Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

I strikt linje med Runes anda![|)]
Finns den bilden med i en Julbocken, Jocke?
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Bamse 9/74an har gått ganska högt när den sålts på Tradera, men så svår är den inte i lägre skick.[;)]
Jag har haft två olästa ex men sålde/bytte dom förra året till två andra galna Bamsesamlare. Nu har jag bara 23 stycken kvar och INGEN av dom är bättre än fine! Så vf och uppåt = "omöjlig".[|)]


http://pici.se/pictures/epUvNmHdi.jpg
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Ush 23 st... vad du är girg. Jag har bara 18 st av 3/74, sålde alla under vg :-(

http://img70.imageshack.us/img70/4284/dscf2171ro9.jpg
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Bamse4ever
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 18:42

Inlägg av Bamse4ever »

Hej! Jag är ny här.

"nu har jag bara 23 stycken kvar" och "jag har bara 18 stycken".
Ni galna Bamsesamlare är roliga![:o)]


Tur att jag redan har dessa nummer (visserligen i dåligt skick)
så att jag slipper tigga av er.

"Galna" är ordet! Keep going![:o)]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Hehe, Jocke, jag är inte girig, nöjer mig med ett 50-tal ex.[8D]
Först till 50 vinner!
Nä, allvarligt, ibland ryker det ett och annat ex till förmån för andra serier; bra att ha till byte.

Hade jag sparat på t ex 6/74an eller 7/74an så hade jag suttit med flera hundra ex nu, valde troligen "rätt" nummer att samla på hög, då jag startde för ca 10 år sen.[8]

Hoppas ingen tar illa upp. Jag samlar bara på skoj, inget seriöst. Det är ju trots allt bara papper med färgtryck på.[|)]


Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Förutom att ha till byte, så finns det fler fina anledningar med att ha många ex av ett och samma nummer:

1. Bra att ha många ifall alla utom ett ex brinner upp.
2. Ifall ALLA exemplar brinner upp blir andra skadeglada och det är ju också trevligt. Skadeglädje är aldrig fel,
så länge det inte drabbar en själv.[8]
3. Exemplaren behöver inte känna sig som simpla lösnummer intryckta mellan övriga nummer; stark gängkänsla.
4. Ifall man får 23 ungar som vill ha varsitt ex så är det bra att redan ha det fixat.
5. Om man råkar slarva bort några exemplar så finns det alltid några kvar som man hittar, förhoppningsvis.
6. Om man läser innehållet ett par hundra gånger om året så slits tidningarna inte så hårt om man har många ex att välja mellan. Variation är A och O i Bamses ABC förstår ni.[|)]


Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Och jag trodde Disneysamlare inte var kloka [:p]

Själv har jag börja köpa upp lite Bamse då min, snart, 2årige son fullkomligt älskar Bamse.
Dock har jag väldigt svårt att se på hur han behandlar tidningarna, men det är
trots allt hans tidningar (och jag köper inga dyrgripar åt honom).

Ps.
Blir faktiskt lite sugen att välja ut ett nummer för att "toksamla" på hög jag också.
Ni har inga förslag vilket nummer man skulle satsa på?
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="Sir-L"]

Och jag trodde Disneysamlare inte var kloka [:p]

Ps.
Blir faktiskt lite sugen att välja ut ett nummer för att "toksamla" på hög jag också.
Ni har inga förslag vilket nummer man skulle satsa på?
[/quote]

Jaa, en kommande galning till![|)]

Det är fler Bamsesamlare än Jocke och jag som samlar kvantitet när tillfälle ges, inga namn![8]
Jag har några tips på svåra nummer (utöver 3 och 9/74)som är trevliga att ha många av (och som brukar saknas när mer eller mindre kompletta årgångar säljes):
1/73 (men kan bli dyrt!)
2/73
1/74
8/74
10/74
2/75 svåraste 75an och dessutom läckert omslag.

http://pici.se/pictures/hSrNqhSIp.jpg

Har några 8or och 10or (1974) liggandes sen den tiden dom också samlades på hög, men man kan ju inte samla på allt!

Ett tips är att samla på bara ETT (alt två) nummer för att inte bränna ut sig mentalt och/eller ekonomiskt![^]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Det är inte bara Bamse som man "behöver" ha flera av, exempel på andra titlar och nummer från min ynka samling:

http://pici.se/pictures/XYYhrsSkI.jpg

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

http://pici.se/pictures/UQhvlRQPn.jpg

Hittade den här magnettevlan på en loppis i helgen. Eftersom det saknas tryckt info på den kanske nån här kan hjälpa till? Den är 50*30cm.
När är den gjord? Är den komplett? Finns det många sådana?

