Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Vad heter den mänskliga ankan i "Ernie"? Har för mej att han heter Acko, men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Skeptikern"]

Vad heter den mänskliga ankan i "Ernie"? Har för mej att han heter Acko, men jag är inte säker.
[/quote]
Nära, det är Kvacko.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

[quote="ERIK S"]

[quote="Skeptikern"]

Vad heter den mänskliga ankan i "Ernie"? Har för mej att han heter Acko, men jag är inte säker.
[/quote]
Nära, det är Kvacko.
[/quote]Ja, så hette han ja. Tack så mycket.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Efter en genomgång av SM -57 (köpt i helgen) upptäckte jag att man kunde gå med i "Blixt Gordon Klubben" och få lite grejor. Postern man fick, vet jag utseende på. Det var Sörlins förlag man kunde vara med i klubben.
Frågan är
Vet någon hur klubbnålen ser ut?
Är det någon som har den?
Är den till salu?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Vem är det som har tecknat Pippi Långstrump i Klumpe Dumpe-tidningarna? Tack, på förhand.

[IMG]http://img228.imageshack.us/img228/3796/klumpe469279231dq3.jpg[/IMG]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Ingrid Vang Nyman (?). Hon illustrerade Astrids Pippi-böcker från början. Jag vet dock inte historien bakom de tecknade serierna, som måste tillkommit i mitten av 50-talet eftersom Vang Nyman dog 1959. De har omtryckts många gånger och finns fortfarande att köpa i bokhandeln. De är superkomprimerade versioner av Astrids Pippi-böcker.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Nån annan än jag som är sugen på att teckna lite? Fullkomligt amatörmässigt alltså'
Det vore skoj om någon kände för att dra igång något slags seriefigurs-relaterad teckningslek här på forumet..

[^]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Shiverbones"]

Nån annan än jag som är sugen på att teckna lite? Fullkomligt amatörmässigt alltså'
Det vore skoj om någon kände för att dra igång något slags seriefigurs-relaterad teckningslek här på forumet..

[^]
[/quote]
Jag hade ett förslag för något år sedan om en "fortsättnings-strip", se citatet nedan.

[quote="Sir-L"]

Skulle man inte kunna köra en "fortsättnings-strip"?

Antingen om någon har ett manus som de som känner sig hugade får rita varsin delstrip (antingen dagsstrip eller söndagsversion) av.

Eller så kör man utan manus. Någon börjar och gör en strip och sedan fortsätter någon annan på den.
Jag och en kompis körde så fast ruta för ruta, väääldigt spännande att se vad som hände i nästa ruta kan jag säga.

[/quote]

Mer här:
[Url]http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=413[/Url]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Om nån ville bryta loss ovanstående inlägg till en egen tråd så kan vi forsätta snacket?

Är osäker på hur man fixar det, ska läsa på. Under tiden får du gärna svara var du vill ha tråden (Teckna själva eller Loungen kanske) och vad den ska döpas till? LR 26 - Moderator
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OBS! Postat av Child_of_Destiny, flyttad av LR 26 - Moderator.


Har precis läst Ultimate Spider-Man på svenska, 2003 nummer 1. Det stod att nästa skulle komma ut i oktober 2003. Någon som har den och kan tänka sig att sälja den? Skick spelar inte så stor roll, jag vill bara läsa den då jag tyckte att det var så spännande (:
Hur många Ultimate Spider-Man finns det på svenska?

