Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tycker Superman som koncept är rätt långsökt. Hela konceptet med rymdvarelser som ser exakt ut som människor är sjukt långsökt. Dock när jag väljer att läsa Stålis så noterar jag sakerna där realism är långt ifrån, ler kanske lite åt det, och sen fortsätter läsa.

Tycker Kryptonit fungerar med de interna regler Superman och hans värld innehåller.

Det är skillnad på den typen av orealistiska grejer och bara kasst skrivande.

Green Lanterns brukar åka rymdskepp ibland. Finns ju lägen då de kan inte ladda sina batterier. Sen som du säger, de kanske inte riktigt hade koll på mytologin när de började göra den serien. Originalet var ju närmast magi, som Aladdins lampa typ.


Andra världskriget görs ofta i filmer. Jag tycker det var intressant att man gjorde första i Wonder Woman. Den settingen har varit mer sällsynt. Jag gillade den visuella stilen det gav. Sen hann Marvel göra Captain America innan DC gjorde WW. Förstår ändringen.

Du skriver ofta om hur grejer är "trams" eller "löjligt". Jag anser det är en del av charmen. Oavsett hur cool och tuff Aquaman skriven av Peter David var, så är det en snubbe som pratar med fiskar. Man kan göra gritty, sen kan man göra barnsliga grejer båda fungerar.


Jag har inga problem med åsikter som skiljer sig från mina, om en hobby som superhjältar. Om jag inte ville diskutera med dig och andra så skulle jag inte skriva här :).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Men isf har vi mest olika språk mest, jag hade inte läst saker jag hekt förkasrat

Jag jan uttrycka mig oå ett sätt sp folk tror jag försöker bestämma hur det är.
Men jag menar inte så.

Jag uttrycker mig annorlunda tyvärr, men i slutändan betyder berättelsen allt för mig.

Visst kan fe undvikit ww2, WW är väl en halvgud och finns ju kvar senare ändå.

Ärligt oritesterna ör väl rött hopplösa mot orealistiska saker i denna genre, men vad jag nåmenade ör att många saker togs fram snabbt utan tanke, för hur länge kunde hålla ens.
Ochh det har givit en bunt konstgheter när sllt inutits ihop.

Man kan absolut se det som charmen med suerhjältar, ofta sväljer man ju det öndå om berättelsen är bra nog.

Vad än jag påpekar så finns ju bra berättelser där säkert förfatrarna med gjort vad de kan med saken.

Jag flrsöker bilda mg en egen uppfattning om saker innan jag avfördar dem, jag tönker mer på mig än på hur de flesta tycjer.

Och såklart ör håjag inte här för att starta bråk; om jag kan undvika, isf skulle jag inte ta dig på ditt ird om nånting ör bra.

Jag har völ ett fel att se en del historiskt främst, och äldre som jag ör jan gamla DCU ofrta dyka upp.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag har inga planer att tvinga dig eller någon annan att tycka som jag gör. Däremot så tycker jag om att debattera saker.

Jag försöker själv skriva om de serietidningar jag nyligen läst. Eftersom jag tycker serietidningar är kul.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag med, som sagt vi pratar olika språk mest, alltid svårt att utan att känna den andre i skrift veta tankarna bakom allt.

Jag blir väl mer öppet negativ när jag inte gillar en sak, men ibland är det bara lustiga grejor jag ser nen inte direkt störs av, genom så många år skriver självklart diverse författare in sg i en återvändsgränd och det blir problem att fortsätta för efterkommande.

Vissa figurer lider ju ännu av detta, vilka är de? Så att säga, Hawkman, Power girl och Miraclegirl Donna Troy som exempel.

Genom ändringar i historien och rebooter av figurer existerar inte deras bakgrunder längre.

Jag tycker dock DC måste acceptera att det blir ett lapptäcke av en del del, lite som Batman familjens DCU och Supermans DCU är helt olika annars fungerar det inte.

Förr stördes jag lite av det men idag ör det bara berättelsen som betyder nåt, men för vissa är ju ett DCU som stämmer allt de håller på med, om en person skrivit allt kanske det fungerat som Stan Lee i början av Marvels universum.

DCU fanns ju inte ens vid omstarten på 50talet och inte så konstigt, figurerna hade sina egna tidningar och träffades inte i dem, inte ens JLA som använde dem samtudigt skapade en värld på länge lika lite som JSA hade gjort det.
Det är inte så jäkla viktigt, men att använda elseworlds var/är ju en mycket bra idé för att få använda en sån figur som är låst under mängder av förbud på ett intressant sätt.

Därför suckade jag när det då och då skulle förändras i grunden, Batman hade aldrig setts på bild etc, mitt i allt annat oförändrat, när styrande editorer byts ut kommer nytt folk och de vill ha nåt annat men det håller inte iaf hur mycket de än vill det.

Jaja struntsamma det var därför new52 var dömt att misslyckas och så givet pga allt för många titlar att starta med.
Men visst många tänker inte som jag utan Marvel hade ju trasslat ihop sig väldigt då och tappade väl en del till att folk inte behövde sätta sg in i DCU, vilket väl hindrat vissa.

Som sagt lapptäcke, men man måste ju nte försöka knyta ihop allt öht, leverera i stället för allt för hårt editorstyrda saker.

Sen utan editor är en fara med givetvis då det kan vara storkrig mot anfallande aliens i en blaska nen inget märks i de andra [:o)]
Har ju hänt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tycker inte allt behöver en förklaring heller.

Om det händer nånting stort I en tidning, t ex rymdinvasion som du nämner. Och om det inte nämns I en annan tidning, så har jag väl alltid tagit det så
det händer I olika tidsperioder. Inte konstigare än det.


Nuförtiden vill jag supporta serieindustrin helt enkelt. Så jag rotar fram de grejer jag tycker ser roligt och bra ut.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo, bra saker ska ju premieras tycker jag med, och betalar för det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Nåväl Tony S. var inte värst i Deathstroke vol2, det bästa av allt var skrivet av nån annan, en klassisk historia där Slade spelar två roller hyrd av två motstående opiumgrupper, Who is Balkan hette den nog.

DEn var klart mer vad jag vill se, och had en hel del poänger med, slutet när de som hyrt honom att få gängen att attackera varandra frågar om han dödat alla monster?
Ja säger han och lägger på och för sig själv tillägger utom en och man ser hans spegelbild i backspegeln på hans mc.

Jag har inte läst vol3 eller vol4

Vol1 var faktiskt klart intressantare, en hyrmördare har ju uppdrag inte familjefester och ständigt samma motståndare om och om igen.
Ändå skrev väl den där Tony S. Batman seenare?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

DC har ju i SC släppt en hel del Elseworlds från förr, inte så dumma faktiskt, de har oftast inte reprintats det är JLA, Batman och Superman de två första har jag uppmärksammat mest.

Vissa är riktigt bra, även speciellt teknade i stil.

Andra ger väl inget kanske.

Jag har alltid känt mig svag för en Batman på 1800-talet tex, en hämnare, ett spöke.
Gärna i Europa.

Några blandar ju in en Frankenstein stil, och man kan tycka vad man vill men de är fantastiskt tecknade.

Men jag har inte alla, men kul att de ger ut dem, de var ofta med i de vanliga blaskorna men då de var standalone oftast och inte slog rekord blev de aldrig tryckta igen.
Att jag inte har Superman beror inte på nåt särskilt, den som läst Red Son vet ju att han kan användas intressant, det är bara kass plånbok.

Sen bör man ju ha JLA där Superman jobbar för USA enbart och är extemt falsk, tyskarna har hittat Martiena Manhunter som tror på deras inställning men Batman tar av Hourmans piller och klappar Superman galningen på käften och kastar sig fram till MM för att han ska få läsa hans hjärna, vilket av slutar WW2.
DEt är två delar mins jag, de är så att säga "realistiska" man kan dö osv, vilket bla händer Flash och Hawkman tex.
Fan va dåligt minne jag har för titeln.

DEn är nog inte med i dessa dock den fick en egen trade jag köpte för länge sen.

Varför går jag inte fram och glor i hyllan? ja ni den som hade hyllplats för allt ändå.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Har ju gnällt om det tidigare, men det som "motsvarat" Elseworlds senare år har varit alla de där "Dark Universe" serierna som Scott Snyder är delvis skyldig till.

Liksom, fine, någon parallel-dimension med ond monster Batman är kul i 5 minuter. Men i regel så är de där serierna så jäkla deprimerande att läsa.

Skulle betydligt hellre läsa Elseworld där karaktärens kärna finns kvar. Precis som i de Elseworlds grejer du nämner. "Red Rain" böckerna funkar ju mycket för att Batman kämpar för att behålla sin personlighet kvar även om han blivit vampyr. I det som numera publiceras, det görs för enkelt. Att karaktärerna beter sig helt out of character är lat manusförfattande.


Läser för övrigt om Alan Davis "The Nail" och "Another Nail". Älskar de historierna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo har sett dem men gillar dem inte, vet inte varför.

De är kanske för omfattande och inte en enstaka berättelse som jag tänker mig.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

De där "Dark Universe" serierna är enformiga och nihilistiska. Det kan vara intressant att läsa "Knightfall med ett olyckligt slut" en gång, men att om och om läsa superhjälteserier där det enda verkar handla om att karaktärerna beter sig riktigt lla, blir monster, eller förlorar mot monster blir jäkligt långtråkigt och deprimerande.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag blev nostalgisk och kolade på några Bruce Timm uoppbygda JL och JLU från den goda tiden, många skrevs ju av kända serieförfattare och ok ibland är inte taldelen kordinerad bra i dem men de var förbannat bra många av dem, de höll en nivå av humor med allvar så att säga, en del gick över huvudet på ungarna.

Idag går det inte att ha sånt här så man får vara glad för det som varit, ok att serier med kom jag har flera av dem Batman Adventures osv, JLU har dock inte samlats så det är digitalt.

Det var tänkt för yngre men idag är de fasen mer underhållande än det som görs nu i många fall iaf för mig.

Får tilägga att jag alltid tykt animerat passar för serier, live actrion blir så mycket svårare att få bra DC har inte lyckats imo i alla fall på senare år där alls.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Vi snackade ju lite om animerat tidigare i somras har jag för mig.

JLU fungerade också bra för att den hade kontinuitet på ett bra sätt. Batman TAS och Superman TAS var bra, men de hade liksom "basic" kontinuitet, medans JLU var mer som en serietidning med subplots som följde med från tidigare avsnitt, eller som en bra serietidning helt enkelt.

Sen som jag sagt tidigare så var animerade DC grejer betydligt bättre innan de skulle bli vuxna och ha en massa R-rated och PG-13 grejer. JLU känns både roligare och mer mogen än majoriteten av de animerade filmer som produceras idag. All Ages och självcensur. Bästa kombon oftast.

Sen är ju live action DC också oftast bättre än det som serietidningarna spyr ut nuförtiden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo just jag så åt de senaste DC animerade filmerna då.

Marvel har aldrig nånsin öht haft en chans just i detta område, punkt slut.

Men ha JL följt av JLU har ju en viss löpande utveckling, vissa kommer inte överens och det är så sen, andra som Huntress blir kickad ur JLU och är det sen.

Det är över 80 episoder så jag mins ju inte helt, vissa är ju oneshoots i den figuren men främst de från grunden har ju väldigt bra röst skådisar och de bygger vidare på vad som hänt tidigare.

Saken var att max oftast 3-4 är någonsin godkändes av Cartoon Network, sen lades det ned oavsett, och kan tog nåt annat, JL/U höll sig kvar länge ändå i de tiderna.

De brydde sig aldrig om kvaliteten tyvärr..

Nu är det en överspelad tid visst har JLA varit tillbaka senare men jag har inte sett så mycket av det.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Den där Justice League VS The Fatal Five animerade filmen var helt ok. Var mycket nostalgi eftersom det var de gamla rösterna, och animerings-stilen/musiken från JLI som gjorde det. Själva storyn var högst medelmåttig, men den var kul att se på grund av det "gamla gänget".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo den bombastiska musiken var jag gillat hos DC animerade saker, klart rätt val med de intron de valde först då med Batman TAS.
Och ja rösterna är förbannat bra på de ursprungliga figurerna jag.

Är detta nåt nytt jag missat?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Har för mig att jag nämnt det,inte säker. Kom ut i fjol.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Fasen kanske har jag missat den, jag får kolla efter.

Jag har försökt hänga med, var inte överförtjust i undergångsfilmen dör JLA dog mer eller mindre.

Kvaliteten varierar, men det är lustigt att Marvel egentligen aldrig har lyckats inom animerat, jag har sett deras försök och vissa svår vid eländet, men det är tuggummi popmusik och dåliga röster etc.

Till slut gav de upp, det är väl TV serierna de tog sig i ett tag iaf, jag var impad av Daredevils koreografi då det inte blev MMA av det utan såg ut som nåt just DD skulle göra minus då alla tok hoppande på flaggstänger förstås.

Nåja DC tråden är ju detta, har ingen koll längre på DCs TV serier, följde nästan alla ett tag men jag vet inte, det kändes som om de fick slut på idéer ofta och det blev ner prat än action, och ofta gäller ju action iom superhjältar.

Jag ska väl se Teen Titans dock, det fanns mycket att förbättra efter första säsongen, cåvissa saker var riktigt bra gjort annat mycket uselt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Nja, har aldrig varit och kommer aldrig vara intresserad av Miles Morales som karaktär men Spider-Man : Into The Spider-Verse är ju en toksnygg animerad film.

Det är en sådan grej man önskar att DC skulle göra. alltså inte själva innehållet men en animerad långfilm med en sådan budget. Den spöar ju det mesta inom det visuella.


Jag ska väl se Teen Titans dock, det fanns mycket att förbättra efter första säsongen, cåvissa saker var riktigt bra gjort annat mycket uselt


De bästa avsnitten i säsong 2 är betydligt bättre än nånting från säsong 1. Men de sämsta avsnitten är bland de värsta skiten jag tittat på. Extremt ojämn säsong. Man pendlar från att tycka att avsnitt är bra till att man funtar på att sluta titta. Bland de sämsta avsnitten är de som är skrivna av de som även skriver serietidningar för DC. Vilket inte förvånar mig ett dugg. Jag skrev ut min frustration på Titans tråden då.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo det är ju tyvärr inte tillräckligt smidigt animerat vilket är ett elände då mycket är så bra skrivet och som vi nämner röstaggerat.

Marvel kunde aldrig klara det, eller ville inte utan det var söndags standard för barn enbart i deras animerade serier.

Det är nog Teen Titan den animerade jag menar där alla nästan diåög och de gör nån form av reboot i slutet, njä.
De hade nog dock rätt röst på Harley i den.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar