Vart köper du serier?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Vart köper du serier?

Inlägg av Padee »

Som rubriken lyder?
Vart köper du dina serei?
Själv köper jag sällan hos handlare, mest på grund av det dåliga utbudet av botiker i närheten (bor i Varberg). Står en serieknalle på torget två dar i veckan men det blir itne mycket köpt där.
När jag köpt serier försöker jag hitta säljarna som måste bli av med dom och som itne vet värdet riktigt så kan man erbjuda ett pris som är billigt för köparen och bra pris för säljaren.

Loppisar är också vanliga ställen jag införskaffar nya serier, hela buntar med serier för en tia eller en tjuga.

//Patrik
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote]Ursprungligen postat av Padee

Som rubriken lyder?
Vart köper du dina serei?
Själv köper jag sällan hos handlare, mest på grund av det dåliga utbudet av botiker i närheten (bor i Varberg).
//Patrik
[/quote]

Du får passa på att göra inköp när du är i Göteborg. Det finns flera handlare som är bra. Dolores Serier, Serieknodden och Seriehörnan är dom jag rekommenderar. Det finns många fler butiker i stan men dom är inte seriösa.
Serieknodden har även en bra fungerande postorderverksamhet. Du kan köpa lika bra (eller bättre) hemmifrån. Gör en lista på vilka tidningar du vill ha och ring in beställningen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Jag köper mina serier främst via tradera, beställer ibland också från olika handlare på internet. Jag annonserar även på den egna orten efter äldre serier, samt att jag håller utkik efter annonser för auktioner i mitt närområde. När det handlar om auktioner där ett helt bohag skall säljas ut och det vimlar av andra prylar från 40 och 50-tal som står listade blir jag lite "uppjagad" när jag ser att det står serietidningar lite diskret i annonshörnet(Fyndvarning!). Jag brukar givetvis även besöka en del seriebutiker när man är på rundresa i vårt vackra land.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Bor i ett väldigt litet samhälle men som tur är finns det alltid möjlighet att snabbt ta sig till Göteborg med buss eller tåg och då är det främst Dolores som gäller och även Seriehörnan och diverse mindre bokhandlar. På nätet oftast Tradera och seriesamlarna.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag köper mest serier på loppis, men det händer att jag köper från seriezonen också. Jag köper aldirg serier från nätet.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Vart hos serieknallen idag, (har även butik i örby utanför borås) på torget i Varberg, men det blev inga köp. Främst saknar jag ett par nummer mellan 142-337 som skall bytas ut, men 35:- st oavsett skick, nästan iaf, från FR/G nånstans till FN tyckte jag va dyrt. Han hade även en nr:1 1:a upplaga fast inte emd sig så får se nästa vecka vad det är för skick, kostade 800 så man får hoppas på ett bra skick.

EDIT, KAP ska det va
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Padee"]

Främst saknar jag ett par nummer mellan 142-337 som skall bytas ut, men 35:- st oavsett skick, nästan iaf, från FR/G nånstans till FN tyckte jag va dyrt. Han ade även en nr:1 1:a upplaga fast inte emd sig så får se nästa vecka vad det är för skick, kostade 800 så man får hoppas på ett bra skick.
[/quote]
Antar att det inte är Amazing Spider-Man du pratar om, blir lite svårt att hänga med när du inte skriver vilken/vilka tidningar du syftar på. Kom ihåg att många här samlar på olika serier så det är inte alltid klart för samtliga vilka serier just du samlar på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag skiljer mig en del från de som redan har svarat, eftersom jag bor i Stockholm och inte har bil. Då blir det inte mycket loppisar att hitta serier på, men å andra sidan flera bra butiker.

