Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Minns ju att författaren sa att hon framför allt var baserad på någon animerad gammal MGM-kortis.

Jag gillar ju Black Cat, annars, minns fortfarande den där scenen där Spidde avslöjar sin hemliga identitet för henne och hon reagerar med att få psykbryt... -"TA PÅ DIG MASKEN IGEN!"
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo självklart säger man ju inte att Jo vi hittade på en Marvelfigur av Catwoman hehe men det är helt uppenbart tom i namnet att så är fallet.

Däremot så har hon väl peruk och dylikt och Marvel var ju mer av såpopera så det du nämner är nog rätt typiskt, och att nya figurer trädde in och med nya författare så var hon borta i senare säsonger [:D]

Och Jo jag gillade henne också när det begav sig, som jag sa undrade man ju just om de skulle bli tillsammans och om hon då skulle kunna "fight crime" i stället för att vara en Cat burglar.

Nåväl det är en överspelad figur idag och det är väl en fan som blivit vuxen som gjort det här han visar.

Själv är det ännu Poeye av EC Segar, söndagsidorna är lite sega jämfört med dagstripparna får man säga, det är bara halvsidor och tja prize fighting och liknande är det som pågår om och om igen, iaf här i början, han ger sig inte ut på nåt vilket ju är stripseriens styrka annars.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har på sistone läst lite allt möjligt. Prins Valiant, Dan Cooper, Luc Orient, Spårhundarna, Mandrake, Tidsfågeln... säkert något mer som jag inte kommer på just nu...
Ja, just det! Även Yanns äventyr.
Samtliga dessa var bra.
Vad ska det bli härnäst?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Blandad komplott det där, dock en hel del stripserier och belg-franska album så det blir väl ett till belg-franskt album tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Det trodde väl jag också.... Men lustigt nog blev det istället denna lunta: The years have pants. http://www.topshelfcomix.com/catalog/al ... -pants/618
(Bibliotekslånad)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Ok, aldrig hört talas om för jag erkänna.

Här har biblioteket inte ett skit egentligen, till för den grundskola det numera är inte ihopbygt med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Idag slog jag mig till ro i en stol på gräsmattan i solskenet med en bunt slumpvis utvalda serietidningar och läste enbart för underhållningsvärdet:

Bild

Elvira's House of Mystery #5, Donald Duck #110, E-Man #16, Bacon & Ägg 4/1997, Inferno 4/1992, 91:an 5/1976 (observera felstavningen av "Agust").
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Kruse från Valnor 3,

Lider svårt av de många kockarna den här, olika ständigt, ingen är dålig men för olika som tecknare.

Jag förstår att hon som bifigur blev populär men originalversionen är bäst, de försöker ändra henne till nåt annat än hon var klart tänkt att vara i Thorgal.
Det populära med henne är ju att hon drivs av girighet, makt och pengar och är beredd att förråda alla för vad hon själv vill ha.

Tar man bort det är det inte längre en intressant figur.

Det blir som en egen version separat, möjligen är tanken kanske lite yngre läsare?
Nä fram med mer Thorgalkrönikan nu Cobolt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Och sista Blueberrysamlingen, trist nog så att säga.

Mycket vackert tecknat ok corral-Dust men tunt manus tyvärr, å andra sidan är allt vara förvanskat om den där uppgörelsen som knappast handlade om några lagmän mot bovar egentligen, Earls och Holliday var lycksökare själva, skurkar när det var bäst och sen lagmän när det förra var överstökat.

Så varför kan det inte variråt så här lika gärna som de tramsiga idéer som ju försöka hållas till liv om en vilda västern på riktigt, det luktade nog mest hästskor och folk var fulla, de ytterst få uppgörelser så som här eller de ännu färre duellerna under alla dessa år är hejdlöst få, skjuta i ryggen och fylleslag var nog sanningen.

Så visst kan man blanda in Blueberry i det, men han passar inte in, han skulle vara enormt mer ryktbar jämfört de här stilistiska figurerna så manuset borde varit om honom särskilt som man aldrig får veta så mycket om honom, hur det blev sen, och nu får vi aldrig det.

Men fantastiskt tecknat, Apaches jag här blir ju en upprepning och mer bonusmaterial då det ju är från början åter igen och inklippen mellan nytt och gammalt funkar inte så bra imo.

Den kunde de besparat sig, men som sagt alla hade väl vid det laget inte läst serien från början så jag förstår att det gick att sälja.

Tråkigt att det inte blev ett slags slut av det, han är en slags Clint Eastwood som är korthaj, känd kanske inte så avslutande direkt om man inte ska ta det som att han så att säga inte behövde överleva sin tid och bli sportkommentator typ.

Men han gjorde sitt bästa med det hela, som mördaren som verkligen är en demon som folket "såg" när han hoppar ut från hotellet, men sen ju bara är sminkad när han är ensam.
Att avsluta med nåt som handlar om nåt annat var svagt av författaren, personen verkar ointresserad av serien helt enkelt och det hade ju gått enormt många år sen den började, troligen var han inpirerad av filmen Tombstone på nåt sätt, som väl var hyfsad ändå om än lika fantasifull.

Men en sak är ju rätt inledningen som beskriver filmerna från 30tal och tills Hollywood inte kunde göra fler cowboyfilmer, iom dem blev det ju fritt då ingen hade upplevt den tiden längre och det är väl därför västern som serie iaf existerar ännu om än inte som filmer som ju dog med Clintans The unforgiven som ju inte på nåt sätt försöker ge en korrekt bild av det hela dock har ju tv-serier kommit och gått senare befriade de med, vilket är villkoret för västern som genre, ingen vill höra dösnackande nonsens och sjungande cowboys.

