Vilken serie i Buster var bäst?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken serie i Buster var bäst?

Super-Mac
2
15%
Bullen
0
Inga röster
Greppet direkt
0
Inga röster
Johnny Puma
2
15%
Rovers
2
15%
Benny Guldfot
5
38%
Fyndet från Argentina
0
Inga röster
Åshöjdens BK
1
8%
Kid Cox
0
Inga röster
Annat (skriv vilken serie nedan)
1
8%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Rufus »

För min egen del blir det Super-Mac, men även Bullen (som verkar ha samma skapare) är en favorit. Kul serier som även var bra tecknade. Super-Mac och Bullen spelade förresten i samma lag vid nåt tillfälle också, och var då med i samma serie.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wildis90 »

Jag ger nog min röst till Benny Guldfot. Jag gillar nästan alla av de serierna som man kan välja emellan men Guldfot får min röst eftersom:
1. Jag gillar storyn
2. Den är bra tecknad
3. Den har en bra röd tråd
4. Den är kul att läsa!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Jag ger nog min röst till Benny Guldfot. Jag gillar nästan alla av de serierna som man kan välja emellan men Guldfot får min röst eftersom:
1. Jag gillar storyn
2. Den är bra tecknad
3. Den har en bra röd tråd
4. Den är kul att läsa!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D


Ja, en alldeles utmärkt "Pojken med guldbyxorna-serie", skulle jag säga om Benny Guldfot.

Det är förövrigt faktiskt samme manusförfattare (Fred Baker) till Benny Guldfot som till Super-Mac och Bullen. Imponerande med ett så brett register och denne Fred Baker förtjänar absolut mer ära än den anonyma tillvaro som han fick. Men nu har jag i alla fall nämnt honom två gånger. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:För min egen del blir det Super-Mac, men även Bullen (som verkar ha samma skapare) är en favorit. Kul serier som även var bra tecknade. Super-Mac och Bullen spelade förresten i samma lag vid nåt tillfälle också, och var då med i samma serie.

Serierna slogs helt enkelt ihop efter ett tag, har jag för mig. Gick nog relativt sömlöst till då båda serierna redan hade samma skaparteam och humorstil.

Annars gillar jag en del den där halvskumma serien Korpen om den ettriga zigenarkillen. (Hmm, uttrycket zigenare kanske iofs anses daterat nuförtiden, men å andra sidan så var han en sån stereotyp från början att jag ändå känner att det funkar i sammanhanget... Tills vidare...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Grumme »

Det fanns så många serier jag gillade i Buster, så jag kan bara inte välja ut en. [:(]
Skulle dessutom gärna ha sett att några andra också fick vara med, t.ex. Danny, caddien, Ben Bolt eller varför inte Knockout-Charlie?

Dessutom minns jag en annan rolig fotbollsserie som jag dock inte kan hitta nu när jag letar. Minns inte vad den heter, men handlar om en lång och spinkig kille som ingen tror kan spela fotboll, men som har ett dunderskott. Vill minnas att han allt som oftast gick förbi någon match som spelades, och blev inplockad i brist på bättre. (Och givetvis chockade alla.)
Såg ut lite som en ännu längre Gaston, och teckningsstilen var lite åt Bullen-hållet.

Någon som har en aning om vem jag menar?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Sir-L »

Många favoriter men jag gick på "Johnny Puma"!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Agentum »

Sportserier, en typisk brittisk grej ungefär som krigserier, känner inte till nån av dessa.

Så ingen röst men ett faktum att britterna hade en helt egen seriestil ett bra tag som ledde in på 2000AD bla och till slut spillde över till USA där serierna var klart efter i mycket.

Konstigt nog var det ju sport, krigserier och sci-fi som var stort i UK, det gäller nog knappast nån annanstans.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:Det fanns så många serier jag gillade i Buster, så jag kan bara inte välja ut en. [:(]
Skulle dessutom gärna ha sett att några andra också fick vara med, t.ex. Danny, caddien, Ben Bolt eller varför inte Knockout-Charlie?


Jo, jag skulle också ha velat ha med fler alternativ, men omröstningarna har en gräns vid 10. Dock har ingen ännu röstat på "Annat", så jag tolkar det som att jag lyckades få med de viktigaste serierna.

Grumme skrev:Dessutom minns jag en annan rolig fotbollsserie som jag dock inte kan hitta nu när jag letar. Minns inte vad den heter, men handlar om en lång och spinkig kille som ingen tror kan spela fotboll, men som har ett dunderskott. Vill minnas att han allt som oftast gick förbi någon match som spelades, och blev inplockad i brist på bättre. (Och givetvis chockade alla.)
Såg ut lite som en ännu längre Gaston, och teckningsstilen var lite åt Bullen-hållet.

Någon som har en aning om vem jag menar?