EDIT: Elaka Ungen. Bara tre Blondie?? Gillar du den inte??[:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ocikatten
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 19:15
Ort: Sverige

Inlägg av Ocikatten »

*skratt*
Den här Bamse-tråden är ju lite crazy må jag säga!
Är det någon av samlarna som läser/läst Bamse eller varför valde ni att samla på Bamse?
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

(bara en liten instickare) Startade serieläsningen med Bamse, minns att jag blev väldigt sur då jag fick Kalle istället. Jag kommer ihåg sista året med bamse för mig (2000) då det var historiespecial, alla hjältar åkte i Skallmans (vem annars) tidsmaskin och besökte olika platser och händelser. Bamses mjukisaction bör alla svenska barn ta del av någon gång i livet. Det är så att man blir patriarkisk när man tänker på att Bamse är svensk. [8D] Bamse betyder mycket och är värdig seriehjältarnas Hall of fame (om det bara finns nån).
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Stenens vise"]

(bara en liten instickare) Startade serieläsningen med Bamse, minns att jag blev väldigt sur då jag fick Kalle istället. Jag kommer ihåg sista året med bamse för mig (2000) då det var historiespecial, alla hjältar åkte i Skallmans (vem annars) tidsmaskin och besökte olika platser och händelser. Bamses mjukisaction bör alla svenska barn ta del av någon gång i livet. Det är så att man blir patriarkisk när man tänker på att Bamse är svensk. [8D] Bamse betyder mycket och är värdig seriehjältarnas Hall of fame (om det bara finns nån).
[/quote]
Vilka underbart sköna felstavningar. Undrar vad RA skulle gillat det, om jag förstått rätt var han rätt ordentligt på vänsterkanten (politiskt) och bör därmed ogillat både patriarkat och patriotism.

Däremot är jag inte så säker på att jag tycker att alla barn bör ta del av serier med viss gömd eller sublim propaganda. Mycket möjligt att jag läser in för mycket i Bamse, men nog tycker jag den har kraftiga drag av 70-talets vänstervåg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Ja, Bamse är ju ingen moderat precis, där pengarna kommer i första hand.[|)]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Haha, såg inte felstavningen med Skallman, blev lite kul. Men du har säkert rätt om RA. Det blir ganska tydligt då Krösus Sork är en ond kapitalist, även om det inte nämms i serien. Men det med att Bamse skulle inehålla propaganda har jag inte helt förstått, mer än med Krösusdelen. Förklara.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Jocke, vi kan starta en Bamseklubb som skulle kunna heta "Bamseklubb 20+" där alla får vara med som har minst 20 ex av ett
svårt nummer![|)]

De Bamsenummer som godkännes av klubben är:
1973: 1-2
1974: 1, 3, 8-10
1975:2
1977:12
1978:12 (med gnuggsingar)

Kan va knepigt för många att ta sig in, men så brukar det vara när det gäller exklusiva klubbar![8]

Och vid varje årsslut så får den som har mest antal ex av ett nummer en hedersmedalj för att ha gjort en fin säsong.
[8][8][8]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hmmm. tycker Bamseklubb 20+ låter aningen snuskigt, men det är väl bara min fantasi som skenar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Gnupp, så har man varit i Kapitalet of Sverige och haft en MiniBamseTräff. Av bilden att utläsa så har den ena av oss en aning flyt, den andre är en jäkel på skick
och den tredje (sjukast av de alla[:o)]) vill utöka sin ynka "9-samling".[|)] :

http://static.pici.se/pictures/iYadyqBEF.jpg

Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Kom över en bunt Bamse från 1974-76 för några veckor sen. De flesta i skapligt skick, utom nr 8/76 som hade en adresslapp på baksidan. Men så tittade jag närmare på lappen och där stod:

Andreasson Rune
Kalvlyckev 1
260 40 Viken

Vad är det frågan om? Är det ett gammalt arkivex? Fick Rune verkligen sina ex hemskickade med adresslapp precis som vanliga prenumeranter?
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Den adresslappen måste höja värdet lite extra. Är som en kalle skulle ha sänds till Carl barks.
Skriv svar