Egentligen var ju allt redan i sin samtid motsvarande lågpris böcker om det vilda västern, och serierna fanns ju men på bio var det väl viktigare med en annan seriös framställning eller de tv serier de hade som var minst sagt långtråkiga.

De som gillade dem är väl döda de med å andra sidan, alla blir ju barn av sin tid.
Jag är där själv iaf snubblande nära.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

K-E Lindkvist, så DC kostade på sig rättigheterna till tv figuren Elvira, det visste jag inte ens.

Visst sen blev det ju populärt med den här typen av presentatörer i stället för monster, men antar att Vampiriella väl vann i serievärlden, det har inte slutat än.
Här i Sverige gick det väl inte pga rådande chockade kärringar haha, men rätt dåliga tidningar med just Vampyr eller vad de hette, de första Warren där var usla, sen steg kvaliteten.

Varierat utbud om du ärligt slumpade fram de här, ingen är som den andre tidningen alls.
Å andra sidan är väl samtliga av sk avslutade i en tidning format så man kan läsa en, ok inte inferno som aldrig kom nånstans.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Kattmannen »

Om jag bara håller mig till serier så läste jag just häromdagen "Dödens ö - Drömmar från den andra sidan", av Knut Larsson. Jag hade just köpt den vid en boksignering med författaren.

Den var ganska mörk. Den var även riktigt surrealistisk, drömsk och lite kuslig. Inte alltid lätt att se någon handling. Påminde till en del om den legendariske Hans Arnold. Inte världens bästa seriealbum, men klart läsvärt.

/Post flyttad till lämpligare tråd. Admin
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Jag har börjat på den första volymen i samlingsutgåvan av Max Lundgrens klassiska fotbollsserie Åshöjdens BK.
Den var rolig att läsa när den gick i Buster, men eftersom jag inte prenumererade så missade jag en hel del avsnitt, så det ska bli riktigt roligt att få läsa den från början till slut. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

Läser om alla Mumin-samlingarna. Det var minst femton år sedan sist och det är så bra!

Har nian och tian kvar, minns att jag tyckte tian var svag förr. Får se om det stämmer fortfarande.

Saknar tyvärr ettan.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wildis90 »

Jag har nyligen läst ut kalle anka 1948-1953 årgångsböckerna, jag tyckte att de böckerna var superbra!


Grumme skrev:Jag har börjat på den första volymen i samlingsutgåvan av Max Lundgrens klassiska fotbollsserie Åshöjdens BK.
Den var rolig att läsa när den gick i Buster, men eftersom jag inte prenumererade så missade jag en hel del avsnitt, så det ska bli riktigt roligt att få läsa den från början till slut. [:)]


Åshöjdens BK, är det den här Buster serien som handlar om målvakten George eller är det en helt annan serie? Jag har inte läst Busterserien på hur länge som helst så jag kan ha fel :oops:

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Wildis90 skrev:Åshöjdens BK, är det den här Buster serien som handlar om målvakten George eller är det en helt annan serie? Jag har inte läst Busterserien på hur länge som helst så jag kan ha fel :oops:

Med vänlig hälsning, Wildis90


Nej, Åshöjdens BK handlar om en liten svensk klubb i mitten av division 5, som när de får en ny tränare börjar en resa upp igenom seriesystemet.
Serien du tänker på är gissningsvis "Greppet Direkt", om målvakten Gordon Stewart. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wildis90 »

Ja just det! Tack så mycket [:o)] Gordon Stewart var det ju! Jag minns att just den serien fastnade jag lite för, jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg varför, men jag tyckte att den var bra [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Läser om alla Mumin-samlingarna. Det var minst femton år sedan sist och det är så bra!

Har nian och tian kvar, minns att jag tyckte tian var svag förr. Får se om det stämmer fortfarande.

Saknar tyvärr ettan.

De tidigaste serierna är nog åtminstone bland de lättaste att hitta på annat håll...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Wildis90 skrev:Ja just det! Tack så mycket [:o)] Gordon Stewart var det ju! Jag minns att just den serien fastnade jag lite för, jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg varför, men jag tyckte att den var bra [:)]


Den var en av mina favoriter också, tillsammans med Bullen, Super-Mac, Nobby Tåfjutt, Johnny Puma, Benny Guldfot, Ben Bolt, Rovers, Danny...
... jag hade visst fler favoriter än jag trodde. [:o)]

Greppet direkt lades ju ner, men något år senare så kom det en ny serie om Gordon Stewarts son, "Arvtagaren" som visar sig vara en minst lika duktig målvakt som sin far. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wildis90 »

Mina favoriter från Buster är:

Gordon stewart, Bullen och Super-Mac, Benny guldfot och Känguru-Kid. Känguru-Kid är en rolig serie men lite konstig också (som jag gärna vill ha det) [:)]

Jag kanske borde ta och börja läsa Buster igen [;)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Mina favoriter från Buster är:

Gordon stewart, Bullen och Super-Mac, Benny guldfot och Känguru-Kid. Känguru-Kid är en rolig serie men lite konstig också (som jag gärna vill ha det) [:)]

Jag kanske borde ta och börja läsa Buster igen [;)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D


Jag gillade också att läsa Buster emellanåt och just Super-Mac och Bullen hörde till favoriterna. Plus Kid Cox, Greppet direkt och Fotbollsfantasten m.m.

Ett tips för den som vill läsa Buster igen är de två retroböckerna med Buster som Egmont har gett ut. Synd att det tydligen bara blev två volymer.
Skriv svar