Jag brukar handla på Comics Heaven i gamla stan. Ibland blir det också butiken på upplandsgatan, nära odenplan (fast jag glömt vad den heter). Staffars och Alvglans ligger ju söder, och där är sällan jag, så de har jag inte besökt på väldigt länge (så lat blir man av att bo i Stockholm) ...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Diverse seriebutiker här hemma i Linköping, i Stockholm, och någon gång i Norrköping. Lokala Konsum, ibland, av det lilla de har. Tradera. Var(t) som helst där de har det jag vill ha.
Användarvisningsbild
Rille
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 15:30

Inlägg av Rille »

Ingmar, finns det någon mer butik än Seriebörsen i Linköping?
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Inlägg av Stora stygga vargen »

Jag handlar serier där jag kommer åt. Loppis eller Tradera har det mest blivit. Det bästa är ju när man kan titta på serietidningen "in real life" innan man köper den, men eftersom jag sällan är ute efter mint funkar ju Internet bra ibland också. Hittade "Tintin i Sovjet" (2004) för en relativt billig peng på Tradera, som jag väntar hem vilken dag som helst. Skall bli kul.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

samma här
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Rille"]

Ingmar, finns det någon mer butik än Seriebörsen i Linköping?
[/quote]
Ingen av betydelse. Det brukade finnas lite hos en beg-affär på Djurgårdsgatan (har inte varit där på länge), och för länge sedan inne på gården vid Drottninggatan. Men det är inget mot Seriebörsen. Seriebörsen blev rätt bra efter flytten.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Kul med dialekter där man säger "Vart" istället för "Var".

Jag köper nog mest på internet. Riktiga seriebutiker har sällan de tidningar som jag samlar på. Eller det är i alla fall väldigt svårt att hitta, ofta rörigt. Bättre översikt i en internetbutik.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Jag köper serier i serieaffärer i Göteborg, men mest över Internet.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag köper oftast från internet men ibland på serieaffärer i Uppsala eller i stocckholm och någon gång ibland på loppisar :)
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

EDIT Tog bort ett helt meningslöst, men ack så roligt inlägg. Det jag skulle säga var att jag hittat en egen liten guldgruva hos en avlägsen släkting emd mycket album och grejer. Plus att jag kan köpa från STOPP och hämta i Varberg så jag slipper frakten som brukar kunna skena iväg. /EDIT
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Du har inte funderat på att installera alkolås på tangentbordet? [8D] lol
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

När det gäller lite äldre serier brukar man bli tvungen att besöka en riktig seriehandlare, och jag har besökt alla som finns listade i [url="http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=635"]Den stora tråden om seriebutiker[/url] för Sthlm + ngr till. Med nyare serier brukar både Bokus och CDON funka bra. Paketet brukar ju komma efter ngn dag bara, och är varan skadad får man byta mot en ny. Men allra roligast är det att fynda på loppmarknader eller på Hötorget en söndag. [^]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Feffe
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 00:13
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Feffe »

Jag köper mest amerikanska serier och vart jag köper dem beror rätt mycket på vad det jag är ute efter.

Först och främst prenumererar jag direkt från Marvel. Jag räknade just ut att i och med det låga dollarpriset kostar runt 16 kr per nummer. Det är inte många serierbutiker som kan slå det priset. Nackdelen är att Marvel fraktar billigt och att det därför tar runt en vecka längre att få tidningen än om man prenumererar via butik.

Är det nytt och amerikanskt så köper jag grejer från den ameriskanska Ebay-butiken Horizon Comics (http://stores.ebay.com/Horizon-Comics). Det levererar i flat rate kuvert och skickar 12 tidningar för 13 doller. Dessa tidningar kommer dessutom i nya bags och boards. Klart prisvärt. Brukar snitta på runt 25 kr per nummer från Horizon.

Är det nya album så har jag tidigare köpt från Adlibris men fått upp ögonen för engelska Book Depository (http://www.bookdepository.co.uk/). Har inte beställt från dem ännu men deras priser verkar var helt grymma. Fri frakt dessutom.

Begagnat amerikanskt köper jag oftast från Ebay eller Tradera. Tradera är bra på nyare saker men vill man äldre amerikanska tidningar är Ebay i princip det ända stället att köpa i från.

Sen går jag så klart runt bland seriebutikerna i Stockholm och letar grejer till bra priser. Ibland hittar med riktigt bra grejer till bra priser om man har lite tålamod.
Shazam.se - http://www.shazam.se
Shazam.se @ Twitter - http://twitter.com/shazampunktse
Skriv svar