har ju haft mycket politiska skämtrutor länge, det är ju inte en sån stor grej här även om det väl förekommit och Berglin kan väl delvis vara däråt.
Idag kanske inte misshandel av nån är hejdlöst kul ändå skämtsamt gjort, det behövs nog lite mer.

Men visst våldsamheter kan ju vara kul Tom och Jerry tex, ok alla tycker väl inte det, men det är ju riktigt elakt av och till om man ska fördjupa sig i det.

Här i Sverige har ju främst brittisk humor funkat, i USA tex begrep de tex inte Black Adder som exempel, enbart Mr. Bean slog där.

Amerikaner har ju haft många judiska komiker, det har tydligen varit ett sätt att fungera där.
Iaf jag har väldigt dålig koll på länder i Europa annars ens, vissa saker delar vi nog, men annat är troligen obegripligt utanför Sverige, inte för att humor här är lika omfattande idag som förr tycker jag.

Ursprungligen 15-1600tal var det riktigt låg humor i Sverige dasshumor kan man säga, det var ingen hög nivå alls, det kom hit genom kanaler utifrån där de hade lite mer finess, men vi ansågs liksom tyskarna allvarsamma rent allmänt.
En väg var från Skottland tex där de hade humor på en högre nivå, skottar var inte helt ovanliga i Sverige inom olika yrken.

Men nån form av skämt om så dasshumor eller tex rent fysiska skämt finns nog nästan överallt och har funnits, människan försöker ju anpassa sig till allt, vi hade nog dött ut om vi aldrig fått skrattat bort allt elände som funnits.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gamla stripserier.

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Och så måste vi såklart även nämna Lilla Fridolf, även om brödkaveln där eventuellt mest är menad som hot.

Tropen har f.ö. även diskuterats som hastigast i den här tråden.

viewtopic.php?f=17&t=2542&start=2210

( Lilla Fridolf ska f.ö. vara delvis inspirerad av Fridolf Celinder, som jag - trots att jag tror jag kan ha någon 60-talssamling någonstans i samlingen - har rätt dålig koll på, så jag vet inte om han bara var toffelhjälte, eller om han även drabbades av hot och/ eller stryk, dessutom... )

Nu hittade jag förresten min Fridolf Celinder-bok... Och det är väldigt mycket text, och ganska lam, gammaldags humor så jag har bara orkat skumma, men det verkar som han är mer timid toffelhjälte än direkt hunsad och antastad med våld och hot...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Det stämmer nog, hon är ner draken med munnen än våldsam, i äldre USA stripserier får vi se hur mannen har misshandlade eller blivit inlåst och dylikt direkt.

Dock det typiska stor kvinna liten karl är ofta förhållandet.

Olika tidsepoker har väl olika humor att det i USA var populärt med detta kan ju varit att det är väldigt enkelt att tillverka de stripparna, de blir korta med.
Det är inte ok med misshandel av kvinnor så mannen får främst vara den som får stryk och är dum i huvudet mm, förekommer ju på reklam ofta med, att det är en man som är den urblåsta.

Men det är väl för att det omvända drar upp ett enormt oväsen, vi har lärt oss att reklam med idiotiska män eller för all del avklädda det skiter vi i,det berör inte oss.

Men nu klev jag av spåret, tydligen var det jag kul med att mannen lurade sig ut på pokerkvällen eller fick stryk, det var ju dels den enda kamp mellan könen de kunde trycka om inte annat.

Idén är ju som sagt simpel med, stripserier nästan krävdes ju fram av tidningarna, det var kamp om dem tom.
Och för all del flertalet var också bra, de kan tom börjat simpelt men då skaparen ledsnar utvecklade han det hela och serien blev bra.

Det är ju flera av dem alla beundrar som haft tidiga kortare simplare stripserier i tidningarna, de har lämnat dem och senare gjort det alla pratar om.

Iom Roy Cranes Wash Tubbs skapade det ju med tiden många öventyrsstrippar tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

So tur är var ju inte de här rätt tidiga stripseriens så simpla, de hade ju varit helt utan personligheter och en Plop serier, dvs figurerna ramlar utanför serierutan vid överraskning så man bara ser skosulorna.