Flyttade in din fråga här, då den knappast behöver en egen tråd. Försök hitta lämpliga trådar istället för att hela tiden skapa nya. I stort sett alla dina inlägg passar utmärkt i redan befintliga trådar. Att även dina inlägg skrivs i tidigare trådar underlättar för andra medlemmar när de letar efter något specifikt. I och med flytten hit raderas den nyskapade tråden. Hälsning LR 26 - Moderator
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Vichy
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:33

Inlägg av Vichy »

Jag har inte kommit in på inducks.org på 6 dagar fattar inte vad som är fel internet funkar och allt.

kanske updaterar dom sidan. Är det någon annan som har nåt liknande eller ett det mej det e fel på?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Vichy"]

Jag har inte kommit in på inducks.org på 6 dagar fattar inte vad som är fel internet funkar och allt.

kanske updaterar dom sidan. Är det någon annan som har nåt liknande eller ett det mej det e fel på?
[/quote]

Det har varit routerproblem i norden som påverkat trafik till USA de senaste dagarna. Tydligen är det bara tiden som kan fixa det. Jag har märkt att andra siter som inte fungerat för mej kommit igång idag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

Fick hem 91:an idag som var ett dubbelnummer, på framsidan är det skrivet: "Fett dubbelummer", borde det inte stå "Stort dubbelnummer" eller "extra stort nummmer"? Kanske bara jag som stör mig?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="trät"]

Fick hem 91:an idag som var ett dubbelnummer, på framsidan är det skrivet: "Fett dubbelummer", borde det inte stå "Stort dubbelnummer" eller "extra stort nummmer"? Kanske bara jag som stör mig?
[/quote]
Tycker de låter som redaktionen försökt vara hippa, fast tusan vet om de som läser 91:an uppskattar ungdomligt slang. Dina förslag är bättre tycker jag. Lite synd att fler inte opponerar sig när språket sablas ner av inkompetenta murvlar. För mig betyder ordet "rasar" fortfarande faller eller snarlikt, inte smått irriterad som löpsedelsmakarna vill få det till. Ibland blir jag sugen på att stövla in på redaktionerna som en rasande furie så får de se vad ordet egentligen innebär, fast nu är jag för snäll för att göra slag i saken. [:(]

Ett mail till 91:an-redaktionen är nog på sin plats, så de får reda på att i alla fall en läsare inte uppskattar deras språkbruk. [^]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Eller ordet "Chockad" som används på varje löpsedel, för mig beskriver det en väldigt våldsam reaktion, men tydligen betyder det häpen eller nåt liknade nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

"Chock" har blivit så inne så det är ingen som blir chockad längre, utom kvällstidningarna, dom blir "chockade" av det mesta[:D][:D]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Väntar på att se "chock-chocken" på löpsedlarna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

[quote="labrador road 26"]

[quote="trät"]

Fick hem 91:an idag som var ett dubbelnummer, på framsidan är det skrivet: "Fett dubbelummer", borde det inte stå "Stort dubbelnummer" eller "extra stort nummmer"? Kanske bara jag som stör mig?
[/quote]
Tycker de låter som redaktionen försökt vara hippa, fast tusan vet om de som läser 91:an uppskattar ungdomligt slang. Dina förslag är bättre tycker jag. Lite synd att fler inte opponerar sig när språket sablas ner av inkompetenta murvlar. För mig betyder ordet "rasar" fortfarande faller eller snarlikt, inte smått irriterad som löpsedelsmakarna vill få det till. Ibland blir jag sugen på att stövla in på redaktionerna som en rasande furie så får de se vad ordet egentligen innebär, fast nu är jag för snäll för att göra slag i saken. [:(]

Ett mail till 91:an-redaktionen är nog på sin plats, så de får reda på att i alla fall en läsare inte uppskattar deras språkbruk. [^]
[/quote]

Då fick man svar [V]:
"Fett" har vi använt sedan ett par år om utökade nummer för att variera
"tjockt", "stort", "utökat" och annat som visar att ni läsare får extra
mycket läsning.

Med vänlig hälsning
Björn Ihrstedt
Redaktör
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Snabbfråga:

Vilka "barntitlar" med renodlade serier gavs ut i sverige före 1960?
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Utan att kolla i listan kommer jag bara på Dennis, Hacke Hackspett, Tuff o Tuss och Daffy, utöver Disney-titlarna.
Skriv svar