Hm, jag har funderat på den, men jag kommer inte på någon serie som jag tycker passar in på beskrivningen. Däremot så får jag fram den engelske fotbollsspelaren Peter Crouch i min hjärna. En mycket lång och spinkig toppforward som inte såg ut som en fotbollsstjärna, men som nådde ända till det engelska landslaget och fotbolls-VM 2006.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av RioGrande »

Kishako, sportreportern (Av Pidde och Åsa)
Ändå svenskt och försök till förnyelse...
Sen tecknade väl Nicolas Krizan Buster ett tag också? (eller minns jag fel?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Kishako, sportreportern (Av Pidde och Åsa)
Ändå svenskt och försök till förnyelse...
Sen tecknade väl Nicolas Krizan Buster ett tag också? (eller minns jag fel?)

Jo, han gjorde väl åtminstone någon hyllningsserie innan tidningen lades ner... Kan se om jag hittar mer info...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Kishako, sportreportern (Av Pidde och Åsa)
Ändå svenskt och försök till förnyelse...
Sen tecknade väl Nicolas Krizan Buster ett tag också? (eller minns jag fel?)


Den serien (Kishako) visste jag inte ens att den finns. Låter intressant efter att ha kollat upp den i Seriewikin. Jag ska försöka få tag på Busters sista årgång (2005). Det är tydligen bara 6 st nummer, men de verkar vara svåra att få tag på.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wildis90 skrev:Jag ger nog min röst till Benny Guldfot. Jag gillar nästan alla av de serierna som man kan välja emellan men Guldfot får min röst eftersom:
1. Jag gillar storyn
2. Den är bra tecknad
3. Den har en bra röd tråd
4. Den är kul att läsa!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D


Ja, en alldeles utmärkt "Pojken med guldbyxorna-serie", skulle jag säga om Benny Guldfot.

Det är förövrigt faktiskt samme manusförfattare (Fred Baker) till Benny Guldfot som till Super-Mac och Bullen. Imponerande med ett så brett register och denne Fred Baker förtjänar absolut mer ära än den anonyma tillvaro som han fick. Men nu har jag i alla fall nämnt honom två gånger. [:)]

Apropå Benny Guldfot är det här blogginlägget rätt kul. (Av Lew Stringer, känd för grabbsnusk som "Fredrik och hans finne", "Acke Black" och "Förortssatanisterna".) I Holland fick tydligen den reguljära tecknaren John Gillatt teckna om en halvsida då Benny/ Billy/ Sjakie besökte Holland... Dessutom gav holländarna serien ett ordentligt slut när serien lades ner. (Kan tyvärr inte säga att tecknaren Jaap Verwey tillhör de klarast lysande stjärnorna inom den lokala scenen...)

https://lewstringer.blogspot.com/2010/0 ... boots.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wildis90 »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:
Wildis90 skrev:Jag ger nog min röst till Benny Guldfot. Jag gillar nästan alla av de serierna som man kan välja emellan men Guldfot får min röst eftersom:
1. Jag gillar storyn
2. Den är bra tecknad
3. Den har en bra röd tråd
4. Den är kul att läsa!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D


Ja, en alldeles utmärkt "Pojken med guldbyxorna-serie", skulle jag säga om Benny Guldfot.

Det är förövrigt faktiskt samme manusförfattare (Fred Baker) till Benny Guldfot som till Super-Mac och Bullen. Imponerande med ett så brett register och denne Fred Baker förtjänar absolut mer ära än den anonyma tillvaro som han fick. Men nu har jag i alla fall nämnt honom två gånger. [:)]

Apropå Benny Guldfot är det här blogginlägget rätt kul. (Av Lew Stringer, känd för grabbsnusk som "Fredrik och hans finne", "Acke Black" och "Förortssatanisterna".) I Holland fick tydligen den reguljära tecknaren John Gillatt teckna om en halvsida då Benny/ Billy/ Sjakie besökte Holland... Dessutom gav holländarna serien ett ordentligt slut när serien lades ner. (Kan tyvärr inte säga att tecknaren Jaap Verwey tillhör de klarast lysande stjärnorna inom den lokala scenen...)

https://lewstringer.blogspot.com/2010/0 ... boots.html


Blogginlägget var kul, särskilt för mig som gillar sen serien lite extra [:)]

Gick inte Acke Black och Fredrik och hans finne även i fler serier som Knasen och Ernie? Jag har för mig att jag läst de serierna där.

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av Wakuran »

Acke Black och Fredrik och hans finne gick i Don Martin, och Förortssatanisterna i Herman Hedning, om jag inte minns fel. De kan ha gått i andra tidningar, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken serie i Buster var bäst?

Inlägg av MAD »

Åtminstone Fredrik gick väl i Pyton också?
Skriv svar