Krazy Kat är ju klart speciell, en vattendelare med många ser bara en mus som kastar tegelstenar i huset på katten och sen fängslas av hunden, men den var ju mer djup än så.

Wash Tubbs var ju klart före du tid med, utan tvekan nåt som ändrade det för många andra.

Popeye med längre äventyr och många bifigurer med sina speciella egenheter, fånigt kan man tycka då det är enkelt, men det funkade ju väldigt bra här.

Jag har ju läst vad svenska tecknare i allmänhet tyckte om dess amerikanska, och det var inga goda ord, nu vet jag inte vad som trycktes här på den tiden såklart, men de höll hårt på främst enbildsskömtet med text under som svenskt, men vissa gjorde strippar om än inte så långt fortsättande, typ mannen som som gör vad som faller honom in eller Urhunden, men även om strippar gjordes av svenskar så var de ofta one shots eller som sagt korta innan de kom upp med nåt annat.

Det dröjde ett bra tag innan veckotidningar började trycka sånt som senare utvecklades till serietidningen.
Det var en ny generation som nog sett de amerikanska bättre stripseriens och försökte göra nåt svenskt på det, flera lever ju ännu det kan man inte säga om de amerikanska stripseriens de tog inte i många fall klivet till serietidningen, Popeye gjorde det iofs.

Inget fel med det traditionella från 1800 tal här i Sverige, men det blev ju just vara skämthistorier som folk berättade och sände in till de tidningar som var svenska skämttidningar då tex Strix.
Vad jag förstår härstammar stilen väl från Tyskland otroligt nog men ansågs svenskt.

Egentligen hade de kapacitet för serier men det gjordes sällan fler än enrutingar av de mest kända.
Många är väldigt tidsenliga och skulle inte förstod av oinsatta idag, men vissa förblir eviga faktuskt., De kunde skrivits idag.

Konstigt det där skämt fanns ju i många serietidningar förr Kalle anka hade det skrivet smått under rutorna osv, skämthistorier.

Sen dig det helt ur, och imo läs det som det handlar om att det inte är acceptabelt längre att skämta om andra, vilket är en stor förlust tycker jag, vi måste ha särskilda skämtade på scen liksom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla stripserier (hunsade män i serier)

Inlägg av Agentum »

Egentligen behövde man ju inte teckna bra för att få en populär stripserie, det handlar ju mer om andra saker bifigurer och hur påhittiga de var.

Jag menar de som varit bäst var visserligen bra men de sålde inte mer än långt enklare strippar, tvärtom, tex Snobben.

Snobben imo återupptar ju Krazy Kat i stilen, samma nitar var gång osv, men sålde ju oerhört mycket mer och såklart fler figurer.

Det var väl otur att det fick veta Comics i USA, eller tom funny pappers, för att de tidiga stripparna alltid var humoristiska.
Men vårt namn serier är långt bättre beskrivande imo, även om det väl inte hjälp så mycket.

Comics beseglade nog ödet en aning för serietidningarna jag, otroligt att det aldrig ändrades, säkert därför Graphic Novels lanserades så hårt.

Jag menar nåt som försvann redan på 20-30 talet känd ju korkat att använda som namn vidare, det var ju inte vara roligt längre, tom så de stoppade allt 1954 fö.
Men det var ju tex Archie och dylika so skrek högst för självcensur, de andra borde skitit i det imo, Dell/Gold Key gjorde det iofs.

För som sagt det blev ju inte en censur från staten som idag tex med filmer.
Det blev fasen mycket värre med egen censur, Wertham ville väl inte ens ha det utan att man rensade upp mest, även om han trodde hårt på kopplingen serier och våldsamma barn hela livet.

Vi har ju haft det där om och om igen, idag tycks det dött efter tex spel utsattes för tjafs men det misslyckades.

Att det nog redan står illa till på Hjärnkontoret om man agerar ut filmer och liknande i verkligheten har aldrig verkar fallit nån in, särskilt som de utvalda tagit den enkla vägen ut och tex skyllt på tex rollspel för att de var djävulsdyrkare, naturligtvis lätt att göra.

Rock och hårdrock man spelade baklänges jises vika dumheter folk kom upp med.

Beatles Helter Skelter kom att göra med raskrig ens är ett exempel känt enbart pga vansinne inget annat.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar